Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla? Hyvä sähköpostimarkkinointi saa kehuja niin asiakkailta kuin kollegoilta. Sähköpostimarkkinoinnin pääosassa on sinun lukijasi ja asiakkaasi. Mitä hän haluaa ja miten pystyt antamaan sen hänelle. 

Sähköpostimarkkinointi ei ole sitä, että spämmäät vastaanottajan postilaatikon täyteen ”Osta! Osta! Osta!” mainoksia. Se ei myöskään ole sitä, että kerrot lukijoille, mitä söit tänään ja kävitkö salilla vai lenkillä.

Lue myös tämä: Tämän takia yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan?

Hyvä tuloksia saadaan aikaan hyvällä ja laadukkaalla sähköpostimarkkinoinnilla. Lopputulos tulee vähän kuin itsestään, ilman sen suurempia ponnisteluja. Kuten tässä

Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla

Sähköpostimarkkinointia parjataan paljon. Se mielletään iljettäväksi, epämiellyttäväksi, spämmääväksi ja menneen talven lumeksi.

Miksi sitten minä ja muut saamme tällaisia tuloksia? Noh, siihen kerron sinulle vastauksen tässä postauksessa.

Lukemalla tämän postauksen loppuun:

  • näet, että sähköpostimarkkinointi on tehokasta ja lukijat tykkäävät siitä
  • opit, miten keräät sähköpostiosoitteita tehokkaasti
  • saat käytännön vinkkejä, miten pääset alkuun

Kenelle sähköpostimarkkinointi sopii?

  • Sinulle, joka haluat tehdä myyntiä tai saada tuloja verkossa.
  • Sinulle, joka olet valmis tekemään hieman töitä markkinoinnin eteen.
  • Sinulle, joka haluat tutustua asiakkaisiin ja olla heille enemmänkin ystävä kuin myyjä.
  • Sinulle, joka haluat auttaa asiakkaitasi ratkaisemaan ongelmia ja tekemään elämästä, arjesta tai työstä helpompaa ja vaivattomampaa.
  • Sinulle, joka haluat skaalata omaa digibisnestä ja vapauttaa aikaa tietokoneen näytöltä ystävien ja perheen parissa olemiseen. Tai vaikka matkustamiseen.

Kenelle sähköpostimarkkinointi ei sovi?

  • Niille, jotka eivät osaa tai halua kunnioittaa vastaanottajaa.

Miksi sähköpostimarkkinointi toimii?

Ennen kuin voin vastata siihen, haluan kertoa, miten myynti verkossa toimii yleisesti. Monesti kuvitellaan, että verkossa myyntiin tarvitaan tuote, myyntipaikka, mainokset ja tapa ottaa maksut vastaan.

Teknisesti se menee näin, mutta onnistuaksesi myymään tuotteita tai palveluja verkossa tarvitset jotain muuta.

Nimittäin luottamusta ja uskottavuutta.

Jos asiakas ei luota eikä usko sinua, hän ei anna kovalla työllään ansaitsemia rahojaan sinulle. Piste. Et sinäkään. Jos myyn sinulle juuri nyt 1000 € arvoista Mastermindia, tuskin ostat. Varsinkin, jos tämä on ihka ensimmäinen postaus, jonka luet blogistani.

Se, milloin olet valmis ja halukas ostamaan paikkasi Mastermindista riippuu pitkälti siitä, miten hyvin ja nopeasti onnistun rakentamaan luottamuksen välillemme. Bloggaamalla sinua hyödyttävää ja auttavaa sisältöä alan rakentaa vahvaa pohjaa luottamukselle.

Mutta blogissa on se haaste, että en voi tietää, milloin tulet seuraavan kerran takaisin. Siksi suosittelen sinua liittymään sähköpostilistalleni, jotta

 

  1. saat sisäpiirivinkkejä bloggaamiseen (siis sellaista sisältöä, jota en julkaise blogissa)
  2. ja voin nopeuttaa ja vahvistaa alkavaa luottamusta.

 

Se, että annat minulle yhden tärkeimmistä kommunikaatioväleineistä, sähköpostiosoitteesi, kertoo minulle, että luotat minuun ja sanomaani. Haluan olla tuon luottamuksen arvoinen ja varmistaa, että mitä lähetän sinulle sunnuntaisin klo 10.00, hyödyttää ja auttaa sinua.

Ensimmäinen sähköposti ei siis ole “OSTA, OSTA, OSTA” viesti, jossa yritän myydä sinulle kaikki verkkokurssini ja e-kirjani samalla kertaa. Ehei!

Saattaisit pitää myös tästä: Tee töitä kotona | Rakenna blogista 27 442 euron kuukausitulovirta

Luo miellyttävä ensivaikutelma

Ensin toivotan sinut tervetulleeksi, annan sinulle muutaman pienen lahjan ja suosittelen sinua lukemaan tarkasti valittuja postauksia blogistani. Näiden avulla toivon, että jäät pysyväksi lukijaksi ja viihdyt viikkokirjeen tilaajana pidempään.

Koska olen tehnyt sähköpostimarkkinointia jo useamman vuoden, tiedän ja tunnen suurin piirtein, milloin minun kannattaa lähettää ensimmäinen myyntiin tähtäävä sähköposti. Ennen sitä pohjustan asiaa kertomalla aiheeseen liittyvää hyödyllistä sisältöä.

Kun tulee aika myydä, myyn. Kirjoitan myynticopya sisältävän tai sisältäviä sähköposteja ja lähetän ne sinulle luettavaksi. Tässä vaiheessa tapahtuu kaksi asiaa:

 

  1. Joko luottamus on vahvistunut  niin paljon, että uskot minun pystyvän auttamaan sinua ja ostat tuotteen.
  2. Luottamus ei ole vielä riittävän vahva, jolloin et osta tuotetta tai poistut sähköpostilistalta.

 

Molemmat vaihtoehdot on ok ja kunnioitan aina jokaista, olipa ratkaisu kumpi tahansa.

Otathan huomioon, että jokainen yleisö (eli sähköpostilista) on ainutlaatuinen. Esimerkiksi minulla on opiskelija, joka lähettää omalle sähköpostilistalleen kolme kertaa viikossa viestin. Lähes jokaisen viestin lopussa on linkki myytävään tuotteeseen. Ja tiedätkö mitä? Hän tekee keskimäärin 1000 € – 1500 € myyntiä joka kuukausi.

Kaksi kertaa vuodessa hän lanseeraa muutaman viikon pituisen verkkokurssin, josta saa keskimäärin 4000 € myyntiä per lanseeraus. Kokonaismyynti on n. 20.000 € – 26.000 € vuodessa. Ja tämä on hänen sivutulolähteensä.

Palaute kertoo oletko onnistunut vai et

Kun lähetän myyntikampanjan aikana sähköpostia, saan yleensä positiivisia ja tyytyväisiä palautteita lukijoiltani. Aina tulee myös pari palautetta, että viestejä tulee liikaa. Ison lanseerauksen tai myyntikampanjan aikana lähetän tyypillisesti 8 – 14 sähköpostia 14 – 21 päivän aikana, noin 3 – 4 viestiä per viikko. Onhan se enemmän kuin kerran viikossa. Mutta myyntisähköpostienkin tavoitteena on ensisijaisesti antaa lisäarvoa ja auttaa lukijaa.

Siksipä saan tyypillisesti tällaisia palautteita kampanjoiden aikana:

Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla


Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla

Miten toteutan hyvää sähköpostimarkkinointia käytännössä?

Kuten hetki sitten sanoin, en myy joka viestissä. Lähetän paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Saatan lähettää 5 – 8 sähköpostia ennen kuin kerron ensimmäisestäkään tuotteesta. Hassua tässä on se, että välillä saan jopa palautetta, että “miksi et myy yhtään enempää?”

Tärkeintä sähköpostimarkkinoinnissa on lukijan kunnioittaminen. Mieti, miten sinä haluat saada sähköpostia sinua kiinnostavilta ihmisiltä ja toteuta sitä omassa sähköpostimarkkinoinnissa. Se toimii yllättävän pitkälle.

Itse ajattelen sähköpostimarkkinointia kuten bloggaamistakin; lukijoiden auttamista ja heidän palvelemista. Ongelmanratkaisua ja hauskaa yhdessäoloa.

Ole kärsivällinen! Sähköpostimarkkinointi ei ole pikajuoksu vaan maraton – kuten ei bloggaaminenkaan.

Hyvä uutinen on se, että oikein tehtynä, sähköpostilista voi kasvaa jopa 1000 osoitteella 1 – 3 kuukaudessa, kuten minulla:

 

Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla

 

 

Nyt tiedät millaisia tuloksia saadaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla. Millaisia ajatuksia tämänkertainen postaus sinussa herätti? Minkä yhden uuden asian opit tästä postauksesta?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: