Miten luoda lisäarvoa asiakkaille blogin avulla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Oletko miettinyt, miten luoda lisäarvoa asiakkaille blogin avulla? Entä mitä hyötyä blogin kirjoittamisesta on asiakkaasi näkökulmasta? Miten se vaikuttaa myyntiin? Tässä artikkelissa kerron, miten voit luoda asiakkaillesi lisäarvoa blogin avulla.

Mitä lisäarvo oikeastaan on? Lisäarvolla tarkoitetaan sitä, että asiakas kokee saavansa palvelusta sellaisia asioita, joita hän ei muualta saa. Lisäarvo on siis parhaimmillaan kilpailuetu, joka syntyy yritykselle, kun asiakkaan odotukset ylittyvät. Se ei kuitenkaan aina liity vain tuotteiden tai palveluiden tuottamiin hyötyihin, eikä se aina ole ilmaista.

Miten luoda lisäarvoa asiakkaille blogin avulla?

Yksinkertaisimmillaan lisäarvo voi olla hankinnan helpottamista. Voit esimerkiksi antaa uuden työkalun oston yhteydessä ilmaisen opastuksen sen käyttöönottoon tai tarjota asiakkaalle hinnanalennuksen vaihdossa vanhasta tuotteesta. Asiakkaasi haluavat kuitenkin tietää tarkasti, mistä maksavat ja miksi. Selkeä viestintä on kaiken a ja o.

Heitä kiinnostaa myös se, millaista lisäarvoa tuotteesi tai palvelusi tarjoaa. Opettele siis kertomaan selkeästi, millaista lisäarvoa juuri sinä tarjoat. Nykyisten asiakkaidesi tarinat ja palautteet ovat yksi erinomainen keino tämän saavuttamiseksi.

Parhaimmillaan lisäarvon tuottaminen ei kustanna sinulle mitään. Lisäarvo on odotusten ylittämistä. Käydään seuraavaksi läpi, miten sinun blogisi voi ylittää asiakkaan odotukset.

Miksi blogi?

Monet yritykset käyttävät nykyään blogia liiketoimintansa tukena. Artikkelien avulla halutaan jakaa tietoa asiakkaille ja auttaa lukijoita ratkaisemaan pulmia. Välillä artikkeli voi käsitellä myös yrityksen tuotteita tai palveluita ja keskittyä niiden tarjoamiseen. Ei kuitenkaan kannata keskittyä blogissa suoraan myymiseen, vaan pikemminkin miettiä, miten voit auttaa lukijoitasi. Blogilla voit kerätä helposti yleisöä, jolle kyseiset aiheet ovat kiinnostavia ja hyödyllisiä.

Blogilla voit tarjota apua ja tietoa täysin ilmaiseksi. Sen jälkeen asiakas, joka on jo kiinnostunut blogin kautta tarjonnastasi, voi halutessaan ostaa tarjoamasi tuotteen tai palvelun. Lukijat etsivät ratkaisua, johon blogin avulla voit heidät tutustuttaa.

Lue myös tämä: Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma

Voit luoda yrityksestäsi blogin avulla helpommin lähestyttävän. Usein myös tulet itse yrittäjänä blogissa näkyviin, jolloin persoona herättää lukijoissa kiinnostusta. Näin voit sekä yrittäjänä että yrityksenä parantaa tunnettavuutta blogin kautta.

Blogilla voit luoda vastavuoroisuutta asiakkaan ja yrityksesi välille, sillä se on erinomainen alusta kysymyksien vastaamiseen ja toiveiden kuunteluun. Vastavuoroisuuden kautta rakennat luottamusta asiakkaasi ja yrityksesi välille. Blogi on loistava tapa viestiä sosiaalisessa mediassa ja ohjata lukijoita eri sivuille – verkkokauppaan, yrityksen tuotesivulle tai vaikka yhteydenottolomakkeeseen.

Ole oma itsesi

Määrittele tarkkaan, kenelle blogisi sisältö on osoitettu. Mieti, miltä potentiaalinen lukijasi näyttää. Mistä asioista hän on kiinnostunut? Millaisia kysymyksiä hänellä on niihin liittyen? Missä hän tarvitsee apua? Nämä kysymykset auttavat sinua määrittelemään ideaalisen lukijasi, jolloin voit muovata tekstistäsi persoonallisempaa, yksityiskohtaisempaa ja sitouttavampaa.

Vältä hienojen ja vaikeiden sanojen (eli jargonin) käyttämistä. Käytä sen sijaan yksinkertaista kieltä, jollaista käytät myös muissa sosiaalisissa tilanteissa. Yritä keskittyä ennemmin aktiivissa kuin passiivissa olevien lauseiden kirjoittamiseen: teksti kannattaa kirjoittaa minulta sinulle -muotoon. Kerro mieluummin, että ”Vastaan viestiisi 24 tunnin kuluessa” kuin ”Viestiisi vastataan 24 tunnin kuluessa”.

Sinun kannattaa tuoda blogissa esiin myös oman työsi vaiheita. Koska lukija on löytänyt blogiisi, lukenut juttujasi ja sitä kautta tutustunut sinuun tai yritykseesi, häntä luultavasti kiinnostaa, millaista työ on kulissien takana.

Kaiken tämän huomioon ottaen muista myös oma persoonasi. Pyri tuomaan omat ajatuksesi ja näkökulmasi esille – huomioi, että mielipide on eri asia kuin ajatus! Blogitekstin tarkoituksena on herättää tunteita. Tunteiden kautta lukijat joko ihastuvat tai vihastuvat, mutta ainakin he muistavat sinut ja yrityksesi.

Miten kirjoitat?

Blogi on lukijoillesi hyödyllisimmillään silloin, kun sitä on miellyttävää lukea. Tähän sisältyy paljon asioita, mutta tärkeimpänä on tekstisi luettavuus.

Blogissa kannattaa huomioida kappaleiden ja lauseiden pituus. Tekstiä on helpompaa lukea pienissä kuin isoissa osissa. Suosittelen jättämään tekstien väliin tilaa ja pitämään kappaleet lyhyinä, noin neljän rivin pituisina. Näin annat lukijasi hengähtää informaatiotulvan keskellä.

Aiheesta lisää: Kirjoittamisen ABC

Puhutteleva sisältö saa lukijasi tuntemaan, että puhut hänen kanssaan etkä hänelle. Lukijasi on silloin helpompaa kommentoida blogiasi, ottaa sinuun yhteyttä sähköpostilla tai jopa ostaa palveluitasi sivustolta.

Miten voit auttaa lukijoitasi?

Mieti, mistä potentiaalinen asiakkaasi unelmoi. Miten voit auttaa häntä saavuttamaan unelmansa? Blogissa kannattaa olla esimerkiksi ladattavia materiaaleja, joiden avulla tuotat lisäarvoa ratkaisua etsivälle lukijalle. Jos kirjoitat blogia sosiaalisen median markkinoinnista, voit tarjota lukijalle ladattavaa markkinointisuunnitelmaa tai julkaisukalenteria. Jos toimit hyvinvoinnin parissa, voi blogissasi olla vaikka erilaisia testejä auttamaan lukijaasi selvittämään oman hyvinvointinsa tasoa.

Osaat myös varmasti oman alasi parissa monia asioita paremmin kuin joku, joka on vasta harjoittelemassa sen pariin. Jaa siis rohkeasti tietoa asioista, jotka jo osaat. Sinulle asia saattaa tuntua yksinkertaiselta ja itsestään selvältä, mutta lukijaasi tieto voi auttaa paljon. Jo yksistään  tiedon jakaminen tuo paljon lisäarvoa asiakkaalle.

Lisäarvon tuottaminen tiedon jakamisella toimii täten myös markkinointikeinona. Oman tiedon ja osaamisen jakamisella saat näkyvyyttä ja ylität asiakkaan odotukset, mutta luultavasti hän on silti valmis ostamaan sinulta palvelun.

Vaikka asiakas olisikin kiitollinen, että hän löysi googlatessaan “Näin vaihdat auton öljyt itse” -artikkelisi ja oppi uutta, haluaa hän silti tuoda auton öljynvaihtoon osaaviin käsiin.

Kasvatat siis tunnettavuuttasi, annat lukijalle lisäarvoa ja rakennat luottamusta lukijan ja yrityksen väliin. Kun jätät myymisen vähemmälle ja keskityt auttamaan lukijoita, niin osa heistä varmasti ostaa jossain vaiheessa myös tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.

Aloita lisäarvon tuottaminen heti!

Blogi on erinomainen keino tukea liiketoimintaasi ja ohjata asiakkaitasi ostamaan juuri sinulta. He ovat tyytyväisiä saadessaan sinulta arvokasta tietoa ja oppivat tuntemaan sinut paremmin. Kun autat heitä, he auttavat sinua.

Blogi luo aina lisäarvoa asiakkaillesi. He näkevät asiantuntemuksesi, jolloin ostaminen tuntuu turvallisemmalta. Lisäarvon tarkoituksena on ylittää asiakkaidesi odotukset. Ja mikä parasta, se ei kustanna sinulle juuri mitään.

Lähteet:

  • https://blog.loyalistic.com/fi/asiakasuskollisuus-syntyy-4-lahteesta-26-lisaarvo
  • https://digimama.fi/yrittajan-blogi/lisaarvoa-asiakkaalle/
  • https://www.matkaopasvapauteen.com/vapaamman-elaman-rahoitus/diginomadiksi/digiyrittajaksi-bloggaamalla/
  • https://neilpatel.com/blog/an-enchanting-business-blog/

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: