Poista nämä 5 asiaa sivupalkistasi välittömästi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Oletko joskus innoissasi lisäillyt sivupalkkiin paljon erilaisia vimpaimia ja lisäosia? Siellä saattaa olla erilaisia sosiaalisen median painikkeita, kuvia, tuotesuosituksia, linkkejä, tilastoja, suosituimpia postauksia, viimeisimpiä kommentteja, mainoksia… huh, olihan tuossa jo listaa.

Mutta…

Mieti hetki lukijaasi. Mitä jos itse olisit ensimmäistä kertaa blogissasi? Löydätkö kaiken tarpeellisen heti vai osuuko silmiisi epäolennaisia asioita?

Haluaako ensi kertaa blogissasi vieraileva varmasti ostaa sinulta jotain? Entä haluaako hän tietää, kuka toinen bloggaaja on antanut sinulle kunniamaininnan tai kuinka monta lukijaa blogissasi vierailee joka päivä?

Mikä oikeastaan sivupalkin tarkoitus on?

Noh, lukemalla tämän postauksen kerron sinulle:

  • mitkä 5 asiaa sivupalkista kannattaa poistaa heti
  • miten voit korvata sivupalkissa nykyisin olevat vimpaimet luonnollisemmin
  • onko sivupalkki oikeastaan edes tarpeellinen

Poista nämä 5 asiaa sivupalkistasi välittömästi

Olemme tottuneet siihen, että blogeissa on sivupalkki. Ennen vanhaan sivupalkkeja oli molemmissa reunoissa, sitten se siirrettiin vasempaan laitaan ja nykyisin se on oikeassa laidassa. Jos sivupalkki on edelleen vasemmassa laidassa, suosittelen lämpimästi sen siirtämistä oikeaan.

Sivupalkin tarkoitus ei ole olla sekava kokonaisuus epäolennaisia asioita. Sen tarkoitus on ohjata lukijaa luonnollisesti paikasta toiseen. Se on paikka, johon kannattaa kerätä juuri niitä asioita, jotka haluat tuoda lukijan huomioon – lukijaa kuitenkin arvostaen.

Selkeyttämällä blogisi ulkoasua, saat lukijat viihtymään blogissasi pidempään. Lukijan on helpompi löytää kaikki oleellinen ja tärkeä, kun olet poistanut sivupalkista muutamia häiritseviä elementtejä, kuten

1. Pitiiiiikät tunniste-/kategoria-/avainasana listat

Tunnisteiden (eli tagien) tarkoituksena on helpottaa sopivien blogipostausten löytämistä. Ongelma on vain siinä, että usein lisäämme postauksiin ison joukon tunnisteita, joita emme välttämättä käytä montakaan kertaa jatkossa.

Silloin syntyy ilmiö, jossa yhtä tunnistetta kohti löytyy vain yksi tai kaksi blogipostausta. Kun lukija klikkaa vaikkapa tunnistetta ”koiranpennun koulutus”,pahimmillaan hän saa eteensä vain yhden ainoan postauksen.

Jos aihe olisi kiinnostanut lukijaa enemmän, hän ei enää koe tarvetta jäädä pidemmäksi aikaa, koska postauksia ei ole enempää.

Mitä enemmän tunnisteita lisäät yksittäiseen blogipostaukseen, sen vaikeampaa Googlen on nostaa postauksia hakutuloksissa korkealle. Eli, mitä enemmän sinulla on tunnisteita, sitä heikompi näkyvyys Googlen hakutuloksissa on.

(Tämä asia vaatii enemmän läpikäymistä, joten otan tämän käsittelyyn sunnuntaina julkaistussa blogipostauksessa)

Kategoriat puolestaan ovat isompia kokonaisuuksia, joiden alle voidaan tehdä alakategorioita. Esimerkiksi omassa blogissani on kategoria ”Blogin tekniikka”, jonka olen jakanut 2 alakategoriaan

  • Bloginliikenne
  • Blogin kirjoittaminen

Noh, omatkin kategoriat hakee vielä muotoaan 😀

Monet bloggaajat saattavat sekoittaa tunnisteet ja kategoriat keskenään. Käytitpä kumpia tahansa, muista tämä:

Mitä enemmän annat lukijalle vaihtoehtoja etsiä postauksia, sitä vähemmän se kiinnostaa.

Tästäpä oikeastaan päästään siihen, miksi suosittelen lämpimästi rajaamaan blogin tarkasti. Tällöin keskityt kirjoittamaan rajatun aiheen sisällä. Saat blogiin  4 – 6 kategoriasta, joista kirjoitat aktiivisesti. Tällä tavalla saat enemmän sitoutuneita lukijoita, jotka viihtyvät blogissasi pide

mpään.

Aiheesta lisää: 5 vinkkiä miten löydät aiheen blogillesi

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Vaihtoehto tunniste-, kategoria- tai avainsanalistoille sivupalkissa:

Jos sivupalkista löytyy joko kaksi tai kolme listaa, vähennä määrä yhteen. Eli valitse vain se, joka lukijan kannalta on eniten hyödyttävä vaihtoehto. Karsi jatkossa tunnisteiden, kategorioiden ja avainsanojen määrää. Jos huomaat, että tunnisteita tai avainsanoja on 35, pyri vähentämään ne enintään 15.

Jos postauksia on paljon (siis monelta vuodelta), postausten läpikäyminen ja tunnisteiden tai kategorioiden vähentäminen tuo todella paljon lisätyötä. Tässä tapauksessa suosittelen harkitsemaan tunnisteiden poistamista sivupalkista kokonaan ja korvaamista ne kategorioilla.

Monissa blogialustoissa on mahdollisuus valita, mitkä kategoriat näkyvät listauksessa, jolloin pystyt valitsemaan vain ne, joita luetaan eniten ja joista jatkossa haluat kirjoittaa. Tämä pakottaa sinua enemmän miettimään millaista sisältöä kirjoitat. Lupaan sen, että rajaamalla aihetta, tulet saamaan lisää lukijoita, jotka viihtyvät blogissasi pidempään.

Kategorioissa suosin 4 – 6 pääkategoriaa, joiden alle voidaan tehdä enintään 3 alakategoriaa. Tällä tavalla kategorioita on kaikkiaan enintään 18. Mutta, käyn tätä asiaa enemmän läpi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta keskiviikkona.

2. Viimeisimmät artikkelit

Lukijalle voi tarjota lisää luettavaa mutta viimeisimpien artikkelien sijaan hyödynnä suosituimpia artikkeleita. Joka tapauksessa lukija menee blogiin ja näkee postaukset uusimmasta vanhimpaan. Siksi tuntuu turhalta lisätä sivupalkkiin samoja postauksia toistamiseen.

Suosituimmat postaukset sen sijaan kertoo lukijalle, mitä muut lukevat blogissasi juuri nyt ja saa uudetkin lukijat kiinnostumaan niistä.

Jos mahdollista, hyödynnä tätä kikka kolmosta:

Lisää yhteen tai enintään kahteen suosituimpaan postaukseen affiliate-linkki yhteen tuotteeseen, joka sopii kirjoittamaasi aiheeseen. Tällä tavalla maksimoit postauksen hyödyn: saat lisää lukijoita ja mahdollisesti lisää tuloja 🙂

Vaihtoehto viimeisimmille artikkeleille

Ohjaa lukijoita blogipostauksen sisällä muihin postauksiin, kuten minä tein alla

Lue lisää: 15 syytä, miksi blogisi ei tule koskaan menestymään

Tämä on paljon tehokkaampi keino. Ohjaat lukijaa samankaltaisiin postauksiin luonnollisesti, jonka ansiosta lukija viihtyy blogissasi yhä pidempään. Sweet!

3. Pitkät mainosbannerit

Pitkät mainosbannerit tuovat joskus blogiin turhaa pituutta. Joka tapauksessa fakta on se, että kolme ylintä osaa sivupalkissa saavat eniten huomiota lukijoilta.

Varsinkin, jos mainosbannerit eivät tuota sinulle mitään, ne kannattaa poistaa ja korvata muulla tavalla.

Muista, että määrä ei koskaan korvaa laatua. Affiliate-ammattilaiset suosivat kourallista affiliate-tuotteita, joita he suosittelevat. Siksi sivupalkin täyttäminen erilaisialla mainosbannereilla on turhaa.

Vaihtoehto sivupalkin mainosbannereille

Voit lisätä mainosbannereita suoraan postaukseen, jossa ne ovat paljon tehokkaampia kuin sivupalkissa. Itse en käytä blogissani mainosbannereita mutta tämän postauksen kohdalla teen poikkeuksen näyttääkseni bannerin tehon.

Alla oleva mainosbanneri pysäyttää takuuvarmasti sinut hetkeksi, se erottuu tekstistä ja koska olen tehnyt sen itse, olen voinut vaikuttaa bulletteihin, joita korostan.

Poista nämä 5 asiaa sivupalkistasi

Mainosbannereita voi hankkia affiliate-verkostoista tai sitten tehdä itse. Yllä oleva kuva on tehty ilmaisella Canvalla ja siihen olisi mahdollista lisätä affiliate-linkki. Jätin linkin tässä tapauksessa kuitenkin pois.

Toinen vaihtoehto korvata mainosbannerit on lisätä affiliate-linkkejä postaukseen. Ennen kuin teet sen, lukaise 19.7.  julkaistu blogipostaus, jossa käyn affiliate-markkinointia tarkemmin läpi.

4. Google kääntäjä

Kansainvälisten lukijoiden saaminen blogiin on tietysti huippua mutta Google kääntäjällä teet enemmän itsesi naurunalaiseksi kuin ammattitaitoiseksi bloggaajaksi (anteeksi karu kielenkäyttöni).

Oletko koskaan oikeasti lukenut, millaista teksti on Google kääntäjän avulla?

Tässä yksi esimerkki eräästä nimeltä mainitsemattomasta blogista:

”Kovin kauaa ei tämä ihanuus ehtinyt kaapissa oleentua ja onneksi tilasin sitä reilumman pätkän, koska se oli juuri se täydellinen kangas uuteen maksimekkoon.”

Käännös:

”Very long, this is not the beauty closet oleentua had time and, fortunately, I ordered a piece of it fairer, because it was just the perfect canvas to a new maxi.”

Vaihtoehto Google kääntäjälle

Jos haluat hankkia ulkomaalaisia lukijoita, käännätä postaukset ammattilaisella <3

5. Facebook tykkäyslaatikko, jos tykkääjiä on alle 500

Social Proof. Kertoo siitä, että muut tykkäävät siitä mitä teet. Mutta jos tykkääjiä on vähän, se antaa päinvastaisen vaikutelman.

Moni bloggaaja pyrkii hankkimaan lisää seuraajia (mm. Facebookiin) lisäämällä tykkäyslaatikon sivupalkkiin. Mutta jos oikeasti tykkäyksiä on vain 20, miten houkuttelevalta se vaikuttaa uusista lukijoista?

Jos tykkäyslaatikko on ollut sivupalkissa jo useamman kuukauden eikä tykkäysmäärä ole kasvanut, silloin se kannattaa hyvällä omallatunnollla heivata pois.

Voit hankkia lisää tykkääjiä muilla ja tehokkaimmilla keinoilla.

P.s. Jos tykkääjiä on paljon ja haluat ehdottomasti tykkäyslaatikon omaan blogiin, täältä löydät kuvaruutuohjeet, miten teet sen.)

Vaihtoehto tykkäyslaatikolle

Jokaisen blogipostauksen loppuun voit lisätä lyhyen kehoitteen esimerkiksi näin:

”Hei, joko me ollaan yhteyksissä Facebookissa? Käy tykkäämässä sivusta ja kommentoi lyhyt tervehdys. Vastaan jokaiseen kommenttiin jonka saan. Muuten, Facebookissa julkaisen muutakin kuin blogipostauksia…”

Ja ei. Tarkoituksena ei ole siirtää sivupalkin elementtejä alapalkkiin 😀

Onko sivupalkki oikeastaan edes tarpeellinen?

Kyllä

Sivupalkilla pystytään ohjaamaan lukijaa näppärästi eteenpäin sinne, mihin haluamme. Määrä ei korvaa laatua, joten mieti tarkkaan, mitkä 3 lisäosaa, widgettiä, vimpainta tai elementtiä haluat siihen laittaa.

Ei

Yli 65 % lukijoista lukee blogeja mobiililaitteella. Sen johdosta sivupalkki siirtyy blogipostausten jälkeen. Jos lukija lukee blogiasi mobiililaitteella, hän ei välttämättä koskaan skrollaa niin pitkälle, että näkisi, mitä sivupalkki sisältää.

Tarkista oma blogisi mobiililaitteella ja mieti lukijan kannalta, miltä se näyttää ja kannattaako se poistaa kokonaan.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: