Sähköposti viikossa: Kannattaako viikkokirjeitä lähettää?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Sähköposti viikossa: Kannattaako viikkokirjeitä lähettää?

Sähköpostimarkkinointi on Suomessa vielä lapsen kengissä. Yrittäjät välttelevät sitä, koska se tuntuu spämmäämiseltä. Lukijat välttelevät sähköpostin antamista, koska pelkäävät sen täyttyvän roskaposteista. Itse olen sitä mieltä, että sähköposti on pakollinen työkalu jokaiselle, joka haluaa tehdä rahaa verkossa. Se on yksinkertaisesti kustannustehokkain ja helpoin tapa myydä.

Lue myös tämä: Tiedätkö, miksi yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan

Mutta sähköpostimarkkinointi ei ole pelkkää myyntiä. Se on yhteyden pitämistä niihin ihmisiin, jotka tuntevat sinut, tykkäävät sinusta ja luottavat sinuun. Kun henkilö antaa sinulle sähköpostiosoitteensa, sinun tehtävä on kohdella sitä kunnioittavasti ja arvostaen. Pahinta, mitä voit tehdä, on unohtaa lukijan olemassaolo ja lähettää myyntiviesti silloin, kun sinulta on rahat loppu.

Tässä postauksessa kerron sinulle

  • miksi kerään sähköpostiosoitteita
  • miten usein lähetän uutiskirjeitä
  • ja miksi

On olemassa kolmenlaisia viestejä:

  1. Uutiskirjeitä
  2. Kuukausikirjeitä ja
  3. Viikkokirjeitä

Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Uutiskirje

Uutiskirjeet ovat juuri sitä miltä kuulostavat, uutisia yrityksestä. Kiitos yritys ABC, halusinkin juuri tietää, että teidän toimitusjohtaja on vaihtunut. Olen innolla odottanut tätä tietoa, koska nyt voin… odotas, en oikeastaan tee sillä tiedolla mitään.

En myöskään tarvitse tietoa, onko jokin tietojärjestelmä päivitetty tai kuinka monta uutta henkilöä teille on palkattu. Asiakkaana tai potentiaalisena asiakkaana, en tee näillä tiedoilla mitään. Ne eivät vahvista meidän välistä suhdetta eivätkä saa minua ostamaan tuotteitanne.

Uutiskirjeet ovat epäsäännöllisiä, joten voi olla, että edellisen kerran yritys ABC on lähettänyt minulle viestiä kolme kuukautta sitten. Nyt kun vielä muistaisin, miksi liityin heidän sähköpostilistalleen, kaikki olisi kunnossa.

Lue myös tämä: Milloin blogi kannattaa kaupallistaa?

Kuukausikirje

Kuukausikirje on parempi vaihtoehto kuin uutiskirje, koska kuukausikirje ilmestyy säännöllisesti. Voin luottaa siihen, että kuukausikirje pujahtaa sähköpostiini kuun ensimmäinen päivä, ensimmäinen perjantai tai joka kuun 15. päivä. Kuukausikirjeessä saattaa olla vaihtuvia tarjouksia ja alennuskoodeja uskollisen asiakkuuden johdosta. Kuukausikirjeessä on saatettu kertoa myös miten edellinen kuukausi on mennyt tai mitä on odotettavissa tulevan kuukauden aikana.

Mutta mitä luulet, muistatko itse millaisia sähköposteja olet saanut kuukausi takaperin? Muistatko, kuka ne lähetti ja miksi? Niin, tämä on se kuukausikirjeen huono puoli. Aikaa on kulunut niin paljon, ettei tilaajalla ole kunnollista muistikuvaa kirjeen tarkoitusperästä. Myös myyntikampanjaa suunniteltaessa voi olla vaikeaa lämmittää lukijoita ostotapahtumaa varten, koska vuodessa kuukausia on vain 12.

Sähköposti viikossa: Kannattaako viikkokirjeitä lähettää?

Viikkokirje

Viikkokirje lähetetään nimensä mukaisesti kerran viikossa. Itse henkilökohtaisesti pyrin lähettämään viikkokirjeen aina samaan aikaan, eli sunnuntaisin klo 10.00. Tällä tavalla lukijat osaavat odottaa viikkokirjettä saapuvaksi. Viikkokirje on siitä hyvä, että olet lukijan sähköpostissa tasaisin väliajoin. Kun sosiaalisessa mediassa julkaisu elää vain muutaman tunnin, sähköpostissa viivyt useita päiviä.

Viikkokirje antaa sinulle mahdollisuuden antaa parhaita vinkkejä ja niksejä lukijoillesi. Voit tarjota nopeita kampanjoita ja kertoa tulevista workshopeista tai webinaareista. Osallistujamäärä on aina suurempi, kun voit muistutella tulevasta webinaarista kuukauden aikana kolme kertaa verrattuna kuukausikirjeeseen.

Viikkokirjeen huono puoli on, että osa lukijoista ei välttämättä ehdi lukea kirjettä heti, kun se ilmestyy. Jotkut voivat jopa ajatella, että kerran viikossa ilmestyvä kirje on liikaa. Toki kunnioitan lukijoitani. Mutta luotan siihen, että lukijat lopettavat viikkokirjeeni tilaamisen, jos eivät saa siitä riittävästi lisäarvoa irti.

Miksi sinun pitää olla lukijan sähköpostissa aktiivisesti?

Koska haluat, että sinun lukijat muistavat kuka olet, mitä teet ja millä tavalla autat heitä. Haluat, että he avaavat markkinointi- ja myyntisähköpostisi silloin, kun se sujahtaa heidän sähköpostiinsa. Haluat, että he odottavat viestejäsi ja vinkkejäsi. Jos annat lukijoille alennuskupongin, joka on voimassa 14 päivää, et hyödy mitään, jos lukija avaa viestin 2 viikkoa kampanjan päättymisen jälkeen.

Viikkokirjeen avulla rakennat luottamusta ja uskottavuutta nopeasti. Ja tarvitset molempia, kun on aika myydä tai suositella tuotteita ja palveluita.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: