Miten palveluyrittäjä hyötyy blogista?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Olen puhunut paljon siitä, miten blogista voi rakentaa passiivisesti tuottavan myyntikanavan, olitpa bloggaaja tai yrittäjä. Mutta palveluja tuottaville yrittäjille tämä ei olekaan itsestäänselvyys.

Palveluyrittäjän kohdalla tavoitteena ei välttämättä ole kasvattaa asiakasmäärää vaan asemoida itsensä asiantuntijaksi, jolloin on luonnollista nostaa palvelun hintaa. Tällöin voidaan tehdä vähemmän töitä mutta saada enemmän tuloja. Fiksua, eikö?

Miten palveluyrittäjä hyötyy blogista?

Suosittelen lämpimästi nostamaan hintoja, sillä on aina helpompaa tehdä 5 asiakkaan kanssa töitä, jotka maksavat 200 € tunti, kuin tehdä kiireessä töitä 20 asiakkaan kanssa, jotka maksavat 50 € tunti.

Mitä palveluyrittäjän kannattaa kirjoittaa?

Ennen kuin vastaan tähän, muistutan, että myös palveluyrittäjän tulee rajata ja fokusoida blogi. Palveluyrittäjän täytyy myös tietää, kuka hänen unelma-asiakkaansa (eli unelma-lukija) on. Emme voi kirjoittaa kaikkea kaikille, kuten emme voi myydä palveluja kaikille.

Rajaus ja fokusointi tuo enemmän kiinnostuneita asiakkaita, koska nyt viesti ja sisältö resonoi lukijalle paremmin.

Ennen kuin menen esimerkkeihin, haluan muistuttaa, että yksikin laadukas postaus viikossa riittää. Tiedän, että yrittäjät ovat kiireisiä ja siksi postauksia kannattaa suunnitella rauhassa ja pyrkiä kirjoittamaan yhden päivän aikana useampi postaus.

Kun postaukset ajastetaan, yrittäjän ei tarvitse olla jatkuvasti koneella kirjoittamassa sisältöä.

Valokuvaaja

Valokuvaaja voi esimerkiksi rajata ja fokusoida blogin siten, että hän keskittyy opettamaan asiakkailleen erilaisia kuvausasentoja ja rentoutusmenetelmiä, joiden avulla kuvaushetkestä saadaan mahdollisimman aito ja rento.

Itse kuvaustilanne nopeutuu, koska kuvaajan ei tarvitse antaa (jatkuvasti) ohjeita. Tämä puolestaan mahdollistaa sen, että kuvaaja voi ottaa enemmän kuvia. Halutessaan valokuvaaja voi nostaa hintaa myös sillä, että hän antaa 2 – 3 erilaista kuvapaketti-vaihtoehtoa. Kolme enempää ei kannata antaa, sillä se vaikuttaa valintaa.

Asiakastarinat on tyypillisesti kerrottu kuvin. Ja kuvahan kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Kuvien tueksi voidaan kirjoittaa asiakascase postaus, jossa kuvaaja kertoo tarkemmin, miten kuvaukseen valmistauduttiin, millaisia toiveita kuvattavilla oli ja millainen lopputulos on. Näihin postauksiin kannattaa pyytää asiakkailta palaute eli testimonial, joka vahvistaa lukijoiden luottamusta valokuvaajaa kohtaan.

Joko luit tämän: Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

Kotipalveluyrittäjä

Kotipalveluyrittäjä voi rajata ja fokusoida blogin siten, että hän keskittyy vahvistamaan sukulaisten luottamusta siitä, että vanhuksista pidetään hyvää huolta. Kotipalveluyrittäjä ei voi kertoa suoraan asiakkaistaan. Mutta hän voi kertoa, millaista työ ja työn laatu on. Paljastamatta kuitenkaan liikesalaisuuksia 😉

Esimerkiksi kotipalveluyrittäjä voi asemoida itsensä siten, että hän panostaa laatuun määrän sijaan. Asiakasmäärä ei siis ole suuri. Hän antaa aikaa ja tekee hieman enemmän, mitä asiakkaat (tai heidän sukulaisensa) odottavat. Tällä hän pystyy nostamaan palvelun hintaa ja erottautumaan kilpailijoista.

Blogissa hän kertoo ja kuvailee, miten vanhusten ateriat valmistetaan, miten heillä siivotaan ja miten pitkään vanhusten luona vietetään aikaa. Tätä tietoa tukemaan hän pyytää vanhusten sukulaisia samaan aikaan paikalle ja pyytää heiltä palautetta eli testimonialeja.

Kotipalveluyrittäjä voi myös opettaa lukijoitaan (eli vanhusten sukulaisia), millaisia oireita kannattaa huomioida ja milloin on tärkeää ottaa vanhukselle palveluja kotiin.

Lue tämä seuraavaksi: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Tilitoimistoyrittäjä

Tilitoimistoyrittäjä voi opettaa asiakkaitaan, miten he voivat nopeuttaa kirjanpitoa toimittamalla kuitit ja laskut oikella tavalla tai miten asiakas voi itse varmistaa parhaat verovähennykset.

Tilitoimistoyrittäjä voi myös rajata ja fokusoida bloginsa puhtaasti verotuksen näkökulmasta. Hän voi yksinkertaistaa verotuksen terminologiaa ja tehdä veroasioista helpommin lähestyttäviä.

Hän voi pyytää asiakkailtaan palautetta siitä, millaisia tuloksia on saatu aikaan, kun verovähennyksiä on käytetty oikein. Ja muistuttaa, että verovähennykset eivät ole veronkiertoa 😀

Miten palveluyrittäjä hyötyy blogista?

Se, mikä yrittäjälle on itsestäänselvyys, on yleensä asiakkaalle harmaita hiuksia tuova tilanne. Älä koskaan oleta, että asiakkaasi tietävät jotain. Olipa kyse kuinka simppelistä ja yksinkertaisesta asiasta, kirjoita se auki ja omaan blogiin.

Ihmiset ovat arkoja kysymään verkossa yksinkertaisilta tuntuvia kysymyksiä, koska he pelkäävät menettävänsä kasvonsa. Toisaalta ihmiset eivät halua ”häiritä” yrittäjää ”turhalta tuntuvilta” kysymyksillä. Asiakkaatkin tietävät, että yrittäjät ovat kiireisiä, joten he välttävät ”kuormittamasta” yrittäjää liikaa.

Pyri kuitenkin siihen, että avaat tällaisia simppeleitä juttuja omassa blogissasi. Sitä mukaa, kun asemoit itseäsi enemmän asiantuntijaksi ja erotut kilpailijoista, sitä helpommin pystyt nostamaan hintojasi.

Kuka on unelma-asiakkaasi?

Seuraava askel on miettiä, kuka on se unelma-asiakas, jonka kanssa haluat tehdä töitä. Kuka on se asiakas, joka maksaa laskut ajallaan, joka ei koskaan tingi hinnasta ja joka on jopa sanonut, että yrittäjä laskuttaa liian vähän palvelustaan? Nämä ovat unelma-asiakkaan tunnusmerkkejä.

Taustatyö kiteytyy sisällön tuottamiseen. Kun blogin aihe on rajattu ja unelma-asiakkaan profiili määritelty, on helppo nähdä ne ongelmat ja haasteet, joiden kanssa asiakas kamppailee. Blogin tehtävänä on ratkaista pieniä ongelmia ja haasteita ilmaiseksi. Tämä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta.

Minkä sinä koet palveluyrittäjänä haastavaksi bloggaamisessa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit