3 keinoa tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla

Kukapa ei haluaisi herätä aamulla ja käydä katsomassa yön aikana tulleita affiliate-komissioita. Se tunne, kun voit vain silloin tällöin kirjoittaa blogitekstejä ja raha virtaa säännöllisesti tilille.

Noh, ei se kovin kaukaa haettu keino ole, vaikkakin se alussa vaatii hieman enemmän töitä. Mitä pidempään blogisi on ollut olemassa, sitä vaivattomampaa tulojen saaminen on.

Tässä postauksessa käyn kanssasi läpi 3 keinoa tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla. Todennäköisesti tiedät vähintään yhden näistä mutta kommentoi ihmeessä, jos kaikki kolme ovat sinulle ennestään tuttuja.

3 keinoa tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla

1 | Suosittele tuotteita

Tämä on se kaikista tunnetuin affiliate-markkinoinnin muoto. Käytät tuotetta, josta pidät, ja haluat jakaa sen lukijoillesi. Lähes kaikki bloggaajat ja vaikuttajat tekevät juuri tätä. Tämä tuntuu helpolta ja nopeimmalta tavalta tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla.

Tässä kohtaa moni kuitenkin menee vikaan. Tuotteiden suosittelu ei ole pelkästään sitä, että kertoo käyttävänsä tuotetta. Suosittelu on sitä, että tuotteesta kertoo rehellisen mielipiteensä. Silloin tuotetta ei hehkuteta maasta taivaaseen eikä ylistetä suurin sanoin vaan kerrotaan, mistä pitää ja mistä ei.

Esimerkiksi jos suosittelisin hotellia, jossa yövyin pari viikkoa sitten, voisin sanoa näin:

”Kun menen Helsinkiin, yövyn aina tässä samassa hotellissa, koska se on keskustassa, siihen on helppo tulla ja kaikki tarvittava on lähellä. Mutta tällä kyseisellä reissulla aamiaistarjoilut eivät onnistuneet parhaalla mahdollisella tavalla. Toisena aamuna puuttui ottimet ja toisena aamuna ovet avattiin hieman myöhässä.

Kuitenkin, tästä huolimatta, aion jatkossakin yöpyä tässä hotellissa, sillä se on juuri sitä, mitä haluan viikonloppureissulta.”

Kuten näet, en hehkuttanut hotellia maasta taivaaseen vaan kerroin rehellisesti, mitä mieltä siitä olen.

Moni bloggaaja pelkää kirjoittaa vioista, koska pelkää, etteivät yritykset sen jälkeen halua tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Tässäkin on hyvä huomioida, että harmaan sävyjä on monia.

Kyse ei siis ole siitä, että tuotteen tai palvelun haukkuu täysin lyttyyn, vaan kertoo, että aina ei kaikki mene nappiin. Se on inhimillistä. Vaikka aamupalat menivät reissuni aikana ”ei niin hyvin”, sanoin silti huomenta henkilökunnalle ja kiitin hyvästä ruuasta.

Annan toisen esimerkin toisesta ääripäästä.

Luin kerran affiliate-postausta teestä. Tee piti tilata ulkomailta, mutta sen ominaisuudet kiinnittivät huomioni. Luin erään suomalaisen bloggaajan postauksen kyseisestä teestä.

Hän kirjoitti aiheesta kaksi postausta, ensimmäisen kun alkoi juomaan teetä ja toisen 30 päivän kuluttua.  Odotin innolla varsinkin sitä toista postausta, sillä halusin tietää, oliko teen juonnilla 30 päivän ajan niitä vaikutuksia, joita luvattiin.

Kun luin toisen postauksen, petyin suuresti. Teen vaikutuksista ei ollut kirjoitettu oikeastaan mitään, ainoastaan että sitä kannattaa juoda. Ei avattu sen tarkemmin, miksi tai mitä vaikutuksia sillä oikeasti oli.

Postauksen lopussa oli kuitenkin linkki verkkokauppaan, josta alekoodilla teetä pystyi ostamaan 10 %:n alennuksella. Jätin teen ostamatta.

Fakta on, että tästä postauksesta paistoi läpi se, ettei bloggaaja ollut käyttänyt teetä vaadittua 30 päivää. Koska jos hän olisi käyttänyt, hän olisi kyllä pystynyt kertomaan siitä paljon enemmän kuin vain ”kannatti kokeilla”.

Katso tämä Reels, jossa puhun lisää affiliate-markkinoinnista.

affiliate-virheet

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

2 | Vertaile tuotteita

Toinen hyvin suosittu keino tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla on kirjoittaa vertailupostaus. Muoti-, kauneus- ja jopa hyvinvointibloggaajat tekevät tätä kahdella tavalla:

  1. Joko he vertailevat uutta tuotetta suoraan tuotteeseen, jota ovat käyttäneet jo pidempään
  2. tai ”Pihistä / Panosta” -tyyppisellä sisällöllä.

Esimerkiksi jos kauneusbloggaaja on käyttänyt vuosia samaa kosteusvoidetta ja hän päättää testata uutta merkkiä, hän voi kirjoittaa postauksen, jossa vertailee näiden kahden tuotteen ominaisuuksia keskenään. Uutta tuotetta tulee totta kai käyttää hieman pidempään, mutta hän voi kirjoittaa esimerkiksi 30 päivän aikana muutaman erilaisen postauksen, jossa hän kertoo havainnoistaan.

Kysymys kuuluukin, kannattaako tästä tehdä blogiteksti vai tuottaa sisältö someen.

Sekä että.

Somessa tavoitat nopeasti omat seuraajasi, mutta blogissa saat ihmiset kiinni Googlen kautta vielä kuukausien ja jopa vuosienkin päästä. Hyvin kirjoitettu evergreen eli ikivihreä blogiteksti tuo affiliate-komissioita säännöllisesti kuukaudesta toiseen.

Panosta / Pihistä -tyyppiset postaukset toimivat myös hyvin. Monet bloggaajat pelkäävät suositella arvokkaampia tuotteita, koska he ajattelevat, ettei heidän lukijoillaan ole varaa ostaa niitä. Fakta on, että noin 1–3 prosentilla lukijoistasi on varaa ostaa arvokkaampi tuote. Komissioiden näkökulmasta tämä tarkoittaa, että jos sinulla on 10 000 aktiivista lukijaa kuukaudessa, heistä 100–300 voi ostaa arvokkaamman tuotteen.

Jos tuotteen komissio on 8 % ja tuotteen hinta 1000 euroa, voit saada yhdellä postauksella komissioita jopa 480 euroa. Jos taas suosittelet tuotetta, jonka hinta on 15 € ja komissio 8 %, potentiaalinen komission määrä on 230 euroa. Joudut siis tekemään enemmän töitä, jos suosittelet edullisempaa tuotetta.

Kirjoittamalla Panosta / Pihistä -tyyppisen postauksen annat lukijoille mahdollisuuden päättää itse, kumman tuotteen he valitsevat. Sinun tehtäväsi on kuitenkin tärkeä: pysyä mahdollisimman neutraalina molempien tuotteiden kohdalla. Sillä jos lukija haistaa yhtään, että kehut enemmän arvokasta tuotetta kuin edullista, hän jättää tuotteen ostamatta.

3 keinoa tienata rahaa affiliate markkinoinnilla

3 | Kirjoita tuotteesta Case Study

Kolmas keino tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla on kirjoittaa tuotteesta Case Study -postaus. Mitä tämä tarkoittaa?

Se tarkoittaa, että kirjoitat erittäin syväluotaavan postauksen yhdestä tuotteesta. Tämä vaatii taustatutkimusta, ehkä tuotteen käyttäjien haastattelua tai jopa tuotteen tekijän tai myyjän lyhyttä kommenttia.

Case Study -postaus on tyypillisesti vähintään 2500 sanaa pitkä – siis syväluotaava.

Mutta miksi tällainen postaus kannattaa kirjoittaa?

Koska se vastaa kaikkiin kysymyksiin, joita potentiaalisen ostajan mielessä on kyseisestä tuotteesta. Case Study -postauksen jälkeen lukijan ei tarvitse mennä etsimään lisätietoja tuotteesta, vaan sinun kirjoittamasi sisältö vakuuttaa hänet ja auttaa häntä tekemään ostopäätöksen.

Useat bloggaajat kirjoittavat tuotteista hyvin vähän, koska he ajattelevat, että ”lukija voi itse etsiä lisää tietoa tuotteesta, ei minun tarvitse tietoa kertoa” tai ”tuotteesta kirjoitetaan jo niin paljon, ettei minun ei ole järkevää kirjoittaa tuotteesta tämän enempää”.

Mutta tämä ajatusmalli ajaa lukijat muihin blogiteksteihin, ja riski siihen, että lukija ostaa tuotteen jonkun toisen affiliate-linkin kautta, kasvaa.

Onneksi Case Study -postauksia ei tarvitse kirjoittaa jatkuvasti, ja suosittelenkin aina kirjoittamaan niitä tuotteista, jotka ovat arvokkaampia. Koska silloin ostopäätös vaatii enemmän aikaa.

Nyt tiedät 3 keinoa tienata rahaa affiliate-markkinoinnilla. Haluatko jutella lisää? Laita viestiä, vaihdetaan ajatuksia.

Julkaistu kategoriassa: