Voiko yrittäjyys olla hauskaa – ja voiko hauskuus saada yrittäjän uupumaan?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Voiko yrittäjyys olla hauskaa – ja voiko hauskuus saada yrittäjän uupumaan? Derek Halpern, Social Triggers -blogin perustaja, ilmoitti tällä viikolla lopettavansa. Olen seurannut Derekiä useamman vuoden, ja tuntui käsittämättömältä, että hän aikoo lopettaa bloggaamisen.

Kun luin Derekin postausta, tajusin mitä oli tapahtunut. Enkä yhtään ihmettele hänen päätöstään.

Voiko yrittäjyys olla hauskaa – ja voiko hauskuus saada yrittäjän uupumaan?

Yrittäjän urani aikana olen monta kertaa löytänyt mahtavan idean, jota haluaisin lähteä viemään eteenpäin. Saan myös silloin tällöin yhteydenottoja ihmisiltä, jotka kertovat erilaisista bisnesmahdollisuuksista.

Kuuntelen mielelläni ja kiitän tilaisuudesta, mutta en lähde näihin mukaan.

Miksi?

Koska ne vievät fokuksen pois siitä, mitä oikeasti haluan tehdä.

Katsos, on todella helppoa harhautua tekemään kivoja juttuja. Ja yrittäjyyden pitääkin olla kivaa ja hauskaa!

Kuten Derek postauksessaan kertoo:

”Uuden bisneksen aloittaminen oli virkistävää. Tein jotain, johon uskoin ja jolla oli merkitystä. Ja minulla oli hauskaa. 

…mutta muiden liiketoimien tehtävät alkoivat kasaantua. Minulla oli vlogi, Social Triggers, Zippy Courses ja Truvani…”

Ei ole ensimmäinen kerta, kun yrittäjä huomaa olevansa uupunut. Aivan kuten minä vuonna 2016, kun yritin viedä eteenpäin talouskonseptia, Unelma Onnellisuudesta -blogia, omaa blogia ja digiyrittäjyyttä. Ymmärsin tuolloin, ettei minulla ole mahdollisuutta, aikaa eikä jaksamista tehdä kaikkia näitä laadukkaasti.

Myös muut kollegani ovat huomanneet, että keskittymällä kahteen (tai pahimmillaan useampaan) isoon konseptiin yksi konsepti kukoistaa ja muut kärsivät – aina. Aika ei vain riitä kaiken tekemiseen laadukkaasti.

Niin inhottavalta kuin se tuntuukin, joskus on opeteltava luopumaan asioista, jotka eivät tue sinun visiotasi ja unelmaasi.

  • On luovuttava turhista aikasyöpöistä.
  • On luovuttava kannattamattomista konsepteista tai tuotteista.
  • On vapautettava aikaa sille, mistä oikeasti nauttii ja mitä oikeasti haluaa.

Minulla se on bloggaaminen ja sen opettaminen halukkaille

Mitä pidempään olen ollut yrittäjänä, sitä enemmän olen alkanut oivaltaa ajan merkityksen. Päätökset on tehtävä pitkällä aikajänteellä. Liiketoiminnan kehittämiseen, strategian hiomiseen ja muutosten läpivientiin on varattava rauhassa aikaa.

”If you have more than one focus, you don't have a focus at all”

Vaikka olisikin kivaa ja hauskaa tehdä montaa asiaa ja toteuttaa monta unelmaa kerralla, se on mielestäni mahdotonta.

Kuten alussa sanoin, yrittäjyys saa olla hauskaa ja kivaa. Mutta sen pitää olla myös

  • systemaattista
  • johdonmukaista
  • tavoitteellista
  • strategista
  • ja tuloksellista.

Ja tämä ei yleensä ole hauskaa. Kun joudumme näiden asioiden äärelle, lähdemme mielellämme miettimään uusia liikeideoita ja rakentamaan uusia konsepteja alusta alkaen. Jotta voimme vain tehdä niitä hauskoja juttuja.

Mutta pelkkä hauskuus ei tuo tulosta.

Olen puhunut paljon blogin aiheen rajauksesta. Mielestäni myös liikeidea tulee rajata tarkasti. Liikeidean rajaus pitää fokuksen siinä, mitä teet.

Se voi kuulostaa tylsältä, mutta se tekee yrittäjyydestä monin verroin helpompaa. Ja hauskempaa.

Monet ajattelevat, että rajaamalla liikeidean tarkasti asiakkaita on mahdotonta saada. Että asiakkaita ei riitä. Mutta mietitäänpä hetki, onko tämä totta.

Olet palveluyrittäjä ja pystyt palvelemaan 7:ää asiakasta kuukaudessa

Vuodessa se tarkoittaa 84:ää asiakasta. Jos olet yrittäjänä 30 vuotta ja jos asiakkaat ostavat palvelujasi vain yhden kerran, tarvitset ainoastaan 2 520 asiakasta koko yrittäjän urasi aikana.

Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta. Mitä luulet, löytyykö tästä joukosta tarvittavat 2 520 asiakasta sinulle?

Lue myös tämä: Miten rakensimme paikkariippumattomasti toimivan etätiimin?

Pohdi hetki sitä, onko helpompaa

  • rajata tuo asiakaskunta tarkasti
  • oppia tuntemaan heidän ongelmansa, haasteensa ja esteensä
  • vakuuttaa heidät, että sinä tiedät, miten ongelmat poistetaan
  • ja että sinä olet se paras ihminen auttamaan heitä

VAI

onko parempi,

  • että mainostat palvelujasi kaikille mahdollisille ihmisille
  • tuntematta heidän elämäntilannettaan
  • olettaen, että kaikki tarvitsevat sitä, mitä sinä myyt?

Kummalle on helpompaa markkinoida ja myydä?

Rajatulle yleisölle vai koko Suomelle?

Entäs jos sinulla olisi pieni liittymislahja, jonka kohdentaisit vaikka Facebook-mainoksilla (tai niillä kuuluisilla blogipostauksilla) tälle yleisölle ja vakuuttaisit heidät liittymään sinun sähköpostilistallesi?

Ja entäs jos lähettäisit heille vaikka kaksi kertaa kuussa kirjeen, jossa auttaisit heitä oivaltamaan, että ongelmista on mahdollista päästä eroon vaivattomasti ja että sinä olet valmis auttamaan heitä?

Ja entäs jos joka kerta saisit 3–4 uutta asiakasta vakuutettua tulemaan asiakkaiksesi?

Miten helppoa yrityksen pyörittäminen olisi, kun sinulla olisi

  • tarkasti rajattu liikeidea
  • fokusoitu liikeidea
  • ja tarkasti rajattu yleisö, jolle tarjoat auttavaa sisältöä ja jolle tarjoat palveluasi?

Ja miten paljon helpompaa yrityksen pyörittämisestä tulisi, jos voisit rakentaa liikeidean siten, että tarjoat samoille asiakkaille vaikka kolme eri palvelua, jolloin parhaimmillaan tarvitsisit kolme kertaa vähemmän asiakkaita…

Niin. Yrittäjyys voi olla hauskaa, tai se voi olla kivireen vetämistä perässä. Itse valitsen hauskuuden. Mutta ennen kuin pääsen siihen hauskuuteen, on pohjatyö tehtävä. Unelma siitä, että voin tehdä töitä pari tuntia päivässä ja yritys tuottaa silti tasaista (ja jopa kasvavaa) kassavirtaa, auttaa minua pääsemään tuosta pohjatyön tekemisestä hauskuuteen.

Ja sen avulla minun ei tarvitse päätyä samaan ratkaisuun kuin Derek.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: