Näin jopa ”sillisalaattiblogi” voi saada ison yritysyhteistyön

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Olen saanut paljon kysymyksiä, miten yritysten kanssa päästään aloittamaan yhteistyö. Tässä postauksessa saat tiiviin katsauksen siihen,

  • mitä sinun kannattaa ottaa huomioon ennen yritysyhteistyön aloittamista
  • mitä sinun kannattaa tehdä etukäteen
  • miten aloitat yhteistyökyselyt
  • miten hinnoittelet oman työsi
  • miksi mediakortti on tärkeä osa yhteistyöneuvotteluja
  • sekä miten merkitset tilastot, jos olet vasta aloittanut bloggaamisen

Moni bloggaaja kirjoittaa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Eräs bloggaaja kutsui omaa blogiaan ”sillisalaattiblogiksi”. Termi jäi mieleen, ja olen käyttänyt sitä aika ajoin omassa blogissanikin.

Sillisalaattiblogissa ei ole mitään väärää tai huonoa. Se on tyypillisesti blogi, jossa tosiaan kirjoitetaan kaikkea ja kaikesta mahdollisesta. Kenties päiväkirjamaisesti omasta arjesta ja elämästä. Tämänkaltaisia blogeja on Suomessa tuhansia.

Ongelmaksi tämänkaltaiset blogit muodostuvat siinä hetkessä, kun tai jos blogilla halutaan ansaita tuloja. Olen useassa postauksessa maininnut, että syy, miksi sillisalaattiblogit eivät tuo rahaa on, koska niiden lukijamäärä ei riitä.

Henkilö, joka lukee matkustamisesta ei välttämättä ole kiinnostunut kauneudesta ja päinvastoin. Jos matkustamisesta on kiinnostunut 300 lukijaa ja jos keskimäärin 2 % ostaa tuotteen, jota mahdollisesti suositellaan, potentiaalisia ”ostajia” on siten kuusi.

Suosittelupostauksia tulisi olla kymmeniä, että päästäisiin edes muutamien satojen, saatikka tuhansien tuloihin.

Mutta tässä postauksessa keskityn enemmän siihen, mitä ”sillisalaattiblogi” voi tehdä, jotta saisi yritysyhteistöitä.

Miten hinnoitella oma työ?

Lähdetäänpä liikkeelle tärkeimmästä, eli oman työn arvostamisesta. Tyypillisestihän yritysyhteistyö on sitä, että yritys lähettää tuotteen bloggaajalle ilmaiseksi ja bloggaaja kirjoittaa siitä sitten postauksen.

Se, mitä yritysten pitää ymmärtää on, että 5 euron arvoinen tuote ei jaksa kiinnostaa niin paljon, että postaukseen haluaisi panostaa. Viiden euron tuote saa viiden euron arvoisen postauksen.

Siksi yritysten kannattaa maksaa bloggaajalle rahaa, koska se asettaa bloggaajalle painetta tuottaa laadukasta sisältöä.

On olemassa useampia tapoja hinnoitella oma työ. Esimerkiksi voi käyttää työkaluja kuten Social Bluebook tai Instagram Influencer Earnings Calculator.

Alla on esimerkin omaisesti, miten nämä työkalut näyttävät hinnan. Koska itse en ole panostanut kaupalliseen yhteistyöhön, enkä ole rakentanut sosiaalista mediaa sen ympärille, hinnat ovat ymmärrettävästi alhaiset.

Näin jopa "sillisalaattiblogi" voi saada ison yritysyhteistyön

Näin jopa "sillisalaattiblogi" voi saada ison yritysyhteistyön

Bloggaajana sinun on hyvä tietää, että varsinkin Instagram Influencer Earnings Calculator on yleisesti kaikkien saatavilla, joten ei kannata pyytää julkaisuista liikaa. Jos summa näyttää sinulle samaa kuin minulle ja pyydät IG-postauksesta 10 kertaa enemmän, on noloa jäädä siitä kiinni.

Avoimuus ja rehellisyys kantavat pitkälle. Lukemalla tämän postauksen loppuun näet, etteivät suuret seuraajamäärät ole mikään välttämättömyys tulojen hankinnassa.

Tee pakettiratkaisuja

Yksi vaihtoehto on tehdä erilaisia pakettiratkaisuja, joissa tarjoat sekä sisällöntuottamista että näkyvyyttä tiettyyn hintaan. Tämä on yrityksen kannalta hyvä ratkaisu, koska nyt yritys näkee suoraan, miten paljon näkyvyyttä heidän on mahdollista saada.

Paketin voi hinnoitella esimerkiksi Perus- ja VIP-paketteihin, joissa VIP on arvokkaampi ja tuo enemmän näkyvyyttä.

Aloita mediakortin tekemisellä

Moni bloggaaja saattaa miettiä, kannattaako mediakorttiin panostaa, varsinkin, jos on vasta aloittanut, eikä pysty esittämään tuhansien seuraajajoukkoa ja kymmenien tuhansien lukijamääriä.

Hyvä uutinen on se, ettet tarvitse massiivista seuraajamäärää. Kyse ei ole pelkästään lukijamäärästä vaan siitä, millaisia tuloksia pystyt yritykselle antamaan. Ja joskus pienemmän lukijamäärän omaava bloggaaja saa parempia tuloksia aikaan kuin massiivisen lukijamäärän bloggaaja.

Isot numerot voivat näyttää houkuttelevilta ja hyviltä, mutta ne antavat yleensä väärän kuvan ja luovat vääränlaisia odotuksia yrityksille. Pettymys on suuri, jos 35 000 sivulatausta kuukaudessa ei tuokaan maksavia asiakkaita kuin 5 kappaletta.

JA tämä on se ongelma, miksi yritysten ja bloggaajien yhteistyö ei ole niin hedelmällistä kuin se voisi olla.

Aiheesta lisää: Miksi bloggaaja tarvitsee mediakortin?

Ennen kuin aloitat yhteistyön

Ennen kuin otat yhteyttä yritykseen, tutustu yrityksen blogi- ja somekäytäntöihin. Onko yrityksellä itsellään blogia? Onko se kuinka aktiivinen? Entä miten paljon somejulkaisut saavat kommentteja, tykkäyksiä tai jakoja?

Monesti bloggaajat eivät ajattele, että he pystyvät antamaan yrityksille myös muunlaista apua kuin vain tuotepostausten kirjoittamista.

Voit miettiä, mitä sinä tekisit eri tavalla yrityksen sijaan, jotta yritys saisi enemmän näkyvyyttä ja kommentteja blogiin tai someen. Tähän riittää, että mietit 2–3 pientä vinkkiä perusteluineen.

Seuraava askel on kirjoittaa yrityksen jostakin toisesta tuotteesta postaus ja jakaa sitä sosiaalisessa mediassa. Tämä tehdään siksi, että tarvitset tilastotietoja postauksesta ennen kuin otat yhteyttä yritykseen.

On helpompi perustella 150 euron palkkio, kun pystyt näyttämään, että postauksen on lukenut 800 lukijaa ja että postausta on jaettu somessa 80 kertaa kuin että pyydät rahaa pelkän mututuntuman perusteella.

Lopuksi, mieti 2–5 asiaa, mitä yritys hyötyy siitä, että he tekevät yhteistyötä kanssasi. Hyötyjä voivat olla muun muassa:

  • lisääntynyt näkyvyys
  • kohdennetut lukijat (eli lukijat, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuotteesta)
  • lisämyynti
  • ajan ja vaivan säästö, kun sinä kirjoitat postauksen ja yritys voi jakaa sitä omissa somekanavissaan (sinun postauksenasi tietenkin)

Aloita yhteistyö ottamalla rohkeasti yhteyttä yritykseen


Näin jopa sillisalaattiblogi voi saada ison yritysyhteistyön

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: