Mitä bloggaaminen on? Alun perin bloggaaminen tarkoitti omien ajatusten kirjoittamista sähköiseen muotoon. Puhuttiin myös päiväkirjasta, joka oli joko julkinen tai yksityinen. Julkinen päiväkirja mahdollisti, että muiden elämää oli helppo käydä kurkkimassa. Mitä kulissien takana perheissä tapahtui? Millaisia ajatuksia ja mielipiteitä bloggaajalla mahtoi olla jostain tietystä aiheesta tai ajankohtaisista ilmiöistä?

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

Vuosien saatossa bloggaaminen on muuttunut enemmän kaupalliseksi. Yhä edelleen osa bloggaajista kirjoittaa blogia (blog = weblog = verkkosivu tai -sivusto) omaksi huvikseen, päiväkirjamaisesti tai dokumentoidakseen omaa kädenjälkeään. Mutta bloggaamisen ympärille on muodostunut myös kulttuuri, joka mahdollistaa vapauden tehdä töitä missä itse haluaa, miten paljon haluaa ja kenen kanssa haluaa.

Yrityksille bloggaaminen on vahva markkinointikanava

Yrityksille bloggaaminen ei ole mitään uutta. Yritysbloggaaminen antaa paljon mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaa mutta samalla vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Blogin hyödyntäminen sisältömarkkinoinnin* perustana auttaa yrityksiä markkinoimaan ja myymään omia tuotteitaan ja palvelujaan helpommin.

Yritykset ja yrittäjät ovat yleensä todella kiireisiä, jonka takia bloggaajille on avautunut mahdollisuus tienata ylimääräistä rahaa tai säännöllistä tuloa tuottamalla laadukasta sisältöä yritysten blogeihin.

Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, joka vahvistaa luottamusta sekä uskottavuutta. Kun blogia hyödynnetään sisältömarkkinoinnin perustana, blogipostaukset tuovat tasaisesti uusia potentiaalisia asiakkaita mm. Googlesta hakukoneoptimoinnin avulla. Asiakkaat ovat suoraan kohdennettuja, sillä he etsivät tietoa, josta kerrot blogissasi.

Bloggaaminen saattaa alussa tuntua työläältä ja jopa aikaa vievältä. On tärkeää muistaa, että alussa kaikki uusi tuntuu vaikealta ja oudolta. Mutta mitä aktiivisemmin bloggaa, sitä helpommaksi se käy. Paras vinkkini ajanhallinnan haltuunottoon on, että raivaa bloggaamiselle tilaa omasta kalenteristasi tasaisesti.

Laadukas blogiteksti voi syntyä 30–45 minuutissakin

Sanon aina, että 30 minuuttia päivässäkin riittää. Blogi ei ole pikajuoksu vaan maraton. Siksi ei haittaa, vaikket pääse viittä kilometriä eteenpäin joka päivä. Bloggaamisessa tärkeintä on suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus. Mitä paremmin pystyt tähän, sitä helpompaa bloggaaminen sinulle on.

Ehkä tulit lukemaan tätä postausta, sillä haluat tietää, onko sinulla mahdollisuus hyötyä blogin useista mahdollisuuksista. Kenties haaveilet sapattivapaasta etelän lämmössä tai kaipaat jotain uutta opiskeltavaa nykyisen arjen rinnalle. Kenties tiedät jo, mistä haluat kirjoittaa. Tai ehkä haluat vain tietää, mistä bloggaamisessa oikeastaan on kyse.

Monipuolista sisältöä

Bloggaamisen perinteinen muoto on tekstin tuottaminen. Kirjoitetun tekstin lisäksi blogia voidaan pitää videomuodossa (vlog = video blog), jolloin vloggaaja nauhoittaa lyhyitä, noin 5–25 minuutin mittaisia videoita, editoi ne ja lataa esimerkiksi Youtubeen tai Vimeoon.

Kirjoittamisen rinnalle suositellaan monipuolista sisältöä, kuten:

  • kuvia
  • äänitiedostoja (podcast)
  • videoita (Youtube)
  • kalvoja (Slide share).

Sisällön monipuolisuus houkuttelee enemmän lukijoita, mikä puolestaan auttaa sinua saamaan enemmän tuloja. Tässä kohtaa haluan myös poistaa huolen harteiltasi ja kertoa, että sinun ei tarvitse keksiä uunituoretta sisältöä jokaiseen kanavaan. Avainasemassa on sisällön kierrättäminen.

Lue myös tämä: Miten aloittaa herkullinen blogi?

Koska blogi on kaiken perusta, voit ottaa blogipostauksesta lauseita ja tehdä niistä kuvia sosiaaliseen mediaan. Tai tiivistää postauksen lyhyeen 1 minuutin Facebook-liveen tai videoon. Entä miltäpä kuulostaisi postauksen yhteenveto Slidesharessa? Kyllä, tämä kaikki on täysin sallittua ja suositeltavaa.

Ainoa tärkeä asia on muistaa, että samaa blogipostausta ei kannata julkaista kahdessa eri blogissa samansisältöisenä. Nimittäin, jos Google huomaa tämän, pahinta mitä Google voi tehdä, on poistaa toinen tai molemmat blogit hakutuloksista lopullisesti. Google siis saattaa tulkita tuplasisällön plagioimiseksi.

Erityisen tärkeää tämä on vieraskynäbloggaamisessa. Jos kirjoitat vieraskynäpostauksen toiseen blogiin, älä julkaise postausta omassa blogissasi. Sen sijaan tee vieraskynästä tiivistelmä, lisää siihen linkki ja julkaise tiivistelmä omassa blogissasi. Tällä tavalla sisällöstäkin tulee erilaista ja voit ottaa jotain uutta näkökulmaa sisältöön.

 


*Sisältömarkkinointi = Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti.” (Lähde: Wikipedia)

Julkaistu kategoriassa: