10 virhettä, jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tässä postauksessa käyn läpi 10 virhettä, jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden. Kauan on kulunut niistä ajoista, kun blogeihin kirjoitettiin, mitä sylki suuhun toi, tummat ja epätarkat kuvat täydensivät tekstejä, ulkoasu oli hyvin kotikutoinen ja postauksia julkaistiin joko kolme päivässä tai kerran kolmen kuukauden välein. 

Vielä viisikin vuotta sitten suurin osa kaupallisista yhteistöistä toteutettiin tuotepalkkiota vastaan. Viime vuosina yhä suurempi määrä bloggaajia ja sisällöntuottajia on siirtynyt ammattilaisiksi ja yrittäjiksi ja sisällöntuottamisesta sekä kaupallisista yhteistöistä on tullut yhä laadukkaampia ja strategisempia. 

10 virhettä, jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden

Dagmarin vuonna 2018 tekemän Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimuksen mukaan blogit ovat vahvimmin osa kuluttajien ostoprosessia.

Blogeja seurataan nimenomaan asiasisällön, persoonan ja visuaalisuuden takia – tässä järjestyksessä. Kaupallinen yhteistyö ei nykyään enää vähennä vaikuttajan luotettavuutta. Lukijat ja seuraajat hyväksyvät kaupallisen yhteistyön, kunhan se on aitoa, rehellistä ja läpinäkyvää – eikä päälle liimattua hypetystä. Tärkeimpänä nousee esiin arvomaailma. Kun suositeltavat tuotteet liittyvät bloggaajan omaan arvomaailmaan ja tukevat sitä, tuotteita on kivempi ostaa.

Samaisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että 43 % vastaajista pitää kaupallista yhteistyötä hyväksyttävänä, kunhan se on selvästi merkitty. Tässä kohtaa kannattaakin tutustua blogietiikka.fi-blogiin ja Sallan oppaaseen kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä eri kanavissa.

Blogit ovat siis vakavasti otettavia mainosalustoja monelle yritykselle, mutta miksi yhteistyö yritysten ja bloggaajien välillä ei toimi niin hyvin kuin se olisi mahdollista? Missä mennään metsään?

Mainittakoon vielä, että PING Helsinki tekee uraauurtavaa työtä vaikuttajamarkkinoinnin eteen.

1 | Seuraajamäärien feikkaus

Seuraajamäärien kanssa saattaa tulla ongelmia eteen monellakin tapaa. Etenkin aiemmin ainoa oikea tapa oli ajatella seuraajien varsinaista määrää eikä laatua. Nykyään jokaisen valveutuneen, sosiaalista mediaa työnsä puolesta käyttävän henkilön luulisi tietävän seuraajien ostamisen olevan ikävä kyllä mahdollista. Eli omia seuraajalukujaan voi halutessaan lisätä nopeallakin aikataululla (jopa muutamassa tunnissa), kun parilla kympillä sometilille saattaa kilahtaa hetkessä vaikka muutama tuhat uutta seuraajaa. 

Keino on tietenkin vähintäänkin kyseenalainen tapa kasvattaa omaa seuraajakuntaansa, mutta valitettavan usein käytössä nykysomemaailmassa. Asian pystyy toki huomaamaan kurkkaamalla nopeasti profiilin seuraajat läpi. Yleensä ostettujen seuraajien tilit ovat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa.

Ne koostuvat pääsääntöisesti yksityisistä tileistä tai tileistä, joiden profiilista löytyy ainoastaan pari huonolaatuista selfietä, jos niitäkään. Harjaantunut somen käyttäjä tunnistaa leikkitilit nopeasti, mutta toisaalta ne on helppo sekoittaa tileihin, jotka eivät ole aktiivisia mutta jotka ovat silti niin sanotusti aitoja tilejä. 

On siis äärimmäisen tärkeää pysyä aitona sosiaalisessa mediassa, vaikka seuraajamääräsi ei olisikaan suuren suuri. Ensi vuodelle on povattu mikrovaikuttajien uutta nousua, eli alle 10 000 seuraajan somekanavien odotetaan toimivan hyvinä mainostyökaluina. Yritykset käyttävät nimittäin entistä enemmän hajautustaktiikkaa sosiaalisen median mainoskampanjoita luodessaan, koska tällä tavalla he tavoittavat entistä laajemman yleisön mainoksilleen. 

2 | Blogin lukijamäärien feikkaus

Blogeissa feikkaus ei ole ihan niin helppoa, mutta lukijamääriä voidaan manipuloida siten, että kerrotaan sivulatausten määrä kävijämääränä. Jos yksi lukija vierailee kolmessa postauksessa, tilastot kertovat uniikkien kävijöiden määräksi yksi mutta sivulatauksien määräksi tällöin kolme.

Jos blogissa vierailee kuukausittain 10 000 uniikkia kävijää mutta sivulatauksia on 30 000, houkutus voi olla suuri vääntää sivulataukset kävijöiksi. Valitettavasti yritykset, joille kaupallinen yhteistyö ei ole tuttua, eivät erota näitä kahta toisistaan.

3 | Et tunne seuraajiasi

Kolmas virhe on ehdottomasti se, että et tunne lukijoitasi etkä näin ollen pysty lainkaan ennustamaan heidän mahdollista ostokäyttäytymistään. Jos laitat aikaa ja vaivaa oman kohderyhmäsi tutkimiseen ja selvität, millaisista asioista lukijasi ovat kiinnostuneita, olet jo hyvän äärellä.

Silloin voit paremmin räätälöidä omassa blogissasi näkyvää mainossisältöä. Voit päättää, millaisten yritysten kanssa sinun kannattaa alkaa tekemään esimerkiksi affiliatemainontaa tai kaupallista yhteistyötä. 

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

4 | Mainostat ”kaikkea kaikille”

Vaikka tuntisikin lukijansa ja osaisi jo hieman ennustaa heidän ostokäyttäytymistään, yksi virhe on ottaa kaupallistamiseen liian raskas kulma.  Tällöin aletaan mainostamaan ihan kaikkea, mistä tuloja on vain mahdollista saada.

Tällaisessa tilanteessa lukija usein kyllästyy jatkuviin mainospostauksiin ja tekee toimintasi perusteella tulkinnan, että päivität blogia tai muuta kanavaa ainoastaan mainostulot mielessäsi. Hyvin nopeasti tulee mielikuva, että aito ja lukijoitasi puhutteleva sisältö on sinulle täysin toissijainen seikka. 

Edellä mainitun kaltaisia tilanteita sattui menneinä vuosina monia, kun blogit alkoivat yhtäkkiä kaupallistua oikein rytinällä. Lukijat eivät olleet tottuneet kuratoituun mainossisältöön blogeissa ja niiden sosiaalisen median kanavissa.

Nykyään blogien mainossisältö on pääsääntöisesti todella tarkkaan harkittua jokaisen brändin osalta. Etenkin suuret mielipidevaikuttajat ja henkilöbrändit ovat tunnettuja siitä, että he mainostavat ainoastaan tuotteita ja palveluita, joita itsekin käyttävät arjessaan. 

5 | Et osaa perustella, miksi olisit hyvä yhteistyökumppani

Kun blogit alkoivat kaupallistumaan, halusi jokainen bloggaaja apajille. Alkuaikoina yrityksillä ei ollut nykyisen kaltaisia työkaluja, joilla mitata kampanjoiden tuloksia. Meno oli villiä ja varmasti moni kampanja jäi tuloksiltaan varsin köyhäksi, koska vaikuttaja ja yritys eivät yksinkertaisesti olleet hyvä ja aidosti kuluttajiin vedonnut pari mainosmielessä. 

Lue myös tämä: Näin jopa ”sillisalaattiblogi” voi saada ison yritysyhteistyön

Nykyään ja vastaisuudessa yhteistyöt ovat tarkkaan mietittyjä ja dataan nojaavia. Jokaisen blogista tai muusta sosiaalisen median kanavasta itselleen tulonlähdettä halajavan kannattaakin tuntea statistiikasta ainakin ne välttämättömimmät perusteet. Numeroilla on helppo perustella oma sopivuutensa yrityksen X kampanjaan ja todentaa kampanjan aikana tapahtuneet asiat, niin hyvät kuin huonotkin. 

Oman blogin datan tunteminen antaa sinusta myös ammattitaitoisen kuvan, ja erotut näin kilpailijoistasi positiivisesti. 

6 | Kilpailijoiden kopiointi

Suurin osa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa toimivista yrityksistä ja vaikuttajista seuraa itsekin lukuisia muita vaikuttajia ja yrityksiä. Tämän vuoksi monelle saattaa jossain vaiheessa tulla houkutus pienessä määrin kopioida sisältöä tai toimivaksi todettuja temppuja “viereisestä pöydästä”. 

Jo pitkään vallalla on kuitenkin ollut aitouden trendi, jossa erottuvuutta haetaan nimenomaan sillä omalla ja erilaisella tyylillä. Yllättäen se saattaa olla juuri se asia, joka ratkaisee jonkun tietyn kaupallisen kampanjan sinun eduksesi.

Ja kuten aiemmin mainittiin, moni yritys hajauttaa kaupalliset mainoskampanjansa monien eri vaikuttajien kesken, joten olemalla aidosti oma itsesi et voi hävitä, päinvastoin. Toki aitous vaatii aina ripauksen uskallusta, mutta jos ei koskaan kokeile mitään uutta, ei mikään muutu.

Esimerkiksi syyskuussa kouluttaessani hääbloggaajia heitin ilmoille ehdotuksen, että jokainen bloggaaja valitsee häämessuilta yhden aihealueen, josta kirjoittaa postauksen tai pari. Eli sen sijaan, että jokainen bloggaaja kirjoittaa yhden yleisen postauksen messuista, lukijat saavat nyt paljon laajemman kattauksen messujen sisällöstä.

Tämänkaltainen yhteistyö bloggaajien kesken on hedelmällistä myös siten, että nyt bloggaajat pystyvät jakamaan muidenkin sisältöjä omissa somekanavissaan, linkittämään omista postauksista muiden postauksiin ja rakentamaan yhdessä tehokasta hakukoneoptimointia puolin ja toisin.

7 | Oma brändituntemus

Vahva oma brändi mahdollistaa sen, että tuotettu sisältö on jatkuvasti linjassa ja kehitys tapahtuu oikeaan suuntaan. Kun tietää, mihin suuntaan haluaa viedä omaa brändiään tulevaisuudessa, voi yhteistyötkin valita se mielessä pitäen. Näin ei-kaupalliset postaukset muodostavat harmonisen sisältökokonaisuuden somekanavassasi tai blogissasi ja seuraajatkin tietävät, mitä odottaa.

Kun somekanavan tai blogin sisältö on tarkkaan harkittua ja kuratoitua, on myös helpompi huomata sisältö, joka ei istu linjaan, ja panostaa enemmän pidemmän aikavälin tulosta tuottavaan sisältöön. Kun sisällön linja on selkeä, sitoutuvat lukijatkin herkemmin tuottamaasi sisältöön. 

Älä siis roiski menemään ilman selkeää suunnitelmaa ja vaihda jatkuvasti tuottamasi sisällön linjaa. Tee itsellesi pidemmän aikavälin julkaisusuunnitelma, joka tukee aidosti tavoitteitasi. Voit tehdä esimerkiksi raakavedoksen seuraavan puolen vuoden postauksista kuukausitasolla, ja otsikoida raakileet valmiiksi. Kun panostat jatkuvuuteen, myös yhteistyökumppanit huomaavat jatkumon ja ymmärtävät sinun panostavan myös kaupalliseen puoleen tosissasi. 

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

8 | Älä pyydä anteeksi kaupallistamista

Kun blogit alkoivat muutama vuosi sitten kaupallistua, monet lukijat olivat asiaa vastaan. Kotikutoisuus viehätti, ja kaupallistumisen myötä spontaaniuden koettiin häviävän kuin tuhka tuuleen. Mainosten ilmestyminen blogeihin harmitti lukijoita pitkään, ennen kuin tilanne vakiintui. Nykyään moni mainoksia karsastava lukija osaa jo skrollata näppärästi niiden ohi sen enempää asiaan huomiota kiinnittämättä. 

Asia on herättänyt paljon keskustelua, sillä moni sisällöntuottaja kokee aivan oikeutetusti ansainneensa blogin tai muun somekanavan kautta saamansa lisätulon. Laadukkaan sisällön tuottaminen kanavaan kuin kanavaan on vaativaa puuhaa ja vaatii joskus jopa useiden tuntien kokonaistyön.

Edelleen moni ei ymmärrä bloggaamisen ja muun sisällöntuotannon olevan aivan oikeaa ja reilusti aikaa vievää työtä. Moni lukija ja seuraaja soisi sisällöntuottajan mieluummin tuottavan “kotoisan” sisältönsä ilman mitään ulkopuolista korvausta.

Ristiriita kuitenkin on, että nykyään pelkkä ”kotikutoisuus” ei enää riitä. Kilpailua on paljon, ja jokaisen bloggaajan ja somevaikuttajan on tuotettava laadukasta sisältöä erottuakseen massasta. Laatu vaatii aina aikaa.

10 virhettä jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden

Kuvan krediitti: Digital synopsis

9 | Piilomainonta

Kaupallista sisältöä tuottavaa henkilöä sitovat säännöt, joiden mukaan lukijan on helposti ja vaivattomasti voitava tunnistaa kaupallinen sisältö lukemastaan kanavasta. Kaikki kaupalliset yhteistyöt tulee siis eittämättä voida tunnistaa sellaisiksi. Myös esimerkiksi PR-näytteet tai muista tapahtumista saadut lahjat tulee merkitä erikseen tunnisteilla, jotka kertovat niiden olevan ilmaiseksi saatuja. 

Hyvän maineen saa pilattua nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa yrittämällä sisällyttää kanavaansa kaupallista sisältöä, jota ei ole merkitty asiaan kuuluvin tunnistein. Tämä tapa johtaa mitä todennäköisimmin varsin nopeasti kattavaan yleisökatoon, mikä ei varmasti palvele kenenkään sisällöntuottajan tarkoitusta.

Vaara on myös paljon laajempi. Kun yhden bloggaajan tai vaikuttajan maine menee, se vaikuttaa koko blogi- ja vaikuttajagenreen. Toimimalla lain ja sääntöjen mukaisesti jokaisen alalla olevan mahdollisuudet tuloihin kasvavat.

Älä siis syyllisty piilomainontaan, vaikka se joskus houkuttaisikin. Näin myös tulevat kaupalliset yhteistyökumppanisi ymmärtävät sinun olevan arvosi tunteva ja yhteisiä sääntöjä kunnioittava sisällöntuottaja, jonka kanssa yhteistyötä voi (ja kannattaa) rakentaa pidemmällekin aikavälille. Omakohtainen kokemus on, että sen jälkeen kun aloin lisäämään postauksiin selkeät merkinnät affiliatelinkeistä, komissioiden määrä on noussut selkeästi.

10 | Yhteistyöehtojen noudattamatta jättäminen

Jos olet kovalla työlläsi onnistunut hankkimaan blogiin tai someen mieluisan yhteistyökumppanin, hoida yhteistyö kunnialla loppuun asti ja ole erityisen tarkka yksityiskohtien kanssa. Nykyiset yhteistyösopimukset ovat usein pilkuntarkkoja ja sisältävät erilliset maininnat julkaisuajoista, käytettävistä #-tunnisteista, postauksiin tägättävistä yhteistyökumppanin sometileistä ja postauksien määrästä. 

Noudata sopimuksen ehtoja täydellisesti ja ole huolellinen linkkien ja tägäysten kanssa, sillä niihin eksyy helposti vääriä tilejä tai esimerkiksi välilyöntejä, jotka rikkovat linkin. Käy siis yhteistyöpostaukset ennen julkaisua läpi tiheällä kammalla, testaa jokaisen linkin toimivuus ja varmistu siitä, että olet varmasti täyttänyt sopimuksen jokaisen ehdon, sillä näin todistat taas oman ammattitaitosi yhteistyökumppanille ja varmistut yhteistyön jatkumisesta. 

Muista myös varmistaa ja tarkistaa, että yhteistyökumppanin tiedot on oikein kirjoitettu. Yritys tuskin haluaa jatkaa yhteistyötä, jos yrityksen nimi, perustamisvuosi tai mainostettu tuote/palvelu on kirjoitettu väärin.

Tässä 10 virhettä, jotka tuhoavat blogin kaupallisuuden. Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: