Täydellinen opas lukijamäärän kasvattamiseen | Näin saan 150 000 käyntiä blogiini kuukausittain

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Täydellinen opas lukijamäärän kasvattamiseen. Monille bloggaajille lukijoiden saaminen on kiven alla. Koska lukijoita ei tule, bloggaajat monesti toteavat, että ”kilpailua on jo niin paljon”. Toki joillakin ”aloilla” kilpailua voi olla, mutta uskon vahvasti siihen, että oikeanlaisella blogiaiheen rajauksella, fokusoinnilla ja tehokkaalla strategialla lukijoita voi silti saada.

Tässä postauksessa käyn läpi kattavasti, miten saan omaan blogiini lukijoita joka kuukausi. Tätä tietoa etsitään aika ajoin blogista ja mielelläni jaan tietoa eteenpäin. Ota parhaat vinkit ja vie ne omaan blogiin 😉

Sivulataus vs. uniikki (yksilöllinen) kävijä

Joskus törmään siihen, että bloggaajat esittävät sivulatausten määrän mutta puhuvat lukijoista. No joo, tavallaan tämä tietysti pitää paikkansa, mutta on tärkeää ymmärtää, että jos

  • yksi lukija lukee viisi eri postausta
  • uniikit (yksilölliset) kävijät on 1
  • sivulataukset on 5

Ja jos samainen lukija käy 5 kertaa kuukauden aikana blogissa ja joka kerta lukee 5 eri postausta, silloin

  • uniikit kävijät on edelleen 1
  • mutta sivulataukset on jo 25

Ihan vain sillä, että ollaan samalla aaltopituudella termien ja lukujen kanssa 😉

Lukemalla tämän postauksen loppuun:

  • näet, millaisia strategioita käytän lukijamäärän kasvattamisessa
  • miten voit hyödyntää näitä strategioita olitpa aloittava, harraste- tai ammattilaisbloggaaja

Keskimäärin blogissani vierailee 20 000 – 26 000 uniikkiä lukijaa kuukaudessa ja sivulataukset pyörivät 135 000 – 154 000 välillä. Lukijamäärän kasvattaminen auttaa sinua myös kasvattamaan

  • sosiaalisen median seuraajamäärää
  • sähköpostilistalle liittyvien ihmisten määrää
  • ja sitä kautta tuloja

Mutta saadaksesi lukijamäärän kasvuun ja pysymään korkealla, tarvitset suunnitelman. Ja tässä postauksessa saat tietää, millaisen suunnitelman.

Kuka tahansa voi perustaa blogin…

…mutta on toinen asia saada lukijat tulemaan blogiin. Ilman lukijoita blogi ei elä pitkään. Ymmärrät itsekin, että jos et näe tuloksia, motivaatio laskee. Monet bloggaajat ja jopa yrittäjät ovat siirtyneet enemmän sosiaalisen median puolelle.

Ja se on ihan ok. Mutta on tärkeää muistaa, että sinä et hallitse sosiaalisen median alustoja. Et hallitse niiden seuraajamääriä. Et voi siirtää Instagramin seuraajia Facebookiin tai Twitteriin. Tai jos joku somealusta vaikka menisikin konkurssiin, siinä menee myös seuraajat.

Blogi on jotain, mitä sinä hallitset. Voit optimoida strategisesti valitut postaukset ja saat jatkuvaa liikennettä (eli lukijoita) blogiin suoraan Googlesta. Kirjoitettu teksti on edelleen paras sisältömuoto verkossa. Ja totuus on, että se on edelleen paras tapa ansaita tuloja. Kysy vain keneltä tahansa copywriterilta.

Olen pilkkonut menetelmät kolmeen osaan, jotta voit hyödyntää tätä postausta olitpa missä vaiheessa tahansa. Klikkaamalla alla olevaa linkkiä pääset suoraan siihen vaiheeseen, missä olet.

Täydellinen opas lukijamäärän kasvattamiseen | Näin saan 150 000 käyntiä blogiini kuukausittain

Tällä hetkellä saatat miettiä, miten monta postausta julkaisen blogiini ja miten paljon käytän rahaa mainontaan. Noh, julkaisen kaksi postausta viikossa (ti ja la), yhden viikkokirjeen (su) ja käytän yhden postauksen mainostamiseen 5 € / päivässä, 3 – 4 päivän ajan (karkeasti arvioiden siis 80 € kuussa).

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Rahan käyttäminen kuuluu tyypillisesti edistyneelle/ammattilaistasolle. Mutta tämä on yksi minun strategioistani. Sinun ei ole pakko käyttää rahaa blogin tai postausten mainostamiseen. Sinun on täysin mahdollista saavuttaa tällainen lukijamäärä ilman 80 € kuukausimainosbudjettia.

P.s. Jos et ole vielä aloittanut bloggaamista, tässä on 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen. Tämän postauksen ohjeiden mukaan sinulla voi olla oma blogi perustettu jo 15 minuutin kuluttua.


Aloittava bloggaaja


Aloititpa bloggaamisen ensimmäistä kertaa, uudelleenlanseeraat uudistetun blogin tai haluat nähdä miten kasvatat lukijamäärää ensimetreiltä alkaen, alussa työ voi tuntua raskaalta ja jopa loputtomalta.

Bloggaamisen hahmottaminen kokonaisuutena voi olla haastavaa etkä välttämättä tiedä, mihin sinun kannattaa keskittyä tai mistä lähteä liikkeelle. Minun neuvoni sinulle on:

Pysähdy. Ja hengitä syvään.

Sanon aina, että bloggaaminen on maraton, ei pikajuoksu. Siksi sinulla ei ole mitään kiirettä blogin kanssa. Kiireessä teemme turhia virheitä ja sen haluan sinun välttävän. Nauti matkasta ja kirjoittamisen prosessin opettelusta. Muista, että opit koko ajan pikkuhiljaa.

Lue myös tämä: 10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

Keskity sisällöntuottamiseen

Lukijat tulevat blogiin ensisijaisesti sisällön takia. Siksi ensimmäinen tehtävä on keskittyä kirjoittamaan hyvää, viihdyttävää, auttavaa, hyödyllistä ja laadukasta tekstiä. Tämä ei tarkoita, että sinun pitää julkaista joka päivä uusi postaus. Määrä ei korvaa laatua.

Mitä enemmän sinulla on laadukasta sisältöä, sitä helpompaa sinut on ”löytää”. Ja sitä helpompaa lukijan on palata takaisin yhä uudelleen ja uudelleen. Ennen kuin jaat ensimmäistäkään postausta somessa, kirjoita vähintään 5 – 10 postausta valmiiksi ja julkaise ne. Haluat, että lukijalla on muutakin luettavaa pelkän ”Tervetuloa blogiini” postauksen lisäksi.

Esimerkiksi Googlen botit ”ryömivät” blogissasi aika ajoin. Mitä enemmän siellä on sisältöä, sitä helpompaa Googlen on ymmärtää, mistä blogisi kertoo. Ja sitä helpompaa Googlen on nostaa blogiasi hakutuloksissa korkealle.

Mieti asiaa tältä kantilta.

Mitä enemmän tiedät uudesta harrastuksesta, sitä enemmän pystyt kertomaan siitä muille. Ja sitä enemmän saat houkuteltua uusia kavereita mukaan harrastuksen piiriin.

Sama pätee myös blogin kohdalla.

Kannattaako blogin aihepiiri rajata heti alussa?

Kyllä ja ei.

Kyllä, sillä mitä enemmän pystyt kirjoittamaan samasta aihepiiristä, sitä helpompi sinut on ”löytää” ja sitä helpompaa sinun on saada enemmän lukijoita nopeammin.

Ei, jos aiherajaus tuntuu liian vaikealta. Ota yksi laaja aihe ja kirjoita sen alle. Jos haluat kirjoittaa lifestylesta, määrittele onko se enemmän matkustelua vai sisustamista. Tai jos kirjoitat koirista, määrittele onko se harrastaminen koiran kanssa vai koiran kasvattaminen.

Lue myös tämä: 5 ammattilaisen vinkkiä, miten rajaat blogin aiheen 5 minuutissa

Rajatun aihepiirin blogeilla on suurempi mahdollisuus saada tuloja, sillä pystyt suosittelemaan suoraan niitä tuotteita, joita käytät itsekin. Ymmärrät asian helposti, jos nyt suosittelisin sinulle uutta pesukonetta.

Ostaisitko? No et. Mutta jos suosittelisin edullista blogin teemaa, joka on helppo asentaa ja muokata, saattaisit olla paljon kiinnostuneempi kuulemaan lisää.

Kirjoita aluksi postauksia omasta näkökulmastasi. Mikä sinua kiehtoo ja mikä sinua auttaa. Tuo blogissa esille omia kokemuksia ja oppimiasi asioita. Kerro omista virheistä ja miten pystyit korjaamaan ne.

Linkitä muihin postauksiin

On uskomatonta, miten paljon lukijamäärä voi kasvaa näinkin pienellä toimenpiteellä. Muihin saman kategorian postauksiin linkittäminen on paitsi hauskaa ja saa lukijan pysymään blogissa pidempään, mutta auttaa myös hakukoneoptimointiin.

Voit tehdä tätä pikkuhiljaa. Esimerkiksi minä lisään kaikkien uusien postausten urlit (permalink, kestolinkki) taulukkolaskentaohjelmaan. Olen jakanut postaukset kategorioittain. Parin kuukauden välein otan yhden päivän ja linkitän samasta kategoriasta postaukset toisiinsa.

Lue myös tämä: 9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen

Mutta linkittämistä ei kannata tehdä ainoastaan oman blogin sisällä. Linkkejä kannattaa lisätä myös muiden postauksiin. Tämä rakentaa yhteisöllisyyttä bloggaajien välillä. Ja siitä tykkäävät niin lukijat kuin bloggaajatkin.

Ennen pitkää muut alkavat linkittää takaisin sinun blogiisi. Tai alkavat jakaa sinun postauksiasi omissa some-kanavissaan. Jos huomaan, että joku mainitsee minut somessa, menen aina vierailulle blogiin ja luen sieltä muutaman postauksen. Sen jälkeen jaan yleensä postauksen tai pari Facebookissa.

Blogin sisäiset linkit ovat nimeltään interlinks ja muiden blogeista sinun blogiisi olevat linkit ovat nimeltään backlinks.

Luo itsellesi ääni ja kirjoitustyyli

Monet bloggaajat keskittyvät pelkästään lukijamäärän kasvattamiseen. Mutta sitäkin tärkeämpää on löytää ja ”rakentaa” itselle oma ääni ja kirjoitustyyli. Se, mikä tekee sinusta uniikin ja ainutlaatuisen. Sinun äänesi ja tyylisi rakentavat sinun, yrityksesi tai blogisi brändiä.

Äänen ja tyylin avulla ihmiset tunnistavat sinut somessa ja oppivat tuntemaan sinut. Ääni ja tyyli tekee sinusta inhimillisen. Ihmisen. Etkä vaikuta robottimaiselta koneelta, mikä tuottaa sisältöä. Kuka tahansa pystyy kirjoittamaan postauksia. Mutta sinun tarinasi ja näkökulmasi asioihin saa postaukset heräämään eloon.

Lue myös tämä: Kirjoittamisen ABC

Oman äänen ja tyylin hiominen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Keskity kirjoittamiseen ja oman kirjoitustyylin löytämiseen. Usko pois, se kannattaa!

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Tee yhteistyötä ja kommentoi muiden blogeja

Valitettavan usein aloittavat bloggaajat kommentoivat muiden blogeja pelkästään siksi, että saavat lisättyä kommenttiin linkin takaisin omaan blogiin. Se on ärsyttävää. Älä tee sitä.

Ole aidosti kiinnostunut muista bloggaajista. Se erottaa sinut massoista ja saa lukijat kiinnostumaan sinusta ihmisenä. Kommentoimalla muiden blogeja tapaat upeita bloggaajia, joista tulee nopeasti ystäviä. Ja ystävien postauksia on kiva jakaa somessa, eikö niin?

Etsi sellaisia blogeja, jotka kirjoittavat samasta aiheesta kuin sinäkin. Tai jotka sivuavat sinun aihettasi jollain tapaa. Lue kerran viikossa yksi postaus ja kommentoi postaukseen esimerkiksi näin:

”Hei, mahtava näkökulma, en koskaan edes ajatellut asiaa tällä tavalla. Tein muuten ohjeiden mukaan itselleni suunnitelman, jota lähden toteuttamaan heti tänään! Kiitos loistavista vinkeistä!”

Kiinnitä huomiota otsikoihin

Olet juuri kirjoittanut loistavan blogipostauksen, mahtavaa! Mutta postauksen otsikkona on: ”Mitä tein viikonloppuna?” Arvaa mitä? Sitä ei klikata. Tiedän, että käytit tunteja ja jopa päiviä postauksen kirjoittamiseen ja hiomiseen. Mutta loistavakaan sisältö ei riitä, jos et saa ihmisiä lukemaan sitä. Siksi sinun täytyy miettiä upealle postauksella timanttinen otsikko.

Lue myös tämä: 5 karmeinta lifestyle-blogien otsikkoa kautta aikojen

Sinun täytyy oppia myymään postaus lukijoille. Sinun täytyy saada lukija pysähtymään somessa otsikon eteen. Sinun täytyy herättää uteliaisuus ja mielenkiinto. Tämä on mahdollista tehdä usealla eri tavalla. Klikkiotsikoita en suosittele. Otsikon tulee aina kiteyttää postauksen sisältö yhteen lauseeseen.


Harrastebloggaaja


Kirjoita muiden blogeihin vieraskyniä

Siirryttäessä aloittavasta bloggaajasta harrastebloggaajaksi yksi loistava keino kasvattaa lukijamäärää on kirjoittaa vieraskynäpostauksia.

Muista

Vieraskynäpostaus julkaistaan VAIN yhdessä blogissa. Vieraskynäpostausta EI SAA julkaista samansisältöisenä kahdessa eri blogissa. Pahimmillaan Google voi tulkita postauksen plagioinniksi, jonka johdosta Google poistaa toisen tai molemmat blogit Googlesta. Ja sitä me ei haluta.

Tee itsellesi lista blogeista, joihin haluat kirjoittaa vieraskynäpostauksen. Etsi pieniä, keskisuuria ja suuria blogeja. Voit tehdä tämän etsimällä Googlesta hakusanoilla niitä blogeja, jotka liittyvät jollain tavalla kirjoittamaasi aihepiiriin.

Lue myös tämä: Blogin rooli henkilöbrändäyksessä

Mieti muutamia postausideoita joista voisit kirjoittaa. Vieraskynäpostauksella on aina kaksi tarkoitusta:

  • auttaa bloggaajaa saamaan uutta sisältöä eri näkökulmasta
  • auttaa sinua pääsemään uuden lukijakunnan silmien eteen

Ota rohkeasti yhteyttä bloggaajiin ja kerro, että haluaisit kirjoittaa heidän blogiin vieraskynän. Kerro postausidea ja kerro miten kyseinen postaus hyödyttää sekä bloggaajaa että hänen lukijoitaan. Sitten odota vastausta.

Mikäli bloggaaja näyttää vihreää valoa, päätä päivä, johon mennessä lähetät ensimmäisen version kommentoitavaksi. Päätä myös julkaisupäivä ja kysy onko päivät ok. Sitten vain kirjoita. Vieraskynäpostauksissa tärkeää on, että uudet lukijat hyötyvät sisällöstä ja haluavat oppia tuntemaan sinua lisää.

Helppo navigoitavuus

Koska olet jo keskittynyt sisältöön ja hionut sen timanttiseksi, seuraava vaihe on varmistaa, että lukijat viihtyvät blogissa pitkään. Tee navigaatiosta ja tiedon etsinnästä helppoa. Haluat, että uudet lukijat ymmärtävät heti, mistä blogissasi on kyse. Haluat ohjata lukijaa askel askeleelta eteenpäin ja johdattaa hänet yhä syvemmälle blogisi maailmaan.

Lue myös tämä: Poista nämä 5 asiaa välittömästi sivupalkista

Ylänavigaatiossa ei kannata olla liikaa tietoa. Mitä helpompaa ja yksinkertaisempaa tiedon löytäminen on, sitä mielekkäämpää lukijan on viettää aikaa blogissasi. Ylänavigaatioon voit lisätä esimerkiksi suosituimmat kategoriat tai ohjata lukija someen.

Luo pitkäikäistä evergreen-sisältöä

Pitkäikäinen eli evergreen sisältö on sinun salainen aseesi. Pitkäikäinen sisältö ei seuraa trendejä vaan on ajatonta. Evergreen sisältöä voi ja kannattaa uudistaa kerran vuodessa. Tällöin postaus pysyy freshinä vuodesta toiseen.

Evergreen sisältö on aina pitkää. Tämä tarkoittaa, että sanamäärä on tyypillisesti 2000+ . Hyvä uutinen on se, että kaikkien postausten ei tarvitse olla näin pitkiä. Mutta esimerkiksi jokaisessa kategoriassa voi olla 1 – 2 pitkää postausta. Esimerkiksi tämä postaus on yli 3200 sanaa pitkä.

Kirjoittamalla syvällistä, auttavaa ja hyödyllistä sisältöä lukijalle, rakennat omaa asiantuntijuutta, uskottavuutta ja luottamusta. Ihmiset haluavat jakaa tämänkaltaista sisältöä somessa. Evergreen postaukset on helppo optimoida Googlea varten. Ja Google arvostaa tällaista sisältöä.

Evergreen sisältö on ”kirsikka kakun päällä”. Sen kirjoittamiseen on käytetty enemmän aikaa (esimerkiksi tämän postauksen kirjoittamiseen meni minulta viikko), se on optimoitu hakukoneita varten ja se palvelee lukijaasi.

Aloita sähköpostilistan kerääminen

Tiedän, että sähköpostilistan kerääminen voi pelottaa. Siihen liittyy paljon lakipykäliä, jotka täytyy tietää ja ottaa huomioon. Tärkeimmät ovat:

  • kaksinkertainen liittymisprosessi (double opt-in), eli liittyminen ja liittymisen vahvistaminen
  • lupa lähettää tietoja
  • lupa kerätä ja tallentaa tietoja
  • rekisteriseloste
  • tietosuojaseloste

Mutta kun nämä on hoidettu (ja nämä voidaan tehdä yhden päivän aikana valmiiksi), olet valmis keräämään sähköpostilistaa.

Lue myös tämä: TOP 10 postausta GDPR-tietosuoja-asetuksesta

Miksi sähköpostilista on tärkeä?

Koska se on kustannustehokkain tapa hankkia tuloja verkosta. Mutta sähköpostilista on tärkeä myös lukijamäärän kasvattamisessa. Kun julkaiset postauksen ja jaat sen someen, voi olla, että vain murto-osa seuraajistasi näkee sen.

Mutta kun lähetät viestin sähköpostilistallesi ja kerrot, että uusi postaus on julkaistu, he tulevat mielellään lukemaan postauksen. Ihmiset jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä mitä kirjoitat, liittyvät mielellään sähköpostilistallesi. He haluavat oppia ja tietää lisää.

Lue myös tämä: Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla? [Case Study]

Hyvä uutinen on se, ettet tarvitse kymmenien tuhansien ihmisten sähköpostilistaa. Me keskitymme saamaan vain niitä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita siitä mitä teet. Ehkä lukija haluaa juurikin tietää, milloin uusin postaus julkaistaan. Tai milloin olet tavattavissa vaikkapa ”Meet & Greet” tyyppisesti. Tai milloin osallistut johonkin tapahtumaan. Tai milloin olet luennoimassa.

Yksi hyvä keino saada ihmiset liittymään sähköpostilistallesi on antaa heille siihen hyvä syy. Tarjoa jotain pientä ilmaista lahjaa liittymisen yhteydessä. Tarkistuslista, muistilista tai lyhyt 3-sivuinen työkirja on loistava idea. Älä pelkästään pyydä ”Tilaa uutiskirje tästä”.

Itse käytän ja suosittelen LeadPagesia ja Active Campaignea, joista voit käydä lukemassa lisää alta

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Jaa vanhoja postauksia uudelleen somessa

Totuus on, että ihmiset eivät muista mitä kirjoitit vuosi sitten. He lukevat aina uusimmat postaukset ja vanhat jäävät vähemmälle huomiolle. Olet joka tapauksessa käyttänyt paljon aikaa sisällöntuotantoon. Siksi sinun kannattaa jakaa vanhoja postauksia somessa yhä uudelleen ja uudelleen.

Itse kerään postaukset kategorioittain taulukkolaskentaohjelmaan ja valitsen sieltä aika ajoin yhden kategorian. Sitten jaan viikon aikana 5 – 7 postausta samasta kategoriasta sosiaaliseen mediaan. Tämä on ollut yksi parhaista strategioista lukijamäärän kasvattamisessa.

Ennen kuin jaat vanhoja postauksia, lukaise ne läpi ja uudista tarpeen mukaan.

  • Vaihda postauksessa käytetyt kuvat
  • Lisää väliotsikoita
  • Lisää listoja
  • Jaa kappaleita pienemmiksi
  • Poista turhat kirjoitusvirheet

Älä odota, että ihmiset löytävät ja jakavat vanhoja postauksia itse. Ole proaktiivinen! Jaa hyvää sisältöä lukijoille ja muistuta mistä olet kirjoittanut vuosi sitten.

Yhtenäinen brändi alkaa ulkoasusta

Blogin ulkoasu antaa ensivaikutelman sekä blogista että sinusta. Ennen kuin lukija edes aloittaa lukemaan postauksia, hän katsoo miltä blogi näyttää. Jos fontti on liian pientä luettavaksi tai useita pop uppeja pompahtaa esiin ensimmäisten sekuntien aikana, voit olla varma, että lukija poistuu nopeasti blogistasi.

Ulkoasun ei tarvitse maksaa maltaita. Jo muutamalla eurolla tai kympillä saa upeita teemoja. Yksi teemoistani maksoi vain 69 €.

Tunne ja ymmärrä yleisöäsi

Lukijamäärän kasvattamisen yksi salaisuus on saada sama lukija palaamaan takaisin yhä uudelleen ja uudelleen. Koska silloin olet saanut sitoutuneen lukijan, joka jakaa postauksiasi mielellään somessa. Saadaksesi saman lukijan palaamaan takaisin, tarvitaan luottamusta.

Luottamusta siihen, että

  • julkaiset säännöllisesti uusia postauksia (kerran viikossakin riittää)
  • ymmärrät lukijaa
  • ja pystyt tarjoaamaan häntä kiinnostavaa sisältöä

Kuka on sinun unelma-lukijasi?

Helpoin tapa on kirjoittaa unelma-lukijasta ”profiilikuvaus”. Mikä saa lukijan tulemaan sinun blogiisi? Mitä hän hyötyy blogistasi? Millaisena sinä hänet näet? Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, kenelle kirjoitat, sen jälkeen tiedät millaista sisältöä tuotat, miten usein tuotat ja missä sitä jaat.

Panosta itsesi kehittämiseen – osallistu kurssille

On hulluutta tehdä samaa asiaa kerta toisensa jälkeen ja odottaa eri lopputulosta. Albert Einsteinin viisaus pätee edelleen tänä päivänä. Jos olet tehnyt samoja asioita blogisi kanssa kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen muttet siltikään saa niitä tuloksia joita haluat, on aika katsoa bloggaamista uusin silmin.

Omaan kehittymiseen ja opiskeluun kannattaa panostaa. Se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Kun itse osallistuin Neil Patelin Advanced Marketing Program -valmennukseen, en olisi ikinä uskonut, mitä kaikkea voin vielä oppia.

Ja itse asiassa en ole vieläkään käyttänyt koko valmennuksen materiaalia hyväkseni, joten siihen on kiva palata aika ajoin ja jatkaa mihin edellisellä kerralla jäin.Vaikka maksoin itseni kipeäksi valmennuksesta, koen että olen saanut rahan takaisin jokaista senttiä myöten.

Hyvä uutinen on se, että meillä kaikilla on mahdollisuus oppia uusia asioita, olimmepa me millä tasolla tahansa. Maksulliset kurssit voivat tuntua ikävältä rahanmenolta. Mutta kurssit on rakennettu siten, että sieltä löytyy tarkka askel askeleelta etenevä menetelmä, jota voi soveltaa suoraan omaan blogiin. Sinulta säästyy paljon aikaa, kun sinun ei tarvitse etsiä jokaista tiedonmurua itse netistä.


Edistynyt tai ammattibloggaaja


Tällä tasolla olevat bloggaajat saavat jo hyvin liikennettä omaan blogiin. Ja yleensä blogi alkaa jo tuottaa tuloja. Tällä tasolla ei tarvita enää mitään upeita ja uusia strategioita vaan pääsemme hiomaan nykyisiä strategioita tehokkaammiksi.

Luo ilmainen liittymislahja

Liittymislahjan tai liidimagneetin avulla teet lukijasta sitoutuneen fanin. Minulla on tapana lähettää omille viikkokirjeen tilaajille silloin tällöin ilmaisia lahjoja, joita en paljasta blogin puolella. Yksi erittäin hyvä keino antaa ilmaisia lahjoja on kirjoittaa blogipostaus, jonka tietoa syvennät ilmaisella lahjalla.

Voidaan myös puhua termillä ”upgreidaus”. Esimerkiksi kirjoitat postauksen, jossa annat ohjeita lauantaipäivän siivoukseen. Postauksen upgreidaus voi olla muistilista, joka auttaa pilkkomaan siivouksen pienempiin palasiin (esim. jos perheessä on pieniä lapsia, pienemmät siivoustyöt voi antaa heille). Tällä tavalla lukija saa valmiin ”tehtävälistan”, jota voi hyödyntää yhä uudelleen ja uudelleen.

Lue myös tämä: Arvosta lukijaasi – Tee hänelle liittymislahja *liidimagneetti* josta on hänelle oikeasti hyötyä

Kiitokseksi tehtävälistasta lukija antaa sinulle oman sähköpostiosoitteensa. Kun henkilö liittyy sähköpostilistallesi, voit postausten sijaan lähettää hänelle lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Ja kun viet tämän ajatuksen askelta pidemmälle, voit rakentaa ”myyntitunnelin” (funnel, putki… rakkaalla lapsella on monta nimeä…), jonka kautta voit ansaita automaattista tuloa.

Rakenna myyntitunneli

Myyntitunnelista puheenollen, tiesitkö että sen voi rakentaa joko suoraan blogiin tai sähköpostilistalle? Myyntitunnelin tehtävänä on johdattaa lukija pisteestä A pisteeseen B riippuen siitä, millaisen ilmaisen lahjan hän on ladannut.

Esimerkiksi ruokabloggaaja voi tehdä ateriasuunnitelman, mikä toimii ilmaisena liittymislahjana. Kun lukija liittyy sähköpostilistalle, bloggaaja ohjaa lukijaa automatisoitujen sähköpostien kautta samankaltaisiin blogipostauksiin ja lopulta tuotteiden pariin.

Tuotteet voivat olla esim.

  • kokkauskurssi
  • smoothien opas
  • blenderi

Myyntitunneli voi myös olla ilmainen kurssi, josta ohjaat lukijaa pienten tehtävien kautta eteenpäin. Lisämateriaalina voi olla blogipostauksia sekä affiliatetuotteita.

Esimerkiksi itse tein pari kuukautta sitten myyntiputken, jossa ”kopioin” omasta e-kirjastani sivuja ja tein niistä kirjeitä. Kun lukija luki kirjeen, hän pystyi valitsemaan haluaako lukea lisää vai ei. Mikäli hän halusi, lähetin seuraavana päivänä uuden sivun tekstiä.

Muutaman päivän kuluttua kerroin, että halutessaan tietää, miten kirja päättyy, lukija voi ostaa kirjan suoraan verkkokaupasta. Prosessi oli simppeli ja helppo toteuttaa ja toi myyntiä noin 600 € parissa viikossa.

Valjasta SEO tuomaan lisää lukijoita Googlesta

Hakukoneoptimointi voi tuntua raskaalta ja työläältä. Mutta toimiessa tämän postauksen ohjeiden mukaan, iso osa hakukoneoptimoinnista on jo itse asiassa tehty. Mutta saadaksesi hakukoneoptimoinnin todella toimimaan, sinun tarvitsee löytää erilaisia hakutermejä, joita ripottelet pitkin blogipostausta.

Mitä tarkempia hakusanoja ja -termejä käytät, sitä helpompaa postausten löytyminen Googlesta on. Älä yritä päästä hakutuloksissa ensimmäiseksi termillä, jota kaikki muutkin käyttää. Etsi vaihtoehtoisia termejä ja synonyymejä joita muut eivät käytä.

Lue myös tämä: Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen (olipa blogialusta mikä tahansa)

Google toivoo, että kirjoitat sisältöä aina ensin lukijalle ja sen jälkeen vasta hakukoneille. Siksi pitkät, aikaa kestävät ja hyvin muotoillut blogipostaukset ovat parhaita optimoinnin kannalta.

Itse en välttämättä optimoi postauksia loppuun saakka siinä hetkessä kun kirjoitan niitä. Haluan nähdä, miten lukijat ottavat postaukset vastaan. Pari kertaa vuodessa etsin Google Analyticsista suosituimmat postaukset ja alan optimoinaan niitä.

Maksettu mainonta

Minulta kysyttiin kerran, onko huijaamista, jos postauksia mainostaa somessa rahalla. Ei ole. Lukijan kannalta ei ole merkitystä löytääkö hän postauksen ilmaisen vai maksullisien markkinointikeinojen kautta. Mutta saadaksesi postaukset leviämään mahdollisimman laajalle, joskus voi olla hyvä idea laittaa hieman mainosrahaa postauksiin.

Itse käytän Facebookissa mainosrahaa 5 € / pv, 3 – 4 päivän ajan riippuen postauksesta. Jos postaus lähtee hyvin jakoon minun Facebook-sivulta, silloin tiedän että postausta kannattaa mainostaa.

Tärkeintä maksetuissa mainoksissa on tietysti se, että saat ihmiset tulemaan blogiisi. Ja seuraavaksi tärkein on, että he liittyvät sähköpostilistallesi. Siksi alussa kannattaakin mainostaa vain niitä postauksia, joissa on liittymispainike sähköpostilistallesi.

Sosiaalinen media

Postausten jakaminen somessa voi näyttää helpolta mutta itse asiassa se vaatii pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Kuten muissakin bloggaamisen osa-alueissa, lukija haluaa nähdä, että muutkin jakavat postauksia. Siksi postauksiin kannattaa aina lisätä jakopainikkeet.

Ajattelitko, että alla oleva jakomäärä on tullut heti? No ei ole. Ja se on hyvä uutinen. Jakamalla vanhoja postauksia aika ajoin somessa, jakomäärä kasvaa. Ja mitä enemmän se kasvaa, sitä uskottavampaa on, että postauksia kannattaa lukea läpi.

Sosiaalisessa mediassa ei kannata spämmätä. Jakamalla yksi postaus 15 Facebook-ryhmään 10 minuutissa on spämmiä. Järkevämpää on, että jaat postausta eri päivinä eri ryhmissä ja eri somealustoilla.

Itse olen tehnyt taulukkolaskentaohjelmaan viikkotaulukon, johon olen lisännyt eri FB ryhmät sekä muut some-kanavat. Joka sunnuntai lisään taulukkoon 5 – 7 postausta, joita jaan viikon aikana tasaisesti näissä paikoissa.

Välillä vaihtelen kellonaikoja ja testaan, milloin postaus kannattaa jakaa someen.

Täydellinen opas lukijamäärän kasvattamiseen | Näin saan 150 000 käyntiä blogiini kuukausittain

Olen blogannut tähän blogiin maaliskuusta 2015 lähtien. Julkaistuja postauksia on kaikkiaan 228. Olen tehnyt lukemattomia virheitä, mutta olen myös onnistunut kirjoittamaan sisältöä, mikä kiinnostaa monia muitakin. Välillä onnistun kirjoittamaan postauksen, mikä lähtee viraaliksi. Silloin blogiini tulee kävijäpiikki. Kun momentum haihtuu, osa lukijoista ei tule enää blogiini vierailulle. Ja se on ihan ok.

Hyvä uutinen on se, että osa uusista tuttavuuksista jää blogini lukijoiksi pidemmäksi aikaa. Osa jopa pysyviksi lukijoiksi. Ja siitä olen sydämestäni kiitollinen.

Minkä vinkin tästä postauksesta viet omaan blogiisi seuraavaksi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: