Mikä on aloittavan yrittäjän suurin virhe?

Mikä on aloittavan yrittäjän suurin virhe? | Aloittavan yrittäjän #1 suurin virhe

Muistan, kun itse aloitin yrittäjänä. Kävin yrityskurssin ja yritin imeä kaikkea mahdollista tietoa itselleni siitä, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Näillä yrittäjäkursseilla on siis tarkoitus antaa perustiedot siitä, mitä yrittäjyyteen liittyy.

Kuten kaikessa, myös näillä kursseilla osa tiedosta ei vain jää päähän, koska se on uutta ja sen kuulee ensimmäistä kertaa. Olipa asia mikä tahansa, niin meidän yrittäjien kuin myös meidän seuraajien ja asiakkaidenkin tarvitsee kuulla tietyt asiat useamman kerran. Jopa ne asiat, jotka tuntuvat itsestäänselviltä. Näin me alamme muistamaan ne. Toisto toimii parhaana opettajana.

Jälkeenpäin olen ajatellut paljon ensimmäistä vuottani yrittäjänä ja todennut, että olisin kaivannut paljon enemmän tietoa siitä, miten paljon markkinointia tänä päivänä oikeasti tarvitaan aloittavana yrittäjänä.

Mutta tänään haluan puhua kanssasi yhdestä toisesta virheestä, jonka varmasti suurin osa aloittavista yrittäjistä tekee.

Se on se, että ajatellaan, että kaiken pitää olla valmista vähintäänkin paperilla ennen kuin voi aloittaa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä: 10 virhettä, jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden

Mitä aloittavan yrittäjän valmis tarkoittaa?

Valmis tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että pitää tietää:

  • kuka se unelma-asiakas on
  • mitä tuotteita ja palveluja myydään
  • missä ja miten paljon markkinoidaan
  • millainen brändi halutaan rakentaa
  • millainen viestintätyyli meillä on
  • millaista sisältöä tuotetaan ja kuinka usein.

Ja koska mietittävää on niin paljon, on todella vaikea lähteä liikkeelle yhtään mistään.

Jos olet päätynyt edellä mainittuun tilanteeseen, ei kuitenkaan tarvitse menettää toivoa. Muuttamalla toimintatapoja voit ratkaista tilanteen.

Mitä pitää sen sijaan tehdä:

  • Aloita!
  • Ota se ensimmäinen askel.
  • Tee se ensimmäinen Instagram-julkaisu, stoori tai reels.
  • Kirjoita se ensimmäinen blogiteksti.

Ne ensimmäiset jutut ovat aina hirveitä, niin olivat minullakin. Minä aloitin aikoinani Unelma onnellisuudesta -blogilla. Aloitin sen Bloggerin ilmaisblogialustalla. Ja katso mihin asti se on tänä päivänä edennyt! Unelma onnellisuudesta -blogilla on Facebookissa yli 46 000 seuraajan yhteisö.

Myös oma tekemiseni on kehittynyt vuosien saatossa. Aiempi Blogger-blogin kirjoittaja johtaa nyt kahta osakeyhtiötä, työskentelee tiiminsä johdossa ja tekee kuusinumeroista myyntiä vuosittain. Harrastuksesta on tullut työ, ja harrastajasta on kehittynyt ammattilainen.

Mitä enemmän teemme, sitä paremmaksi tulemme.

Ne ”huonot” sisällöt voidaan aina arkistoida, palauttaa luonnostilaan tai poistaa kokonaan.

Jos nyt saat 2 tykkäystä yhdelle kuvalle:

  • Ajattele, että se ei haittaa, koska vasta opettelet sisällöntuottamista.
  • Mitä paremmaksi tulet siinä, sitä useampi alkaa seurata ja tykätä.

Mutta jos ajattelet, ettet voi aloittaa ennen kuin joku asia on täydellinen, niin et koskaan tule aloittamaan.

Olen julkaissut  Instagram-feedissäni kuvakaappaukset blogini ulkoasuista kahden ensimmäisen vuoden aikana, ja ne ovat olleet aivan hirveät nyt kun jälkeenpäin ajatellaan. Mutta ne ovat palvelleet siinä hetkessä.

Kuulin tässä jokunen aika sitten todella hyvän englanninkielisen sanonnan, joka mielestäni kiteyttää sen, mihin uuden ja aloittavan yrittäjän kannattaa keskittyä. Se menee näin:

Learn while you earn. Eli opi samalla, kun tienaat rahaa.

Monet yrittäjät kuvittelevat, että logo, brändivärit ja käyntikortti ovat ne tärkeimmät. No eivät ole!

Tärkeintä on saada se ensimmäinen kauppa ja sitten toinen ja kolmas. Niillä brändiväreillä ja logoilla ja käyntikorteilla ei ole mitään merkitystä, jos kukaan ei osta sinulta mitään. 

Vain sillä on merkitystä, että joku ostaa sen, mitä tarjoat. Ja ei, älä anna mitään sinun juttujasi alussa ilmaiseksi, vaan edullisemmalla hinnalla. Koska ihmiset, jotka saavat sinulta jotain ilmaiseksi, eivät sitoudu siihen. Mutta kun pyydät ihmisiä maksamaan siitä, he sitoutuvat ja tiedät, että tuotteella on kysyntää.

Pidän nyt viikon loman ja palailen sitten takaisin töihin. Sen jälkeen minulla onkin aika jännittäviä juttuja kerrottavana. Meillä on tulossa vähän muutoksia, uutuuksia sekä jotain, mikä palvelee yhä paremmin yrittäjiä, niin aloittavia, yritystoimintaa suunnittelevia kuin jo pidempään yrittäjänä olleita. Mutta näistä me tiedotetaan sitten parin viikon päästä enemmän.

Sitä ennen suosittelen tutustumaan vielä tähän alle linkattuun postaukseen, jossa käsittelemme sitä, milloin blogi on ”riittävän” hyvä. Tuosta postauksesta löydät myös ilmaisen vinkkilistan vinkeistä, joilla saat blogiisi miljoona sivulatausta.

Lue postaus ja ota vinkkilista talteen täältä: Milloin blogi on riittävän hyvä?

Julkaistu kategoriassa: