TOP 5 keinoa miten saat lisää uutiskirjeen tilaajia

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

TOP 5 keinoa miten saat lisää uutiskirjeen tilaajia. Jos blogissasi tai sivustollasi on ”Tilaa tästä uutiskirje” teksti, tämä postaus on sinulle. Jos sähköpostilista ja uutiskirjeen lähettäminen on vasta ajatusasteella, lue ensin tämä postaus >> Millaisia tuloksia saadaan aikaan hyvällä sähköpostimarkkinoinnilla [Case Study]

Lukemalla tämän postauksen:

  • näet miksi uutiskirjeen tilaajamäärä ei kasva
  • saat 5 parasta ja tehokkainta vinkkiä, miten saat uutiskirjeen tilaajamäärän kasvuun
  • opit, että tämä on oikeastaan aika simppeliä

TOP 5 keinoa miten saat lisää uutiskirjeen tilaajia

Haluan kysyä sinulta jotain.

Miten paljon olet saanut viimeisen puolen vuoden aikana uusia uutiskirjeen tilaajia käyttämällä tätä tekstiä: ”Tilaa uutiskirje”?

Oletko tyytyväinen tuohon määrään? Haluatko lisää uutiskirjeen tilaajia? Tiedätkö, miksi uutiskirjeen tilaajamäärä ei ole kasvanut?

Lue myös tämä: Tiedätkö, miksi yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan

Noh, kyse on 99 % todennäköisyydellä yhdestä tai useammasta asiasta:

  • todennäköisesti et ole tarjonnut uutiskirjeen tilaajalle lahjaa liittymisen ”kunniaksi”
  • tarjoamasi lahja ei houkuttele tai ei ole relevantti
  • kukaan ei halua tukkia sähköpostiaan turhilla ”uutisilla”

Uutiskirjeen käyttö on hyvin yleistä. Mutta yritykset eivät välttämättä ymmärrä, että asiakasta tai potentiaalista asiakasta ei edes kiinnosta yrityksen sisäiset uutiset. Olen silloin tällöin liittynyt eri yritysten uutiskirjeen tilaajaksi, ihan mielenkiinnosta.

Saatan saada tiedon siitä, että toimitusjohtaja on vaihtunut tai että yritys on fuusioitunut toisen yrityksen kanssa. Tai sitten uutiskirjeiden välissä on kulunut 2,5 kuukautta enkä yhtään muista, kuka minulle viestin lähettää ja miksi ylipäätään tilasin sen.

Kysynkin nyt:

Miten olennaista tämä tieto on minulle, maksavalle asiakkaalle? Mitä teen tiedolla, että toimitusjohtaja on vaihtunut? Auttaako se minua tekemään ostopäätöksen? Tuskin. Varsinkaan, jos uusi toimitusjohtaja ei lähetä minulle uutiskirjettä.

Entä mihin tarvitsen tietoa yritysostosta? Tai fuusiosta? Todennäköisesti ensimmäinen mielikuva on, että ”aha, hinnat sitten nousee taas…

Miten voin ostaa yritykseltä mitään, jos en edes muista, mitä he tarjoavat?

Miksi asiakkaan pitäisi kiinnostua teidän uutisista?

Miksi asiakkaan pitäisi käyttää 5 minuuttia ajastaan lukeakseen uutiskirjeen? Tämä on se ainoa ja olennainen kysymys, johon pitää pystyä vastaamaan. Jos et pysty vastaamaan tähän kysymykseen, uutiskirjeen lähettäminen on turhaa.

Ihmiset eivät liity sähköpostilistalle ja uutiskirjeen tilaajiksi vain, koska se on hauskaa tai heillä ei ole mitään muuta tekemistä. Ihmiset eivät halua tukkia sähköpostejaan turhanpäiväisillä viesteillä.

Ihmiset haluavat WIIFM. AINA.

Mikä WIIFM on ja miksi sinun pitää välittää siitä?

WIIFM = ”What's In It For Me”

Uutiskirjeen tilaaja ajattelee vain itseään. Ja hyvä niin. Samalla tavalla jokainen meistä ajattelee ensin itseään.

Sinun tehtäväsi on kertoa potentiaaliselle uutiskirjeen tilaajalle, MIKSI hänen kannattaa liittyä tilaajaksi. Näitä syitä EI OLE

  • epäsäännöllinen uutiskirje
  • satunnaiset ja epäloogiset uutiset
  • ”OSTA, OSTA OSTA” myyntispämmiviestit
  • ”PARHAAT TARJOUKSET” lupaukset
  • ”OSALLISTU LAHJAKORTIN ARVONTAAN” -kun sitä lahjakorttia ei kuitenkaan koskaan arvota, voittajien nimiä ei koskaan julkaista eikä voittajat koskaan kerro palautetta omilla kasvoillaan ja nimillään

Sen sijaan syitä miksi kannattaa liittyä on:

  • säännöllinen lähetystahti (tilaaja osaa odottaa uutiskirjettä)
  • ”sisäpiirille” annetut vinkit, joita ei julkaista muualla (ja tästä lupauksesta kiinni pitäminen)
  • maksuttomat lahjat ihan kaikille tilaajille ja saajien palautteet niistä
  • lisäarvo, jonka avulla tilaaja saa apua/helpostusta/ratkaisuja/simppeleitä ohjeita
  • extra-alennukset vain uutiskirjeen tilaajille (ja tästä kiinni pitäminen)

Mutta tämäkään ei vielä riitä. Ennen kuin voit antaa näitä yllä mainittuja asioita uutiskirjeessä, sinun on saatava lukija liittymään sähköpostilistalle. Siksi sinun on annettava etukäteen lukijalle jotain, minkä saamista hän ei voi vastustaa:

Relevantti liittymislahja eli liidimagneetti. Mutta tästä lisää hieman myöhemmin.

Tutustu myös: Arvosta lukijaasi – Tee liittymislahja (liidimagneetti), josta on hänelle OIKEASTI hyötyä

1 | Panosta liittymismahdollisuuden tekstiin

Kuten jo tämän postauksen alussa sanoin, ”Tilaa uutiskirje” ei ole seksikäs. Jo pelkästään tämän tekstin vaihtaminen auttaa sinua saamaan lisää uutiskirjeen tilaajia. Mitäpä jos kokeilisit esimerkiksi:

  • Hanki sisäänpääsy kerran kuussa ilmestyvään [vinkkipankkiin]
  • Saanko lähettää sinulle parhaat [työkalut] kerran kuussa?
  • Haluatko tietää, miten [saat lisää asiakkaita] kolmella ilmaisella vinkillä?
  • Lataa tästä maksuton työkirja, jonka avulla Anu löysi [inspiraation] työn tekemiseen
  • Haluatko oppia, miten 3 pientä muutosta rahankäytössä säästää sinulle 1.387,00 € kuukaudessa rahaa?

Eikö nämä kuulostakin paljon houkuttelevammilta kuin ”Tilaa uutiskirje”…??

2 | Liittymismahdollisuus PITÄÄ löytyä 3 – 5 paikasta

Okei, sen lisäksi, että panostit tekstiin, sinun on kerrottava liittymismahdollisuudesta useamman kerran. Ideaali määrä on 3 – 5 per sivusto. Näitä paikkoja ovat mm.:

  • Ylänavigaatio
  • Sivupalkki
  • Sivuston alalaita
  • Blogipostaus
  • Sivuston tai blogin kansikuva

On turha kuvitella, että ihmiset käyttävät aikaa liittymislomakkeen etsimiseen. Tee uutiskirjeen tilaamisesta helppoa!

Lue myös: Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

TOP 5 keinoa miten saat lisää uutiskirjeen tilaajia

3 | Lisää liittymislahja suoraan postaukseen

Minun on aivan pakko kertoa sinulle tarkemmin tästä keinosta, sillä tämä on yksi parhaista keinoista, miten saan lisää viikkokirjeen lukijoita. Katsos, minä lisään tällaisia kivoja pieniä laatikoita suoraan blogipostauksiin.

Näitä on mahdoton ohittaa ja lisään yleensä yhden laatikon 600 sanan väliin. Toisin sanoen, jos postauksessa on 1800 sanaa, laatikoita on 3. Parasta tässä on se, että kun teen nämä liittymispainikkeet kerran ja mietin tarkkaan, minkä liittymislahjan annan, voin hyödyntää näitä kerta toisensa jälkeen.

Saattaisit ehkä pitää myös tästä: [Tee töitä kotona] Rakenna blogista 27 422 euron kuukausitulovirta

4 | Panosta liittymislahjaan + tee siitä relevantti + tarjoa yllätystä

Jos nyt tarjoaisin sinulle liittymislahjaksi affiliatemarkkinoinnin muistilistaa, haluaisitko ladata sen? Tuskin, sillä se ei liity tähän postaukseen millään tavalla. Liittymislahjan pitää olla relevantti. Liittymislahjan tarkoituksena on antaa liittyjälle sellaista lisäarvoa

  • jota hän ei saa mistään muualta
  • joka auttaa häntä
  • jota hän voi oikeasti hyödyntää ja käyttää

Joskus teen niin, että liittymisen jälkeen, ihan viimeisellä kiitossivulla, annan liittyjälle toisen lahjan tai alennuskupongin verkkokauppaani. Jotain pientä, josta en kerro etukäteen. Tykkään yllättää lukijoitani aika ajoin.

5 | Hakukoneoptimoi parhaimmat postaukset

Lopuksi sinun tehtävänä on vain hakukoneoptimoida ne postaukset, joihin olet liittänyt näitä liittymislaatikoita, jotta

  • saat automaattista kävijäliikennettä suoraan Googlesta
  • ihmiset lukevat postauksesi ja kokevat sen hyödylliseksi
  • ja haluavat ladata liittymislahjan, sillä se antaa vieläkin enemmän lisäarvoa postauksen lisäksi

Ennen kuin huomaatkaan, uutiskirjeen tilaajamäärä kasvaa ihan itsestään, tasaisesti ja kivan nopeastikin.

Tutustu myös: Miten *lämmität* unohdetun sähköpostilistan?

+ 6 | Vaihda uutiskirjeen nimi viikko- tai kuukausikirjeeksi

Halusin vielä nostaa tämän ajatuksen pöydälle. Harkitse vakavasti uutiskirjeen vaihtamista viikkokirjeeksi tai kuukausikirjeeksi. Viikko- ja kuukausikirje kertoo jo itsessään säännöllisyydestä ja ”pakottaa” sinutkin panostamaan kirjeiden lähettämiseen. Mikään ei ole ikävämpää tilaajan näkökulmasta kuin se, että ensin sinusta ei kuulu mitään kolmeen kuukauteen ja sitten yhtäkkiä myyt jotain tuotetta.

Tässä on sinulle TOP 5 keinoa miten saat lisää uutiskirjeen tilaajia. Huomaatko? Uutiskirjeen tilaajien saaminen ei ole tämän vaikeampaa.

Minkä näistä ohjeista viet seuraavaksi käyttöön?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: