Näin aloitat blogin alle 100 eurolla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin aloitat blogin alle 100,00 €. Ensimmäinen kysymys: Onko blogin perustamiseen pakko käyttää rahaa?

Vastaus on ei. Mutta jos haluat luoda bloggaamisesta uran, tuotteistaa blogisi tai ansaita sillä rahaa, vastaus on kyllä.

Ostaisitko Louis Vuittonin merkkilaukun 50 eurolla? Et tietenkään, koska tiedät, että se ei ole aito ja alkuperäinen.

Laatu maksaa ja siksi laadukkaan blogin perustaminen on varauduttava käyttämään myös rahaa.

Postaus sisältää affiliatelinkkejä, affiliate-linkit on merkitty (*) merkillä. Lue lisää postauksen lopusta.

Se ei tarkoita, että sinulla pitäisi olla kymmenien tuhansien eurojen kuukausibudjetti. Ammattimaisen ja laadukkaan blogin voi perustaa alle 100 eurolla ja ylläpitokustannuksiin voi varata alle 40 € kuussa. Näillä päästään jo todella pitkälle!

Näin aloitat blogin alle 100 eurolla

Tässä postauksessa käyn läpi blogin perustamisen sekä bloggaajan tarvitsemat työkalut, jotka ovat ilmaisia tai edullisia. Näin pääset valitsemaan ne työkalut, jotka sopivat tähän hetkeen sinulle parhaiten.

Olen jakanut blogin perustamisen ja aloittamisen 10 osioon. Tällä tavalla näet kokonaisuuden kerralla ja varmistat, että aloitat oikealla polulla etkä tee niitä tyypillisimpiä virheitä, joita bloggaajat alkutaipaleellaan tekevät.

Ennen kuin mennään varsinaiseen aiheeseen, haluan tuoda julki sen, että bloggaaminen on hauskaa ja viihdyttävää, mutta halutessasi tehdä siitä itsellesi uran blogi vaatii oikeasti työtä.

Et voi kuvitella ansaitsevasi kymmeniä tuhansia euroja rahaa kuukaudessa vain sillä, että kirjoitat yhden postauksen päivässä ja lataat kymmeniä kuvia itsestäsi Instagramiin.

Jos haluat tietää hieman, mitä tämän blogin taustalla tapahtuu, käy lukemassa tämä postaus.

Tämä postaus on enemmänkin opettavainen kuin tavallinen blogipostaus, ja se on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka ovat vakavissaan bloggaamisen suhteen ja haluavat rakentaa ammattimaisen ja laadukkaan blogin. Postausta voi ja saa jakaa (super-kiitokset siitä), jotta joku saa vahvistusta joko lähteä bloggaamisen uralle tai ei.

Tämä postaus sisältää seuraavat aiheet:

  1. Miksi, kenelle, miten ja missä?
  2. Budjetointi
  3. Blogialustan valinta
  4. Brändäys
  5. Domain ja palvelin
  6. Teeman valinta
  7. Kuvat ja värimaailma
  8. Lisäosat, pluginit ja widgetit
  9. Markkinointi
  10. Tulojen hankkiminen

1. Miksi, kenelle, miten ja missä?

Ennen varsinaista aloitusta on olemassa asioita, jotka sinun on syytä selventää itsellesi. Miksi haluat kirjoittaa blogia? Kenelle kirjoitat sitä? Miten julkaiset ja missä kanavassa?

Miksi tämä on tärkeää?

Koska ilman rajausta blogistasi tulee hyvin nopeasti sillisalaattimainen, jossa kirjoitat kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä ja tuskailet, kun et oikeasti keksikään mitään, mistä kirjoittaa. Hullua, tiedän sen!

Monet bloggaajat sivuuttavat tämän vaiheen, koska se on tylsä. Se ei tuo rahaa tilille eikä lisää lukijoita blogiin. VÄÄRIN! Se tekee takuuvarmasti molempia mutta pidemmällä aikajänteellä.

1 000 tarkasti rajattua lukijaa on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin 10 000 lukijaa, joita ei oikeastaan kiinnosta, mistä kirjoitat. Mitä tarkemmin blogisi aihe on rajattu, sitä kohdennetumpia lukijoita saat blogiisi. Heistä tulee nopeasti sitoutuneita lukijoita, jotka jakavat julkaisujasi somessa erittäin mielellään.

Ja kun tulee aika suositella tai myydä heille jotain, he ostavat, koska tietävät ja tuntevat sinut ja luottavat sinuun.

Tähän vaiheeseen on hyvä käyttää aikaa. Ennen kuvittelin, että 15 minuuttia riittää, mutta oikeastaan 5 tuntia olisi sopivampi. Voit jaksottaa ajan eri päiville. Tällä tavalla otat kaiken hyödyn irti aivokapasiteetistasi. Ajatukset jalostuvat ja uusia ideoita syntyy, kun pohdit näitä asioita muutamana peräkkäisenä päivänä.

Lue myös tämä: Kuinka aloittaa bloggaaminen 15 minuutissa?

Alla on muutamia apukysymyksiä, joiden avulla selvität nämä asiat:

  1. Minkä tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi?
  2. Mikä on bloggaamisen tavoite sinulle? (Kirjoita mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti: ”Haluan ansaita rahaa” ei kelpaa.)
  3. Minkä lopputuloksen haluat antaa lukijallesi? Toisin sanoen, jos kirjoitat valokuvausharrastuksesta, mitä haluat, että lukijasi oppii lukemalla blogiasi?
  4. Jaa blogisi aihe 3–5 osioon, jotka tukevat toinen toisiaan. Nämä ovat kategoriat, joiden sisällä kirjoitat jatkossa. Esimerkiksi pääaihe on valokuvaus ja kategoriat ovat 1) kamera, 2) valotus, 3) luontokuvaus ja 4) kuvien käsittely ilmaisohjelmilla.
  5. Jos blogisi ei tuota ensimmäisen 6 kuukauden aikana yhtään mitään, haluatko silti rakentaa tämän blogin? Jos vastaat ei, perustele itsellesi miksi. Jos vastaat kyllä, perustele itsellesi miksi.
  6. Miten paljon aikaa sinulla on kirjoittaa blogia päivässä/viikossa?
  7. Mistä asioista voit hetkellisesti luopua (esim. 6–12 kuukauden ajaksi), jotta saat enemmän aikaa blogin rakentamiseen?
  8. Milloin olet saavuttanut oman tavoitteesi bloggaamiselle? Toisin sanoen, mistä tiedät, että olet saavuttanut sen, mistä tällä hetkellä unelmoit? (Pyri kirjoittamaan vastaus tähän mahdollisimman realistisesti ja tarkasti.)

Kun suunnittelet realistisista lähtökohdista käsin ja olet itsellesi rehellinen, minä uskon siihen, että pystyt menestymään ja rakentamaan itsellesi uran bloggaamalla. Kun panostat tähän osioon kunnolla, sinulla on kirkas visio bloggaamisesta ja tiedät jatkossa aina, mistä kirjoitat.

^ Takaisin ylös

2. Budjetointi

Okei, tiedän, että budjetointi on ikävä homma, mutta tiesitkö, että kun teet kaikista inhottavimman asian ensimmäisenä, sinulla on mahdollisuus tehdä niitä asioita, joita oikeasti haluat, myöhemmin?

”Eat that frog”

Budjetoinnilla säästät aikaa, rahaa ja hermoja. Kun tiedät etukäteen, mitä blogin perustaminen ja rakentaminen vaatii, sinun on helpompaa suunnitella. Tänä päivänä on olemassa miljoona erilaista lisäosaa, ohjelmaa ja tuotetta, jotka auttavat sinua bloggaamisessa. Osa niistä on hyödyllisiä heti alussa ja osaa voit käyttää vasta myöhemmin.

Tähän olen koonnut muutaman esimerkin siitä, millaisia kuluja bloggaamisesta aiheutuu:

  • Nettiyhteys = alk. 19,90 € / kuukausi
  • Blogialusta = ilmainen
  • Palvelin = alk. 35,40 € / vuosi
  • Teema = ilmainen tai alk. 8,00 € / kertamaksu
  • Sähköpostiohjelma = ilmainen tai alk. 10,00 € / kuukausi
  • Verkkokauppa = Holvi = ilmainen tai provisio myynneistä 3 % + 0,50 € siirto omalle tilille
  • Yhteensä 73,30 € (myöhemmin alk. 22,85 € kuukaudessa)

Lisäresursseja:

^ Takaisin ylös

3. Blogialustan valinta

Minulta kysytään kerta toisensa jälkeen, miksi pitää valita WordPress, miksi tarvitaan palvelin ja miksi ei voi perustaa ilmaista blogia?

Totta kai voit perustaa ilmaisen blogin. Mutta ilmaisen blogin ulkoasu ja ammattimaisuus sekä laadukkuus eivät ole priimaa. Sorry! Sen lisäksi ilmaisen blogin siirtäminen WordPressille maksaa vähintään 800,00 €. Tässä kohtaa kannattaa miettiä, missä säästää ja mihin panostaa.

Jokaisella blogialustalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Olen kirjoittanut blogia niin Bloggerilla, Kotisivukoneella kuin WordPressilläkin. Syy, miksi lopulta vaihdoin WordPressiin (ja tuskin tulen ikinä vaihtamaan siitä pois), oli se, että halusin itse päättää, miltä blogini näyttää ja varmistaa, että saan blogiin juuri ne ominaisuudet, jotka haluan.

Blogialustoja ovat muun muassa:

  • Blogger.com (ei tarvitse palvelinta)
  • WordPress.com (ei tarvitse palvelinta)
  • WordPress.org (tarvitsee palvelimen)
  • Tumblr
  • Kotisivukone
  • Vuodatus.net

Blogiportaaleja löytyy niitäkin useita:

  • BlogBook
  • Lily
  • FitNet
  • Suomen 40+ blogiportaali

Nämä voivat olla alussa hyviä vaihtoehtoja, mutta tiedän useita bloggaajia, jotka ovat siirtyneet omien blogien ylläpitämiseen joko mainostussääntöjen tai blogin ulkoasun muokkaamisen vuoksi.

WordPress-blogialustaan löytyy eniten lisäosia eli plugineita, joilla blogia voidaan muokata lähes rajattomasti. Jos käytät ilmaista WordPress.com-alustaa, joudut valitettavasti maksamaan jokaisesta lisäosasta. Hyvin helposti lisäosista muodostuu usean sadan euron lisälasku.

WordPress.org-blogialustaan puolestaan saat ilmaisia plugineita, jotka päivittämällä eli upgreidaamalla maksat pienehkön lisämaksun.

Lisäresursseja:

^ Takaisin ylös

4. Brändäys

Mikä brändi on? Se on paljon muutakin kuin vain logo ja värimaailma. Se olet sinä. Vuonna 2017 henkilöbrändistä tulee iso osatekijä markkinointia. Ihmiset seuraavat mielellään henkilöitä, eivät tuotteita, palveluita tai yrityksiä.

Tämä on eritoten suuri haaste niille bloggaajille, jotka haluavat kirjoittaa blogia nimettömästi. Toki se on mahdollista, mutta luottamuksen rakentaminen lukijaan on todella haastavaa, jos bloggaaja on tuntematon. Luottamusta tarvitaan siinä vaiheessa, kun suosittelet tai myyt jotain tuotetta tai palvelua.

Mieti asiaa tältä kantilta: jos tapaat kadulla tuntemattoman henkilön, joka yrittää myydä sinulle pölynimuria, ostaisitko? Tuskin. Mutta jos ystäväsi suosittelee sinulle imuria (ja olet aikeissa ostaa sellaisen), uskon, että ostat ystäväsi suositteleman imurin.

Brändi sisältää värimaailman, kuvat (sinun sekä julkaisujen), tunnelman, fiiliksen, lukijat, somen ja sisällön. Et halua kirjoittaa hauskaa ruokablogia, jos blogista välittyy kylmä ja kliininen yritystunnelma. Brändin tulisi myös olla jotain, mitä sinun ei tarvitse muokata tai vaihtaa neljä kertaa vuodessa.

Brändin tulisi olla pitkäkestoinen, yhtenäinen someprofiilien kanssa ja sellainen, että se vastaa sinun omaa arvomaailmaasi.

Alle olen koonnut muutamia kysymyksiä, jotka auttavat sinua selkiyttämään brändiäsi.

  1. Millaisen tunnelman, tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi, kun he tulevat blogiisi?
  2. Millaisen ”perinnön” haluat jättää tähän maailmaan?
  3. Mikä erottaa sinut muista saman aiheen bloggaajista? Mitä lisäarvoa* tarjoat lukijoillesi?
  4. Mitkä kolme ydinarvoa blogistasi ja sisällöstäsi välittyy?
  5. Minkä ikäisiä lukijasi ovat?
  6. Mitä sukupuolta he edustavat?
  7. Mitkä ovat 3 isointa haastetta, joita lukijasi kohtaavat ja jotka liittyvät olennaisesti kirjoittamaasi aiheeseen?
  8. Miksi lukijasi eivät ole vielä onnistuneet selviytymään näistä haasteista?
  9. Mistä lukijasi unelmoivat (ja mikä liittyy aiheeseesi)?
  10. Mitkä asiat estävät lukijoitasi saavuttamasta unelmiaan?

Lisäresursseja:

  • Brändikäs by Lisa Suonio
  • Brändisparraus by Sanna Jylänki
  • *Lisäarvo = jotain, mitä lukija ei saa mistään muualta kuin sinulta.

 ^ Takaisin ylös

5. Domain ja palvelin

Domain on blogisi osoite internetviidakossa. Voit ajatella, että domain on kotisi katuosoite. Palvelin on puolestaan koti, jossa blogisi asuu.

Ilmaisissa blogialustoissa palvelin on jo valmiina. Domainnimen voit valita itse, mutta lopulliseen domainiin tulee aina pääte blogialustan  mukaan (esim. .blogspot.fi tai .wordpress.com), kuten www.unelmaonnellisuudesta.blogspot.fi.

Kun hankit palvelimen, saat blogillesi oman domainin ja tarkan osoitteen (www.tiiakonttinen.fi).

Halutessasi hallinnoida kotiasi itse, päättää mitkä huonekalut (pluginit) ja sisustustavarat (kuvat) sinne valitset, tarvitset palvelimen ja domainin.

Domainnimen valinnassa on syytä pysähtyä ja miettiä hetki. Onko osoite helposti muistettava? Entä sopiiko se brändiisi? Onko domainilla mahdollisuus kasvaa suurempiin mittasuhteisiin (esim. yritykseksi)?

Tarkista:

  • Onko osoite/nimi jo varattu?
  • Millaisia mielikuvia domain/nimi tuo lukijoillesi?
  • Onko domain/nimi lähellä jotain toista blogia tai brändiä?
  • Googleta domainin/blogin nimi. Millaisia hakutuloksia saat? Onko hakutuloksilla positiivinen vai negatiivinen maine? Hallitseeko yksi ja sama blogi/brändi/yritys hakutuloksia?
  • Onko blogin nimi vapaa myös sosiaalisen median kanavissa?

Palvelin

Palvelimen valintaan kannattaa käyttää aikaa. Palvelin vaikuttaa olennaisesti muun muassa siihen, miten nopeasti blogisi latautuu, hakukoneoptimointiin, käyttäjäkokemukseen ja jopa myynteihin. Tässä kohtaa suosittelen sinua panostamaan eikä menemään sieltä, missä aita on matalin.

Suomestakin löytyy hyviä palvelimia, mutta joissakin tapauksissa olen huomannut, että hinnoittelu on sidottu kävijämäärään. Mitä enemmän blogissasi käy lukijoita, sitä kalliimmaksi palvelin käy.

Alussa tämä  on isokin haaste, sillä et pysty arvioimaan, miten paljon blogissasi käy lukijoita. Ajoittain kävijämäärät myös vaihtelevat suuresti, jolloin saatat joutua maksamaan isoakin kuukausihintaa.

Siirryin muutama vuosi sitten Bluehostin asiakkaaksi. Olen käyttänyt Bluehostia myös vuonna 2007–2008, kun olin työttömänä ja rakentelin huvikseni nettisivuja html-koodia käyttäen. Hauskaa aikaa :D.  Kaikki nykyiset omat sivustoni ja blogini (5 kpl) on sijoitettu Bluehostille.

Bluehostilla on aika ajoin loistaviakin tarjouksia, jolloin palvelimen kustannus on vain 35,00 € vuodessa ja domainin saa ilmaiseksi kaupan päälle. Lisäksi jos hankit palvelimen Bluehostilta, pääset asentamaan WordPress-blogin yhtä nappia klikkaamalla.

Ainoa miinuspuoli Bluehostilla on se, että heidän kauttaan ei saa .fi-päätteistä domainia.

Lisäresursseja:

 ^ Takaisin ylös

6. Teeman valinta

Teeman valintaan kannattaa myös käyttää aikaa. Yksi tärkeimmistä osatekijöistä teeman valinnassa on mobiiliystävällisyys. Yhä useampi lukee blogeja puhelimella ja tabletilla. Jos blogi ei skaalaudu laitteen mukaan, lukukokemuksesta tulee ikävä ja lukija poistuu nopeasti blogista.

WordPressissä on saatavilla laaja valikoima ilmaisia teemoja. Näissä teemoissa muokkausmahdollisuus on kuitenkin rajallinen. Ostamalla koko teeman (alk. 8,00 €), pystyt muokkaamaan teemaa niin paljon kuin haluat.

Kun mietit sopivaa teemaa blogillesi, pohdi seuraavia kysymyksiä:

  1. Tekeekö teema oikeutta sisällöllesi?
  2. Onko teemaa helppo muokata brändiisi sopivaksi?
  3. Onko teema hakukoneoptimoitu?
  4. Onko teema mobiiliystävällinen?
  5. Onko teema yhteensopiva useimpien selainten kanssa? (P.S. Pääset katsomaan, miltä laitteelta ja selaimelta lukijat lukevat blogiasi Google Analyticsin tiedoista Yleisö –> Teknologia –> Selain ja käyttöjärjestelmä sekä Yleisö –> Mobiili –> Yleiskatsaus)
  6. Tukeeko teema yleisimpiä/käyttämiäsi lisäosia?
  7. Onko teema helppo asentaa?

Voit myös palkata ammattilaisen tekemään sinulle ulkoasun blogiin. Kun etsit ammattilaista, kiinnitä huomiota mm. seuraaviin asioihin:

  • edellisten töiden lista (testimonialit)
  • palautteet somessa
  • muiden mielipiteet ja arvostelut
  • miten hyvin sinua ja mielipiteitäsi kuunnellaan**
  • aikataulu: miten pitkään joudut odottamaan ulkoasua
  • hinta: edullinen ei aina tarkoita laatua

** Ole tarkka siitä, mitä pyydät. Ihmiset tulkitsevat asioita eri tavalla, ja jos nettisivujen suunnittelija on tottunut tekemään asiat omalla tavallaan, hän ei välttämättä osaa tulkita, jos puhut ympäripyöreästi. Ennen tarjouksen pyytämistä mieti tarkkaan, mitä haluat.

Lisäresurssit:

Näin aloitat blogin
Näin aloitat blogin

 ^ Takaisin ylös

7. Kuvat ja värimaailma

Alle olen koonnut Pinterestistä muutamia moodboardeja inspiraatioksi. Moodboard näyttää yhdellä silmäyksellä blogisi fiiliksen. Sen tunteen, jonka haluat luoda lukijalle hänen vieraillessaan blogissasi.

Näin aloitat blogin

Blogissasi julkaistavat kuvat voivat joko siivittää blogisi menestykseen – tai pitää sen kaukana siitä. Kuvat käsittävät:

  • Blogipostauksen kansikuvan tai artikkelikuvan
  • Postauksessa olevat lisäkuvat
  • Someen jaettavat julkaisukuvat
  • Sinun omat profiilikuvasi
  • Sivupalkissa olevat kuvat
  • Tuotteiden kuvat (jos sinulla on jonain päivänä omia tuotteita)

Voit ottaa ja muokata omat kuvasi, palkata kuvaajan tai hankkia kuvat joko ilmaisista tai maksullisista kuvapankeista.

Lisäresurssit:

Ammattilaisen vinkit ja muistutukset:

  1. Pienennä kuvat oikeaan kuvakokoon ennen niiden lataamista blogiin. Isot kuvat rasittavat palvelinta ja blogipostauksen lataus hidastuu.
  2. Tallenna kuvat postauksen nimellä ennen kuin lataat ne blogiin. Tällä tavalla varmistat myös hakukonenäkyvyyden kuville.
  3. Älä nimeä kuvia ääkkösillä. Mobiililaitteella kuvat häviävät, jos kuvan nimessä on ääkkösiä.

^ Takaisin ylös

8. Lisäosat, pluginit ja widgetit

Rakentaessasi blogia tulet törmäämään mahtaviin ominaisuuksiin ja lisäosiin, joilla piristää blogin ulkoasua ja käytettävyyttä. Riippuen, millä alustalla blogisi on, osa lisäosista on ilmaisia ja osa voi maksaa jopa muutaman sata euroa. Lisäosista koituva maksu on yleensä kertaluontoinen.

On syytä kuitenkin muistaa, että mitä enemmän lisäosia sinulla on käytössä, sitä raskaammaksi blogi käy. Siksi käyttämättömät lisäosat kannattaa aina poistaa pikimmiten.

Muutamia lisäosia, joita kannattaa harkita:

  • Sosiaalisen median jakopainikkeet (esim. Shareaholic tai Sumome.com)
  • Google Analytics (ei varsinaisesti lisäosa, jonka voi ladata, vaan analyysityökalu, joka kannattaa ottaa käyttöön)
  • Akismet. Kyseessä on roskapostifiltteri, joka estää roskakommenttien pääsyn blogiisi. Se on hyvä olla olemassa, mikäli kommentointimahdollisuus blogissasi on.
  • ClickToTweet. Tämän lisäosan avulla voit tehdä valmiita twiittejä blogiisi.
  • Yoast. Tämä lisäosa auttaa sinua huomattavasti optimoimaan sisältösi hakukoneita (eli Googlea) varten. Lisäosa analysoi sisältöä ja antaa sinulle ”liikennevaloja” sen mukaan, millaisia korjauksia tai parannuksia sisältöön on hyvä tehdä.
  • Varmuuskopiolisäosa, esim BackWPUp.
  • Kuvien pienentämisen lisäosa, esim. SmushIt.
  • Rikkinäisten linkkien tarkistaminen, esim. Broken Link Checker. Tämä lisäosa kuormittaa kuitenkin paljon, joten suosittelen ottamaan sen käyttöön hiljaisena aikana ja tarkistamaan linkit ja sen jälkeen poistamaan lisäosan. Ota käyttöön 2–4 kertaa vuodessa.

^ Takaisin ylös

9. Markkinointi

Moni bloggaaja pelkää markkinointia. Oletuksena on, että kun blogipostauksia jaetaan sosiaalisessa mediassa, se riittää. Mutta fakta on, että blogeja on todella paljon ja erottuminen on tehtävä muulla tavalla kuin pelkästään jakamalla postauksia someen.

Markkinointi on 80 % koko työstä. 20 % on postausten kirjoittamista, julkaisujen tekemistä ja ajastamista someen. Suurin osa bloggaajista tekee kuitenkin juuri toisinpäin.

Blogin lanseeraamisen ja markkinoimisen voi tehdä lähes nollabudjetilla. Sanon lähes, koska jo 5 eurolla päivässä muutaman päivän ajan voit saada loistavia tuloksia aikaan.

Kirjoitin yrittäjille blogipostauksen 48 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista. Listasta löydät myös paljon ideoita, joita voit hyödyntää blogisi markkinoimisessa, vaikka sinulla ei ole yritystä.

Markkinointi toimii ”korkoa korolle periaatteen” mukaan. Tämä tarkoittaa, että alussa, vaikka markkinoit blogiasi joka paikassa, kävijöitä tulee tipoittain. Tämä on normaalia ja johtuu puhtaasti siitä, että sinua ei vielä tunneta.

Siksi systemaattisuus, johdonmukaisuus ja pitkäjänteisyys ovat avainasemassa blogin markkinoimisessa. Yhden yön menestystä on siis turha odottaa.

Jaa postauksia Facebookissa myös muihin kuin bloggaajaryhmiin. Kun Facebook-ryhmissä pohditaan ongelmia ja haasteita, kirjoita postauksia, jotka ratkaisevat niitä. Tällä tavalla herätät ihmisten mielenkiinnon hyvin nopeasti.

Käytin tähän blogipostaukseen 105,00 euron edestä Facebook-mainoksia. Tuloksena 2 500 orgaanista kävijää ja 8 000 maksettua. Vaikka välitön poistuminen prosenteissa nousikin hetkellisesti, sain paljon näkyvyyttä blogilleni. Osa uusista kävijoistä jäikin pysyviksi lukijoiksi. Huippua! 😀

Lisäresurssit:

^ Takaisin ylös

10. Tulojen hankkiminen

Okei, nyt päästään sinne hauskaan osioon! Miten bloggaajat oikeasti ansaitsevat rahaa? Todellisuudessa olen tunnistanut 21 keinoa ansaita tuloja bloggaamalla. Suomessa tunnetuimmat niistä ovat:

  • sponsoroidut postaukset
  • mainokset tai mainosbannerit
  • affiliate-markkinointi

Vuonna 2016 ansaitsin 6 kuukaudessa affiliatemarkkinoinnilla 850,00 €, vaikka en edes käyttänyt kaikkea potentiaalia siihen. Se on melkein 150,00 € kuukaudessa.

Olen huomannut, että iso osa bloggaajista pelkää ansaita rahaa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että osa bloggaajista on työttömiä, vanhempainvapaalla tai sairauslomalla. Kun työttömyyspäivärahan määrä on tarkkaan määritelty ja osa-aikatyötä saa tehdä vain 300 euron edestä, bloggaajien on tarkkaan harkittava, millaisia tuloja bloggaamalla voi hankkia.

Muun muassa affiliatemarkkinoinnilla tulojen hankkiminen on vaivatonta, koska tulot tulevat tilille useamman kuukauden kuluttua. 300 euron vakituisten kuukausitulojen hankkiminen vie 3–12 kuukautta aikaa (riippuen aktiivisuudesta, tuotteista, lukijamäärästä sekä strategiasta).

Joissakin tilanteissa affiliatetulot voi myös tulouttaa tililleen vain 2 kertaa vuodessa. Kun hankit 6 kuukauden ajalta affiliatetuloja, oikein toteutettuna ne voivat olla jopa suuremmat kuin  yhden kuukauden työttömyyspäiväraha. Jos tulot tulouttaa tilille kerran vuodessa, rahan tulo ei ole jatkuvaa, jolloin pelkoa työttömyyspäivärahan poistumisesta ei ole.

Affiliatemarkkinoinnissa on tärkeää, että rakennat tuotteen ympärille auttavia blogipostauksia etkä vain lätki affiliatelinkkejä sinne tänne tai tuppaa blogia täyteen mainosbannereita. Varsinkin, jos liikennettä on vähän, mitä enemmän autat lukijaa suosittelemillasi tuotteilla, sitä suurempi mahdollisuus sinun on ansaita affiliatemarkkinoinnilla rahaa.

Käyn tätä asiaa läpi myöhemmin omassa blogipostauksessaan.

Lisäresursseja:

^ Takaisin ylös

Näin rakennat blogin alle 100 eurolla. Mahtavaa! 2 775 sanaa olet ahkerasti lukenut läpi ja toivon, että tästä postauksesta oli sinulle paljon apua. Voit vapaasti jakaa tätä postausta eteenpäin alla olevista jakopainikkeista (super-kiitokset siitä).

Onko jotain, mitä haluaisit lisätä tähän listaan? Kommentoi alle, niin lisään sen listaukseen.

P.S. Tunnetko ammattilaisen, joka tekee työkseen yllä mainittuja asioita tai törmäsitkö blogipostaukseen, joka ansaitsee maininnan tässä postauksessa? Kommentoi alle hänen tietonsa, niin lisään hänet tähän listaan. On mahtavaa, kun voi tukea yrittäjiä ja bloggaajia heidän matkallaan.

** (*) merkityt linkit ovat affiliatelinkkejä. Kun ostat tuotteen affiliatelinkin kautta, saan rahallisen komission. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut, käyttänyt ja todennut toimiviksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma, auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi. **

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: