Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti

Postaus sisältää affiliatelinkkejä || Affiliatelinkit merkitty (*) merkillä

Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti. Olen törmännyt useilla sivustoilla ja useissa blogeissa siihen, että sähköpostilistaa on lähdetty keräämään mutta GDPR on unohdettu kokonaan.

GDPR – tuo vihattu kirjainyhdistelmä on pakollinen jokaisessa blogissa ja jokaisella sivustolla, jotka keräävät ja tallentavat lukijoiden tai asiakkaiden tietoja johonkin tietokantaan.

Tässä postauksessa kerron sinulle askel askeleelta

  • miten aloitat sähköpostilistan keräämisen
  • mitä tietoja sinun täytyy lain mukaan kerätä
  • ja miten ilmoitat nämä tiedot lukijoille.

Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti

Sähköpostilistan keräämistä varten tarvitset erillisen ohjelman (engl. autoresponder). Itse käytän Active Campaignen Lite-versiota (*), koska se on edullinen (alk. 8 € / kk, veloitus kerran vuodessa) ja pakettia voi kasvattaa sitä mukaa, kun sähköpostilistan koko kasvaa. Siinä on 14 päivän maksuton kokeilu, ja sen saa myös käännettyä suomen kielelle.

Muita vaihtoehtoja ovat mm.:

  • Mailchimp
  • Getresponse
  • Aweber
  • ConvertKit

Monet tuntuvat edelleen keräävän ”sähköpostilistaa” omaan henkilökohtaiseen sähköpostiinsa (esim. Gmail). Tämä ei kuitenkaan ole järkevää, sillä omasta sähköpostistasi joudut lähettämään jokaisen viestin yksitellen. Lisäämällä 15 tai jopa 100 sähköpostiosoitetta samaan sähköpostiin (jolloin jokainen vastaanottaja näkee jokaisen osoitteen), rikot vastaanottajan tietosuojaa.

Lue myös tämä: Tiedätkö, miksi yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan

Käyttämällä esimerkiksi Active Campaignea voit lähettää yhden viestin yhdellä napinpainalluksella koko sähköpostilistallesi ilman, että kukaan muu tietää toisten osoitteita.

Vertaa ohjelmia ja valitse itsellesi sopivin

Ennen kuin aloitat sähköpostilistan keräämisen, mieti hetki, mihin tarkoitukseen se tulee. Onko tarkoituksena vain lähettää kerran kuussa tietoa yrityksestä/blogista, vai haluatko tarjota lukijoillesi lisäarvoa, tarjouksia, kampanjoita tai suositella jotain tuotteita? Vai onko tavoitteenasi rakentaa automatisoituja myyntitunneleita, jotka mahdollistavat automatisoidun tulon/myynnin hankinnan?

Vertaa ohjelmien hintoja ja mahdollisuuksia mukautua eri tilanteisiin. Etsi myös käyttäjäkokemuksia ja selvitä, millaisia haasteita muilla käyttäjillä on mahdollisesti ollut tai miten tyytyväisiä he ovat tuotteeseen.

On hyvä muistaa, että hinta ei ole aina paras valintakriteeri.

Mieti etukäteen sähköpostilistan kaupallistaminen

On turha lähteä keräämään sähköpostilistaa, ellet tiedä, miten se voi tuoda sinulle rahaa. Jos olet bloggaaja tai yrittäjä, jonka kohderyhmää ovat kuluttaja-asiakkaat, sinun on toimittava sähköpostilistan kanssa aivan samalla tavalla kuin bloginkin:

  • affiliatelinkit on merkittävä selkeästi näkyviin (piilomainonta ei ole sallittua)
  • mainokset ja maksettu mainossisältö on kerrottava lukijoille.

Avoimuus, rehellisyys ja läpinäkyvyys rakentavat vahvaa luottamusta ja helpottavat tulojen hankintaa.

Aiheesta lisää: www.blogietiikka.fi

Kun mietit sähköpostilistan kaupallistamista, pyri löytämään useampia tapoja. Esimerkiksi

 

Mikäli haluat tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, muista aina, että sähköpostilistan kannattaa olla kohdennettu. Vaikka listallasi olisi 10 000 ihmistä, jos kukaan ei ole kiinnostunut hampaiden hyvinvoinnista, silloin on turha kirjoittaa sähköpostia uudesta hammastahnasta.

Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti

Miksi ihmisten *pitäisi* liittyä sähköpostilistallesi?

Miksi ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita uutiskirjeestäsi? Miksi ihmisten pitäisi antaa sähköpostiosoitteensa sinulle? Miksi sinä antaisit oman osoitteesi minulle?

Aiheesta lisää: Miksi sinun *pitää kerätä* sähköpostilistaa, olitpa yrittäjä tai bloggaaja?

Koska haluat antaa lukijoille jotain sellaista, mitä he eivät saa blogistasi. Kirjoitin esimerkiksi tässä muutama viikko sitten kaksi viikkokirjettä yrittäjille:

  • ”Mitä yrittäjän kannattaa kertoa itsestään blogissa ja mitä ei”
  • ”Miksi yrittäjä kituuttaa 2 000 euron palkalla?”

Molemmat viikkokirjeet saivat ihmiset vastaamaan minulle sähköpostilla, ja minua jopa pyydettiin julkaisemaan ne blogipostauksina/somejulkaisuina, koska lukijat kokivat niistä olevan hyötyä myös muille.

Ehkä julkaisen viikkokirjeet jonain päivänä postauksina. Mutta tässä on se juju. Haluan antaa viikkokirjeeni tilaajille jotain, mitä en kerro blogissa. Ja juuri siksi (minun) viikkokirjeen tilaajaksi kannattaa liittyä.

Tilaa uutiskirje / Lataa tästä maksuton opas

Kumpi näistä kehotteista houkuttelee sinua enemmän?

  • Tilaa uutiskirje
  • Lataa tästä maksuton opas

Olen vuosien saatossa tilannut hyvin paljon erilaisia uutiskirjeitä. Ja pakko myöntää, että toimitusjohtajan vaihdos tai uuden henkilön rekrytointi eivät ole sellaista tietoa, joka minua kiinnostaa.

Sen vuoksi en enää tilaa yhtään uutiskirjettä.

Mutta jos joku tarjoaa minulle maksuttomia vinkkejä, esimerkiksi

  • miten nukun paremmin
  • miten säästän 150 € kuukaudessa ruokalaskussa
  • miten rauhoitan raivokkaan adhd-teinin,

tilaan oppaan välittömästi. Liittymislahjan tavoitteena on antaa lukijalle ”näyte” sinun tietotaidostasi, ammattiosaamisestasi tai asiantuntijuudestasi. Vaikka liittymislahja ei ole pakollinen eikä vaikuta sähköpostilistan keräämisen laillisuuteen, suosittelen lämpimästi sen tekemään.

Aiheesta lisää: Arvosta lukijaasi – Tee liittymislahja (liidimagneetti), josta on hänelle OIKEASTI hyötyä

Lukijan täytyy liittyä itse

Tiesitkö, että sähköpostilistoja ja asiakasrekistereitä voi ostaa? Yhdysvalloissa tämä on isokin bisnes, mutta myös Suomessa myydään asiakasrekistereitä suoramarkkinointitarkoituksiin.

Sähköpostilistan ostaminen onkin toinen juttu. Kuluttajille suunnattu sähköinen suoramarkkinointi on kielletty, ellei kuluttaja itse ole antanut siihen lupaa. Vaikka yrityksille samanlaista kieltoa ei ole, en silti suosittele lähettämään yhtäkään markkinointiviestiä yrityksille, elleivät ne ole itse liittyneet sähköpostilistallesi.

Toisin sanoen, jos ostat yritykseltä B sähköpostilistan, lataat sen esimerkiksi Mailchimpiin tai Active Campaigneen ja lähetät suoramarkkinointiviestin, olet pulassa.

Sähköpostilistan kerääminen nollasta on pitkä prosessi mutta kannattaa. Oppilaani ovat onnistuneet saamaan jo kolmessa kuukaudessa jopa 1 000 viikkokirjeen tilaajaa erinomaisella liittymislahjalla ja tehokkaalla strategialla.

Miten lukija liittyy tilaajaksi?

Jotta voit alkaa keräämään sähköpostilistaa, tarvitset siis sähköpostiohjelman (autoresponder). Sen lisäksi tarvitset liittymislahjan. Seuraavaksi sinun on rakennettava liittymisprosessi teknisesti. Sitä varten tarvitaan

Itse toteutan tätä näin:

Koko tämä prosessi on automatisoitu sen jälkeen, kun se on rakennettu. Minun ei siis tarvitse käydä itse lähettämässä yhtään mitään missään vaiheessa.

Aiheesta lisää: Näin rakennat markkinoinnin automaation itse

Onko double opt-in pakollinen?

Double opt-in tarkoittaa tuplavahvistusta. Kun henkilö liittyy sähköpostilistalle, hänelle lähetetään vahvistusviesti, jossa on painike tai linkki. Henkilö klikkaa painiketta tai linkkiä ja vahvistaa siten sähköpostiosoitteensa. Vaikka prosessi voi kuulostaa ärsyttävän pitkältä, tällä toimenpiteellä haetaan kolmea asiaa:

  1. sähköpostiosoite on kirjoitettu oikein (kirjoitusvirheet ovat yllättävän yleisiä)
  2. sähköpostiosoite on todellinen (ei feikki)
  3. varmistetaan, että liittyjä oikeasti tietää, mitä ”tilaa”

Tutkimusten mukaan (mm. Hubspot) on todettu, että tuplavahvistaminen sitouttaa lukijat avaamaan ja lukemaan tilaamiaan sähköposteja enemmän.

Double opt-in ei ole (vielä) pakollinen GDPR:n voimaanastumisen jälkeen, mutta monet yritykset (minä mukaan lukien) sitä käyttävät. Suosittelen tätä ehdottomasti myös sinulle ja omissa koulutuksissani ohjeistan omat oppilaani käyttämään double opt-iniä.

Silloin kukaan ei pysty jälkikäteen väittämään, ettei olisi liittynyt listalle. Jokainen askel liittymisprosessissa jättää jäljen tietokantaan.

Mitä tietoja lukijasta tarvitaan?

Sähköpostilistan liittymislomakkeessa voidaan kysyä vaikka mitä tietoja. Itse pitäydyn mahdollisimman vähissä tiedoissa. Etunimi ja sähköpostiosoite riittävät mainiosti.

Verkkokaupassani tietoja tallentuu hieman enemmän, sillä tarvitsen asiakkaan sukunimen. Maksutiedot eivät välity minulle, vaan jäävät Checkoutille.

Mitä enemmän tietoja pyydät liittyjältä, sitä kattavampi rekisteri- ja tietosuojaselosteen täytyy olla.

Rekisteri- ja tietosuojaseloste kuntoon (GDPR)

Kun keräät ja tallennat lukijoiden tietoja tietokantaan, sinulla täytyy olla ajantasainen rekisteri- ja/tai tietosuojaseloste. Jos ei ole, voit joutua isoihin ongelmiin tietosuojavaltuutetun kanssa.

Tietosuojavaltuutetun mukaan EU:n tietosuoja-asetus ei vaadi rekisteri- ja tietosuojaselosteen tekemistä ja julkaisemista. On kuitenkin suositeltavaa, että ne ovat olemassa ja saatavilla.

Omissa koulutuksissani ohjeistan oppilaitani tekemään rekisteri- ja/tai tietosuojaselosteen ja lisäämään sen selkeästi joko ylä- tai alanavigaatioon. Syy on selkeä. Se parantaa läpinäkyvyyttä ja vahvistaa luottamusta bloggaajan/yrittäjän ja hänen yleisönsä välillä.

Näin ei kannata toimia (vaikka laki sen sallisikin)

Minulla meni napit vastakkain erään tunnetun valtakunnallisen yrityksen kanssa tänä syksynä (2019). Tapahtuneesta suivaantuneena päätin vedota GDPR:ään ja poistaa omat tietoni heidän järjestelmästään. Homma ei ollutkaan niin helppo kuin olisi voinut kuvitella.

Ensinnäkin tekstiä oli vaikea lukea, sillä teksti oli valkoista ja tausta mustaa. Kun olin lukenut ohjeita n. 15 sekuntia, teksti alkoi hyppimään silmissä ja jouduin monta kertaa keskeyttämään ja räpyttelemään silmiäni ennen kuin pystyin jatkamaan lukemista.

Ohjeet ohjasivat minua monella eri linkillä eteenpäin. Kun lopulta pääsin varsinaisiin ohjeisiin, minulta pyydettiin tietoja, joita en olisi enää siinä vaiheessa pystynyt toimittamaan. Minun olisi pitänyt antaa heille kahden edellisen ostotapahtuman tilausnumerot.

Tässä vaiheessa jouduin lyömään hanskat tiskiin ja luovuttamaan. Olin käyttänyt aikaa yli tunnin, enkä enää jaksanut viedä prosessia loppuun. Lopputuloksena on, että minun tietoni ovat edelleen heidän järjestelmässään, enkä saa niitä sieltä pois.

Vaikka tämä yritys toimi GDPR:n kanssa lain sallimissa puitteissa, en silti suosittele menemään sieltä, missä aita on matalin. Lopputuloksena voi olla vihainen asiakas, joka ei enää halua ostaa kyseisen yrityksen palveluja.

Mitä selosteessa pitää olla?

Halutessasi voit yhdistää rekisteriselosteen ja tietosuojaselosteen yhdeksi dokumentiksi ja julkaista sen sivustollasi.  Yleisöäsi ajatellen suosittelen lämpimästi, että lisäät rekisteriselosteen joko ylä- tai alanavigaatioon. Mutta lain mukaan sen ei ole pakko olla näkyvillä – ainoastaan saatavilla.

Kun keräät sähköpostilistaa, rekisteri- ja tietosuojaselosteessa on hyvä olla nämä tiedot:

  • kuka rekisteriä kerää ja ylläpitää (yritys + yhteyshenkilö)
  • rekisterin nimi
  • mitä tarkoitusta varten rekisteriä pidetään
  • mistä/miten sitä kerätään
  • mitä tietoja kerätään
  • miten rekisterin tietoja säilytetään
  • kuka pääsee katsomaan tietoja
  • mihin tietoja käytetään
  • miten tietoja luovutetaan, kenelle ja missä yhteydessä
  • miten tiedot suojataan
  • miten pitkään tietoja säilytetään
  • rekisteröidyn oikeus muuttaa tai poistaa tietonsa.

Aiheuttaako GDPR  paljon lisätyötä?

Jos vasta ensimmäistä kertaa kuulet GDPR:stä, niin kyllä. On tärkeää, että ymmärrät, mikä EU:n tietosuoja-asetus on ja miten sitä käytetään Suomessa. Työ kuitenkin kannattaa, sillä kuten olen jo useampaan kertaan todennut, se tuo läpinäkyvyyttä toimintaan ja rakentaa  sekä luottamusta että uskottavuutta.

Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti. Joko sinulla on sähköpostilista työn alla? Mitä mieltä sinä olet sähköpostimarkkinoinnista?

Aiheesta lisää:

Psst…. Pinnaa postaus Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin

Näin aloitat sähköpostilistan keräämisen laillisesti

 

(*) affiliatelinkki. Olen käyttänyt Active Campaignea jo vuodesta 2015 lähtien ja olen tyytyväinen asiakas. Maksan itse tällä hetkellä yli 65 € kuukaudessa Active Campaignen Lite-versiosta mutta sinä pääset alkuun huomattavasti edullisemmin. 14 päivän maksuttoman kokeilun jälkeen maksat vain n. 8 € / kk eli noin 98 € / vuosi.

Suosittelen vain tuotteita, joita olen itse testannut ja/tai käytän päivittäin/viikoittain työssäni. Affiliatelinkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua Active Campaigneen ennen lopullista päätöstä. Hankkimalla Active Campaignen affiliatelinkkini kautta(*), saan siitä pienen rahallisen komission. Komission määrä ei nosta maksamaasi summaa.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 21.9.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 303 tilaajien joukkoon