Näin aloitat sisällön tuottamisen yritysblogiin

Näin aloitat sisällön tuottamisen yritysblogiin. Jokainen meistä yrittäjistä on varmasti pohtinut yritysblogin kirjoittamista tai tekeekin sitä jo parhaillaan. Ajatus blogista on houkuttava, sillä Google on pullollaan blogeja ja artikkeleita, jotka käsittelevät yritysblogin hyötyjä ja sen ylivertaisuutta.

No ei muuta kuin tuumasta toimeen! Mutta… jäitkö miettimään esimerkiksi näitä kysymyksiä: ”Mitä tästä yrityksestäni kirjoittaisin sinne blogiin? Mikä olisi hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä lukijalle?

Hyvä yritysblogi

Kuten aina, yritysbloginkin kirjoittaminen kannattaa aloittaa tavoitteen määrittelyllä. Yritys pitää yleensä blogia hyötyäkseen siitä kaupallisesti, eli se yrittää lopulta jollain tavalla lisätä myyntiä. Blogin ei välttämättä tarvitse kattaa koko asiakaspolkua ensikosketuksesta uusintaostoihin, vaan voit keskittyä siinä yhteen tai useampaan asiakkuuden vaiheeseen.

Jos yrityksesi haluaa hyötyä blogista kaupallisesti, kannattaa pyrkiä aina kahteen asiaan:

1 | Pidä huoli, että yleisösi nauttii sisällöstäsi eli varmista, että se on heille joko hyödyllistä tai viihdyttävää. Parhaat yritysblogit yhdistävät näitä molempia.

2 | Pyri vakuuttamaan yleisösi siitä, että kanssasi on hyvä tehdä kauppoja.

Myynti tapahtuukin ”tipuaskelin”, sillä luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa. Asiakas tarttuu tarjoukseen vasta, kun olet herättänyt hänessä luottamusta ja tarpeen tuotteeseesi. Jos kuitenkin haluat saada yleisön toimimaan äänitorvenasi, kannattaa joka tekstiin laittaa jokin toimintakehotus, niin sanottu Call To Action eli CTA.

Blogi on yritykselle työkalu viestiä toiminnasta halutulle lukijakunnalle. Blogia kirjoittaessa on hyvä muistaa, kenelle sitä kirjoittaa, sillä sanonta ”jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään” pätee myös tässä asiassa.

Esimerkiksi minun olisi turha kirjoittaa tähän blogiini yritykseni päivittäisiä kuulumisia, koska se ei palvelisi lukijoita, jotka tulevat yleensä hakemaan tietoa blogistani. Usein kuitenkin yrityksen tarina, ihmiset ja arkinen toiminta ovat lukijaa kiinnostavia asioita blogissa.

Muita blogipostauksien aihealueita voivat olla esimerkiksi erilaisen teoriatiedon jakaminen yrityksen toimialaan liittyen. Esimerkkinä peltikattoja valmistava yritys voi kirjoittaa postauksen: ”5 vinkkiä katon käyttöiän pidentämiseen”.

Yrittäjän ei tarvitse itse tuottaa sisältöä omaan yritysblogiin

Suunnittele myös, kuinka paljon aikaa tai resursseja olet valmis käyttämään blogisi postausten tuottamiseen. Asiantuntijapainotteinen blogi vie huomattavan määrän työaikaa, eivätkä käytetty työmäärä ja saavutettu tulos välttämättä kohtaa. Tämä johtuu siitä, että väärin tuotettu asiantuntijasisältö ei tarjoa mielekästä luettavaa yhtä suurelle lukijakunnalle.

Eri asia on toki oman blogini kaltaisessa tilanteessa, jossa liiketoimintani perustuu blogini sisältöön täysin. Oma suositukseni on: luo itsesi näköistä viihdyttävää sisältöä, esimerkiksi alla mainituin keinoin, ja jaa blogisi kohderyhmälle, jonka haluat sitä lukevan. Kuuntele myös heidän toiveitaan sisällöstä, mutta älä mene pelkästään lukijan toiveiden ehdoilla.

Lue lisää täällä: Miten suunnittelet postaukset (ja miksi ne kannattaa suunnitella)?

Vaikka yrittäjä on oman liiketoimintansa paras asiantuntija, ammattitaitoinen sisällöntuottaja pystyy tuottamaan uniikkia ja laadukasta sisältöä yrityksen blogiin. Kun sisällöntuotannon ulkoistaa ammattilaiselle, yrittäjälle jää enemmän aikaa asiakkaiden palvelemiseen, markkinointiin ja myyntiin.

Näin hankit asiakkaita yritysblogin avulla

Tehokkain erityiskeino uusien lukijoiden hankkimiseen on ”isompien lahjojen” julkaiseminen. Tällainen voisi olla vaikkapa erikoisraportti, laaja tutoriaali jostain tuotteestasi tai vain viraaliksi päätyvä video. Olen kirjoittanut lukijoiden hankkimisesta lisää täällä: Miten nostat kävijämäärää sivustollasi.

Vaikka harva lähteekään ensimmäistä kertaa yritykseesi törmättyään ostamaan mitään suurta, sinun kannattaa silti pyytää jo tässä vaiheessa lukijaa tekemään jotain, vaikkapa tykkäämään, kommentoimaan tai liittymään uutiskirjelistalle.

Pyri ensikohtaamisella herättelemään tarvetta tuotteellesi ja voittamaan lukijan luottamus. Älä kuitenkaan hukuta häntä informaatioon, sillä sinun ei tarvitse vielä esitellä esille nostamasi ongelmaan ratkaisua eli tuotettasi. Riittää, että lukija tietää sinun tietävän. Kenties hän löytää ratkaisun blogistasi?

Kuinka saat muutettua näin hankkimasi lukijat maksaviksi asiakkaiksi? Tässäkään vaiheessa sinun ei kannata alkaa tyrkyttämään tuotteita, vaan tuottaa hyvää sisältöä blogiin. Kunhan verkkokauppasi löytyy helposti ja on kunnossa, lukijat kyllä löytävät sinne. Voit tehostaa siirtymistä verkkokauppaan lisäämällä strategisesti valittuihin postauksiin suoria linkkejä tuotteisiin.

Verkkokaupassa kuuluukin olla selkeitä tarjouksia ja ostokehotuksia, mutta blogissa ne on parasta pitää laadukkaasti sivuroolissa.

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Kuinka hyödyntää tarinoita blogissa?

Mikäli yrityksen blogin tavoite on tehdä yritystä asiakkaalle tutummaksi ja läheisemmäksi, tarina yrityksen toiminnasta on erittäin toimiva vaihtoehto. Jos mietit, mistä tämän voisi aloittaa, suosittelen aloittamaan alusta – sieltä mistä yrityskin on alkanut.

Postauksissa voit kertoa tarinaa siitä, mistä yrityksen liikeidea sai alkunsa ja kuinka nykyiseen tilanteeseen on päästy. Mikäli tarinaa toiminnasta riittää, suosittelen jaottelemaan sen eri postauksiin. Näin lukija jaksaa lukea jutun ja odottaa jatko-osaa tarinalle.

Tarinassa kannattaa ehdottomasti kertoa myös kömmähdykset, joita yritykselle on sattunut matkan varrella. Niitä kun varmasti jokaisella on. Vaikka yrityksen muu imago olisi hyvin asiapainotteinen, ei se poista mahdollisuutta tuoda tarinaan koomisia piirteitä, esimerkiksi näiden edellä mainittujen kömmähdyksien pohjalta. Ne luovat inhimillisen kuvan yrityksen toiminnasta ja antavat lukijalle samaistuttavuutta yrityksen tarinaan. Virheiden myöntäminen myös tutkitusti parantaa asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan.

Kun hyvä pohja tarinalle on rakennettu, sitä on helppo jatkaa esimerkiksi kertomalla viikoittain yrityksen kulloisestakin toiminnasta.

Asiat, joita blogiin kirjoitetaan ovat silloin riittävän arvokkaita, kun ne tuntuvat liian hyvältä jaettavaksi kaikille. Esimerkiksi rahasta puhuminen julkisesti tuo varmasti lukukertoja blogille ja läpinäkyvän mielikuvan liiketoiminnasta. Silti asia on Suomessa edelleen niin suuri tabu, ettei sitä yleisesti hyödynnetä. Mikäli et usko, kokeile tehdä blogiisi kirjoitus, jossa avaat yrityksesi edeltävän vuoden tuloslaskelmaa.

 Henkilöstöstä elävyyttä tarinoihin

Ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Blogipostaukseen on hyvä saada persoonallinen tyyli. Tee siis blogista itsesi näköinen ja anna blogille kasvot. Mikäli blogi on vain yrityksen toiminnasta kertovaa asiatekstiä, lukijan on haasteellista saada tartuntapintaa lukemalleen tekstille. Tämä usein tappaa mielenkiinnon. Kirjoita siis juuri sinun näköistäsi tekstiä, näin saavutat kosketuspinnan lukijaan.

Mikäli kerrot blogissasi yrityksen toiminnasta tarinallisesti, muista yhdistää tarinaan ihmiset. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ihmisistä ja heidän persoonistaan, sillä ne saavat lukijan kokemaan samaistumista. Erilaiset persoonat tarinassa saavat myös erityyppiset lukijat kiinnostumaan myös yrityksen tarinasta, koska yrityksen väen joukosta löytyy heille mieleinen persoona.

Tämä on myös mahdollisesti osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, jossa lukija pääsee ikään kuin osaksi yrityksen arkea. Tunneside vahvistuu entisestään, mikäli lukija tapaa blogissa kohtaamiaan henkilöitä myös tosielämässä, yrityksen kanssa asioidessaan. Näin tarinat todella heräävät eloon.

Miten luon tunnesiteen asiakkaan ja yrityksen välille?

Edeltävissä kappaleissa jo sivuttiin osaltaan tunnesiteen luomista lukijan ja yrityksen välille. Tässä kuitenkin vielä joitain perusvinkkejä ja työkaluja tämän vahvistamiseen.

  • Luo lukijalle ymmärrys siitä, mikä on yrityksesi tarkoitusperä. Tämä luo hänelle syvyyttä blogipostauksen teksteihin.
  • Haasta lukijaasi tasaisin väliajoin kommentoimaan blogiteksteihin, tai kysy häneltä mielipidettä tuotteista tai palveluistasi. Voit myös kysyä ihan muihin asioihin liittyviä mielipiteitä.
  • Kommentit ovat omiaan herättämään kiinnostusta blogiisi, ja lisäksi ne antavat ihmisläheisemmän mielikuvan. Muista aina vastata blogiisi tuleviin kommentteihin mahdollisimman pian niiden saapumisesta, mielellään jo vuorokauden kuluessa.
  • On hyvä vastata myös kommentteihin, jotka eivät ole suoria kysymyksiä. Esimerkkejä: ”Olipa hyvää pohdintaa blogipostauksien tulevaisuudesta!” ”Kiitoksia kommentista! On mukava kuulla, että tekstini toi sinulle arvoa.”
  • Myös negatiivisiin kommentteihin tulee vastata, olivat ne täysin epäasiallisia tai eivät. Muista myös personoida vastauksesi juuri kyseiselle kommentoijalle. Tämä voi tuntua turhalta ja aikaa vievältä, mutta se antaa lukijalle erittäin vahvan kokemuksen hänen kommenttinsa merkityksellisyydestä.

Toivottavasti saat näillä eväillä inspiraatiota yritysblogisi sisällöntuotantoon.

Julkaistu kategoriassa:
Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiautomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 4000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään yritysblogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös auttanut useita yrittäjiä nostamaan vuosiliikevaihtonsa yli 100 000 euroon hyödyntämällä sisältö- ja digimarkkinointia.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 228 tilaajien joukkoon

Mitä etsit?