Rikkooko julkkis kuluttajansuojalakia mainostaessaan nettikasinoa?

Rikkooko julkkis kuluttajansuojalakia mainostaessaan nettikasinoa? Törmäsin tässä jokin aika sitten Iltalehden juttuun, jossa tunnetut suomalaiset julkkikset ”hehkuttivat” nettikasinoa. Jutussa oli kerrottu, miten julkkikset kiertävät rahapelilakia mainostaessaan ulkomaisia nettikasinoja.

Se, mitä jutussa ei kuitenkaan otettu huomioon, on kuluttajansuojalaki.

Koska olen toiminut affiliatemarkkinoinnin parissa jo useamman vuoden, kuluttajansuojalakia on tullut luettua useampaan kertaan. Samoin luen erittäin innokkaasti VTM Salla Erkkilän Blogietiikka.fi-blogia, jossa hän käy läpi vaikuttajamarkkinoinnin eettisyyttä hyvin selkeästi ja monipuolisesti.

Rikkooko julkkis kuluttajansuojalakia mainostaessaan nettikasinoa?

Koska edellisestä kerrasta oli jonkin verran aikaa, vierailin jälleen Sallan blogissa ja löysinkin sieltä nopeasti linkin Kilpailu- ja kuluttaviraston sivustolle. Merkitsen kaikki tässä postauksessa käytetyt lähteet postauksen loppuun.

Ovelaa kikkailua – Todellakin!

Iltalehden jutun mukaan julkkikset toimivat nettikasinoille kumppaneina ja sisäänheittäjinä eli affeina. Siksi tähän aiheeseen tartuinkin, kun asiasta on jonkin verran kokemusta.

Affiliatemarkkinointiin liittyy tyypillisesti henkilökohtainen affiliatelinkki, jonka kautta uudet ihmiset ostavat tuotteen tai liittyvät kyseisen nettikasinon pelaajiksi.

Henkilökohtaisen affiliatelinkin avulla sekä yritys että affiliatekumppani pystyvät seuraamaan uusien asiakkaiden ja komissioiden määrää.

Kävin tutkimassa muutaman suomalaisen julkkiksen Facebook-profiileja, ja he eivät olleet liittäneet nettikasinon kuvien yhteyteen affiliatelinkkejä.

Koska affiliatelinkkejä ei ole, silloin nettikasino ei voi tietää, kuinka moni pelaaja todellisuudessa tulee yksittäisen julkkiksen kautta. Tällöin kyseessä ei siis voi olla affiliatemarkkinointi vaan kaupallinen yhteistyö.

Affiliatelinkin lisääminen julkaisuun tarkoittaisikin sitä, että julkaisu on merkittävä mainokseksi tai ainakin mainittava, että se sisältää affiliatelinkin. Kikkailu siis alkaa.

Mitä on kaupallinen yhteistyö?

Kaupallisessa yhteistyössä yritys ja vaikuttaja tai julkkis pyrkivät edistämään yrityksen tuotteiden myyntiä tai brändin tunnettuutta.

Tässäkin kohtaa törmäämme ovelaan kikkailuun, sillä kaikkien julkkisten kuvissa ja videoissa ei selkeästi näy, mikä nettikasino on kyseessä.

Mutta jos videolla näkyy pelin nimi ja voitot ovat houkuttelevan suuria, mitäs henkilö siinä vaiheessa tekee? Hän kirjoittaa pelin nimen Googleen ja painaa enter. Näyttöruudulle ilmestyy nettikasinon nimi. Nettikasinoon rekisteröityminen on enää parin klikkauksen päässä.

Kaupallinen yhteistyö voi syntyä jo pelkästään siitä, että yritys ja vaikuttaja/julkkis sopivat suullisesti sisällöntuottamisesta joko julkkiksen omaan tai yrityksen kanavaan. Kanava voi olla mikä tahansa sosiaalisen median alusta tai blogi.

Julkaistava tuote eli sisältö voi puolestaan olla video, äänitiedosto, kuvallinen julkaisu tai vaikka blogikirjoitus.  Siis pelkkä kuva tai videokin riittää tekemään sisällöstä kaupallista yhteistyötä.

Kaupallisessa yhteistyössä tai edes affiliatemarkkinoinnissa rahan ei tarvitse vaihtaa omistajaa. Toisin sanoen vaikuttajan/julkkiksen saaman palkkion ei tarvitse aina olla rahaa, vaan se voi olla myös ilmainen tuote, palvelu, ohjelman käyttö, lahjakortti tai vaikka matka. Tässä kohtaa kuluttajansuoja täyttyy, sillä julkkikset saavat vastinetta näkyvyydestä – ilmaista pelirahaa.

Kaupallisessa yhteistyössä kuluttajille täytyy aina kertoa, kun heihin yritetään vaikuttaa mainonnan keinoin, vaikka mainosta yritettäisiin ikään kuin piilottaa tai sen kanssa haluttaisiin kikkailla.

Mainonnan tunnistettavuus sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median haasteena on se, että julkkikset ja vaikuttajat voivat tehdä kaikenlaisia postauksia ilman asianmukaisia merkintöjä. Moni seuraaja ei välttämättä missään vaiheessa erota ”normaalia” julkaisua mainoksesta.

Jos vaikuttajan tai julkkiksen henkilökohtaisella FB-sivulla pelataan nettipelejä, tietääkö kuluttaja, onko julkaisu henkilökohtainen vai pyritäänkö sillä tekemään jokin tietty nettikasino tunnetummaksi?

Jotta mainos tunnistettaisiin mainokseksi, julkaisun alkuun tulee lisätä merkintä ”Mainos”. Esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa TAI Mainos [Tuotemerkin] kanssa”.

Millaisen fiiliksen tämä aiheuttaa kuluttajassa? Negatiivisen. Ja juuri siksi osa vaikuttajista ja julkkiksista ei halua sitä mainostekstiä siihen julkaisuun laittaa.

Suuremmat ongelmat somealustojen kanssa?

Yksi ongelma, jota vaikuttajat ja julkkikset eivät ehkä ole ottaneet huomioon, on somealustat. Somealustat, kuten Facebook, ovat jo jonkin aikaa pyrkineet estämään piilomainontaa rakentamalla vaikuttajamarkkinointiin sopivia työkaluja. Yksi tällainen on Branded Content -työkalu.

Vaikuttaja ottaa jonkinasteisen riskin tehdessään piilomainontaa. Sillä jos seuraajat alkavat ilmiantaa näitä nettikasinojulkaisuja, julkkiksen henkilökohtainen profiili saatetaan sulkea aika nopsaan.

Lue myös tämä: Bloggaajat rikkovat räikeästi Facebookin sääntöjä

Kenellä on vastuu oikeasta merkintätavasta?

Loppupelissä vastuu on aina yrityksellä, jonka tuotteita mainostetaan tai jonka brändistä halutaan tehdä tunnetumpi. Yritys täyttää velvollisuutensa kertoessaan vaikuttajalle, että julkaisu on merkittävä oikealla tavalla.

Myös vaikuttaja ja julkkis ovat vastuussa siitä, että seuraaja ymmärtää, onko kyseessä mainos vai ei.

Mutta onko julkkis virallisesti ”vaikuttaja”?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on määritelty, kuka on vaikuttaja ja kuka on harrastajavaikuttaja. Tässä määritelmät:

”Ammattimainen vaikuttaja on kuluttajansuojalain perusteella vastuussa kaupallisesta yhteistyöstä kertomisesta samoin kuin vaikuttajamarkkinointia hyödyntävä yritys. Ammattimaisella vaikuttajalla tarkoitetaan tässä linjauksessa vaikuttajaa, jolle vaikuttaminen on lähtökohtaisesti elinkeino.

Harrastajavaikuttajalla tarkoitetaan kuluttajaa, jolle sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on harrastustoimintaa eikä elinkeino. Tällöin vaikuttajan toimintaa ei arvioida kuluttajansuojalain nojalla, eikä kuluttaja-asiamies ole toimivaltainen. Tästä huolimatta mainonnan merkitseminen on tärkeää, koska seuraajat eivät muutoin voi välttyä piilomainonnalta.” Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Tämähän tarkoittaa, että osa julkkiksista on harrastevaikuttajia, sillä he eivät saa pääasiallista tuloa ja elinkeinoa vaikuttajayhteistöistä. Mutta julkkiksella on aina tietty vaikuttaja-asema, sillä heillä on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Jälleen yksi keino kiertää olemassa olevaa kuluttajalainsäädäntöä.

Löytyykö minun blogistani affiliatelinkkejä ilman asianmukaisia merkintöjä?

Hyvin suurella todennäköisyydellä muutamia löytyy, vaikka olenkin käynyt pari vuotta sitten kaikki postaukset ja linkit läpi. Jos löydät blogistani affiliatelinkin, jossa ei ole asianmukaista merkkiä (*), olen äärimmäisen kiitollinen, jos kerrot linkistä minulle. Korjaan asian välittömästi.

Ainakin sen tiedän, että affiliatelinkin merkintä (*) löytyy minulta aina linkin lopusta, vaikka sen pitäisi löytyä linkin alusta.

Lopputuloksen kannalta ei ole merkitystä, miten kukakin on toiminut menneisyydessä. Emme voi kääntää kelloa taaksepäin. Se, millä on merkitystä, on miten toimimme tästä päivästä eteenpäin.

Rikkooko julkkis kuluttajansuojalakia mainostaessaan nettikasinoa?

Näiden tietojen valossa, jotka minulla tällä hetkellä on, vastaus on kyllä. Mutta…

Ongelmaksi muodostuu vielä se, että yritys, jota mainostetaan, on ulkomaalainen. En tällä hetkellä osaa sanoa, onko sillä vaikutusta, sillä ainakaan Kkv:n ohjeistuksissa ei ollut mainintaa siitä, onko yrityksen kotimaalla vaikutusta vai ei.

Olettaisin että ei, koska kuluttajat ovat kuitenkin suomalaisia.

Lähteet:

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 21.9.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 303 tilaajien joukkoon