Näin saat blogin taloudellisesti kannattavaksi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Voisin kirjoittaa tämän postauksen puhtaasti numeroiden näkökulmasta mutta uskon, että olemme käyneet sitä niin usein läpi, että tänään ajattelin ottaa aiheeseen uuden näkökulman.

Minulta kysytään paljon sitä, miten blogilla ja bloggaamalla oikeasti tehdään rahaa.

Ja vastaus on, että blogilla ei tehdä rahaa. Blogin tavoitteena on kerätä blogin ympärille yleisö eli sitoutunut lukijakunta, joka lukee (melkein) jokaisen postauksen, jakaa postauksia innokkaasti somessa ja kuuntelee tarkkaan, mitä sanottavaa sinulla on.

He ovat sinun ”fanejasi”, sinun yhteisösi ja jengisi. Ja he ostavat mitä suosittelet, koska he luottavat siihen, että ajattelet juuri heidän parastaan.

Näin saat blogin taloudellisesti kannattavaksi

Ennen kuin voit saada blogisi kautta yhtään rahaa, sinun on rakennettava vahva luottamuussuhde. Mitä enemmän lukija luottaa sinuun, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän ostaa sitä mitä suosittelet. Ostotapahtuma on siten aina luottamuskysymys.

Luottamuksen rakentaminen tulee monelle bloggaajalle yllätyksenä. Varsinkin, jos aikaisemmin on kuviteltu, että pelkkä kirjoittaminen ja julkaisu riittää. Mietitäänpä hieman vaikuttajia. Niitä bloggaajia, jotka ovat jo nyt suosittuja. Heillä on vahva henkilöbrändi. Sitä on rakennettu systemaattisesti ja pitkäjänteisesti.

Lue myös tämä: Rahaa nopeasti – näin tienaat blogilla

Brändi ei rakennu sillä, että postataan mitä sattuu itseä kiinnostavaa blogiin tai someen. Jokainen vaikuttaja ”palvelee” lukijaa tarjoamalla sisältöä, joka kiinnostaa heitä – eli lukijoita.

Jos blogi ei tuota tuloja, on aika hyväksyä, että tekee jotain väärin. Tai ainakin se, että jotain kannattaa tehdä toisella tavalla.

Kuuntelen parhaillaan Peter J. Voogdin ”6 months to 6 figures” äänikirjaa. Kirjassa Peter sanoo, että ”sinulle maksetaan sen mukaan, miten paljon lisäarvoa tuotat yleisöllesi”.

Tämä voi kuulostaa ärsyttävältä, varsinkin jos et tiedä, millaista lisäarvoa voit tuottaa tai mitä lisäarvo edes on!

Itse määrittelen lisäarvon siten, että ”se on tietoa, jota lukija ei löydä mistään muualta kuin blogistani”. Haluan rakentaa blogistani ”The Hub” paikan, johon tullaan viihtymään ja etsimään tietoa. Siksi en pysty tarkasti sanomaan, mitä lisäarvo tarkoittaa sinulle. Vain sinä voit vastata siihen.

Lisäarvo erottaa sinut muista saman alan ja aiheen bloggaajista. Lisäarvo saa sinut nousemaan sellaiseen arvoon, että lukijan on vain jatkettava blogisi lukemista ja viikkokirjeidesi tilaamista, jotta hän ei menetä mitään arvokasta.

Esimerkiksi kun perustin Unelma Onnellisuudesta blogin ja sille Facebook-yhteisön, halusin rakentaa yhteisöstä paikan, josta saa inspiraatiota ja luottamusta. Mietin pitkään, millaista sisältöä haluan julkaista Facebook-seinällä.

Huomasin monia erilaisia inspiroivia kuvia, mutta niiden tekstit eivät puhutelleet minua. Niinpä päätin etsiä sellaisia inspiroivia lainauksia, jotka puhuttelivat ensisijaisesti minua. Toivoin, että ne joita tekstit puhuttelevat, löytävät ennen pitkää yhteisöni. Ja näin myös kävi.

Lisäarvoa, lisäarvoa, vielä kerran lisäarvoa…

Lisäarvon tuottaminen voi tuntua vieläkin raivostuttavammalta, jos olet ajatellut, että sinä voit kirjoittaa vain itsestäsi omaan blogiisi. Valitettavasti se ei kuitenkaan toimi niin.

Lue myös tämä: Akateemisesti koulutettu bloggaa – meneekö uskottavuus?

Jos minä kertoisin sinulle nyt, että istun nojatuolissani, kirjoitan tätä postausta, poikani kuuntelee youtubesta saksalaisia räppäreitä ja kissani katsoo ikkunasta ulos, mitä sinä ”hyödyt” tästä tiedosta? Millä tavalla tämä tieto auttaa sinua? Entä miten voit käyttää tätä tietoa omassa arjessasi?

Juuri niin, et mitenkään. Ja se on se syy, miksi iso osa blogeista ei saa tuloja. Koska blogeissa kirjoitetaan vain tällaista ”minä minä minä” sisältöä.

Mutta jos kertoisin sinulle, että saadakseni rauhallisen työympäristön, olen hankkinut itselleni kuulokkeet Powerista (ei ole maksettu mainos) ja että kuulokkeet suodattavat pojan huoneesta tulevan musiikin lähes täydellisesti, mitä ajattelet nyt?

Jos sinulla on sama tilanne, että lapsi / lapset kuuntelevat musiikkia etkä pysty keskittymään, tämä tieto on sinulle hyödyllistä. Ja jos annan sinulle linkin + alennuskoodin verkkokauppaan, voi olla, että saatat jopa ostaa kuulokkeet itsellesi.

(HUOM! Kyseessä siis esimerkki 😉 )

Jos haluat tuloja blogin avulla, sinun on muutettava blogistasi paikka, joka palvelee lukijaa. Siis sitä ihmistä, joka lopulta ostaa tuotteen, jota suosittelet. Palveleminen tarkoittaa sitä, että kuuntelet, mikä lukijalle on tärkeää. Millaisia haasteita ja ongelmia hänellä on. Mihin hän kaipaa apua. Ja niin edelleen.

Jos siis olet tähän saakka kirjoittanut blogia vain siitä, mitä sinulle kuuluu, mitä koirallesi kuuluu, miten lapsesi oppi kävelemään tai millaista kohtelua sait lomamatkallasi, kannustan sinua miettimään asiaa uudelleen.

Nämä voivat toki olla viihdyttäviä tarinoita. Mutta miksi lukijan pitäisi välittää tarinastasi niin paljon, että hän palaisi takaisin blogiisi, kun ainoa ihminen joka hyötyy, olet sinä itse?

Ainoa keino epäonnistua bloggaamisessa

Myös taloudellisesti – on yrittää tyrkyttää ja myydä lukijoille tuotteita, joita he eivät tarvitse, halua ja jotka eivät auta heitä parantamaan elämänlaatua tai arkea.

Vaikka hyvällä copyllä pystytään suostuttelemaan henkilö ostamaan, pidemmällä aikajänteellä luottamus heikkenee. Jossain vaiheessa lukija ymmärtää, että hänen parastaan ei ajatella. Ja tähän haluan auttaa sinua tekemään muutoksen. Olitpa yrittäjä tai bloggaaja.

Kun blogi rakennetaan oikealla tavalla, kun sinne tuotetaan oikeanlaista sisältöä ja lukija sitoutetaan palaamaan takaisin, ”myynti” ja tuotteiden suosittelu on paaaaaljooooon helpompaa.

Lue myös tämä: Näin rakensin itselleni useita passiivisia tulonlähteitä

Blogisi lukija haluaa luottaa siihen, että suosittelet ja myyt vain niitä tuotteita, jotka ovat hänelle (lukijalle) hyväksi. Eikö se olekin reilua? Ja siihen bloggaamisen tulee tähdätä. Luottamuksen rakentamiseen. Taloudellinen menestys seuraa sitten perässä.

Miten paljon tarvitaan, jotta blogi on taloudellisesti kannattava?

Noh, koska rakastan numeroita, olihan tähän nyt pakko ottaa jotain lukujakin. Jokaisen on itse päätettävä, miten paljon haluaa bloggaamalla tuloja. Mutta on ymmärrettävä, että pelkkä ”2000 € / kk” tavoite ei riitä.

On päätettävä, mistä se raha tulee. On laskettava, miten paljon rahaa on mahdollisuus saada. On katsottava tilastoja ja tehtävä muutoksia niiden perusteella. Ja on huolehdittava siitä, että tulovirta on jatkuvaa.

Esimerkki

Itselläni on tässä blogissa yksi postaus, joka on tuonut minulle vuoden alusta tuloja yhteensä 6 449,10 € (brutto).

Koska olen yrittäjä, maksan tuosta summasta alvit ja ohjelman ylläpitokulun, jolloin nettona minulle jää 5199,91 €. Kuukautta kohti tuloja on tullut n. 520 €. Jos haluaisin, että kyseinen postaus tuottaa minulle 2000 € kuussa rahaa, se tarkoittaa, että minun on tehtävä ”myyntiä” 2 480 € / kk.

Jotta onnistun siinä, minun on

  • tarkasteltava lukijamääriä, klikkiprosentteja ja konversioita
  • mietittävä, mitä olen tehnyt
  • miettittävä, mitä kannattaa tehdä eri tavalla seuraavaksi
  • analysoitava tuloksia ja tehtävä päätöksiä
  • myös uskallettava ottaa riskejäkin

Okei, mitä tietoja tarvitsen?

Miten paljon postausta on luettu vuoden alusta?

  • 12 227 kertaa (1 222 / kk)

Kuinka monta kertaa affiliatelinkkiä on klikattu?

  • 1110 uniikkia klikkausta (111 / kk)

Kuinka monta ”tuotetta” on ostettu affiliatelinkin kautta?

  • 96 

Näiden tietojen valossa pystyn laskemaan sekä CTRn että konversion.

CTR = Click through rate

  • (1 110 / 12 227 ) x 100 = 9,08 % (keskiarvo ja hyvä tavoite on 2 %)

Konversio 

  • (96 / 1 110) x 100 = 8,65 % (keskiarvo ja hyvä tavoite on 2 %)

Toimenpiteet

Seuraavaksi minun onkin aika miettiä, mitä minun tulee tehdä, jotta saan tulot nousemaan. Jos tavoitteena on saada kyseisestä tuotteesta komissioita 2 480 € kuussa, minun pitää ”myydä n. 35 kappaletta kuussa.

Jotta se olisi realistista, affiliatelinkkiä tulisi  klikata

  • 35 / 0,0865 = 405 kertaa kuussa

ja lukijoita tulisi olla

  • 405 / 0,0908 = 4 460 per kuukausi

Mitäpä luulet, onko tavoite realistinen?

Ei minustakaan. Ja mikä pahinta, moni ei edes laske näitä tietoja. Blogi tuputetaan täyteen affiliatelinkkejä ja sitten huokaillaan, kun tuloja ei tule. Mutta jos bloggaaja ei tiedä MIKSI lukija ei osta, on aika vaikea kehittyä.

Tämän esimerkin valossa on järkevämpää ottaa toinen tuote, jolle rakennan samanlaisen postauksen ja pyrin saamaan sekä klikkaukset että konversiot samalle tasolle (toki riippuu myös siitä, millaisen komission saan yhdestä tuotteesta).

Toisin sanoen jos onnistun toistamaan tämän saman prosessin 4 muun postauksen ja tuotteen kanssa, minun on mahdollista saavuttaa tavoitteeni.

Ja tätä olenkin lähtenyt tekemään. Minulla on blogissani kaksi muuta tuotetta, joista toinen tuottaa jo 150 € kuussa ja toinen 50 € kuussa. Viimeistään ensi vuoden alussa minulla on tarkoitus panostaa näihin postauksiin, uudistaa ja optimoida ne ja lähteä sen jälkeen ohjaamaan sinne liikennettä.

Olen valinnut tuotteet siten, että samat lukijat eivät välttämättä tarvitse niitä, jolloin mahdollisuus saada jokaisesta tuotteesta 500 € komissioita, on suurempi.

Yhteenveto

Okei, tässä tulee sitten se hyvä uutinen. Samankaltaista strategiaa voi hyödyntää, vaikka

  • toimisit kumppanina muille
  • möisit palvelua
  • möisit omia digi- tai fyysisiä tuotteita

Lue myös tämä: [Tee töitä kotona] 16 työtä, joista voit tienata jopa 20 000 € kuussa

Periaate ja strategia on sama:

  • luottamus
  • uskottavuus
  • hyödyllisyys
  • auttaminen
  • tuotteen suosittelu / myynti

Kuulostaako loogiselta? Miten aiot hyödyntää tämän postauksen tietoja omassa blogissasi?

Toivon nimittäin, ettei lukeminen jää pelkästään lukemisen tasolle vaan oikeasti otat vinkeistä vaarin ja lähdet tekemään muutoksia omaan blogiisi 🙂

Pinnaa minut Pinterestiin

Näin saat blogin taloudellisesti kannattavaksi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: