Kannattaako kilpailevia yrityksiä suositella?

Kannattaako kilpailevia yrityksiä suositella blogissa tai digituotteiden sisällä? Tätä pohti eräs lukijani tässä jokin aika sitten. Tässä postauksessa annan sinulle oman näkemykseni ja kokemukseni aiheeseen.

Ennen kuin mennään varsinaiseen aiheeseen muistutan, että mikäli saat suosittelusta ilmaisia tuotteita tai rahallista korvausta, sinun on kerrottava avoimesti lukijoillesi tästä. Myös yrittäjien. Yrittäjänä et voi koskaan olla varma, onko lukija lopulta yrittäjä vai kuluttaja.

Lisätietoja oikeasta tavasta merkitä kaupalliset yhteistyöt sekä kumppanuuslinkit löydät Salla Erkkilän julkaisemasta Blogietiikka.fi-blogista.

Kannattaako kilpailevia yrityksiä suositella?

Samalla lukijani pohti, kannattaako suosittelu toteuttaa

  • ilmaiseksi tuotteita vastaan
  • kertakorvauksella
  • vai jatkuvalla korvauksella.

Tähän on helppo vastata. Koskaan ei kannata tuotteita suositella pelkästään ilmaisia tuotteita vastaan. Ihan jo siitä syystä, että tuotteet ovat sinulle bloggaajana veronalaista tuloa, eli tuotteiden arvo on merkittävä verotukseen.

Ainoastaan siinä tilanteessa, että tuotteilla ei ole jälleenmyyntiarvoa ja olet käyttänyt tuotetta itse (esim. huulikiilto tai ripsiväri), tuotetta ei tarvitse merkitä verotukseen.

Mutta kuten aika moni bloggaaja on todennut:

”Sillä ilmaisella verholla tai lakanasetillä ei paljon maitoa kaupasta osteta.”

Eli lähtökohtaisesti pyri neuvottelemaan yrityksen kanssa rahallinen korvaus.

Kertakorvaus vai jatkuva korvaus?

Tähänkin on helppo vastata. Jatkuva korvaus. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on mahdollista tienata kuukaudesta toiseen rahallista komissiota yhden postauksen avulla. Jatkuvan korvauksen turvin saat säännöllistä tuloa, kun ihmiset ostavat kuukausittain linkkisi kautta suosittelemasi tuotteen.

Korvaukseksi kannattaa myös neuvotella prosentuaalinen komissio. Ihmiset monesti ostavat enemmän kuin vain sen yhden tuotteen, jota suosittelet. Tällöin sinun on mahdollisuus saada isompi rahallinen komissio, kun se lasketaan prosentuaalisesti ostoskorin loppusummasta.

Avoimuuden ja läpinäkyvyyden kannalta pyydä yritykseltä nähtäväksi kuvakaappaus siitä, kuinka monta ostoa kauttasi on tullut kuukauden aikana.

Onko suosittelu väärin muita yrityksiä kohtaan?

Miksi vain yksi toimija nostetaan muiden yläpuolelle? Koska meillä ei välttämättä ole aikaa ja mahdollisuutta tutustua perusteellisesti jokaisen yrityksen vastaavaan tuotteeseen.

Tyypillisesti löydämme itse ensin tuotteen, jonka käytön opettelemme. Sen jälkeen tuotteen käyttöä on helpompi lähteä opettamaan myös muille. Jos käytän esimerkkinä autorespondereita, itse teen yhteistyötä Active Campaignin kanssa. Olen käyttänyt myös Mailchimpia, Aweberia ja Getresponsea. Mutta Active Campaignista minulla on paras kokemus.

Se mitä voin tehdä, on vertailla Active Campaignin ja Mailchimpin eroja ja hyötyjä omasta näkökulmastani. Pahinta mitä voin tehdä, on alkaa mollaamaan Mailchimpiä. Tai kertomaan, miten huono se mielestäni on. Mailchimp ei ole huono, vaan se ei sovi omiin tarpeisiini. Mutta jollekin toiselle se sopii paremmin kuin Active Campaign.

Sekään ei ole reilua, että kerron Aweberistä tai Getresponsesta jotain, mistä itselläni ei ole kokemusta. Se voisi nopeasti johtaa virheellisen ja väärän tiedon levittämiseen.

Parempi on vain avoimesti kertoa, että näistä ohjelmista minulla ei ole kokemusta, joten en pysty ottamaan niihin kantaa. Mutta samalla tavalla en voi alkaa vähättelemään tai mollaamaan näitä ohjelmia vain siksi, että itse en käytä niitä.

Jokaisesta yrityksestä kannattaa aina kertoa hyvässä valossa mutta kuitenkin oman kokemuksen kautta.

Mieti yritystä mutta myös itseäsi

Kun suosittelemme tuotteita ja yrityksiä muille, joudumme aina pohtimaan kahta eri asiaa:

  1. Mikä on meille paras mahdollinen keino saada komissiota suosittelusta?
  2. Mikä on todennäköisyys, että lukija ostaa tuotteen, jota suosittelemme?

Mitä enemmän lukijalle annetaan samankaltaisia vaihtoehtoja, sitä vaikeampaa päätöksen teko todellisuudessa on. Sinun pitää osata erotella tuotteiden erot todella hyvin ja tarkasti, jotta lukija pystyy tekemään mahdollisen ostopäätöksen.

Ja muista myös ajatella itseäsi. Sinulla ei ole välttämättä aikaa testata jokaista eri ohjelmaa useita kuukausia ja opetella niiden käyttöä. Yhdenkin ohjelman opetteleminen voi viedä viikkoja tai jopa kuukausia. Saati sitten että opettelisit 15 ohjelman käytön.

Vaikka teoriassa tuotteilla ja ohjelmilla on sama perusidea, ominaisuudet ja hyödyt voivat vaihdella. Silloin kannattaa kertoa rohkeasti, että ”Hei, tämä ohjelma toimii näin, mutta on olemassa muitakin ohjelmia. Pidäthän silloin huolen, että tarkistat ohjelmien sopivuuden sinulle itsellesi ja omiin tarpeisiisi.”

Tämä on lukijan opettamista ja lukijasta huolen pitämistä. Tämä on empatiaa, ja se on todella tärkeää, kun rakennetaan pitkäjänteisiä lukija- ja asiakassuhteita.

Jos teet ohjelmasta ohjevideon tai opastuksen, jokaisesta ohjelmasta pitäisi tehdä omansa. Se vaatii todella paljon aikaa ja vaivaa, mutta lopulta hyöty voi olla todella vähäinen, koska lukija ei ehkä osaakaan tehdä päätöstä, minkä ohjelman valitsee.

Voit aina kertoa muista tuotteista lukijoille. Itse en ehkä linkittäisi muihin tuotteisiin mutta kertoisin nimeltä ne. Voit kertoa avoimesti, että et ole testannut näitä muita ohjelmia, eikä sinulla ole niistä kokemusta. Tämä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta pitkällä aikajänteellä.

Yhteenveto tai vertailupostaus

Yksi hyvä keino on tehdä yhteenveto, vertailupostaus tai taulukko, johon pyrkii keräämään mahdollisimman monipuolisesti ja tasaväkisesti tietoa kyseisistä tuotteista. Otan esimerkkinä tämän oman postaukseni, jossa käyn läpi 14 verkkokurssi- ja myyntialustaa.

Kyseisen postauksen alkuun olen tehnyt vertailutaulukon, jonka tavoitteena on antaa yhdellä silmäyksellä lukijalle mahdollisimman kattava käsitys tuotteista ja palveluista. Tämän kuvan avulla lukija saattaa löytää itselleen sopivan tuotteen, jonka jälkeen hän siirtyy lukemaan kyseisestä tuotteesta lisää.

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti? Tuntuuko sinusta hassulta nostaa yksi yritys ylitse muiden?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 12.10.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 298 tilaajien joukkoon