Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mikä nimeksi blogille? On aina hauskaa törmätä hassuun blogin nimeen. Niitä kun löytyy sekä harrastelijoiden että yritysten joukosta.

Mutta siinä ei ole mitään hauskaa, että blogin nimi ei kuvaa millään tavalla blogin sisältöä. Pettymys on yleensä suuri, kun mielikuva blogin nimestä ei vastaa kirjoitettua sisältöä.

Pettymyksen lisäksi blogi unohtuu nopeasti eikä sen sisältöä tee mieli jakaa sosiaalisessa mediassa.

Tässä postauksessa kerron sinulle, mitä kannattaa välttää, kun mietit nimeä blogillesi ja mitä sen sijaan tulee tehdä.

Mikä nimeksi blogille?

Blogit perustetaan valitettavasti edelleen hetken mielijohteessa. Kun nähdään, miten hyvin joku toinen bloggaaja saa lukijoita ja miten paljon joku toinen yritys tekee tulosta, syntyy ajatus omasta blogista.

VÄÄRIN!

Hetken mielijohteessa tehty blogi nimittäin tekee ne suurimmat virheet, joiden johdosta se ei tule saamaan näkyvyyttä eikä lukijoita.

Blogin nimi on yksi näistä virheistä.

Lue myös tämä: 7/10 bloggaajasta lopettaa ensimmäisen vuoden aikana. Ethän sinä ole yksi heistä?

Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvinen kirjoittivat vuonna 2013 ensimmäinen virallisen kirjan bloggaamisesta. Blogimarkkinointi-kirja on ollut menestys ja monen yritysbloggaajan paras lähdeopas yritysblogin ylläpitämiseen.

Kirjassaan Katleena ja Jarkko puhuvat blogin nimestä näin:

”Blogin nimi on muistijälki maailmaan. Mieti nimi, joka on helppo muistaa. Hyvä nimi on helppo muistaa, liittyy aiheeseesi, taipuu helposti erilaisiin verkkomedioihin ja on sopivan jämäkkä. Sinut saatetaan jatkossa hyvinkin muistaa blogisi nimestä, ja nimivalintasi seuraa sinua pitkään. Panosta siis blogin nimeen.”

Kyllä, juuri näin. Panosta blogisi nimeen.

Jos kirjoitat blogia sosiaalisesta mediasta, silloin nimen tulee kuvastaa sitä. Jos kirjoitat blogia taloushallinnosta, nimeä blogi sen mukaan. Mutta älä yhdistä näitä! Kahden ison ja täysin erilaisen aihepiirin yhdistäminen samaan blogiin ei ole kannattavaa.

Google ei tiedä, mistä blogisi kertoo, ja se on punainen vaate Googlelle

Google ei tykkää ristiriitaisuuksista. Siksi on todella tärkeää panostaa blogin nimeen ennen blogin perustamista. Jos blogin nimi kuvastaa valokuvausta mutta sisältö sosiaalista mediaa, kumpaa Google painottaa hakutuloksissa?

Googlen kautta sinun on mahdollista saada 25–50 % uusista lukijoista. Tämä voi tarkoittaa myöhemmässä vaiheessa jopa tuhansia uusia lukijoita joka kuukausi.

Mutta jos lukijat hakevat tietoa valokuvauksesta ja löytävät blogistasi tietoa sosiaalisesta mediasta, lukijat pettyvät ja poistuvat blogista.

Kun Google näkee, että lukija viihtyy blogissasi vain muutaman sekunnin, se alkaa väistämättä pudottaa sinua hakutuloksissa pois kärkisijoilta.

Ennen pitkää lukijavirta Googlesta tyrehtyy.

Lue lisää: 9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen

3 vinkkiä blogin nimen keksimiseen

1. Blogin nimi ja domain on suoraan tärkeä hakusana

Tämä on ollut suosittu taktiikka vuosien ajan bloggaajien keskuudessa. Kun aihe on tarkasti rajattu, hakusana on helppo määritellä ja se buustaa lukijamäärän nopeasti suureksi.

Yksi tällainen esimerkki on alennuskoodi.fi.

2. Oma nimi

Henkilöbrändin kautta on helppo rakentaa blogi omalle nimelle. Kun ihmiset oppivat tuntemaan sinut, he tietävät välittömästi, mistä kirjoitat.

Oman nimen alle on myös helpompi sijoittaa useampia aihealueita.

3. Tavoite

Blogin nimi voi myös olla jokin tietty tavoite, kuten Katleena ja Jarkko käyvät läpi Blogimarkkinointi-kirjassaan. Hyvinä esimerkkeinä he kertovat blogien Level up, Presentoi paremmin ja Taitavaksi kouluttajaksi nimet.

3 vinkkiä, miten pelastat tilanteen, jos blogin nimi ei vastaa sisältöä

Ei mitään hätää, jos huomaat, että blogisi nimi ei vastaa sisältöä, jota kirjoitat. Tässä on sinulle 3 yksinkertaista vinkkiä, miten pelastat tilanteen.

1. Tee uusi blogi uudella nimellä

Jos blogisi on vasta perustettu eikä sisältöä ole kovin paljoa, tee uusi blogi uudella nimellä ja siirrä julkaistut blogitekstit sinne. Sen jälkeen muista vain poistaa vanha blogisi, että ne eivät taistele keskenään Googlessa.

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

2. Vaihda blogin nimi

Blogin nimen voi aina vaihtaa. Mutta blogin domainia ei. Jos blogisi nimi on Keitä soppaa talvellakin ja blogin domain www. keitasoppaatalvellakin.fi, et pysty vain vaihtamaan domainia kesken kaiken. Joudut siis käytännössä hankkimaan uuden domainin ja tekemään uuden blogin.

Mutta jos domain on yrityksesi nimi, voit vain vaihtaa itse blogin nimen ilman, että sinun tarvitsee muuttaa domainia.

3. Kerro blogisi nimen tarina

Voit kirjoittaa blogisi nimen tarinan esimerkiksi Tietoa-sivulle. Vaikka tämä ei varsinaisesti auta Googlen kanssa, se auttaa sinua tekemään mielenkiintoisen muistijäljen lukijoittesi ja asiakkaittesi mieleen.

Ja sehän bloggaamisessa on kuitenkin tärkeintä – että lukijat muistavat sinut ja blogisi.

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

Mikä nimeksi blogille?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: