Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla? Sivustolle asennettava ponnahdusikkuna on supersuosittu tapa saada kävijän huomio. Mutta voiko sivustolla olla niitä liikaa?

Kyllä voi.

On totaalisen raivostuttavaa, kun yrität lukea sisältöä ja yhtäkkiä näyttöruudulle pompahtaa useita eri ikkunoita:

  • chat box
  • ota yhteyttä -lomake
  • uutiskirjeen tilauslomake
  • tarjous/kampanja/alennuskoodi
  • evästeiden hyväksyminen
  • ”Hei, ennen kuin menet…” -tiedotus
  • viimeisimmät vahvistetut asiakkaat / viimeisimmäksi ostetut tuotteet

Mikä on ponnahdusikkuna eli ”pop up”?

Pop up on se pieni laatikko, joka lävähtää näyttöruutuun yhtäkkiä. Vielä muutamia vuosia sitten pop upeja saattoi tulla selaimen kautta millä tahansa sivustolla. Ja jos erehdyit klikkaamaan sitä ”OLET VOITTAJA” -ponnahdusikkunaa, voit olla varma, että kone piti puhdistaa viruksista pariinkin otteeseen.

Onneksi tämänkaltaiset ”Olet voittaja” -pop upit ovat pikkuhiljaa poistuneet takavasemmalle. Yksi syy on todennäköisesti se, että Google alkoi rankasti pudottaa PageRankia niillä sivustoilla, joilla tällainen ponnahdusikkuna oli. Ja varsinkin, jos sitä ei saanut pois ilman, että siirtyi pop upin ehdottamalle sivustolle.

Pop upeja käytettiin interwebin alkuaikoina lähinnä mainostamiseen ja mainonnan tehostamiseen. Vuosien saatossa pop upeja on kehitetty yhä useampaan käyttötarkoitukseen.

Hassua sinänsä, että henkilö, joka keksi mainontaan käytettävän pop upin, on julkisesti pyytänyt anteeksi keksintöään.

Pop upeja käytetään, koska ne oletettavasti toimivat. Henkilökohtaisesti en olisi niinkään varma. Olen testannut tällä sivustolla niin sähköpostilistan kasvattamiseen kuin myyntiin liittyviä pop upeja – laihoin tuloksin. Konversiot ovat olleet alle 5 %.

Eräs markkinointiyritys (jääköön heidän nimensä mainitsematta) väitti, että ponnahdusikkunan käyttöönoton jälkeen heidän sähköpostilistansa olisi kasvanut yli 1500 %. Noh, en tietenkään tiedä minkä ajan puitteissa tämä on tapahtunut (koska sitä ei mainittu postauksessa), mutta silti prosentti kuulostaa aika kovalta. Jos listalla olisi alun perin ollut 2 500 ihmistä, sähköpostilistan koko pitäisi olla nyt 37 500…

Ja jos konversio on 5 %:n luokkaa, se tarkoittaisi, että heidän sivustollaan olisi pitänyt käydä samassa ajassa 750 000 uniikkia kävijää.

Sen sijaan tämänkaltaiset ponnahdusikkunat, joissa lukija voi itse valita, tuleeko ikkuna näkyviin vai ei, toimivat paremmin. (Klikkaa alla olevaa laatikkoa niin näet, mitä tarkoitan.) Kuva siis näkyy aina, mutta itse ponnahdusikkuna tulee näkyviin vain, jos kuvaa klikkaa.

Jopa Google auttaa pääsemään ponnahdusikkunoista eroon

Minä jätän tämän tähän…

Pakko myöntää, etten ole testannut, voiko Googlen ohjeilla poistaa kaikenlaisia ponnahdusikkunoita vai vain tietynlaisia (esim. ”Olet voittaja” -tyyppisiä…).

kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla

Marmai julkaisi vuonna 2017 artikkelin, joka tukeutui Rakuten Marketingin laajaan selvitykseen verkkomainonnasta. Artikkelista selviää, että ponnahdusikkunat koettiin epäluotettavina varsinkin mainonnassa. Lue koko artikkeli täältä.

Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla?

Mahdollisimman vähän. Ne ovat ärsyttäviä, ne häiritsevät käyttäjäkokemusta ja niiden tulokset eivät ole imartelevia. Vaikka niiden kautta sähköpostilista saattaisikin kasvaa, ihmiset ärsyyntyvät herkästi ja miettivät jatkossa parikin kertaa, kannattaako sivustolle tulla takaisin.

Esimerkiksi Matthew Woodrow tutki omalla sivustollaan pop upien hyödyllisyyttä. Tutkimuksessa käy ilmi, että vaikka pop upin kautta hän sai kerättyä hieman enemmän ihmisiä omalle sähköpostilistalleen, sitoutuminen laski samassa suhteessa.

Hänen kohdallaan kävi ilmi myös ikävä yllätys, jossa ihmiset syöttivät väärän sähköpostiosoitteen pop upiin. Toisaalta se on tyhmää, koska siitä ei hyödy lukija eikä Matthew. Jos liittymislomakkeeseen laittaa väärän sähköpostiosoitteen, ei saa koskaan vahvistusviestiä eikä liittymislahjaa…

Käy myös lukemassa hänen lukijoidensa mietteitä pop upeista postauksen lopussa olevista kommenteista.

Saattaisit pitää myös tästä: 70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia tällä yksinkertaisella keinolla

Miten pop upeja voi  käyttää ”oikein”?

Esimerkiksi itse käytän laskeutumissivu-ohjelmaa, jonka kautta saan tehtyä myös ponnahdusikkunoita. Jos (JOS) käytän niitä, käytän joko Timed pop-up- tai Exit intent pop-up -toimintoja.

Timed pop-up” tarkoittaa, että ponnahdusikkuna näytetään sen jälkeen, kun henkilö on viipynyt sivustolla tietyn ajan. Alla olevassa esimerkissä laitoin ajaksi 15 sekuntia, mutta se voi olla paljon enemmänkin. Ponnahdusikkuna näytetään toisella käyntikerralla, ja se näytetään uudelleen aikaisintaan 30 päivän kuluttua.

Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla

Exit intent pop-up” tarkoittaa, että ponnahdusikkuna tulee näkyviin, kun henkilö vie kursorin sivuston ylälaitaan, eli ”on aikeissa painaa ruksia ja poistua sivulta”. Tähänkin laitoin ajaksi 30 päivää, eli ponnahdusikkuna näytetään vain kerran kuussa.

Tällainen kunnioittaa lukijoita eikä ärsytä heitä liikaa.

Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla sinun mielestäsi? Entä mitä mieltä olet ponnahdusikkunoista?

Pssst…. Pinnaa postaus Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin

Kuinka monta ponnahdusikkunaa sivustolla kannattaa olla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: