Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2023 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2023 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)? Uuden vuoden kynnyksellä ajattelin antaa sinulle muutamia vinkkejä siihen, miten suunnittelet tulevan vuoden postaukset.

Miksi postauksia kannattaa suunnitella etukäteen?

Koska

  • se nopeuttaa ja helpottaa kirjoittamista
  • blogista tulee yhdenmukainen ja looginen
  • blogia on helpompi seurata, sillä kirjoitat yleisöä kiinnostavaa sisältöä postauksesta toiseen

Monet bloggaajat sanovat, että he kirjoittavat mitä haluavat ja milloin haluavat. Se on luovaa ajatusvirtaa. Toki näin voi tehdä, mutta jos tavoitteenasi on hankkia tuloja bloggaamalla tai blogin avulla, pelkkä luova ajatusvirta ei riitä. On oltava strateginen ja suunnitelmallinen.

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2023 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Alussa postausten suunnittelu voi tuntua haastavalta ja aikaa vievältä. Mutta lupaan, että koko prosessi nopeutuu, mitä enemmän hyödynnät sitä.

1 | Blogin tavoite

Tiedän, että tavoite kuulostaa tylsältä. Mutta meidän aivomme tarvitsevat tavoitteita. Olen sanonut tämän aikaisemmin ja sanon sen uudelleen.

Ilman tavoitetta bloggaaminen on sama kuin jos menet taksin kyytiin ja kuljettajan kysyessä ”Mihin ajetaan” sinä vastaat: ”Ihan sama.” Matkasta tulee takuulla seikkailu, muttet pääse sinne, minne haluat mennä.

Mieti hetki, mitä haluat saavuttaa tulevana vuotena. Millainen tavoite saa sinut olemaan ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi? Mitä haluat tuntea vuoden kuluttua?

Ehkä haluat, että ihmiset oppivat tuntemaan ja muistamaan sinut paremmin. Tai kenties haluat enemmän sitoutuneita lukijoita. Tai saada vähintään yhden postauksen lähtemään viraaliksi sosiaalisessa mediassa.

Lue myös tämä: 123 ideaa, miten saat lisää lukijoita blogiin

Tavoitteen ei aina tarvitse olla pelkkiä euroja. Ja oikeastaan eurot tulevat vasta sitten, kun ihmiset oppivat tuntemaan ja muistamaan sinut, luottamaan sinuun ja uskomaan sen, mitä kirjoitat.

Tavoitteen asettaminen auttaa sinua miettimään ja löytämään juuri ne postausideat, jotka tukevat tavoitetta.

Esimerkiksi:

  • Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä somessa 35 % seuraavan 60 päivän aikana kirjoittamalla kohdeyleisöä hyödyttävää sisältöä ja panostamalla postausten otsikointiin.
  • Tavoitteena on lisätä blogin yksilöllisten kävijöiden määrää 15 % seuraavan 45 päivän aikana jakamalla parhaita postauksia uudelleen somessa tasaisesti eri päivinä.

Huomaatko, miten paljon helpompaa postausten ideointi on nyt, kun tavoite on selvillä?

2 | Unelmalukija

Seuraavaksi sinun tulee tietää, kenelle kirjoitat. Kun kirjoitat unelmalukijoiden tarpeita ja haluja vastaavaa sisältöä, saat nopeasti heidän jakamattoman huomionsa. Itse opetan ja valmennan auttamaan lukijaa ratkaisemalla heidän pieniä ja akuutteja ongelmiaan postausten avulla.

Bloggaajat (ja yrittäjät) yrittävät kirjoittaa kaikille. He haluavat maksimoida postauksen lukijamäärän. Mutta ongelma tässä on, että kaikkia ihmisiä ei (valitettavasti) kiinnosta se, mitä kirjoitetaan. Jos blogin sisältö on liian yleistä ja vain pintaraapaisua, se ei jaksa kiinnostaa.

Tämä postaus ei kiinnosta niitä bloggaajia, jotka haluavat vain kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa, silloin kun juolahtaa. Ja se on ihan ok. Nämä bloggaajat eivät käytä turhaan kallisarvoista aikaansa lukeakseen jotain, joka ei heitä kiinnosta.

Mutta ne bloggaajat, jotka haluavat kirjoittaa suunnitelmallisemmin, lukevat postauksen mielellään. Kyllä, näitä jälkimmäisiä lukijoita on vähemmän. Mutta jos/kun he tykkäävät tästä postauksesta, he todennäköisesti jakavat sitä eteenpäin somessa.

3 | Tee editorial-kalenteri

Editorial-kalenterin (tai julkaisukalenterin) voi tehdä joko

  • WordPressin Editorial calendar -lisäosalla
  • kynällä vihkoon
  • Google Sheets -taulukkoon
  • tai muuhun vastaavaan.

Tässä postauksessa käytän esimerkkinä taulukkolaskentaohjelmaa.

Jotta yleisösi kiinnostuu sisällöstäsi, sinun kannattaa miettiä eri tyyppisiä postauksia, joita kirjoitat. Esimerkiksi

Lisää taulukon ensimmäiseen sarakkeeseen nämä tyypit. Halutessasi voit joko boldata ja kursivoida joka toisen tai antaa jokaiselle postaustyypille oman värikoodin.

Seuraavaksi tee taulukkoon 12 välilehteä ja nimeä ne kuukausittain.

Lisää vaakariveille seuraavat tiedot (voit aloittaa vähemmällä ja lisätä sarakkeita sitä mukaa, kun kalenterin käyttö rutinoituu):

  • Postauksen julkaisupäivä
  • Idea/aihe
  • Missä vaiheessa postaus on (luonnos, hakusanatutkimus, editoitu, julkaistu)
  • Työotsikko
  • Postauksen tyyppi
  • Hakusanat tai -lauseet (long tail keyword)
  • CTA
  • Mihin postauksesta on linkitetty (affiliate-tuote, liittymislahja, tuote)
  • Muistiinpanoja / huomioita

Tämän jälkeen kopioi rivi jokaiselle kuukaudelle. Alla esimerkki julkaisukalenterista, jonka opiskelijani saavat.

Miten suunnittelet postaukset

Merkitse kalenteriin tulevan vuoden tapahtumat sekä juhlapyhät/lomat. Näiden päivien kohdalla mieti, kannattaako sinun julkaista sisältöä vai ei. Pohdi myös sitä, voisitko kirjoittaa ja julkaista teemaan sopivaa sisältöä kyseisinä päivinä.

Päätä, milloin ja miten usein julkaiset postauksia. Sanon aina, että yksikin laadukas postaus viikossa riittää. Tärkeintä on, että postausrytmi on säännöllinen.

Itse olen puhunut paljon siitä, että haluan julkaista 2 postausta viikossa, mutta ainakin tammikuun 2019 aikana on pakko julkaista vain yksi postaus viikossa. Tämä johtuu täysin aikataulullisista syistä ja siitä, että haluan tammikuun aikana kirjoittaa loput ensi vuoden postauksista valmiiksi.

Samaan hengenvetoon muistutan, että pyri kirjoittamaan omat postaukset mahdollisimman paljon etukäteen ja ajastamaan ne valmiiksi. Tällä tavalla sinulle vapautuu aikaa muihin töihin.

On tärkeää muistaa, että blogipostaukset eivät ole sama asia kuin somejulkaisut. Siksi on tärkeää tutustua sekä omien somealustojen että blogin tilastoihin. Kun postaus julkaistaan, sitä ei välttämättä tulla lukemaan heti.

Kohdeyleisöstäsi riippuen he saattavat tulla lukemaan postauksen aamulla, kahvitauolla tai illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tutkimalla esimerkiksi Google Analyticsia löydät ne ajat, jolloin postaus kannattaa julkaista, ja tutkimalla eri somealustojen tilastoja, löydät parhaat ajat, milloin postauksia kannattaa jakaa someen.

Miten suunnittelet postaukset

4 | Löydä parhaat postausideat

Tämän jälkeen alkaakin luova osuus. Sinulla on nyt selkeä käsitys siitä, miten paljon julkaiset uusia postauksia, kenelle kirjoitat ja mitä tavoittelet. Postausten ideointi on hauskaa ja monin verroin helpompaa tämän jälkeen.

Tässä muutamia vinkkejä, miten löydät postausideoita koko vuodelle:

Millaista sisältöä on jo julkaistu samasta aihepiiristä?

Tutki millaisia postauksia aihepiiristä on jo julkaistu ja miten niitä on jaettu somessa. Ketään ei saa kopioida, mutta jos olet sitä mieltä, että pystyt kirjoittamaan samasta aiheesta laadukkaampaa sisältöä, anna mennä vain! Ideoita voi ”kopioida”, sisältöä ei.

Mikäli sinulla on englanninkielinen blogi, voit hyödyntää BuzzSumon kaltaista työkalua ja etsiä luetuimpia ja jaetuimpia postauksia. BuzzSumo auttaa sinua ymmärtämään, millaista sisältöä jaetaan somessa.

Etsi hakusanoja

Helpointa on hyödyntää Googlen ennakoivaa tekstinsyöttöä, kun etsit postausideoita. Edistyneemmille suosittelen Googlen maksutonta Avainsanatyökalua, joka näyttää sinulle myös hakujen määrän sekä miten paljon rahaa näihin hakusanoihin käytetään.

 

Kirjoita suosituista aiheista uutta näkökulmaa käyttäen

Mikään ei ole tylsempää kuin kirjoittaa samasta aiheesta ja samasta näkökulmasta kuin sata muutakin bloggaajaa. Siksi sinun kannattaa aina miettiä oma uniikki näkökulma, josta kirjoitat.

Käy kurkkaamassa Google Analyticsista suosituimpia postauksia. Löysitkö postauksen, jonka olet kirjoittanut kaksi vuotta sitten, mutta jota edelleen luetaan?

Ota aihe ja kirjoita siitä uudesta näkökulmasta. Esimerkiksi yksi suosituimmista postauksista minun blogissani on Huijarisyndrooma. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta esimerkiksi

  • Miksi naiset tuntevat olevansa huijareita enemmän kuin miehet
  • Mistä tietää, kokeeko huijarisyndroomaa vai ei
  • 5 virhettä, joita ei kannata tehdä, koska tunnet olosi huijariksi
Tutki postausten kommentteja

Usko tai älä, mutta lukijat antavat sinulle kasoittain postausideoita – kunhan vain jaksat tutkia niitä. Käy läpi blogisi kommentteja ja etsi sieltä teemoja, jotka toistuvat kerta toisensa jälkeen.

Etsi kysymyksiä, joita lukijat sinulle esittävät ja löydä asioita, joista lukijat haluavat oppia lisää. Jos lukijat eivät kommentoi aktiivisesti sinun blogiasi, käy piipahtamassa muissa saman aihepiirin blogeissa ja etsi sieltä kysymyksiä.

Yllättävää on se, että aika moni bloggaaja ei itse asiassa edes vastaa kommentteihin, jolloin sinun on mahdollista palvella näitä muiden blogien lukijoita ja houkutella heidät sinun blogiisi.

5 | Lisää ideat kalenteriin

Näiden vinkkien avulla sinun tulisi keksiä vähintään 50 postausideaa. Sitten onkin aika lisätä postaukset kalenteriin ja varata aikaa niiden kirjoittamiselle.

Mikä parasta, sen lisäksi että voit vaihtaa eri postauksissa näkökulmaa, voit myös vaihtaa postaustyyppiä. Esimerkiksi

  • 5 keinoa, miten korjaat rikkoutuneet farkut –> listapostaus
  • Miksi farkut *PITÄÄ* korjata heti kun ne rikkoutuvat –> mielipide
  • Näin korjaat rikkoutuneet farkut 5 minuutissa –> tutorial + video

Kun olet lisännyt nämä kaikki julkaisukalenteriin, pysähdy vielä hetkeksi ja vastaa näihin kysymyksiin:

  • Miten yleisö hyötyy tästä sisällöstä?
  • Millaista lisäarvoa yleisö saa näistä sisällöistä?
  • Miten nämä postaukset auttavat saavuttamaan tavoitteet?

Julkaisukalenterin tekeminen auttaa sinua keskittymään oikeiden asioiden tekemiseen. Blogisi sisältö on loogista, johdonmukaista ja palvelee juuri oikeaa yleisöä. Muista, että tavoitteena ei ole saada miljoonayleisöä, vaan saada yleisö, jota aidosti kiinnostaa se, mistä kirjoitat.

Tämä auttaa sinua myöhemmin, jos/kun haluat kaupallistaa blogin tai haluat myydä omia tuotteita blogisi kautta.

Nyt tiedät miten suunnittelet postaukset vuodelle 2023 (ja miksi ne kannattaa suunnitella). Joko sinulla on julkaisukalenteri käytössä?

Miten suunnittelet postaukset vuodelle 2019 (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: ,