Mietitkö mitä sinun tulisi tehdä kannattavan yritystoiminnan perustamiseksi? Mietitkö miksi muut yrittäjät tavoittavat sinua enemmän asiakkaita, vaikka sinulla on edullisemmat hinnat kuin kilpailijoilla? Tai oletko miettinyt, miksi et sosiaalisessa mediassa saa seuraajia yrityksesi somekanaviin? Miksi yritysblogisi ei saa lukijoita eikä sähköpostilistallesi kerry uusia ihmisiä? Mitä asioita tulisi huomioida kannattavan yritystoiminnan perustamiseksi?

Ota itsellesi talteen 4 vinkkiä kannattavan yritystoiminnan perustamiseksi.

Monen yrittäjän helmasynti on tehdä töitä 12 tuntia päivässä, 7 päivänä viikossa, 52 viikkona vuodessa. Mutta mikä mättää, jos silti tuntuu, ettei raha riitä ja kilpailija porskuttaa kovaa vauhtia ohitse ja lomailikin juuri viikon Lapissa?

Olen blogivalmentajan urallani huomannut, että monella yrittäjällä jäävät tietyt asiat huomioimatta yritystä perustaessa. Nämä asiat ovat elintärkeitä, jos haluaa saada yrityksen menestymään ja tuottamaan sekä selviämään ensimmäisestä kassakriisistä.

Itsekin painin näiden asioiden kanssa alkuaikoinani paljon, mutta kun ymmärsin korjata seuraavat kohdat, ymmärsin, kuinka merkittävä rooli näillä on yrityksen kannattavuuden kannalta.

1. Yrityksen perusasioita ei ole mietitty kuntoon

 

Ensimmäinen ja todella yleinen helmasynti on se, ettei olla mietitty yrityksen perusasioita kuntoon. Perusasioilla tarkoitan koko yritystoiminnan pohjaa. Sitä mille koko toiminta nojaa. Tällä pohjalla tarkoitan kohderyhmän rajaamista, tavoitteiden asettamista ja tulosten seuraamista, vision ja mission määrittelyä, kilpailijoihin tutustumista sekä yrityksen yleisilmettä, sitä mitä yrityksesi haluaa viestiä itsestään ulospäin.

Olen aiemminkin postauksissa korostanut kohderyhmän rajaamisen merkitystä. On huolestuttavaa nähdä, kuinka moni yrittäjä on laiminlyönyt kokonaan tämän kohdan yritystään perustaessa. Oletko miettinyt, miten osaat valita oikeat palvelut tai tuotteet yrityksesi valikoimaan, jos et ensin mieti, kenelle haluat niitä ylipäänsä tarjota? Ilman selkeää ja tarkasti rajattua kohderyhmää myös markkinointisi on kuin hakuammuntaa. Täysin sokkona tapahtuvaa toimintaa.

Yrityksen on tärkeää tehdä tavoitteet. Tavoitteiden tulee olla selkeästi määritetyt ja helposti seurattavat. Mieti tarkkaan, mitä haluat yrityksesi toiminnalla saavuttaa seuraavan kolmen kuukauden, vuoden ja viiden vuoden aikana. Älä unohda palata näihin asettamiisi tavoitteisiin, vaan tarkista toimintasi suunta säännöllisin väliajoin.

Mieti myös, miksi ylipäätänsä haluat tehdä yritystoimintaasi. Mikä on pohjimmainen tarkoitus, mitä haluat yritykselläsi saavuttaa ja minkälainen on unelmatilanteesi yrityksesi suhteen? Näin määrität yrityksesi vision ja mission. Mieti myös millaisen viestin haluat yrityksestäsi antaa ulkopuolisille.

Lue lisää, miten edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista.

2. Raha ja laskelmat ovat tabu, josta ei puhuta

 

Kaikista huolestuttavin piirre, joka korostuu varsinkin nyt, kun taloustilanne on heikko, on se, ettei yritysten kannattavuuslaskelmia ja raha-asioita ole suunniteltu hyvin. Törmään työssäni paljon siihen, että yrittäjä paiskii töitä 12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa ja elämän täyttävät kokonaan töihin liittyvät asiat.

Jokainenhan ymmärtää, ettei tuollainen toiminta ole kauaskantoista ja järkevää bisnestä. Sinä tarvitset lepoa ja aikaa palautumiselle, jotta jaksat olla töissä tuottava ja ammattimainen. Vai suostuisitko sinä tekemään jollekin toiselle töitä ilman yhtäkään lomaa tai vapaapäivää ja joutuisit sairaanakin tekemään töitä? Et varmasti, sillä en minäkään!

Tämän takia on äärimmäisen tärkeä tehdä laskelmat kuntoon. Miettiä mitä haluaa ansaita vuodessa, kuukaudessa ja tunnissa, kuinka paljon haluaa lomailla ja millaisen puskurin haluaa luoda yrityksensä varallisuuteen turvaksi, jos yhtäkkiä sairastuukin ja yritystoiminta joutuu tauolle. Miettiä kuinka paljon yrityksellä on juoksevia kuluja ja kuinka ne vaikuttavat yrityksen palveluiden/tuotteiden hintoihin.

3. Suunnitelmallisuus markkinoinnissa on salaisuus kannattavan yritystoiminnan takana

 

Kuten alussa mainitsinkin, kohderyhmän määritteleminen on tärkeätä, sillä ilman sitä et pysty tekemään tuottavaa markkinointistrategiaa ja sisältösuunnitelmaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Niin sanoo vanha sanontakin. Suunnitelmien avulla pääset kohti tavoitteitasi.

Pilko tavoitteesi pienempiin osiin ja mieti mitä sinun tulisi tehdä joka kuukausi/viikko/päivä omassa toiminnassasi, jotta pääset tavoitteeseesi, jonka olet asettanut itsellesi. Tee markkinointistrategia ja markkinoinnin vuosikello. Mieti mitä yrityksessäsi tapahtuu milloinkin ja mitkä ovat yrityksesi sesonkiajat.

Tee sisältösuunnitelma ja pysy siinä. Mieti miten suunnitelmallisella sisällöllä ohjaat asiakasta kohti ostopäätöstä tai muuta haluttua lopputulosta. Suunnitelmallisuudella annat myös itsestäsi ja yrityksestäsi ammattimaisen kuvan ulospäin.

Nappaa tästä itsellesi ja yrityksellesi kehityssuunnitelma

 

4. Jatkuvuus

 

Viimeinen helmasynti, johon sinäkin olet saattanut kompastua, on se, että kaikki edelliset kohdat on tehty ainoastaan yhden kerran. Silloin, kun yritys on juuri perustettu. Maailma muuttuu, yrityksesi kehittyy vuosien varrella ja sinulle saattaa tulla tarve uudistaa palveluitasi.

Huomioi, että sinun tulee käydä läpi ja päivittää säännöllisin väliajoin kaikkia edellä mainittuja kohtia (yrityksen perusasiat, raha ja talous sekä markkinoinnin suunnitelmallisuus), jotta yrityksesi voi menestyä jatkossakin. Muista, että jatkuvuus on kaiken ydin. Jotta sinä ja yrityksesi olette pystyssä vielä vuosikymmentenkin jälkeen, on sinun yrittäjänä muokattava näitä postauksen vinkkejä säännöllisesti, ei vain kerran yrityksesi historiassa.

 

Miten sinä olet hoitanut yrityksesi suunnitelmat? Seuraatko suunnitelmien toteutumista säännöllisesti? Olivatko nämä 4 vinkkiä kannattavan yritystoiminnan perustamiseksi hyödyllisiä sinulle?