11 herkullista ideaa ruokablogiin

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

11 herkullista ideaa ruokablogiin. Rakastatko ruuanlaittoa? Nautitko hyvästä ruuasta? Viihdytkö keittiössä puolison ja lasten kanssa? Oletko ajatellut, että voisit hyödyntää osaamistasi ruokablogin ylläpitämisessä? Haluatko tietää, miten varmistat, että lukijasi janoavat uutta sisältöä ja odottavat kieli pitkällä, kun julkaiset sitä?

Ruokablogien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti muutaman vuoden aikana. Instagram ja Pinterest täyttyvät herkullisista ruoka-, leivonta- ja erikoisruokakuvista, jotka saavat veden herahtamaan kenen tahansa kielelle.

Voisi luulla, että ruokablogeja on jo niin paljon, että erottuminen on hankalaa. Tämän postauksen tavoitteena

  • on auttaa sinua näkemään, miten voit erottautua muiden ruokablogien joukosta
  • rakentaa tai muokata omaa ruokablogiasi
  • sekä saada uusia ideoita, miten voit ansaita ruokablogillasi rahaa.

11 herkullista ideaa ruokablogiin

1. Ruokablogin aiheen rajaus

Olen puhunut paljon blogien aiheen rajauksesta. Kun haluat varmistaa, että erotut muista ruokablogeista, suosittelen lämpimästi harkitsemaan aiheen rajausta.

Kasvisruoka ei ole järkevä aihe. Kasvisruoka-aihe on liian laaja ja erottautuminen sillä on vaikeaa. Joudut kilpailemaan ja taistelemaan lukijoista joka kerta, kun julkaiset uuden postauksen. Käytät lukemattomia tunteja vain haaliaksesi muutamia lukijoita blogiisi.

Kasvisruoka pääruokana on myös hyvin laaja aihe. Se on kuitenkin parempi, kuin pelkkä kasvisruoka. Kilpailua on huomattavasti vähemmän jos onnistut asemoimaan itsesi harrastelijasta ”asiantuntijaksi”. Asiantuntijana oleminen ei tarkoita, että sinun pitäisi olla kouluja käynyt ravintoterapeutti.

Riittää, että tiedät aiheesta enemmän, kuin lukija ja haluat inspiroida muita kokkaamaan kasvisruokaa pääruokana.

Kasvisruoka odottaville äideille sen sijaan on tarkasti rajattu aihe. Voisin jopa sanoa, että tämä rajaus on täydellinen. Kilpailua on huomattavasti vähemmän, erottautuminen on helppoa ja asiantuntijastatuksen rakentaminen vaivatonta. Varsinkin, jos olet itse kasvisruuan ystävä ja odotat lasta 🙂

Huomioithan, että kyseessä on vain esimerkki. Hyödynnä tätä metodia, kun mietit oman ruokablogisi aihetta. Tarkista Googlen avainsanatyökalulla, haetaanko aiheesta paljon tietoa. Jos kyllä, jatka eteenpäin. Jos ei, harkitse tarkkaan, kannattaako blogia rakentaa kyseisen aiheen ympärille.

Rajaamalla aiheen näin tarkaksi, tiedät koko ajan, kenelle kirjoitat ja mistä kirjoitat. Blogistasi kasvaa nopeasti SE paikka, josta lukijat löytävät tietoa, apua ja tukea.

2. Kuvien ottaminen ja kuvankäsittely

Kuvaamista varten tarvitset joko älypuhelimen tai järjestelmäkameran. Suosittelen lämpimästi aloittamaan älypuhelimella, jotta kulut eivät karkaa käsistä. Kun saat tuloja blogin kautta, panosta myöhemmin kunnon järjestelmäkameraan.

Kuvia on tärkeää käsitellä ja tehdä kuvista yhtenäisiä. Epäselvät ja liian erilaiset kuvat eivät houkuttele, koska yksi osa blogisi menestymistä on visuaalisuus.

11 herkullista ideaa ruokablogiin

(Kuvat: Pinterest sekä Pinch of Yumm)

Voit aloittaa kuvien käsittelyn ilmaisilla Canvalla ja Picmonkeyllä. Jos Picmonkeyn mainokset häiritsevät, voit ostaa siitä käytännöllisemmän version $33 vuosimaksulla. Vuosimaksullisessa versiossa mainokset on poistettu ja saat lisää kuvankäsittelyominaisuuksia sekä fontteja käyttöösi.

3. Aikaa ja kärsivällisyyttä

Blogin kasvattaminen ja sitoutuneiden lukijoiden saaminen vaatii aikaa ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä. Ei ole olemassa oikotietä onneen vaan matka on kuljettava ja menestyksen tasolle on kasvettava – niin sinun kuin bloginkin.

Tärkeintä on systemaattisuus. Tee joka päivä jotain pientä blogisi eteen. Monesti parin päivän tauko venyy viikoksi, kahdeksi ja kolmeksi. Kunnes kohta huomaat, että on kulunut puoli vuotta ja blogi on edelleen kesken.

Alussa joudut tekemään lähes kaiken itse. Toki kannattaa kysyä lähipiiristä, löytyykö sieltä apua ja tukea esimerkiksi tekniikkaan. Varaudu kuitenkin siihen, että osa tehtävistä on opeteltava alusta saakka tekemään itse.

Kun perusasiat on kunnossa, seuraavaksi vuorossa on blogin perustaminen. Jos sinulla on jo olemassa blogi esimerkiksi Bloggerissa, suosittelen lämpimästi harkitsemaan sen siirtämistä WordPressiin. Itse ylläpidettävä WordPress blogi antaa sinulle vapaat kädet viedä blogi sinne minne haluat.

Voit muokata blogia ja sen ulkoasua rajattomasti. Ja mikä tärkeintä: erotut selkeästi massablogeista.

Ohjeet, miten perustat WordPress-blogin, löydät täältä.  Tänne olen koonnut vielä muistilistan tärkeimmistä työkaluista sekä lisäosista eli plugineista, joita voit käyttää.

Joko luit tämän: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

4. Tärkeimmät sivut

Blogissa on tärkeää olla tiettyjä sivuja, jotka kertovat lukijoille kuka olet, mitä teet ja miten voit auttaa heitä. Näitä sivuja ovat mm.:

  • Aloita tästä sivu (nimeä tämä hauskalla, ruoka-aiheisella sanalla, joka herättää uteliaisuuden)
  • Tietoa sivu
  • Rekisteriseloste, tietosuoja ja tietoa evästeistä (varsinkin, jos keräät sähköpostilistaa ja käytät analyysiohjelmaa)
  • Ota yhteyttä sivu (miten sinuun saa  yhteyden ja jos annat puhelinnumerosi, mihin aikaan vastaat työpuheluihin)

Kenenkään sivuilta ei saa kopioida näitä tietoja, sillä Google rankaisee kopioijia. Pahimmillaan blogisi voidaan poistaa Googlesta kokonaan. Kauheaa, jos et enää saisi ilmaista liikennettä blogiin.

5. Etsi sopivia blogipostaus ideoita

Ideoita voi löytää mistä tahansa. Kaikista parasta on, kun löydät ongelmia ja haasteita, joita lukijoilla on aihealueesi kanssa. Kirjoita täsmäohjeita ja jaa postaukset ”vastauksina” kysymyksiin Facebook-ryhmissä.

Jotta pääset nopeaan alkuun, keräsin alle 23 blogipostaus ideaa. Muokkaa näitä sopimaan omaan aihealueeseesi.

  1. suosituimmat reseptit (alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka)
  2. lapsuuden lempiresepti –> kysy tätä myös etukäteen lukijoiltasi ja kirjoita yhteispostaus
  3. viikon ruokalista + ohjeet + hinta
  4. jaa vuodenaikaan liittyvä resepti, joka on a) helppo b) edullinen tai c) gourmet
  5. arvostele keittokirja + lisää affiliate-linkki + tee 1 – 3 reseptia kirjasta itse
  6. kokeile uutta reseptia Pinterestistä ja arvioi se
  7. kokeile ulkomaista reseptiä –> esim. teemaviikko
  8. tee kotona (voita, kermaa mitä tahansa 😀 )
  9. keittiön tutorial (miten pilkot porkkanaa / sipulia ilman että itket)
  10. haasta itsesi kokeilemaan uutta reseptiä joka päivä viikon ajan
  11. listaa lempireseptit illanviettoon (tyttöjen ilta, polttarit, saunaillat)
  12. romanttiset ateriat puolisolle
  13. nopeat ja helpot aamiaisvinkit
  14. kokeile lempi ruokabloggaajan reseptiä ja kirjoita siitä + muista ohjata lukijat ruokabloggaajan blogiin + tagaa hänet julkaisuihin
  15. lempiravintola (tai viisi, aamiaispaikat, brunssit, lounaat, illalliset)
  16. ideoita nopeisiin välipaloihin
  17. 5 suosituinta ruokaohjelmaa ja 5 inhokkia
  18. jos olet ”rajoitteinen” kerro siitä, avaa, millaista elämä on, mitä sinulta usein kysytään ja millaisia haasteita se (saattaa) aiheuttaa normaaliin arkeen
  19. edulliset vinkit viikonloppuruokailuun
  20. kerro ensimmäisestä ruokakirjasta
  21. mikä ruokaresepti epäonnistui pahiten (tee tästä mahdollisimman huumoripitoinen)
  22. lohturuokaa terveellisesti / edullisesti
  23. kuka on lempi kokkisi, miksi ja hänen 3 kaikkien aikojen parasta reseptiään

6. Miten usein blogia tulisi päivittää?

Ruokablogin ylläpitäminen vaatii aikaa. Ruuan valmistus, reseptin kirjoitus, kuvat ja niiden editointi – . On turha kuvitella, että pystyisit kirjoittamaan 4 postausta viikossa. Tai jos sinulla on paljon vapaa-aikaa, niin toki se on mahdollista 😉

Suosittelen aloittamaan yhdellä postauksella ja lisäämään jossain vaiheessa tahdin kahteen per viikko. Yksikin on sopiva määrä. Kirjoita mieluummin laatua kuin määrää.

Ruokablogeissa kuvat ovat yleensä pääasiassa mutta kannustan sinua silti kirjoittamaan tekstiä kuvien väliin tai alapuolelle. Tällä on kaksi tarkoitusta:

  1. Kuvat katsotaan nopeasti läpi, jolloin lukija poistuu nopeasti blogistasi. Tämä vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.
  2. Tekstin avulla pystyt asemoimaan itseäsi paremmin asiantuntijaksi.

Minun suositukseni on, että kuvien lisäksi kirjoitat postauksia, joiden pituus vaihtelee 600 – 1000 sanan välillä. Jos tekstiä syntyy kerralla 3000 sanan verran, voit pilkkoa tekstin 2 – 3 osaan, julkaista ensimmäisen osan heti ja ajastaa toiset esimerkiksi 4 päivän välein.

7. Mistä lukijoita ruokablogiin?

Aloittelevien bloggaajien haasteena on liikenteen, eli lukijoiden saaminen blogiin. Aloittavalta bloggaajasta puuttuu uskottavuus ja luotettavuus. Kovin moni bloggaaja on aloittanut, jakanut ensimmäisen postauksen innoissaan Facebookin bloggaajaryhmiin ja pettynyt, kun lukijoita ei ole tullutkaan.

Mutta on tärkeää ymmärtää, että tämä on täysin normaalia. Luottamus ja uskottavuus on ansaittava. Ja siihen tarvitaan aikaa.

Pro tip:

Ennen kuin kerrot muille upeasta blogistasi, kirjoita 5 – 10 blogipostausta valmiiksi ja julkaise ne. Haluat, että lukijalla on muutakin luettavaa kuin:

”Tervetuloa lukemaan blogiani! Päivitän tänne silloin tällöin kuvia tekemistäni ruuista.”

Esimerkki on radikaali mutta ymmärrät pointin. Toki voit toivottaa lukijat tervetulleiksi mutta älä anna sen olla ainoa postaus, joka blogistasi löytyy.

Älä pidä itsestäänselvyytenä, että koska sinulla on ruokablogi, saat automaattisesti lukijoita. Sisällön tuottaminen (kirjoitukset, kuvat ja reseptit) ovat vain 20 % työstä. 80 % on blogin markkinoimista.

Iäkkäämpien blogien lukijamäärän kasvattaminen onkin toinen juttu. Kun lukijakunta on vakiintunutta, bloggaaja monesti ”jämähtää” vanhaan tuttuun ja turvalliseen. Maailma ympärillä kuitenkin muuttuu ja siksi on hyvä miettiä blogia uudesta näkökulmasta.

Käy tarkistamassa Google Analyticsistä viimeisen 6 kuukauden ajalta suosituimmat postaukset (Google Analytics –> Käyttäytyminen  –> Aloitussivut). Lisää niistä 5 tai korkeintaan 6 blogisi sivupalkkiin. Voit joko

  • lisätä automaattisesti pikkukuvan ”thumbnail” sekä lyhyen kuvauksen
  • tai tehdä omat pikku kuvakkeet ja lisätä houkuttelevat otsikot kuviin

Välttämättä en lähtisi tekemään tätä listausta valmiilla ”suosituimmat postaukset” lisäosalla, koska lisäosa saattaa ottaa listaukseen postauksia, joita et halua tällä hetkellä lukijoille näyttää.

8. Sosiaalinen media

Ota itsellesi yksi somekanava, jonka kautta hankit lukijoita. Sinulla ei tarvitse olla 10 eri somekanavaa, koska aikasi ei yksinkertaisesti riitä olemaan aktiivinen jokaisessa. Keskity yhteen ja pitäydy siinä. Kun seuraajia on paljon, voit ottaa toisen somekanavan haltuun.

Somessa aktiivisuus on tärkeää. Sinun tulee keskustella, kommentoida ja rakentaa yhteyttä lukjoittesi kanssa.

Ruokablogeille parhaat somekanavat ovat Instagram ja Pinterest. Molemmat toimivat hyvin olipa blogisi suomen- tai englanninkielinen. Kun julkaiset uutta sisältöä, varmista, että postauksessa on oikeat kuvakoot.

9. Hakukoneoptimointi eli SEO

Bloggaajan on tärkeää tietää hakukoneoptimoinnin perusteet. SEOn avulla saat ilmaista liikennettä blogiin suoraan Googlesta. Kun olet rajannut blogin ja kirjoittanut hyödyllistä sisältöä, Google palkitsee sinut korkealla näkyvyydellä Googlessa.

Jos olet perustanut ohjeitteni mukaan blogin WordPressiin, voit ladata ja ottaa käyttöön lisäosan, jonka nimi on All In One SEO Pack. Yoast SEO tai Rank Math. Tämä lisäosa auttaa sinua kirjoittamaan sisältöä, joka on hakukoneystävällistä.

Lisäosien avulla lisäät oikean meta-kuvauksen sekä hakusanat (avainsanat) jokaiseen postaukseen. Sinun ei tarvitse tehdä muutoksia blogin html koodiin tai lisäillä vaikeita css-koodeja.

10. Kirjoita vieraskynäpostauksia muihin blogeihin

Vieraskynäkirjoittaminen on tärkeää, varsinkin jos olet uusi bloggaaja. On elintärkeää tehdä nimi tunnetuksi ja rakentaa luottamusta sekä uskottavuutta. Nopein keino on kirjoittaa vieraskynäpostauksia.

Tee listaus 15 ruokablogista, jotka sopivat kirjoittamaasi aihealueeseen. Aloita kommentoimalla näitä blogeja ja tee itseäsi tunnetuksi. Älä linkitä omaa blogia. Rakenna luottamusta kommentoimalla, kehumalla ja linkittämällä omista postauksista muiden blogiin.

Kun linkität omasta blogista muiden blogeihin, lähetä bloggaajille sähköpostia tai meseviesti ja kerro postauksestasi. Kun jaat postauksen somessa, tagaa bloggaaja tekstiin. Tällä tavalla hän tietää, että olet kirjoittanut jotain hyvää, mielenkiintoista tai kehuttavaa hänestä, ja hän käy lukemassa postauksen.

Kun yhteys on luotu, kysy, voitko kirjoittaa vieraskynäpostauksen tai voisiko bloggaaja kirjoittaa sinun blogiisi. Muista, että samaa postausta EI SAA julkaista kahdessa eri blogissa. Google tulkitsee tämän kopioimiseksi ja rankaisee molempien blogeja pudottamalla niitä hakutuloksissa alaspäin.

11. No entäs ne tulot?

Voisi luulla, että tarkasti rajattu ruokablogi on vaikea tuotteistaa. Päinvastoin! Otetaanpa esimerkkinä tämä kasvisruoka aihe odottaville äideille.

Kaikki postaukset eivät tarvitse pyöriä kasvisruuan ympärillä vaan voit ilman muuta laajentaa sisältöä sekä odotusaikaan että odottavan äidin ja syntyvän lapsen terveelliseen ruokavalioon.

Tällöin voit joissakin postauksissa suositella mm.:

  • ruoka- ja keittokirjoja
  • vitamiineja ja hivenaineita
  • ruuan valmistukseen käytettäviä ”työkaluja”
  • blendereitä
  • mittakuppeja
  • vauvan ruokailuun tarvittavia välineitä (mukit, lusikat ja lautaset)
  • ja niin edelleen

Ideat ovat rajattomat! Voit myös kerätä sivustollesi erilaisia aiheeseesi liittyviä kokkaus-verkkokursseja ja tarjota niitä lukijoillesi.

Mahtavaa! Lähes 1700 sanaa täynnä ideoita, miten voit lähteä kehittämään omaa ruokablogiasi.

Millaista ruokablogia sinä kirjoitat? Linkitä blogisi alle, käyn erittäin mielelläni kurkkaamassa sitä 🙂

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: