Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla?

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla? | Moni valmennettavani miettii tälläkin hetkellä tätä kysymystä: ”Miten saan hyödynnettyä yhtä sisältöä useampaan kertaan?”

Tämä on erittäin ajankohtainen kysymys, koska useimmat valmennettavani tuskailevat ajatuksen kanssa, sillä he ovat huomanneet, että heidän pitää tuottaa niin paljon uutta sisältöä – jatkuvasti.

Yleensä tuskailu ja kipuilu johtaa siihen, että ei kirjoitakaan 10X-sisältöä, vaan sisältö on keskinkertaista TAI huonoa. Kun sisältö on huonoa tai keskinkertaista, lukija ei saa arvoa ja artikkelia tuskin lukeekaan juuri kukaan.

Tässä postauksessa annan sinulle syyn sille, miksi sinun pitää hyödyntää omaa sisältöäsi useassa eri alustassa. Kerron myös, miten se on mahdollista.

Miksi saman sisällön hyödyntäminen on järkevää?

Ajatellaan, että olet kirjoittanut pitkän blogipostauksen, johon olet käyttänyt aikaa ja vaivaa.

Kirjoittamasi blogipostaus on mielestäsi erinomainen. Annat lisäarvoa lukijallesi, ja artikkeli on mielestäsi kaikin puolin loistava. Pidät siitä.

Huomaat kuitenkin, että ajan myötä postaus hukkuu blogiisi, eikä kukaan enää lue sitä.

Siksi onkin järkevää hyödyntää omaa sisältöäsi usealla alustalla.

Voit tehdä kyseisestä tekstistäsi

  • videon
  • podcastin
  • kuvan
  • saatesanat
  • sitaatin
  • Facebook-postauksen
  • YouTube-videon.

Tapoja on kymmeniä. Voit käyttää yllä olevaa listaa hyödyksesi.

Mitä hyötyä tästä on?

Isoin ja tärkein hyöty tästä on tietenkin se, että opit tuottamaan sisältöä nopeammin. Saatat tuottaa neljän tunnin sijaan sisältöä 30 minuutissa, koska olet ottanut tämän tekniikan käyttöösi.

Tämä itsessään mahdollistaa sen, että sinulla on mahdollisuus tuottaa enemmän sisältöä. Mitä enemmän tuotat laadukasta sisältöä, sitä enemmän saat asiakkaita. Jos puolestaan toimit bloggaajana, SAAT ENEMMÄN LUKIJOITA blogiisi.

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla eri alustalla?

Alkuun täytyy tarkastella sanaa ”alusta”. Mitä tarkoitan tällä?

Tarkoitan alusta-sanalla esimerkiksi

  • Facebookia
  • Instagramia
  • Snapchatia
  • YouTubea
  • TikTokia
  • Twitteriä
  • LinkedIniä
  • podcast-alustoja
  • blogia.

Alustoja on siis paljon, ja jokaiseen alustaan tarvitaan hiukan erilaista sisältöä, koska alustat toimivat eri tavalla. Lisäksi jokaisella alustalla on eri kohdeyleisö.

Otetaan alkuun tarkasteluun Facebook ja se, miten voit käyttää sisältöäsi hyväksi siellä.

1. Tee Facebook-julkaisu

Jaan postauksen aina Facebook-sivuillani. Koska Facebook ei anna näkyville paljoakaan tietoa, olen keskittynyt ytimekkääseen kirjoittamiseen.

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla

Niin kuin huomaat, olen kirjoittanut kaikista tärkeimmät tärpit listaksi Facebookiin, jotta lukija ymmärtää, mistä aiheesta kirjoitan.

Toisena juttuna huomaat, että kiinnitän lukijan huomion Facebookissa myyvällä ja houkuttelevalla otsikolla.

Otsikon tärkeys

Sinäkin voit kirjoittaa myyviä otsikoita, joita ihmiset klikkaavat huomaamattaan.

Olen kirjoittanut aiheesta pitkän vinkkilistan.

Jos toimit yrittäjänä, lue 101 myyvää ja valmista postausideaa yrittäjälle.

Jos toimit bloggaajana, tämä on sinulle: 101 valmista ja houkuttelevaa postausideaa bloggaajalle.

Näiden avulla saat ihmiset klikkaamaan Facebook-päivitystäsi paremmin.

2. Tee postauksesta lyhyt video ja jaa se Facebookiin

Videon tekeminen on maailman helpointa. Otat kameran ja tiivistät saman postauksen Facebook-videoksi. Video on helpompi tehdä kuin Facebook-live, koska voit ottaa videon uudestaan, jos sekoilet sanoissasi. Olen introvertti, joten suunnittelen videot etukäteen, jotta saan harjoitella niitä ennen sitä.

Riittää, että teet videosta 2–5 minuutin mittaisen. Voit linkata postauksen kylkeen tämän kyseisen videon ja saada sitä kautta enemmän lukijoita postauksillesi.

Jos olet kirjoittanut pitkän blogipostauksen, voit pilkkoa sen useampaan osaan ja tehdä videon jokaisesta ”askeleesta”. Helppoa, vai mitä?

3. Pidä Facebook-live

Facebook-liven pitäminen on sekin helppoa. Teknillisesti se on maailman yksinkertaisinta. Mene sivuillesi. Valitse ”mene live-tilaan”. Paina napista, ja live on päällä.

Tämä vaatii hiukan rohkeutta heittäytyä, mutta teknillistä osaamista et tarvitse.

Facebook-liven EI TARVITSE olla 40 minuuttia tai 60 minuuttia pitkä. Kestoksi riittää jopa 2–5 minuuttia, joiden aikana kerrot yhden pääpointin tekstistäsi samalla tavalla kuin etukäteen kuvatulla videollakin.

Facebook-livessä on se hyvä juttu, että liven aikana katselija voi esittää sinulle lisäkysymyksiä ja sitä kautta livestä saa helposti seurattavan ja katseltavan.

4. Vaihda Facebook-sivun kansikuva

Tämä on toimiva menetelmä, koska usein uusi ihminen tulee katselemaan sivustoasi, ja kansikuvassa näkyy heti kuva sinusta. Henkilökohtaisesti olen tehnyt aina kuvan Canvalla, ja sen tekemiseen menee maksimissaan 60 sekuntia.

Minulla on Canvassa valmis pohja, johon vain vaihdan kuvan ja postauksen otsikon. Ta-daa!

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla

Aina en kuitenkaan muista vaihtaa kansikuvaa, mutta se toimii silti hyvin uusien lukijoiden tavoittamisessa.

Siirrytään YouTuben pariin, koska se on mielenkiintoinen kanava.

5. Tee postauksestasi yli 10 minuutin video YouTubeen

YouTube suosii pidempiä videoita, koska mitä pidempään katselija katsoo videoita, sitä enemmän videota näytetään ja jossain vaiheessa siihen mahtuu mainoksia, mikä tuo myös tuloja.

YouTubessa menestyvät videot eivät välttämättä ole ”hyvin suunniteltuja”, vaan ne on voitu tehdä ehkä jopa kännykkäkameralla.

Videon sisältö ratkaisee. Ole mahdollisimman aito.

Tiivistä postauksen ydinsanoma tiiviiksi ja lyhyeksi videoksi ja tee siitä YouTube-video.

Videon tekemisessä kaikista tärkeintä on ääni. Suosittelen tekemään videon sellaisessa paikassa, jossa ei tuule ja jossa ääni kuuluu hyvin. Voit siis kuvata videon kännykällä omassa työhuoneessasi tai paikassa, jossa ei tuule.

Jotta hommasta ei tulisi liian vaikeaa, suosittelen että kirjoitat ranskalaisilla viivoilla itsellesi aiheet, joista aiot puhua. Tämä helpottaa kuuntelijaa ja katselijaakin keskittymään asiaan, josta kerrot. Tällä tavalla video etenee loogisessa järjestyksessä, ja sitä on kiva katsoa.

YouTube suosittelee pidempiä videoita katselijoilleen, joten yli 10 minuutin video – täyttä asiaa – on loistava.

6. Tee lyhyempi video YouTubeen

Voit tehdä YouTubeen myös lyhyempiä videoita. Voit keskittyä esimerkiksi 1–4 minuutin videoihin. Kerro pointti lyhyesti ja selkeästi ja mene asiaan nopeasti.

Voit promota omaa sivustoasi ja postaustasi tällä videolla ja saada sitä kautta enemmän lukijoita blogiisi.

Suosittelen kuitenkin, että kerrot postauksesta vaikka yhden pointin (samalla tavalla kuin pitkällä Youtube-videollakin), ja postaat sen YouTubeen.

Voit ihan hyvin käyttää YouTubessa ja Facebookissa samaa videota ja sisältöä. Saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

7. Lähetä postaus sähköpostilistalle

Suosittelen että keräät sähköpostilistaa. Itse henkilökohtaisesti en tykkää lähettää sähköpostilistalle pelkkää tietoa uudesta postauksesta.

Tuotan viikkokirjeisiin mahdollisimman paljon lisäarvoa ja aivan lopuksi lisään aina viisi luetuinta postaustani siltä varalta, että ne ovat jääneet huomaamatta lukijoiltani.

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla

8. Lisää kuva Pinterestiin

Pinterest on paikka, josta ihmiset hakevat paljon erilaisia kuvia ja tietoa. Teen kuvat Canvalla, jossa on suora pohja Pinterest-kuville. Kun kirjoitan uuden postauksen, vaihdan vain tekstin ja lataan kuvan postaukseen.

Miten hyödynnät omaa sisältöäsi usealla alustalla

9. Twiittaa postauksen ydinsanoma Twitteriin

Twitteriin voit kirjoittaa 140 merkin pituisen tekstin. Vaihtele aina silloin tällöin lisäarvoa tuottavaa tekstiä Twitteriin ja postaa välillä myös oma postauksesi mukaan.

Alapuolella esimerkki siitä, miten olen julkaissut Twitteriin postaukseni blogitekstistä.

Twitter-postaus

10. Postaa LinkedIniin

Jos kohderyhmäsi on LinkedInissä, suosittelen tämän paikan käyttöä. Tuota niin paljon lisäarvoa kuin vain mahdollista, koska LinkedIn on hyvin ammatillinen paikka, jossa keskustellaan ammatillisista asioista.

Voit kirjoittaa pidemmän postauksen LinkedIniin asiasta.

Muista lisätä linkki LinkedInissä ”kommenttikenttään”, koska tällöin postauksesi saa enemmän orgaanista näkyvyyttä.

Käytätkö jo jotain näistä vinkeistä? Mitä asioita aiot viedä käytäntöön? Onko jotain, joka toimii tällä hetkellä loistavasti?

Kirjoita alapuolelle kommentteihin, mitä ajatuksia postaus sinussa herätti ja mitä asioita aiot viedä suoraan käytäntöön.

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Julkaistu kategoriassa:
Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3500 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 600 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin videoni:

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 222 tilaajien joukkoon