TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla.

”Miten bloggaamalla oikeasti saadaan rahaa?”

”En ymmärrä, miten blogilla tienataan.”

”Miten sinä saat rahaa blogilla, kun siellä ei ole tyypillisiä mainoksia?”

Lukemalla tämän postauksen opit:

  • mitkä ovat TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla
  • miten nopeasti rahaa voi saada
  • miten saat rahaa jopa passiivisesti.

Jos odotit, että perustamalla blogin, kirjoittamalla postauksia silloin tällöin, lisäämällä sinne muutaman AdSense-mainoksen tai Tradedoublerin mainosbannerin  rahaa alkaa virrata tilille jopa silloin kun nukut, joudun pudottamaan sinut pilvilinnoista alas.

Olet todennäköisesti kokeillut affiliatemarkkinointia ja sponsoroituja postauksia, muttet ole saanut sen enempää tuloja kuin uusia yhteistyökuvioitakaan. Vika ei ole sinussa. Vika on siinä, että yrität liikaa. Tulojen hankinnassa tärkeintä on laatu, ei määrä. Ja tämä pätee ihan jokaiseen kohtaan:

  • laadukasta sisältöä määrän sijaan
  • laadukkaita tuotteita määrän sijaan
  • laadukkaita yhteistyökumppaneita määrän sijaan
  • laadukkaita markkinointistrategioita määrän sijaan

Lue myös tämä: Mistä affiliatemarkkinoinnin tulot muodostuvat?

Rahan saamisen ABC

Blogi ei tuo sinulle rahaa.

Blogin tehtävänä on kerätä blogin ympärille sitoutunut lukijakunta, jota sinä autat. Autat lukijaa ratkaisemaan pieniä haasteita ja ongelmia. Osan teet ”ilmaiseksi” ja osassa tarjoat tuotetta ratkaisuksi. Kun lukijat luottavat sinuun riittävästi (siis siihen, että haluat aidosti auttaa etkä vain kärkkyä heidän lompakoillaan), he ostavat tuotteen, jota suosittelet.

  • Kauneusbloggaaja voi auttaa pääsemään finneistä eroon.
  • Muotibloggaaja voi auttaa löytämään upeimmat juhlavaatteet valmistujaisiin.
  • Sisustusbloggaaja voi auttaa sisustamaan kodin juhlakuntoon.
  • Koruyrittäjä voi auttaa löytämään kauneimmat korut juhliin.
  • Juhlajärjestäjä voi auttaa organisoimaan juhlat.

Sait varmasti ideasta kiinni. Lukija + ongelma + auttaminen (+ tuote) = raha.

Huomaatko, kaava ei mene MINÄ + TUOTE = RAHA.

Miten aloitat rahan hankkimisen blogilla?

Tärkeintä on löytää sinulle parhaat tavat saada rahaa. Mikä siis kiinnostaa sinua? Affiliatemarkkinointi? Sponsoroidut postaukset? Kumppanuusmarkkinointi?

Mitä tiedät tästä rahanhankintatavasta? Miten paljon siitä tiedät? Tiedätkö, kenelle suosittelemasi tuote parhaiten sopii? Entä tiedätkö, kuinka moni keskimäärin ostaa tuotteen, jota suosittelet postauksessa?

Jos et, silloin seuraava askel on opiskella. Opiskella, miten affiliatemarkkinointi oikeasti toimii. Opiskella laskemaan konversio. Opiskella kirjoittamaan ja hiomaan blogiteksti niin loistavaksi, että lukija lumoutuu ensi hetkistä alkaen. Kyllä, jos haluat saada rahaa blogilla, sinun täytyy opiskella ja kehittyä.

TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla

Mikä on konversio ja mihin sitä tarvitaan?

Haluat siis rahaa blogilla? Loistavaa! Silloin tarvitset konversiota. Konversio tarkoittaa tässä tapauksessa lukijan tai kävijän tekemää mitattavissa olevaa toimenpidettä. Tiedän, tiedän, se kuulostaa tekniseltä. Suomennetaan se näin:

  1. Blogipostauksen lukee 500 ihmistä kuukaudessa
  2. Tuotteen, jota suosittelet postauksessa, ostaa 10 ihmistä
  3. Konversio on (10 / 500) x 100 = 2 %
  4. Eli 2 % lukijoista osti tuotteen
  5. Nyt voit laskea, miten suuri potentiaali sinulla on saada tuloja, jos postauksen lukee 1 500 ihmistä kuukaudessa
  6. Oletetaan tässä esimerkissä, että suositeltavan tuotteen komissio on 3,50 €
  7. 1 500 x 0,02 x 3,50 € = 105,00 €

Konversio kertoo meille, miten hyvin postaus on kirjoitettu ja miten houkuttelevaksi olet osannut asemoida suositeltavan tuotteen. Jos 1 500 ihmistä lukee postauksen mutta kukaan ei osta, blogitekstiä tulee muuttaa. Sinun täytyy ymmärtää, mikä saa lukijan ostamaan ja mikä ei ja tehtävä muutoksia sen perusteella. Ja ei, kyse ei ole manipuloinnista vaan lukijan auttamisesta.

TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla

1) Affiliate- tai kumppanuusmarkkinointi

Affiliate- ja kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa, että sinulla on tuote, jota itse käytät aktiivisesti ja pidät tuotteesta niin paljon, että haluat kertoa siitä muille. Olen oppinut 14 erilaista strategiaa, joiden avulla voi saada tuloja affiliate- tai kumppanuusmarkkinoinnilla. Esimerkiksi tässä blogissa on yksi ainoa postaus, jossa suosittelen yhtä tuotetta.

Tuo postaus tuo minulle keskimäärin 500–800 € passiivista tuloa, sillä en tee tuon rahan eteen enää mitään. Olen kirjoittanut postauksen, hionut sen timanttiseksi ja optimoinut hakukoneita varten.

Affiliatemarkkinoinnissa voit liittyä suoraan yrityksen omaan affiliateohjelmaan tai affiliateverkostoon, kuten Tradedoubleriin tai Tradetrackeriin. Kumppanuusmarkkinoinnissa toimit suoraan yrityksen kumppanina. Yritys antaa sinulle tuotteen, jota voit markkinoida omassa blogissasi, sähköpostilistallasi tai sosiaalisessa mediassa.

Alla kuvaruutukaappaus affiliatekomissiosta, jota saan tämän blogin kautta. Komissiot ovat ajalta heinäkuu 2016 – joulukuu 2020. Tämä on vain yksi komissioista, joita tämä blogi minulle tuo.

Raha tulee pääsääntöisesti siitä, kun henkilö ostaa tuotteen sinun affiliate- tai kumppanuuslinkkisi kautta. Silloin yritys maksaa sinulle ennalta sovitun komission tai provision. 

Lue lisää: Aloita tästä affiliatemarkkinointi

2) Sponsoroidut postaukset

Sponsoroitujen postausten kohdalla tarkoitan tässä esimerkissä sitä, että kirjoitat yrityksen tuotteesta postauksen ja ohjaat liikennettä yrityksen sivustolle tai verkkokauppaan. Tavoite on, että yritys maksaa sinulle kiinteän summan kirjoitustyöstä. Summa voi olla 75 € tai jopa 1 500 € yhdestä postauksesta.

Sponsoroitujen postausten kohdalla on tärkeää tietää, mikä on yrityksen tavoite. Mitä yritys haluaa saavuttaa sinun kirjoittamallasi postauksella? Onko se tunnettuus, kävijämäärän lisäys vai konkreettinen myynti? Sinun tehtävänäsi bloggaajana on selvittää tämä ja kirjoittaa postaus vastaamaan tavoitetta.

On tärkeää muistaa, että pelkkä postauksen kirjoittaminen ei riitä, vaan sitä on markkinoitava eli jaettava sosiaalisessa mediassa. Tästä on vastuu ensisijaisesti sinulla mutta ehdottomasti pyydä, että yrityskin jakaa postaustasi omissa kanavissaan. Muistathan tarkistaa muun muassa Facebookin mainostussäännöt sponsoroitujen postausten kohdalla.

Raha tulee yritykseltä, joka maksaa sinulle kiinteän summan postauksesta.

3) Mainosbannerit

Mainosbannerit menevät teoriassa samaan kategoriaan affiliate- ja kumppanuusmarkkinoinnin kanssa. Ero on siinä, että nyt voit laittaa värikkään/vilkkuvan/erilaisen/kauniin mainosbannerin blogin sivupalkkiin tai suoraan postaukseen. Kun lukija klikkaa kuvaa, hän siirtyy esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan.

Mainosbannereiden helppous on siinä, että sinun ei tarvitse kirjoittaa mitään vaan voit lisätä bannerin suoraan blogiin. Tässä yksi esimerkki mainosbannerista. Olen tehnyt tämän ilmaisella Canvalla. Tekemällä itse omia bannereita saat ne näyttämään ”ei-kaupallisilta” ja enemmän brändiisi sopivilta.

TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla

Saat valmiita mainosbannereita muun  muassa Tradedoublerista ja Tradetrackerista, mutta mainosbannereita voi tehdä myös itse kuten yllä. Toki itse tehden se vaatii enemmän aikaa, mutta silloin varmistat, että mainosbanneri sopii omaan blogiisi ja sen brändiin.

Raha tulee joko suoraan klikkauksesta (esim. 0,10 € / bannerin klikkaus) tai myynnistä kuten affiliatemarkkinoinnissa. JOS raha tulee klikkauksesta, ÄLÄ IKINÄ KLIKKAA BANNEREITA ITSE!

4) Oman mainostilan myynti

Voit määritellä blogiisi mainostilaa, jota myyt esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosihinnalla. Mainostilaa voi myydä myös näyttömäärien perusteella eli kuinka monta kertaa mainosta näytetään kävijöille. Jälkimmäinen on yleisesti käytetty muun muassa lehtien verkkosivuilla.

Mainoksen hinnan määrittelyssä kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • kuinka paljon blogissa on käyntejä/sivulatauksia per kuukausi
  • mihin kohtaan blogia mainos tulee
  • kuinka hyvin tuote sopii sinun lukijoillesi (jos kirjoitat blogia vauva-arjesta, blogissa ei kannata myydä mainostilaa auton varaosille)

Mitä ylempänä ja mitä isompi mainos on kyseessä, sitä enemmän voit siitä pyytää. Mutta jos blogin sivulataukset kuukaudessa ovat alle 10 000 ja mainos tulee sivun alalaitaan, en lähtisi pyytämään mainoksesta 150 euron kuukausihintaa.

Cost per thousand (CPT) eli hinta per tuhat näyttökertaa on mainonnassa käytetty mittari, jota kannattaa hyödyntää mainoksen hinnan määrittelyssä. CPT lasketaan esimerkiksi näin:

1 000 näyttökertaa maksaa yritykselle 5 €. Jos blogin sivulataukset ovat kuukaudessa 100 000, yritys maksaa sinulle (100 000 / 1 000) x 5,00 € = 500,00 €. Tämä on sinun näkökulmasi.

Mutta saadaksesi yrityksen tekemään yhteistyötä kanssasi myös jatkossa, sinun kannattaa miettiä ja laskea, miten hyödyllinen mainos on yrittäjälle. Tähän tarvitaan toinen tunnusluku, Click Through Rate (CTR), eli kuinka moni lopulta klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksen sivuille.

Ensimmäisellä kerralla tämä on tietysti vain olettamus, koska mainosbanneria ei ole vielä klikattu.

Oletetaan, että 2 % mainoksen näkijöistä klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksen sivuille. Oletetaan edelleen, että yritys myy tuotetta, jonka hinta on 15,00 € ja että tuotteen konversio on 2 %.

((100 000 x 0,02) x 0,02) x 15,00 € = 600 €

Yritys on siis maksanut sinulle 500 € mainoksesta mutta saanut itse myyntiä aikaan 600 € avullasi. Oliko mainostaminen kannattavaa? Teoriassa kyllä (mutta jos otamme huomioon yrityksen pakolliset kulut, esimerkiksi alvin, vastaus on ei). Mutta jos emme olisi mitanneet näitä tunnuslukuja, emme olisi tienneet sitä.

Myydessäsi mainostilaa blogissasi sinun täytyy varmistaa, että yritys saa rahoilleen vastinetta. Siksi on tärkeää tietää mainostamisen tunnusluvut, jotta pystyt tarjoamaan laadukkaita kävijöitä yrityksen sivustolle.

Raha tulee mainostajalta, joka tyypillisesti on yritys tai yrittäjä. Yrittäjä maksaa pelkästä näkyvyydestä blogissasi eikä myynneistä tai klikkauksista kuten affiliatemarkkinoinnissa.

5) Omien tuotteiden myynti (digitaaliset tai fyysiset)

Tykkään… ei RAKASTAN digitaalisia tuotteita, koska niillä on rajaton myyntipotentiaali. Voit tehdä digitaalisen tuotteen kuten e-kirjan tai verkkokurssin kerran ja myydä sitä sen jälkeen niin pitkään kuin haluat. Bloggaaja voi hyödyntää omaa blogiaan e-kirjan kirjoittamisessa kuten tässä postauksessa olen kertonut.

Lue lisää: Mikä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ ja mitä hyötyä siitä on sinulle?

Yrittäjä puolestaan voi tuotteistaa osan osaamisestaan digitaaliseen muotoon ja hankkia lisää myyntiä hiljaisten sesonkien tai sairaslomien ajalle.

Digitaalisen tuotteen tekemiseen kannattaa varata aikaa. Suosittelen aina lähtemään liikkeelle lyhyellä e-kirjalla tai verkkokurssilla, pilotoimaan sen, pyytämään palautetta, muokkaamaan ja parantamaan ja sitten lanseeraamaan sen uudelleen. Tällä tavalla et tee turhaa työtä ja varmistat, että tuotteelle on oikeasti kysyntää.

Digitaalisten tuotteiden myyntiin tarvitset verkkokaupan sekä tavan toimittaa tuote ostajalle maksun jälkeen.

Lue lisää: 15 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Fyysisten tuotteiden kohdalla tilanne on hieman erilainen. Erilaisuus tulee oikeastaan vain siitä, teetkö tuotteet itse vai myytkö muiden tuotteita. On tärkeää muistaa, että sinulla on rajallinen aika tehdä tuotteet itse, joten rahan saamisella on olemassa katto.

Jos toimit tuotteiden jälleenmyyjänä, sinulla on teoriassa rajaton myyntipotentiaali, mutta katto voi tulla vastaan, jos tuotteen valmistaja ei pysy myynnin tahdissa.

Lue myös tämä: Kokemuksia Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksesta

Digituotteiden myynnissä raha tulee lukijoilta ja asiakkailta, jotka haluavat oppia nopeat keinot saavuttaa haluttu lopputulos ja välttää isoimmat virheet matkan varrella. 

Fyysisten tuotteiden myynnissä raha tulee asiakkailta, jotka rakastavat tuotteitasi.

6) Sisällöntuotanto muille

Sisällöntuotantoa voidaan tehdä kahdella tavalla:

  1. Julkaiset omassa blogissasi postauksen yrityksen puolesta
  2. Kirjoitat tekstin, joka julkaistaan yrityksen blogissa yrityksen nimellä (tätä kutsutaan myös haamukirjoittamiseksi)

Sisällöntuottamisen tavoitteena ei välttämättä ole myynti vaan mielipidevaikuttaminen tai näkyvyyden lisääminen.

Hinnoittelu on haastavaa eikä siihen taida löytyä mitään yksinkertaista kaavaa. Jos julkaiset tekstin omassa blogissasi, voit hyödyntää esimerkiksi Social Bluebookia hinnoittelun apuna.

Raha tulee yritykseltä, jonka puolesta kirjoitat sisällön. 

7) Henkilökohtainen valmennus tai sparraus

Jos sinulla on paljon asiantuntemusta tai osaamista aiheesta, josta kirjoitat blogia, voit ottaa asiakkaita, joita autat henkilökohtaisesti. Tällöin laskutat esimerkiksi Eezy.fi- tai Ukko.fi-palvelujen kautta. Ennen aloittamista sinun kannattaa tuotteistaa osaamisesi 2–3 paketiksi, joita voit myydä.

Hyvä uutinen henkilökohtaisessa valmennuksessa on se, että voit halutessasi tehdä sitä oman kodin rauhasta. Skype, Zoom, FaceTime ja WhatsApp mahdollistavat videopuhelut mihin päin maailmaa tahansa.

Raha tulee asiakkailta, jotka haluvat henkilökohtaista valmennusta.

Lopuksi annan sinulle vielä yhden keinon saada rahaa, vaikka tämä eroaakin hieman alkuperäisestä ajatuksesta.

8) Blogin osto, parannus ja myynti

Blogin rakentaminen tuottavaksi vaatii aikaa, rahaa ja kärsivällisyyttä. Jos haluat oikoa muutamia mutkia, voit ostaa blogin, parantaa sitä ja myydä eteenpäin. Tai voit rakentaa valmiiseen blogiin jonkin yllä mainitsemistani keinoista saada rahaa jopa passiivisesti ja elellä taloudellisesti hyvinvoivaa elämää siitä eteenpäin.

Lue myös tämä: Näin rakennat blogin ja myyt sen voitolla

Nyt tiedät TOP 7 tapaa saada rahaa blogilla. Minkä näistä sinä otat käyttöön seuraavaksi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: