Eroon harrastebloggaajan leimasta – pysyvästi

Minulta kysyttiin:

”Onko perinteinen bloggaaminen kuollut?”

Oletan, että perinteisellä bloggaamisella tarkoitetaan päiväkirjamaista kirjoittamista, omien ajatusten julkituomista. Ei se ole. Se elää ja kukoistaa edelleen. Kannustan jokaista kirjoittamaan blogia, sillä mielestäni kirjoittaminen on yksi parhaista terapeuttisista keinoista purkaa ulos haastavaa elämäntilannetta.

Mutta…

Perinteisellä päiväkirjamaisella, omien ajatusten julkituonnilla ei ole mahdollista ansaita tuloja. Eikä yritykset mielellään tee tällaisten blogien kanssa yhteistyötä.

Syy on yksinkertainen:

Päiväkirjamaisiin blogeihin tuodaan julki kaikki. Omat syvimmät ajatukset. Mielipahat. Haasteet ja ongelmat. Kiroilu.

Yritykset ja yrittäjät eivät halua olla tekemisissä tällaisten blogien kanssa. Se vaikuttaa yritysimagoon negatiivisesti ja pahimmillaan vähentää liikevaihtoa.

En sano, että blogiin pitäisi tuoda vain ne parhaimmat hetket. Vaaleanpunaiset pilvilinnat. Ruusuilla tanssiminen. Meistä jokainen tietää, että elämä ei ole sellaista. On hyviä ja huonoja päiviä.

Kyse on enemmänkin siitä, miten kirjoitat huonoista päivistä julkisesti. Teetkö sen todellakin oksentamalla kaiken pahan lukijoiden niskaan vai pohtimalla, miten tilanteen voisi kääntää paremmaksi?

Eroon harrastelijabloggaajan leimasta

Itse henkilökohtaisesti olen käynyt läpi monia haasteita. Välttelen viimeiseen asti lukemasta blogeja, joissa esiintyy haasteita ja ongelmia. Tunnen sympatiaa ja empatiaa bloggaajia kohtaan. Mutta en halua täyttää omaa elämääni muiden haasteilla. Omissakin on tekemistä edelleen.

Siksi etsin niitä blogeja, joissa asiat kerrotaan motivoinnin, inspiroinnin, huumorin tai positiivisten näkökulmien kautta. Ja niitähän löytyy. Yhtenä esimerkkinä tämä blogi:

This is not the life I ordered

Tässä blogissa moni asia on kohdallaan, eikä perinteinen Blogger teemakaan haittaa. Mutta suurimmassa osassa harrastelijablogeista, tilanne on erilainen.

Pitääkö kaikkien blogien olla ”ammattimaisia”?

Ei tietenkään. Mutta korostan edelleen sitä, että jos tavoitteenasi on kasvattaa blogin lukijamäärää ja/tai saada tuloja bloggaamalla, perinteinen, päiväkirjamainen blogi ei ole siihen oikea vaihtoehto. Yritykset ja lukijat haluvat lukea laadukkaita blogeja, joista näkee, että bloggaaja on panostanut siihen – niin sisällöllisesti kuin ulkoisesti.

Itse kuvittelin pitkään, että vain koska olen bloggaaja, elämäni on mielenkiintoista. Tulin isolla ryminällä alas, kun tajusin, ettei lukijoita oikeastaan kiinnostakaan se, kuka minä olen vaan millaista vertaistukea pystyn antamaan. Kun muutin postausten sisältöä enemmän auttavaan suuntaan, aloin saamaan yhä enemmän lukijoita.

Tänä päivänä tämä blogi, jota luet, tuo keskimäärin 35 000 uniikkia kävijää ja yli 150000 sivulatausta joka kuukausi.

Ja vain siksi, että päätin jättää harrasteblogin taakse ja auttaa lukijoitani.

 

Eroon harrastelijabloggaajan leimasta - pysyvästi
Eroon harrastelijabloggaajan leimasta - pysyvästi
Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 21.9.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 303 tilaajien joukkoon