2260 euroa kauppaa neljällä uutiskirjeellä [Case study]

2260 euroa kauppaa neljällä uutiskirjeellä [Case study] | Alla on kuvakaappaus Active Campaignista. Kuten kuvasta näkyy, myyntitunneli on tuottanut vajaa 670 euroa kauppaa ja yksittäiset kampanjat 2260 euroa kauppaa. Tässä postauksessa puran osiin menetelmän, kuinka tämä on mahdollista myös sinulle.

2260 euroa kauppaa neljällä uutiskirjeellä

Välttämätön paha(ko)?

Moni yrittäjä ymmärtää ja tietää, miten tärkeää sähköpostimarkkinointi on markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Silti se ei jaksa kiinnostaa. Ehkä sinäkin ajattelet, että käyttäisit aikasi paljon mieluummin asiakkaiden kanssa olemiseen kuin sähköpostiviestien kirjoittamiseen. Ymmärrän täysin, miltä sinusta tuntuu. Ja voin lohduttaa, ettet ole tämän asian kanssa yksin.

Sähköpostimarkkinointi mielletään välttämättömäksi pahaksi. Sitä pidetään spämmäyksenä ja aggressiivisena myyntitapana.

Saatat pitää myös tästä: Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla?

Monella yrittäjällä itsellään on se kokemus, että sähköpostiviestejä tulee liikaa, niissä vain myydään eikä niistä tunnu saavan mitään hyötyä.

Sähköpostimarkkinointia voidaan tehdä oikealla tavalla ja väärällä tavalla. Jos seuraat muita ja teet kuten muutkin, on hyvin suuri todennäköisyys, että teet sähköpostimarkkinointia väärällä tavalla.

2260 euroa kauppaa neljällä uutiskirjeellä [Case study]

Ja juuri siksi halusin kirjoittaa tämän postauksen.

Itse ihastuin aikoinani sähköpostimarkkinointiin siksi, että se tuntui niin helpolta. Minulle myytiin seuraavanlainen ideologia:

”Voit vain kirjoittaa viestin kerran, painaa nappia, lähettää viestisi tuhansille ihmisille ja raha virtaa ikkunoista ja ovista sisään…”

Ideana se on siis toimiva, mutta toteutus ei ole ihan näin helppoa. Itse kamppailin todella paljon sen kanssa, MITÄ sähköpostilistalle kirjoitetaan. Kun tajusin MITÄ sinne kannattaa kirjoittaa, seuraava haaste oli ymmärtää MITEN sähköpostilistan kautta myydään.

Viime vuonna tein ison joukon erilaisia testejä ja yllätyin tuloksista. Loppujen lopuksi MITÄ oli tärkeämpää kuin MITEN.

MITÄ sähköposteihin kirjoitetaan on kakku. MITEN myydään on vain kirsikka kakun päällä.

Mikä sähköpostimarkkinoinnissa on kaikista tärkeintä?

Sähköpostimarkkinoinnissa tärkeintä on se, että aidosti välität niistä ihmisistä, joita listallasi on. Haluat tarjota heille sellaista lisäarvoa, jota he eivät malta odottaa saavansa.

Ajan kuluessa minulle kehittyi teoria sähköpostimarkkinoinnin myynnin näkökulmasta. Kun olen kuunnellut muiden yrittäjien tarinoita ja testannutkin tätä teoriaa muutamalla asiakkaalla, olen saanut vahvistuksen sille, MITEN sähköpostilistan kautta kannattaa myydä.

Kun aito välittäminen, lisäarvo ja MITEN myydään yhdistetään, ihmiset ostavat vaikka tarjoaisit jotain ostettavaa jokaisessa viestissä. (Tätä en kuitenkaan suosittele, ja kerron sinulle kohta miksi.)

Tästä päästäänkin takaisin postauksen yllä olevan kuvakaappauksen tuloksiin. Kun paketti on koossa ja viestit kirjoitetaan oikealla tavalla, kauppa käy.

Ajattele hetki tätä tilannetta:

  • Varaat yhden työpäivän sille, että kirjoitat 4 uutiskirjettä tai viikkokirjettä listallesi.
  • Lähetät viestit meille luettavaksi, tarkistettavaksi ja oikoluettavaksi.
  • Me lisäämme viesteihin MITEN-osion, jonka kautta saat kauppaa.
  • Lähetämme valmiit viestit sinulle takaisin.
  • Ajastat viestit omaan ohjelmaasi (esim. Active Campaigniin tai Mailchimpiin).
  • Katsot, kun kauppa käy ja eurot kilahtelevat kassaan.

5 askelta onnistuneisiin kauppoihin sähköpostimarkkinoinnin avulla

Okei, jotta tämä postaus ei jäisi pelkäksi yksinpuheluksi, tässä on sinulle muutama tehtävä, jotka suosittelen sinut tekemään. Nämä ovat osa sitä menetelmää, jonka avulla kuvakaappauksen tulokset on mahdollista saavuttaa.

1 | Segmentoi sähköpostilistasi oikein

Segmentointi tarkoittaa, että erottelet sähköpostilistallasi olevat ihmiset tiettyihin, ennalta sovittuihin lokeroihin. Lokerot ovat joko listoja tai tägejä. Kun kirjoitat viestejä, lähetät ne tietylle listalle tai niille, joilla on tietty tägi.

2260 euroa kauppaa neljällä uutiskirjeellä

Mitä paremmin pystyt segmentoimaan omat uutiskirjeesi lukijat, sitä helpompaa myynti on sinulle jatkossa. Segmentointi vaatii oman aikansa. Voit esimerkiksi lähettää viestin, jossa on painike. Painiketta klikkaamalla lukijalle lisätään tietty tägi tai hänet siirretään automaattisesti toiselle listalle.

Tätä kannattaa suunnitella etukäteen, sillä jos vain randomisti lisäät ihmisiä listoille tai lisäät heille tägejä, tulos voi olla vuoden kuluttua aikamoinen sillisalaatti. Yksinkertaisuus on kaunista – ja helppoa.

2 | Suunnittele kampanjat etukäteen

En suosittele, että lähetät 52 myyntikampanjaa vuodessa. Kampanjat kannattaa suunnitella ja ajoittaa parhaisiin hetkiin, jolloin asiakkaillasi on lompakot avoimina. On olemassa tietyt kuukaudet vuodesta, jolloin kannattaa myydä ja tietyt kuukaudet, jolloin ei kannata myydä.

Tiesitkö, että myös kuukaudessa on 3 viikkoa, jolloin kannattaa myydä, ja 1–2 viikkoa, jolloin ei todellakaan kannata myydä?

Jos lähetät kampanjat näiden kahden viikon aikana, ei ihme, jos kauppaa ei tule.

Suunnittele kampanjat 3 kuukauden sykleissä. Itse käytän nykyään ihan kartonkia ja post-it-lappuja, koska se auttaa minua hahmottamaan kokonaisuutta paremmin.

3 | Hahmottele viestit paperille ennen kirjoittamista

Jotta kampanjan viestit tukevat toisiaan, ne kannattaa hahmotella etukäteen. Meillä on olemassa tähän ihan oma kaavansa siitä, missä järjestyksessä näitä viestejä kannattaa lähettää. Kun viestit ja niiden sisällöt hahmotellaan etukäteen, kirjoittaminen on tehokkaampaa ja kauppoja tulee enemmän.

Kuten aikaisemmin sanoin, kuukaudessa on tietyt viikot, jolloin kannattaa myydä ja tietyt viikot jolloin ei. On tärkeää, että näillä viikoilla, jolloin kauppa EI käy, annetaan vain mahdollisimman paljon lisäarvoa.

4 | Kirjoita yhden päivän aikana

Kun olet hahmotellut viestit, varaa kalenteristasi yksi päivä, jolloin kirjoitat kaikki kampanjan viestit putkeen. Huomioi, että kampanjan aikana ei tarvitse lähettää enempää kuin yksi viesti viikossa. Toisin sanoen kirjoitat yhden päivänä aikana 4–5 uutiskirjettä.

Koska tiedät jo, millä viikoilla kannattaa myydä ja millä viikoilla antaa lisäarvoa, kirjoittaminen on helpompaa. Tiedät myös, ettet tuputa etkä tyrkytä, koska et myyt jokaisessa viestissä.

5 | Ajasta tai lähetä meille hiottavaksi

Lopuksi on enää viestien ajastaminen tai jos haluat hyödyntää meidän kehittämäämme menetelmää, voit lähettää uutiskirjeet meille. Me luemme ne läpi, muokkaamme myyntiosion houkuttelevaksi, oikoluemme viestit puolestasi ja toimitamme ne docs-tiedostona sinulle ajastettavaksi.

Ennen kuin lähetät uutiskirjeet meille, varaathan ajan 45 minuutin maksuttomaan Zoom-konsultaatioon tästä. (Linkki ohjaa Calendlyyn ja Suomen Sisältömedian ajanvaraukseen, joka on siis minun toinen osakeyhtiöni.)

Maksuttomia aikoja on saatavilla rajoitetusti, ja ajat varataan saapumisjärjestyksessä. Ajanvarauksen vahvistamisen jälkeen saat sähköpostiisi Zoom-linkin tapaamiseen.

Yhteenveto

Jotta sähköpostimarkkinointi toimii odotetulla tavalla, kasvattaa luottamusta ja uskottavuutta sekä tarjoaa luonnollisen väylän saada lisää kauppaa, on tärkeää, että ymmärrät, että MITÄ listalle kirjoitetaan on tärkeämpää kuin MITEN siellä myydään.

Kun suunnittelet kampanjat etukäteen, vältät lähettämästä myyntiviestejä silloin, kun kauppa ei käy. (Kuuden vuoden kokemuksella ja useiden asiakkaiden kautta minä tiedän, mitkä nämä viikot ovat.) Tämä mahdollistaa sen, että maksimoit myynnin niille viikoille, kun sinun potentiaaliset asiakkaasi ovat avoimempia ostamaan.

Me olemme täällä auttamassa sinua. Varaa aika maksuttomaan 45 minuutin Zoom-konsultaatioon tästä. (Linkki ohjaa Calendlyyn ja Suomen Sisältömedian ajanvaraukseen, joka on siis minun toinen osakeyhtiöni.)

Laitetaan yhdessä sinun sähköpostimarkkinointisi kuntoon, jotta saat lisää kauppaa ja pääset nauttimaan rennommasta yrittäjyydestä.

Tähän loppuun haluan vielä kertoa oman pienen tarinani.

Helmikuussa 2020 jouduin selkäleikkaukseen. Tiesin, että saan 2 viikkoa sairaslomaa leikkauksen jälkeen, joten en voinut kahden viikon aikana tehdä töitä oikeastaan ollenkaan.

Koska sairasloma oli etukäteen tiedossa, päätin tehdä sähköpostimarkkinoinnin kampanjan. Kirjoitin viestit etukäteen ja ajastin ne alkamaan samalle viikolle, jolla leikkaus oli. Kampanja oli kaikkiaan 2 viikkoa pitkä.

Sairaslomani aikana tein pelkästään sähköpostimarkkinoinnilla 4427,90 euroa kauppaa. En kerro tätä kehuakseni vaan osoittaakseni sen, että vaikka joutuisit leikkaukseen tai pidemmälle sairaslomalle, oikein toteutettuna sähköpostimarkkinointi tuo sinulle turvaa ja säännöllistä kauppaa myös silloin, kun et itse ole työkykyinen.

Me olemme täällä sinua varten

Me olemme täällä auttamassa sinua. Me haluamme nähdä, että sinä menestyt ja että yritystoimintasi kasvaa ja kukoistaa. Varaa aika maksuttomaan 45 minuutin Zoom-konsultaatioon tästä. (Linkki ohjaa Calendlyyn ja Suomen Sisältömedian ajanvaraukseen, joka on siis minun toinen osakeyhtiöni.)

En malta odottaa, että pääsen juttelemaan kanssasi lisää.