Miten luoda tehokas markkinointistrategia?

Tehokas markkinointistrategia toimii yrityksen koko toiminnan pohjana ja selkärankana. Sen tarkoitus on määrittää tavoitteet ja keinot niihin pääsemiseksi. Ilman kunnollista markkinointistrategiaa yrityksen toiminta on hakuammuntaa. Tehokkaan markkinointistrategian avulla pyritään minimoimaan epäonnistumisen riskit. Tehokkaan markkinointistrategian luomisessa on tärkeätä huomioida tietyt asiat. Tämän postauksen lukemalla opit, miten luoda tehokas markkinointistrategia.

miten-luoda-tehokas-markkinointistrategia

1. Kohderyhmä

Mieti millaiset ihmiset ovat yrityksesi kohderyhmää. Listaa itsellesi ylös, minkä ikäisiä ihmisiä kohderyhmääsi kuuluu, missä he asuvat, mitä he tekevät työkseen vai ovatko he opiskelijoita tai työttömiä. Ovatko he perheellisiä vai yksin asuvia? Mieti mitä harrastuksia kohderyhmälläsi on ja mitä muita mielenkiinnon kohteita heillä mahdollisesti on. Kirjaa ylös myös kohderyhmäsi haaveet, ongelmat joihin he kaipaavat ratkaisua sekä markkinointikanavat, joita he käyttävät mieluiten.

Mitä tarkemmin määrittelet yrityksesi kohderyhmän ja unelma-asiakkaan, sitä helpompaa markkinointisi tulevaisuudessa tulee olemaan. Yksityiskohtaisesti mietitty asiakasanalyysi takaa sen, että tuleva markkinointi osataan kohdentaa oikein ja tuloksellisesti.

2. Markkinoiden tilanne tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa (markkinointianalyysi)

Toinen markkinointistrategian osa on arvioida yrityksesi toimialan tämän hetken markkinatilanne. Lisäksi on hyvä perehtyä hieman siihen, millaiset tulevaisuuden näkymät alallasi on. Näin pystyt arvioimaan, onko palveluillesi/tuotteillesi kysyntää myös jatkossa. Mieti millainen on sinun unelmasi yrityksesi toiminnan kehittymisen suhteen. Millainen on yrityksesi visio? Huomioi myös se, kuinka kilpailtu yrityksesi toimiala on.

3. Kilpailijat

Kuten kohdassa 2 jo hieman ohimennen mainitsinkin, yksi tärkeimmistä huomioista omaa markkinointistrategiaa tehdessä on ottaa selvää lähimmistä kilpailijoistasi. Selvitä keitä kilpailijasi ovat, millaista palvelua he tarjoavat ja kenelle. Tutki heidän verkkosivujaan ja selvitä missä heidän yrityksensä sijaitsevat ja kuinka kauan he ovat olleet alalla.

Listaa ylös jokainen kilpailijasi ja mieti jokaisen kohdalla, mitkä ovat heidän vahvuutensa ja heikkoutensa. On tärkeätä tietää, keitä muita alalla toimii ja miksi juuri he ovat alalla menestyneet. Vertaile myös kilpailijoidesi hintatasoa. Näin näet, pystytkö käyttämään kilpailukykyisiä hintoja markkinointivalttinasi, vai pitääkö sinun keskittää asiakkaiden huomio hinnan sijasta johonkin muuhun.

4. Arvot

Kirjaa itsellesi ylös, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi ja itsestäsi ulos päin antaa. Millaiset ovat yrityksesi arvot ja miten ne näkyvät sinun päivittäisissä toimissasi yrityksessä? Voit myös pohtia, miten arvosi erottuvat edukseen kilpailijoistasi. Yrityksen arvot ovat ne, jotka vaikuttavat usein asiakkaan ostopäätökseen. Mitä sinä lupaat asiakkaalle? Mitä asiakas tietää saavansa, kun hän valitsee sinun yrityksesi?

5. Tavoitteet

Aseta itsellesi tavoitteita. Mieti missä haluat olla yrityksesi kanssa 5 vuoden päästä. Mieti myös millaisena näet yrityksesi toiminnan vuoden päästä ja mieti mitä sinun pitää tehdä kuukausi-, viikko- ja päivätasolla, jotta pääset vuositavoitteeseesi. Tavoitteiden tulee olla realistisia ja helposti mitattavia. Epämääräiset ja vaikeasti mitattavat tavoitteet jäävät suurella todennäköisyydellä toteuttamatta, mutta kun tavoite on sinulle selvä, voit omilla toimillasi lähteä suunnitelmallisesti etenemään kohti tavoitettasi.

Yritystoiminnassa vuoden tavoite kannattaa jakaa neljään osaan, joista yksi osa sisältää 3 kuukauden aikavälin. Jokaisen kolmen kuukauden osan eli kvartaalin jälkeen on hyvä tarkastella saavutettuja tavoitteita ja sitä, miten matka kohti vuoden päätavoitetta etenee ja mitä muutoksia omaan toimintaan tulisi tehdä. Tavoitteita tulisi siis mitata ja tarkkailla säännöllisin väliajoin, jotta omasta yritystoiminnasta tulee mahdollisimman tuloksekasta ja pitkäjänteistä.

miten-luoda-tehokas-markkinointistrategia

6. Markkinointi- ja julkaisusuunnitelmat

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tehokas markkinointistrategia pitää sisällään myös markkinointisuunnitelman ja sen mukaisen julkaisusuunnitelman. Suunniteltu, tavoitteellinen markkinointi antaa yrityksestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan. Säännöllinen markkinointi takaa laajemman ja kattavamman näkyvyyden. Se myös sitouttaa asiakkaita tehokkaammin kuin silloin tällöin julkaistavat postaukset yrityksen sometileille tai yrityksen kotisivuille.

Mieti mitä haluat tavoitella markkinoinnissasi ja valitse yrityksesi pääkanavat markkinoinnille. Tee sen jälkeen näiden mukaisesti julkaisusuunnitelmat eri markkinointikanaviisi. Julkaisusuunnitelma on se, joka vie kaiken edellä mainitun käytännön tasolle. Älä siis lipsu tekemästäsi julkaisusuunnitelmasta, sillä se näkyy heti tuloksissa. Julkaisusuunnitelmalla sinä määrität miten, missä kanavissa, kenelle sekä millaista sisältöä sinä tarjoat asiakkaillesi.

Lue lisää: Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

Markkinointistrategiaa on hyvä päivittää aika ajoin ajan tasalle, jotta se pysyy kiinni ajan hermolla. Yritys, joka jämähtää yhden vuosia sitten tehdyn strategian varaan, ei kehity, ja sillä voi olla tuhoisat seuraukset. Yritystoiminnassa on tärkeätä tehdä asioita suunnitelmallisesti, säännöllisesti ja tilanteen tasalla pysyen. Oikealla markkinointistrategialla yritys voi kasvaa ja kehittyä sekä muodostua vaikkapa alansa ykköseksi. Tehokas markkinointistrategia on menestyvän yrityksen tärkein apuväline tiellä tulokselliseen toimintaan ja näkyvyyden lisääntymiseen.

Miten sinä olet suunnitellut yrityksesi toimintaa? Miten sinä olet luonut tehokkaan markkinointistrategian omalle yrityksellesi?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 1.6.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 280 tilaajien joukkoon