5 kriittistä virhettä ruokablogin aloittamisessa

5 kriittistä virhettä ruokablogin aloittamisessa, joita et todennäköisesti tullut ajatelleeksi. Liian usein blogi aloitetaan hetken mielijohteessa. Kun inspiraatio tulee, suunnataan Bloggeriin, perustetaan blogi muutamassa minuutissa ja sitten vain aletaan kirjoittamaan.

Kun blogia on kirjoitettu muutama viikko, eikä lukijoita tahdo tulla, julkaisutahti pitenee, kirjoittaminen ei enää kiinnosta ja ennen pitkää kirjoittaminen loppuu kokonaan.

On päivänselvää, että tuloksia täytyy nähdä, jotta motivaatio pysyy korkealla. Siksi halusin kirjoittaa tämän postauksen, jossa käyn läpi 5 kriittistä virhettä ruokablogin aloittamisessa.

5 kriittistä virhettä ruokablogin aloittamisessa

1. Kopioidaan muiden ideoita

Valitettavasti tämä on hyvin tyypillistä. Katsotaan mitä muut ruokabloggaajat kirjoittavat ja sitten tehdään siitä oma versio. Tämä on kuitenkin blogin tulevaisuuden kannalta katastrofaalinen virhe.

Kun lukijat näkevät ettet ole millään tavalla uniikki, he eivät jää sinulle lukijaksi vaan menevät alkuperäisen lähteen / blogin lukijoiksi.

Erottuaksesi muista sinun tulee olla uniikki. Sinun tulee tehdä sellaisia ruokia, joita muut eivät tee.

Lue myös tämä: Näin aloitat ruokablogin jota kehutaan

2. Odotetaan liian nopeita tuloksia

Toinen kriittinen virhe on se, että odotetaan ihmisten ryntäävän blogiin ensimmäisen ”Tervetuloa blogiin!” postauksen jälkeen. Ennen kuin edes alat jakamaan postauksia somessa, pidä huoli että sinulla on vähintään 10 julkaistua postausta.

Anna lukijoille syy rakastua sinuun ja blogiisi. Anna heille syy palata takaisin. Anna heidän jäädä kieli pitkällä odottamaan, mitä herkullista teet seuraavaksi.

Kun minä aloitan uuden blogin, teen aina kaksi asiaa:

  1. poistan postauksista päivämäärät
  2. julkaisen 5 – 10 postausta parissa päivässä

Päivämäärien poistamisella on kaksi tarkoitusta. Ensinnäkin voin tosiaan julkaista useamman postauksen samalla kertaa, eikä kukaan tiedä sitä. Ja toisekseen, jos minulle joskus tulee tauko kirjoittamisessa, kukaan ei näe, että edellinen postaus on kirjoitettu neljä viikkoa sitten.

Kun aloitan uuden blogin, en odota sinne kävijäryntäystä kolmeen ensimmäiseen kuukauteen. Toki sinä aikana jaan postauksia tasaisesti somessa mutta ihmisiltä kestää noin kolmesta kuuteen kuukautta ennen kuin he alkavat tiedostaa ja muistaa minut. Vasta sen jälkeen alan seuraamaan tilastoja ja kirjoittamaan SEO optimoidumpia postauksia.

3. Kirjoitetaan muustakin kuin ruuasta

On ihan ok kirjoittaa ruokablogissa ruuanlaittovälineistä mutta koiran eläinlääkärikäynnillä ei ole mitään tekemistä ruuanlaittamisen kanssa.

Moni haluaa sisällyttää blogiin tarinoita omasta arjesta ja elämästä mutta se vain hämmentää lukijoita. Tai mitäpä mieltä olisit, jos nyt alkaisin yhtäkkiä kirjoittamaan blogissani sukuni sairausrasitteista? Ei sillä ole mitään tekemistä bloggaamisen kanssa, joten se on täysi epälooginen asia.

Jos haluat kirjoittaa omasta elämästä, aloita silloin vaikka ilmainen Blogger-blogi, johon purat muita ajatuksia. Mutta ruokablogin pääasiallinen sisältö tulee olla ruoka. Varsinkin, jos haluat kaupallistaa ja saada tuloja sen kautta.

Lue myös tämä: 3 keinoa erottua muista ruokabloggaajista

4. Kaupallistetaan väärillä tavoilla

Kun nyt päästiin lempiaiheeseeni, eli rahan tienaamiseen niin yksi kriittisistä virheistä on se, että kaupallistetaan blogi väärillä tavoilla.

Lue myös tämä: Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Tarkoitan tällä sitä, että tehdään kaupallista yhteistyötä minkä yrityksen kanssa tahansa, koska siitä maksetaan hyvät rahat tai suositellaan tuotteita vain komissioiden toivossa.

Jos nyt julkaisisin blogissani ”kaupallisen yhteistyön” crypto-valuuttaa tekevän yrityksen kanssa, mikäpä olisi ensimmäinen ajatuksesi? Jep, tein sen vain rahan takia. Sillä ei edelleenkään ole mitään tekemistä blogin kanssa, joten se ei kuulu blogiini. Ja usko pois, näitä kyselyjä tulee harva se kuukausi. Olenkin sanonut kaikille, että jos he suostuvat maksamaan miljoona dollaria postauksesta, niin otan sen vastaan 😀

Mutta sama juttu on myös affiliate-tuotteissa. Saatetaan suositella sähkösopimuksen kilpailuttamista. Tai ruohonleikkuria. Tai vauvan turvakaukaloa. Edelleen, vaikka näistä tuotteista tulisi hyvät rahat, et tienaa niillä mitään, koska lukijat, jotka ovat kiinnostuneita ruuasta, eivät osta näitä tuotteita. Joten tulos on laiha nolla. Ja itse asiassa tulos on huonompi, koska nyt he ihmiset, jotka tulivat lukemaan ruuista, eivät enää tule, koska blogissa ei puhuta siitä vaan sähkösopimuksista.

5. Käytetään suoraan kännykällä otettuja kuvia

Ruokablogin yksi tärkeimmistä asioista on nimenomaan kuvat. Kuinka asettelet ruuat esille, mistä kuvakulmasta otat kuvia, kuinka hyödynnät luonnon valoa ja keinovaloa, kuinka editoit ja muokkaat kuvia ennen kuin lisäät ne blogiin.

Jos räpsit kännykällä kuvan parissa minuutissa ja lisäät sen suoraan blogiin… suosittelen että lopetat sen saman tien. Sinusta voi tuntua, ettet osaa editoida tai että sinulla ei ole aikaa panostaa kuviin. Mutta ruokabloggaaminen on visuaalista ja siksi kuvien ottamisen ja editoimiseen opetteluun kannattaa käyttää aikaa.

Ehkä se tarkoittaa, että jatkossa teet ruuat lauantaisin ja kirjoitat postauksen sunnuntaina ja julkaiset sen tiistaina. Tai kenties sinulla on lapsia, jotka on harrastuksen parissa kahtena iltana viikossa, jolloin sinulla on aikaa opetella kuvien muokkausta.

Kuvien ottamista ja muokkausta varten et tarvitse kalliita kameroita tai ohjelmia, vaan edullisillakin pärjäät hyvin. Omalla kännykällä voit ottaa kuvia ja editoida ja muokata niitä joko Canvalla (ilmainen) tai (*) Picmonkeylla (maksullinen).

Nyt tiedät 5 kriittistä virhettä ruokablogin aloittamisessa.

Mitä mieltä olet näistä virheistä, puuttuuko listasta joku?


(*) merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja, eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua ohjelmaan. Mikäli päädyt hankkimaan Picmonkeyn affiliate-linkkini kautta, saan siitä rahallisen komission, joka ei kuitenkaan nosta sinun maksamaa summaa.

Suosittelen vain niitä tuotteita joita olen itse käyttänyt tai käytän parhaillaan. Picmonkeyta olen käyttänyt useamman vuoden mutta nyt se on tauolla, sillä en itse editoi kuvia enää.

Julkaistu kategoriassa:
Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiautomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 4000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään yritysblogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös auttanut useita yrittäjiä nostamaan vuosiliikevaihtonsa yli 100 000 euroon hyödyntämällä sisältö- ja digimarkkinointia.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 221 tilaajien joukkoon

Mitä etsit?