Syy miksi iso osa blogeista ei saa lukijoita (Ja 6 asiaa, joilla korjaat tilanteen 5 minuutissa)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Syy miksi iso osa blogeista ei saa lukijoita. Okei, olet aloittanut bloggaamisen ja odotat, että lukijoita alkaa virrata sisään ovista ja ikkunoista. Olet sitä mieltä, että blogisi on yksi Suomen parhaista ja se tulee mullistamaan maailmaa kertaheitolla, se auttaa kaikkia ihmisiä ja tekee sinusta ennen pitkää miljonäärin.

Olet ehkä rakentanut jo blogin teknisesti ja kirjoitat siellä, millaisia meriittejä sinulta löytyy, miten sinä olet paras ihminen ratkaisemaan ongelmia ja miten voit ammattitaidollasi ja kokemuksillasi auttaa jokaista lukijaa toteuttamaan unelmiaan.

Sen lisäksi olet ehkä tehnyt e-tuotteen, jota kehut taivaaseen ja takaisin, ja kerrot, miksi lukijan tulisi tuotteesi ostaa. Kerrot myös, miksi juuri sinun tuotteesi on 100  kertaa parempi kuin kilpailijoittesi. 

Olet hankkinut itsellesi somekanava-armeijan, jossa julkaiset materiaalia joka päivä. Tällä haluat varmistaa, että ihmiset tietävät, kuka olet sekä mistä sinut ja tuotteesi löytää.

Käytät mahdollisesti rahaa markkinointiin, olet kirjoittanut viikko- tai uutiskirjeitä ja omasta mielestäsi olet tehnyt kaiken niin kuin sinulle on opetettu.

“Valmista”, sanot itsellesi. “Kaikki on vihdoin tehty. Nyt voin rentoutua ja katsoa, kun rahaa kilahtelee tilille.”

Ja sinä odotat.

Ja odotat.

Ja odotat.

Mutta kukaan ei tule blogiisi – eikä osta tuotteitasi.

Syy miksi iso osa blogeista ei saa lukijoita (Ja 6 asiaa, joilla korjaat tilanteen 5 minuutissa)

Tämän saman ongelman kanssa painiskelee 95 % Suomen bloggaajista. Luku on hurja, kun miettii, että blogeja on aktiivisena useita kymmeniä tuhansia tälläkin hetkellä. Puhumattakaan niistä blogeista, jotka on joskus aloitettu, mutta nopeasti lopetettu, kun lukijoita ja rahaa ei olekaan tullut tilille niin nopeasti kuin toivottiin.

Jos edelleen luet tätä sivua, olet yksi näistä bloggaajista.

Kun yksi ihminen julkaisee artikkelin ”5 vinkkiä, miten saat lukijoita blogiisi”, kohta sama lista hieman eri sanoin kerrottuna löytyy 20 muusta blogista. Tietoa kyllä löytyy, mutta sen soveltaminen on vaikeaa. Se on vaikeaa, koska kukaan ei lähde miettimään, miten tämä toteutetaan käytännössä. 

Mistä tiedän kaiken tämän?

Olen ollut tuossa samassa tilanteessa itsekin, joten tiedän, miltä sinusta tuntuu. Hakkasin 2 vuotta päätäni seinään, kun yritin saada blogini Unelma Onnellisuudesta tuottamaan. Kasvatin kahdessa vuodessa blogin Facebook-yhteisön lähes 43 000 ihmisen kokoiseksi, kunnes se siirtyi nykyiselle omistajalle.

Sain blogiin hyvin lukijoita, mutta en koskaan saanut blogia tuottamaan. Aikani ei yksinkertaisesti riittänyt valjastamaan sitä potentiaalia, joka yhteisössä oli. Syksyllä 2016 tein lopullisen päätöksen ja niin Unelma Onnellisuudesta -blogi ja yhteisö siirtyivät valmentaja Lauri Mäkiselle. 

Suuri määrä tykkääjiä somessa ei takaa, että blogisi saa paljon lukijoita ja että saat blogin tuottamaan.

Katsos, kun ihmiset surffailevat netissä ja päätyvät jollekin sivulle, he eivät oikeasti välitä, miten loistavia tuotteita siellä on myynnissä tai miten upean mahtavia tuotteita siellä suositellaan affiliatelinkkien kautta.

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

Ihmiset eivät halua tietää tuotteiden ja palveluiden teknisistä ominaisuuksista, kymmenistä eri käyttömahdollisuuksista tai mitä tahansa heille yritetäänkään tuotteesta tai palvelusta kertoa.

Ihmiset haluavat tietää, miten tuote tai palvelu voi tehdä heidän elämästään parempaa.

Lukijat tietävät, että heillä on ongelma, ja he etsivät kuumeisesti tietoa, miten he voivat ratkaista sen. Jos he löytävät jostain tietoa, joka auttaa heitä ratkaisemaan akuutin ongelman, he takuuvarmasti klikkaavat blogin tai sivuston linkkiä ja myös todennäköisesti ostavat tuotteen.

Mutta jos et saa heidän huomiotaan välittömästi…

Jos et näytä heille, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa heitä ratkaisemaan heidän ongelmansa…

Jos et pysty vastaamaan heidän kysymykseensä ”Mitä minä saan tästä irti?”, he poistuvat jokaikinen kerta sivustoltasi ja jatkavat ongelman ratkaisun etsintää toisaalla.

Lue myös tämä: 123 ideaa, miten saat lisää lukijoita blogiin

Alle olen koonnut sinulle 6 akuuteinta ongelmaa, joista ainakin yhteen törmäät oman blogisi kanssa. Jokaisen ongelman alapuolelle olen tehnyt ratkaisuehdotuksen sekä Action Stepit. Nämä auttavat sinua keräämään itsellesi yhä enemmän lukijoita, jotka HALUAVAT palata kerta toisensa jälkeen takaisin blogiisi.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

1. Lukija ei viihdy blogissa tai sivustolla

Huomioithan: käytin sanaa “lukija”, en “lukijat”. Miksi? Koska yksi tärkeimmistä asioista, jossa 95 prosenttia bloggaajista epäonnistuu, on suhteen rakentaminen yhteen lukijaan.

On helppo  kirjoittaa “massoille” ja olettaa, että samaan aikaan blogissasi on tuhansia lukijoita lukemassa sisältöäsi. Mutta tämä ei kuitenkaan ole totta. Ihmiset ovat kiireisiä, he käyvät töissä, heillä on harrastuksia ja arkea, joka vie suurimman osan heidän ajastaan.

Yhden artikkelin lukemiseen menee keskimäärin minuutti. Jos artikkelin 65 ensimmäistä sanaa eivät ole kiinnostavaa luettavaa, lukija poistuu ennen kuin ehtii edes puoleen väliin. 

Jos blogisi statistiikka näyttää tällä hetkellä siltä, että viikkolukijoita on 500, se tarkoittaa, että keskimäärin joka 20 minuutti joku vierailee blogissasi. Yksi ihminen joka 20 minuutti. Ei voida oikein massoista puhua.

Mutta siinä vaiheessa, kun käännät kirjoituksen massoista yhdelle ihmisille, koko sisältösi ja blogistasi välittyvä fiilis muuttuvat. Blogista tulee henkilökohtaisempi. Se koskettaa. Se saa lukijan tuntemaan itsensä tärkeäksi. Ja se saa lukijan pysähtymään pidemmäksi aikaa.

Ehkä hän on juuri noussut sängystä ylös, keittänyt kupin kahvia ja istahtanut tietokoneen ääreen. Tämä on se ihminen, jolle sinun tulee puhua ja kirjoittaa.

Action step:

Mieti hetki parasta kaveriasi. Kun seuraavan kerran kirjoitat blogiartikkelia, kirjoita tekstisi hänelle. Yhdelle ihmiselle.

2. Lukija kyllästyy sinuun

Kun vierailen uudessa blogissa tai nettisivustolla, huomaan, että se on kirjoitettu ”minä, minä, minä” -asenteella. Ei minua kiinnosta, kuka ”minä” on, minua kiinnostaa, miten ”sinä” voit auttaa minua.

Ihmiset ostavat tuotteensa niiltä,

  • jotka he tuntevat
  • joista he tykkäävät
  • ja joihin he voivat luottaa,

eivät kasvottomilta yrityksiltä tai itsekkäiltä tuntuvilta ihmisiltä. Sinun tulee ansaita lukijasi luottamus ennen kuin voit tarjota hänelle yhtä ainutta tuotetta tai palvelua.  

Miltä sinusta tuntuu joutua ”massamarkkinoinnin” kohteeksi? Tuskin kovin kivalta. Et tunne itseäsi tärkeäksi, vaan sinulle tulee tunne, että vain rahoillasi on merkitystä.

Jokainen meistä voi auttaa muita. Vaikka et olisi käynyt kouluja ja saanut liutaa todistuksia tai sertifikaatteja, sinulla on silti kokemusta, jollaista muilla ei välttämättä ole.

Tuon kokemuksen avulla voit auttaa ihmisiä. Esimerkiksi minä tiedän, miltä matka tästä hetkestä kohti viisinumeroisia blogituottoja näyttää. Se on minun kokemukseni, ja sen haluan antaa myös sinulle.

Sen sijaan, että kertoisin kerta toisensa jälkeen, miten loistava ja ammattitaitoinen bloggaaja olen ja miten olen ansainnut kymmeniä tuhansia euroja blogillani, autan tälläkin hetkellä sinua tekemään samoin.

Sinun tehtäväsi on vain laittaa Action Stepit käytäntöön ja aloittaa oma matkasi.

Action Step:

Vaihda ”minä” muotoon ”sinä”. Muuta kirjoitustasi siihen suuntaan, mitä sinä voit antaa lukijallesi eikä mitä odotat lukijasi tekevän sinulle.

Ennen:

”Minä tein tänään sitä ja tätä ja tuota ja sitten minä ostin ja sitten minä kävin ja sitten minusta otettiin kuvia…”

Jälkeen:

”Haluatko uusia ideoita kevään/kesän/syksyn/talven vapaapäiville? Käy kokeilemassa tätä ja tätä. Kaipaako laukkusi uutta sisältöä? Täältä voit löytää huippumahtavia ideoita! Etkö tiedä, mitä tekisit perheelle ruokaa viikonlopuksi? Eräs lukijani lähetti tämän reseptin. Testaa sinäkin!”

Huomaatko, miten sisältö muuttuu, kun vaihdetaan ”minä” ”sinuun” 🙂

3. Lukija kokee, että häntä ei ymmärretä

Tiedäthän sen tunteen, kun yrität selittää jotain jollekin ja hän ei vain tajua, mistä puhut? Eikö olekin raivostuttavaa, kun sinua ei ymmärretä? Sama tunne valtaa lukijasi yllättävän usein. Se, mitä tarjoat lukijallesi on jotain kaukaista haavetta, jotain, joka ei ole vielä käsin kosketeltavaa.

Sanon monesti valmennettavilleni, että kun kuilu tästä hetkestä tavoitteeseen on liian suuri, on helpompi luovuttaa kuin mennä eteenpäin.

Lukijan ongelmat ja haasteet ovat tässä ja nyt. Hänen on ylitettävä monta estettä ja noustava monta porrasta, ennen kuin hän on siinä pisteessä, että kirjoituksesi sykähdyttävät häntä.

Aloita ”ruohonjuuritasolta”. Yritysmaailmassa puhutaan asiakasrajapinnasta. Sieltä, missä lukijasi on juuri tällä hetkellä. Auta häntä yksi porras kerrallaan eteenpäin, tue häntä esteen yli ja jatkamaan matkaa.

Kun lukijasi huomaa, että sinä ymmärrät häntä, että sinä tiedät, millaisten asioiden kanssa hän kamppailee:

  • Hän alkaa luottamaan sinuun.
  • Hän alkaa uskomaan siihen, että sinä voit auttaa häntä.
  • Kynnys ostaa sinulta alenee.

Action Step:

Mieti, millainen lukijasi elämäntilanne on nyt. Pohdi, millaisten ongelmien ja haasteiden kanssa hän kamppailee ja miten ne liittyvät sinun blogisi aiheeseen. Tämän jälkeen tunnista sieltä kolme ydinongelmaa ja kehittele niihin ratkaisut.

Lopuksi kirjoita näistä ratkaisuista blogipostaukset. Riippuen aiheesta, ongelmista ja ratkaisuista, pilko postaukset 800–1500 sanan pituisiksi.

Syy miksi iso osa blogeista ei saa lukijoita

4. Lukija saa blogista aivan liikaa liiba laabaa

Törmään kerta toisensa jälkeen blogeihin, jotka ovat ”sillisalaattia” ja joissa tarjoillaan kaikkea ”maan ja taivaan väliltä”. Vaikka nämä ovat viihdyttäviä blogeja, on turha miettiä, miksi nämä blogit eivät tuota.

Ihmisillä on oikeasti kiire, eikä heillä ole aikaa lukea päivästä toiseen kissasi kärpäsen metsästyksestä. Mutta kun he törmäävät blogiin, jossa ratkaistaan heidän akuutti ongelmansa, ajan merkitys poistuu. Lukija ahmii tekstisi, sillä hän haluaa ratkaista ongelmansa.

Otetaanpa yksi esimerkki:

Sinulla on ongelmana, että raha ei tahdo riittää kattamaan kuukausittaisia menoja. Olen kirjoittanut artikkelin, jossa kerron, että lopettamalla tupakoinnin tai oluen ostamisen sinun on mahdollista saada talous parempaan kuntoon. Kiinnostuitko?

Tuskin.

Mutta jos kirjoitan artikkelin, jossa kerron sinulle yksityiskohtaisesti askel askeleelta etenevän suunnitelman, jonka voit ottaa välittömästi käyttöön ja joka auttaa sinua sekä säästämään menoissa (ilman tupakkalakkoa) että ansaitsemaan 200 euroa ylimääräistä rahaa joka kuukausi, jäisitkö lukemaan? Voit vieläpä juoda sen oluen silloin tällöin hyvällä omallatunnolla…

Kuka tahansa voi kirjoittaa liiba laaba -tekstejä. Mutta kirjoittaja, joka haluaa aidosti auttaa lukijaansa, tulee voittamaan koko pelin.

Action Step:

Ota yksi jo kirjoittamasi artikkeli ja lue se läpi. Minkä ongelman se ratkaisee? Kertooko se askel askeleelta etenevän suunnitelman, jonka avulla lukija pystyy saamaan avun polttavaan ja akuuttiin ongelmaan? Jos ei, muokkaa tekstiä vastaamaan tätä strategiaa ja julkaise teksti uudelleen.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

5. Kun tulee aika myydä lukijoillesi, jähmetyt

Törmään silloin tällöin blogeihin, joissa “yritetään” myydä vaivaantuneella tekniikalla jotain.

“Tässä olisi tällainen tuote x, joka on kyllä hieno, mutta ehkä se ei ole kuitenkaan se paras vaihtoehto sinulle. Ehkäpä tästä olisi sinulle enemmän hyötyä kuin tuosta ensimmäisestä. Ja jos et ole tyytyväinen tuotteeseen, saat ilman muuta palauttaa tuotteen ja saat kaikki rahasi takaisin…”

Ostaisitko tuotteen x?

En minäkään.

Se, mikä tästä tekstistä huokuu rivien välistä, on epävarmuus. Joko itse ei uskota tuotteeseen tai sitten ei olla täysin varmoja, miten tuote auttaa ostajaa.

Kirjoitettu teksti on siinä mielessä armoton, että kirjoittajan fiilis tulee joka kerta rivien välistä esille. Kun kirjoitat tekstejä surullisena, se välittyy. Kun kirjoitat iloisena, se välittyy.

Kun käyt lukemassa jonkin vanhoista teksteistäsi, sinut valtaa nostalginen tunne. Muistat, minkä tunteen vallitessa kirjoitit tuon tekstin. Sama tunne välittyy joka kerta myös lukijallesi.

Aiheesta lisää: Teetkö sinä nämä 8 virhettä affiliate-markkinoinnin kanssa? Artikkelissa toimintaohjeet, miten korjaat ne välittömästi!

Action Step:

Ole ylpeä siitä, mitä teet! Olet mahtava ja upea ihminen ja sinä osaat sen, mistä kirjoitat! Minä olen ylpeä sinusta, sillä Suomesta löytyy paljon ihmisiä, jotka haluaisivat kirjoittaa blogia mutta eivät ole vielä sitä aloittaneet. Sinulla on jo blogi olemassa! Wuhuu! Olet yhden askeleen lähempänä unelmaasi!

Valitse sopiva kirjoitusmoodi ja pyri pitämään sitä yllä joka kerta, kun kirjoitat. Itselläni on YouTubessa 10 biisiä, joiden tahdissa kirjoitan. Ne vievät minut siihen fiilikseen ja tunnelmaan, jonka haluan välittää myös lukijoilleni.

Saattaisit pitää myös tästä: Kuinka selättää bloggaamisen kasvukivut?

6. Blogi on kuin romaani 

Kirjoja on ihan kiva lukea silloin tällöin, mutta jos blogia kirjoitetaan samalla tyylillä kuin kirjaa, minä poistun enkä tule takaisin.

Monet lukevat blogeja mobiililaitteilla. Tiesitkö, että 7 riviä tekstiä tietokoneen näytöllä on yhtäkkiä 14 riviä tekstiä mobiililaitteella? Entäs jos rivejä onkin 14? Lyhyellä matikalla se tekee (vähintään) 28 riviä tekstiä.

Olen pahoillani, mutta en vain jaksa lukea tuollaista määrää tekstiä yhteen pötköön puhelimella.

Tee blogipostauksesta luettava ja helposti silmäiltävä:

  • Kirjoita lyhyitä kappaleita (1–4 riviä).
  • Käytä H2-, H3- ja H4-väliotsikoita.
  • Korosta tärkeitä pointteja. (Älä koskaan alleviivaa tärkeää kohtaa, ellei siinä ole linkkiä.)
  • Tee listoja (kuten tämä).
  • Korosta linkkejä (alleviivaus + erivärinen teksti).
  • Lisää kuvia. (Varmista, että kuvan koko ei ole liian suuri, jotta postaus latautuu nopeasti.)
  • Lisää CTA (Call To Action = lyhyt kehoite, mitä lukijan on hyvä tehdä).
  • Varmista, että blogisi on ylipäätään mobiiliystävällinen.

Kun tekstiä on helppo lukea, blogiin palaa mielellään yhä uudelleen ja uudelleen.

* * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kuusi suurta ongelmaa, jotka vaikuttavat oleellisesti siihen, saatko lukijan tulemaan blogiisi ja pystytkö ansaitsemaan bloggaamalla rahaa. Kuusi pientä tekoa, joiden avulla ratkaiset nämä ongelmat ja mahdollistat tulojen sekä kävijöiden lisääntymisen.

On kuitenkin myönnettävä, että olemme vasta raapaisseet pintaa. Blogin perustan luominen, se että se on rakennettu teknisesti oikein, sisällöntuotanto, markkinointi, mielenkiinnon herätys, postauksen rakenne ja automaattisten tulonlähteiden rakentaminen vaatii aikaa ja työtä.

Tässä muutama postaus, joista löydät lisätietoja:

Nyt tiedät syyn miksi iso osa bloggaajista ei saa lukijoita.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: