Näin rakensin itselleni useita automatisoituja tulonlähteitä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin rakensin itselleni useita automatisoituja tulonlähteitä. Tämän päivän postauksessa kerron sinulle, miten olen rakentanut useita automatisoituja tulonlähteitä, jotka tuovat tasaista tuloa verkosta. Tämä on asia, jota minulta kysytään tasaisin väliajoin. Olen avannut jonkin verran tätä aihetta tulosraporteissa mutta tässä postauksessa käyn läpi enemmänkin miten tulovirta on rakennettu enkä niinkään miten paljon nämä tulovirrat tuottavat.

Tämän postauksen avulla haluan myös oikaista pari väärää uskomusta, kuten

  • onko nyt jo liian myöhäistä rakentaa automaattisesti tuottavia tulovirtoja
  • voiko verkosta enää edes saada mitään tuloja
  • oletko liian vanha oppimaan tulovirtojen rakentamista

Olet saattanut haaveilla automatisoiduista tulonlähteistä useasti mutta jostain syystä niiden aloittaminen on jäänyt tekemättä. Kun nyt luet erilaisia onnistumistarinoita, saatat hyvin herkästi ajatella, ettei sinun kannata enää edes aloittaa, koska markkinoilla ei ole tilaa.

Tähän haluan sanoa, että höpön pöpön. Ja lukemalla tämän postauksen, näet miksi ajattelen näin.

Näin rakensin itselleni useita automatisoituja tulonlähteitä

Aivan aluksi haluan kertoa, millaisia tulovirtoja minulla tällä hetkellä on, jotta saat paremman käsityksen siitä, mistä raha konkreettisesti tulee. Sen jälkeen puran tulovirrat osiin ja kerron, miten olen rakentanut  kyseisen tulovirran. Lopuksi vastaan vielä kysymyksiin, onko nyt jo liian myöhäistä aloittaa.

Pyrin puhumaan asioista mahdollisimman yksityiskohtaisesti mutta kuitenkin tiiviisti, ettei postauksesta tule kilometrin mittaista.

Millaisia tulovirtoja minulla on (päivitetty 6.4.2021)?

  1. E-kirjojen myynti (myyntitulo 47 559,89 €)
    1. Sinullakin on oikeus vaurastua (ei myynnissä enää)
    2. Bloggaamisen Alkeet (ei myynnissä enää)
    3. Yritysbloggaamisen Alkeet (ei myynnissä enää)
    4. Kirjoita oma e-kirja
    5. Työkirjat
  2. Verkkokurssien myynti (myyntitulo 446 822,93 €)
    1. Bloggaajasta Ammattilaiseksi™
    2. Uusi oikopolku bloggaamisen aloittamiseen (ei myynnissä enää)
    3. Näin teet ensimmäisen verkkokurssin
    4. Rakenna timanttinen brändi sisältömarkkinoinnin avulla
    5. Tuloksellista myyntiä sähköpostimarkkinoinnin avulla (nimi muuttunut)
    6. Opi hakukoneoptimoinnin perusteet tunnissa (ei myynnissä enää)
    7. Sähköpostimarkkinoinnin alkeet (ei myynnissä enää)
  3. Affiliate- ja kumppanuusmarkkinointi (komissiot 52 702,94 €)
  4. Henkilökohtainen sparraus (myytitulo 25 621,06 €)
  5. Muu/sekalainen, ei automatisoitu (myyntitulo 56 378,47 €)
Yhteensä noin 629 085,29 €  (1.11.2015 – 28.02.2021)

Toisinaan teen erilaisia kokeiluja, testaan erilaisia kirja- ja kurssi-ideoita. Toiset jäävät olemaan, toiset eivät. Eniten katson sitä, miten paljon aikaa käytän tuotteen tekemiseen ja miten paljon aikaa tulovirran rakentaminen sekä ylläpito vie. Jos näen, että aikaa kuluu liikaa saatuun tuloon nähden, hylkään kyseisen tulovirran ja rakennan tilalle jotain uutta.

Sitten katsotaan tarkemmin, miten olen rakentanut nämä tulovirrat.

E-kirjat

Kun perustin yritykseni 1.11.2015 lanseerasin samalla Sinullakin on oikeus vaurastua e-kirjani. Olin käyttänyt 6 kuukautta e-kirjan kirjoittamiseen ja markkinointiin, olin kerännyt sähköpostilistaa ja opettelin lanseerausta. Kirjoitin e-kirjan ohjatusti E-kirja Mastermindissa.

Lanseerauksen alussa minulla oli sekä kumppaneita että lanseeraustiimi, joka auttoi minua jakamaan tietoa e-kirjasta muille. Sähköpostilistallani oli muistaakseni noin 1000 ihmistä ja Unelma Onnellisuudesta FB-yhteisössä n. 22-25.000 jäsentä (hei, 3 vuotta on pitkä aika eikä enää voi muistaa tarkkoja lukuja 😉 )

Ennen e-kirjan lanseerausta 10-20 ihmistä luki sen läpi ja sain heiltä kirjallista palautetta, jota pystyin käyttämään omassa markkinoinnissa apuna. Lanseeraustiimin, sähköpostilistan, FB-yhteisön sekä FB-mainosten avulla myin e-kirjaa noin 5 – 7 kpl / päivä.

Lue myös tämä: Miten kirjoittaa e-kirja jota varmasti ostetaan?

Vuonna 2016 päätin luopua koko talouskonseptista ja myin kirjat ja niiden tekijänoikeudet eteenpäin. Konseptin kohdalla tilanne on kuitenkin kääntynyt niin, että e-kirja on palautunut minulle takaisin (eräs sopimusehto ei täyttynyt), joten e-kirjaa on jälleen saatavana alkuperäisessä muodossa.

Muiden e-kirjojen kohdalla en ole tehnyt aivan näin suurta lanseerausta, olen kirjoittanut e-kirjoja ja kertonut niistä viikkokirjeen tilaajille. E-kirjoja menee kaupaksi (kaikkiaan) noin parisenkymmentä kuukaudessa. Mitä enemmän kirjoja markkinoi, sitä enemmän ne myyvät 😉

Verkkokurssit

Tällä hetkellä minulla on yksi jatkuvassa myynnissä oleva verkkokurssi (Uusi oikopolku bloggaamisen aloittamiseen) ja yksi kurssi, johon on mahdollista osallistua vain kaksi kertaa vuodessa (Bloggaajasta Ammattilaiseksi™). Jatkuvassa myynnissä olevan kurssin olen uudistanut ja päivittänyt omalle kurssialustalleni. Kerron kurssista aika ajoin viikkokirjeeni tilaajille ja kurssi on nähtävillä ja ostettavissa suoraan verkkokaupasta.

Kurssialusta on tiiakonttinen.fi sivustolla, joten kurssille pääsee osallistumaan melkeinpä saman tien.

Lue myös tämä: 7 asiaa, jotka sinun pitää tietää ennen verkkokurssin tekemistä

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -kurssi on puolestaan pääsääntöisesti videomuotoista opetusta. Pro-version pituus on 20 viikkoa, joten koko kurssin sisällön uudistaminen vuonna 2017 oli iso projekti. Itseltä menee yhden valmennusviikon materiaalin tekemiseen keskimäärin 3 työpäivää:

  1. videon suunnittelu ja käsikirjoitus
  2. videon kuvaaminen ja editointi
  3. kirjallisten tehtävien tekeminen ja materiaalin lisääminen kurssialustalle

Lanseeraus menee aina saman kaavan mukaan. Aloitan lanseerauksen suunnittelun 90 päivää ennen kuin ilmoittautuminen aukeaa. Teen suunnitelman erilliseen kalenteriin. Lähden suunnittelemaan lanseerausta aina ilmoittautumispäivästä kohti tätä päivää. Jaan eri tehtäviä ja sisällöntuotannon töitä tasaisesti eri viikoille, jotta itse lanseerauksen aikana minulla on aikaa vastailla kysymyksiin ja varmistaa, että tekniikka toimii.

Lanseerausten aikana olen saanut 2 – 3 viikossa myyntiä aikaan 13 000 € – 45 000 €. Osa summasta tuloutuu kuukausittain erämaksujen muodossa.

Saattaisit pitää myös tästä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Mutta se tärkein syy, miksi onnistun lanseerauksissa tuloksellisesti on tässä:

Olen kerännyt yleisön, joka hyötyy opettamastani menetelmästä.

Yksi yleisimmistä syistä, miksi yrittäjät ja valmentajat eivät saa omia digituotteitaan myytyä on, että he eivät muista kerätä yleisöä. Joo, yleisöä tietysti löytyy Facebookista mutta kaikki ei ole kiinnostuneita siitä, mitä nämä yrittäjät tarjoavat. Eli tehtävänä on löytää sellainen yleisö, joka haluaa ostaa verkkokurssin ja tarjota sitä heille.

Esimerkiksi ensimmäisen lanseerauksen jälkeen käy tyypillisesti niin, että seuraava lanseeraus on todella pieni. Tämä johtuu siitä, että lanseerausten välissä ei ole muistettu kasvattaa sähköpostilistaa eli yleisöä. En mene tässä postauksessa siihen, miten yleisöä kasvatetaan. Lisään alle yhden postauksen luettavaksi. Tarkan menetelmän saat itsellesi käyttöön tulemalla mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennukseen.

Affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinointi on kiinnostanut minua aina vuodesta 2007 saakka. Aikoinani käytin paljon rahaa yrittäen oppia kaiken mahdollisen siitä. Mutta…

Vuosien saatossa olen testannut erilaisia menetelmiä, kunnes löysin itselleni parhaiten toimivan. Olen kirjoittanut blogiini 5 blogipostausta, joissa opetan affiliatetuotteen käyttöä. En siis ole kirjoittanut varsinaista tuotearvostelua vaan opetan tuotteen käyttöä.

Olen harkinnut tuotteita tarkkaan ja tarjoan vain sellaisia vaihtoehtoja, joista on lukijoilleni hyötyä. Olen rekisteröitynyt näiden yritysten omaan affiliateohjelmaan, täyttänyt verotuslomakkeen ja saanut affiliatelinkin.

Kun kirjoitan affiliatepostauksen, lisään linkin tyypillisesti 3 – 5 kertaa per postaus. Postaukset ovat kohtalaisen pitkiä (1800 – 3500 sanaa), joten linkkien määrää voisi nostaa 7. Toisinaan lisään affiliatelinkin myös kuvaan mutta jos kuvia on paljon, pyrin lisäämään linkin vain 3 – 5 kuvaan.

Kun lukija lukee postauksen, jos hän kokee saavansa postauksesta ja tuotteesta apua, hän klikkaa affiliatelinkkiäni, hankkii tuotteen ja minä saan pienen komission. Komission suuruus vaihtelee ohjelman mukaan, toiset ohjelmat maksavat 20 % kuukausimyynnistä, toiset maksavat kertamaksun (esim. 63 €) per myyty tuote.

Liityin jokin aika sitten erääseen affiliateohjelmaan, jossa komission suuruus on n. 1275 € / myyty tuote. Tuote on siis arvokas 😉 Tähän mennessä siitä ollaan oltu kivasti kiinnostuneita (noin 100 ihmistä), vaikka en ole puhunut tuotteesta oikeastaan mitään. Ainostaan olen viitannut siihen yhdessä postauksessa 🙂

Blogissani olevat viisi valmista postausta tuovat minulle keskimäärin 800 – 1000 € kuussa automaattista tuloa. Tulo on automaattista, sillä minun ei tarvitse tehdä mitään tulon eteen – ainakaan aktiivisesti. Toki luen postaukset läpi kerran vuodessa ja teen tarvittavia korjauksia ja muutoksia.

Jaan postauksia silloin tällöin somessa mutta pääsääntöisesti ihmiset löytävät postaukset Googlen kautta.

Kumppanuusmarkkinointi

Kumppanuusmarkkinointi toimii teoriassa samalla tavalla kuin affiliatemarkkinointi mutta itse toteutan sitä hieman eri tavalla. Käytän kumppanuusmarkkinoinnissa hyödyksi joko blogia tai sähköpostilistaa.

Nykyään lähetän viikkokirjeen tilaajille ensin kyselyn, haluavatko he kuulla lisää jostakin aiheesta. He, jotka vastaavat ”kyllä”, saavat muutamia extra sähköposteja, joissa annan lisäarvoa ja vinkkejä aiheeseen liittyen. Muutaman sähköpostin jälkeen tarjoan mahdollisuutta osallistua kumppanin kurssille.

Tämä tapa tuo minulle vaihtelevasti tuloja, 150 € – 1500 € per kampanja.

Blogissa hyödynnän tyypillisesti vieraskynäpostauksia. Pyydän kumppania kirjoittamaan 1 – 2 vieraskynäpostausta blogiini, jonka jälkeen lisään linkin tuotteeseen joko molempiin tai toiseen blogipostaukseen. Linkitän postaukset toisiinsa ja jaan niitä tasaisesti somessa.

Kumppanuusmarkkinointi on erittäin antoisaa, sillä siinä saa tutustua erilaisiin kursseihin ja valmentajiin. Mietin yhteistyökampanjat aina tarkkaan ja pyrin katsomaan asiaa ensisijaisesti lukijoitteni näkökulmasta: Kuinka paljon lukijani hyötyvät tarjottavasta kurssista.

Saan aika paljon kyselyitä ja pyyntöjä lähteä mukaan kumppanuusmarkkinointiin. Mielelläni lähtisin mukaan useampaan mutta on tärkeää ymmärtää, että hyvä kumppanuusmarkkinointi kampanja vaatii aikaa ja paneutumista. Siksi en pysty reagoimaan nopealla aikajänteellä. Olenkin nyt alkanut kertomaan kumppaneille, että minun tulee tietää mahdollisesta yhteistyöstä vähintään 3 kuukautta etukäteen.

Vuodessa on vain 12 kuukautta ja kun yhteistyökampanjan sisällön suunnitteluun käytän aikaa 3 – 6 viikkoa, en yksinkertaisesti ehdi toteuttaa kovinkaan montaa yhteistyötä. Useita kampanjoita ei voi samaan aikaan olla. Vuodelle 2019 en näillä näkymin ota yhtään uutta kumppanuusmarkkinointikampanjaa vaan pidän välivuoden.

Henkilökohtainen sparraus

Olen opetellut bloggaamista, digimarkkinointi, verkkokurssien tekemistä ja lanseerausta nyt jo useamman vuoden. Olen hionut menetelmiä omissa blogeissa ja testannut niiden toimivuutta eri tilanteissa ja eri blogiaiheissa.

Urani alkuvaiheessa otin muutamia ”harjoitussparrauksia”, joissa pyysin asiakkailta testimonialin palvelustani sen sijaan, että olisin laskuttanut sparrauksesta. Kun sain riittävästi kokemusta ja palautetta, lähdin markkinoimaan maksullista sparrauspalvelua.

Tarjoan henkilökohtaista sparrausta yleensä kaksi kertaa vuodessa. Raivaan kalenteristani tilaa 5 sparrattavalle ja teemme heidän kanssaan aina yksilöllisen suunnitelman. Suunnitelma voi sisältää 3 – 6 sparrauspuhelua, sähköpostituen, blogipostausten lukemista ja kommenttien antamista, teknistä apua ja niin edelleen.

Tarjoan sparrausta ensisijaisesti vain viikkokirjeeni tilaajille mutta toki aika ajoin otan sparrattavia myös maksuttoman konsultaation kautta.

Henkilökohtainen sparraus on todella antoisaa mutta henkilökohtaisesti minulle se on haastavaa perhetilanteeni vuoksi ja siksi olen pitänyt sparrauksen minimissään. Päivät ovat erilaisia ja erityislasten kanssa suunnitelmat voivat muuttua viisi kertaa päivän aikana. Siksi puheluiden ja sparraustuokioiden järjestely ja aikatauluttaminen voi olla joskus todella hankalaa.

Tämän vuoden sparrauspaikat on täytetty ja seuraavan kerran siihen on mahdollisuus keväällä 2019.

Onko liian myöhäistä aloittaa passiivisten tulovirtojen rakentaminen?

Ei ole. Olen ensimmäisen kerran lukenut passiivisista tulovirroista vuonna 2007, kun tutustuin affiliatemarkkinointiin. Tärkeintä on aloittaa yhdellä ja rakentaa tulovirrat yksi kerrallaan.

Jos voisin aloittaa kaiken alusta, aloittaisin todennäköisesti affiliatemarkkinoinnilla ja kumppanuusmarkkinoinilla, koska siinä säästää aikaa. Sinun ei tarvitse itse tehdä tuotteita joita suosittelet. Riittää, että keräät yleisön, joka hyötyy tuotteista joita suosittelet. Jos siis puhut blogissasi koirien kasvattamisesta, sinun ei kannata tarjota kurssia, joka keskittyy painonpudotukseen.

Suurin osa näistä tulovirroista on semi-automatisoituja, poikkeuksena ymmärrettävästi henkilökohtainen sparraus. Tulovirtojen kohdalla olen tehnyt työn etupainotteisesti, eli hankkinut ensin yleisön ja sitten rakentanut tulovirran. Nyt pystyn nauttimaan semi-automatisoidusta tulosta.

Kyse on siis loppupelissä siitä, että valitset sellaisia tulovirtoja, joiden avulla saat automatisoitua tai semi-automatisoitua tuloa kuukausittain. Kyse ei siis ole siitä, että joutuisit tekemään ”10 eri työtä” saadaksesi rahaa. Hyvä uutinen on se, että kun rakennat yhden tulovirran, pystyt (ainakin teoriassa) monistamaan sen ja rakentamaan sen avulla useampia tulovirtoja.

Tulovirran eteen pitää tehdä töitä etupainotteisesti. Tässäkin sinun kannattaa ensin testata ideaa etukäteen ja varmistaa, että

  • tuotteella on kysyntää
  • yleisöä on riittävästi
  • tulovirta tuottaa rahaa

ennen kuin lähdet skaalaamaan sitä suuremmaksi. Pahimmillaan nimittäin voi käydä niin, että teet puoli vuotta töitä vain huomataksesi, ettei tulovirta tuota riittävästi.

Ja se, jos mikä ketuttaa.

Oletko liian vanha aloittaaksesi?

Et ole. On tärkeää tietää, että tämänkaltaisen digiliiketoiminnan rakentaminen vie jonkin verran aikaa. Mistään ”rikastu-yhdessä-yössä” konseptista ei siis ole kyse. Mitä kärsivällisempi ja pitkäjänteisepi olet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä onnistut.

Olen itse tehnyt 3 vuotta töitä näiden tulovirtojen eteen mutta olen joutunut opiskelemaan lähes kaiken itsenäisesti (iso apu oli kyllä Digivallankumouksen E-kirja Mastermindista).

Nykyään on tarjolla erilaisia verkkokursseja, joiden avulla voit rakentaa omat tulovirrat nopeammin. Itsekin opetan sitä bloggaamisen näkökulmasta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa.

Ja otathan vielä huomioon, että olen

  • (jo melkein 40v IIK 😀 ) Olen jo yli 40
  • kahden erityislapsen (adhd/add) yksinhuoltaja kaksoset ovat jo täysi-ikäisiä
  • koulutukseltani taloushallinnon tradenomi
  • innokas oppimaan, kokeilemaan ja testaamaan
  • ja innokas auttamaan muita

Tulovirtojen ”pohjia” on mahdollista rakentaa vaikka olisit työtön tai äitiyslomalla. Yleisön kasvattamiseen ei tarvitse käyttää rahaa. Päätät vain, mihin yleisön keräät (some, blogi, sähköpostilista).

Minulla on opiskelijoita, jotka ovat siirtyneet vakituisesta palkkatyöstä yrittäjiksi pikkuhiljaa ja vähentäneet asiakastapaamisia 5 kokonaisesta työpäivästä yhteen työpäivään. Sitä mukaa, kun tulovirrat ovat alkaneet tuottaa, sitä mukaa he ovat vähentäneet palkkatyötä.

Jos sinulla on aikaa 3 – 5 vuotta, intoa ja haluat oppia uusia asioita, tämänkaltaisten tulovirtojen rakentaminen on täysin mahdollista. Ja jos haluat hyödyntää blogia ilmaisena markkinointikanavana, silloin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ kurssi on just sulle sopiva =)

Näin rakensin itselleni useita automatisoituja tulonlähteitä. Mikä näistä kiinnostaa sinua eniten?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit