4 vinkkiä kaunokirjallisuudesta, joilla parannat yritysviestintää ja lisäät konversiota

Nämä vinkit auttavat sinua tekemään tehokkaampaa yritysviestintää. Tavoitat asiakkaasi paremmin, kehität asiakaspolkua ja lisäät konversiota.

Markkinointi on mielikuvien luomista ja tarinankerrontaa. Kaunokirjallisuuden tekniikat kuuluvat kuitenkin harvoin viestijän repertuaariin. Fiktio on pullollaan hyväksi havaittuja viestinnällisiä keinoja, joilla parannat asiakasviestintää.

Viesti ei ole vain sisältöä, sillä muodolla eli miten viesti kerrotaan, on myös väliä. Sen sijaan, että yrittäisit räjäyttää pankin nokkeluudella ja kikkailulla, kannattaa ensisijaisesti keskittyä selkeään viestiin.

4 vinkkiä kaunokirjallisuudesta, joilla parannat yritysviestintää ja lisäät konversiota

1. Tavallinen, mutta yllättävä

Moni yritys satsaa asiakasviestintään ja pyrkii saamaan siitä tajunnanräjäyttävää. Tavallinen voi kuitenkin olla parempi vaihtoehto – pienellä twistillä.

George Orwellin teos 1984 alkaa ehkä kaunokirjallisuuden vaikuttavimmalla aloituksella: ”It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen.”

Orwell vie lukijan lauseellaan ensin hyvin tavanomaiseen maisemaan, joka yhdellä sanalla muuttaa koko tunnelman. Yksityiskohta saa meidät kiinnostumaan: miten kello voi lyödä kolmetoista?

Kaurapohjaisista tuotteistaan tunnettu Oatly käyttää taitavasti perinteisen mainonnan keinoja, mutta viestii yllättävästi. Esimerkiksi seinän kokoisessa mainosteksissä lukee: ”You actually read this? Total success.” Mainoksessa esiintyy tekstin lisäksi vain kaurajuomatölkki.

2. Minämuoto lähentää asiakasta

Yksikön ensimmäinen persoona eli tuttavallisemmin minämuoto tuo lukijan lähemmäs. Minämuoto on samaistuttava, se tulee lukijan iholle ja on henkilökohtainen.

Annan esimerkin: monessa verkkopalvelussa navigaatiopainikkeet on nimetty hyvin yleisluonteisesti, kuten ostoskori, tarjoukset ja suosikit.

Jos yritys käyttää minämuotoa nimeämisessä, asiat muuttuvat heti persoonallisemmaksi. Ne eivät ole enää geneerisiä ostoskoreja tai tarjouksia, ne ovat juuri käyttäjälle tarkoitettuja: ostoskorini, tarjoukseni, suosikkini.

Käyttäjälle luodaan tunne, että hän on erityinen ja hänelle on luotu uniikkeja tarjouksia.

3. Istuta ja lunasta – panosta johdonmukaisuuteen

Johdonmukaisuus asiakasviestinnässä on mielestäni tärkein asia. Jos kerrot asian x, asiakas odottaa sinun toimivan sen mukaan.

Klassista istutusta ja lunastusta voi lähestyä ase-esimerkin kautta. Jos fiktiossa mainitaan tai esitellään ase (istutus), lukija tietää, että sitä käytetään jossain vaiheessa tarinaa. Lukija tietää, että mitä on tulossa, mutta ei sitä, milloin ja miten se tapahtuu (lunastus).

Jos yritys kertoo noudattavansa tiettyjä arvoja, on niitä silloin oikeasti noudatettava. Samoin, jos yritys kertoo, että tieto löytyy verkkosivuilta, tulee tiedon olla helposti löydettävissä.

Yritysmaailmassa istutus asettaa odotushorisontin eli vastaanottaja odottaa löytävänsä vastauksen tai kuulevansa asiasta helposti. Jos asiakas ei löydä lupaamaasi tietoa verkkosivuilta tai se on nimetty vaikeasti, hän luovuttaa ja poistuu sivuiltasi.

4. Teaserit lisäävät odotusarvoa

Kirjailija jättää luvun loppuun tarkoituksella cliffhangerin eli jonkin kiinnostavan juonipaljastuksen tai jännittävän kohdan, jotta jatkaisit seuraavaan lukuun heti.

Teaserit värittävät tavallista viestintää ja luovat kiinnostavuutta. Lisäksi niillä on statusarvoa, sillä uutisen kertominen luo erityistä asiakassuhdetta ja kertoo, että asiakas on teaserin arvoinen – hän kuuluu ”sisäpiiriin”.

Olisitko kiinnostunut kuulemaan uusista Fazerin suklaan mauista ennen kuin ne ovat kaupassa? Tai näkemään Marimekon kesämalliston kankaan – vaikka vain vilauksen helmasta – ennen kuin vaate on valmis?

Parhaimmillaan asiakkaasi alkavat aktiivisesti seurata sinua viestintäkanavissasi ja kiinnostuvat yrityksesi muista tuotteista tai palveluista.

Uskalla kertoa asiakkaille avoimesti tulevista tuotteista, vaikka suunnitelmat eivät ole täysin valmiit. Sneak peakit lisäävät odotusarvoa ja sitouttavat asiakkaitasi brändiisi. Jaa hieman tietoa, mutta älä kerro kaikkea.

Muista kuitenkin lunastaa lupauksesi myöhemmin. Liian suuret puheet ilman lunastusta viestivät ainoastaan markkinointikikaksi ja tuottavat pettymyksen.

Loistava yritysviestintä auttaa asiakasta oivaltamaan

Lyhyt ja ytimekäs on usein parempi kuin pitkä ja rönsyilevä. Aivan kaikkea ei tarvitse eikä kannata kertoa, panosta tärkeimpään asiaan. Luovan kirjoittamisen tunneilta tuttu hokema ”näytä, älä selitä” pätee monesti myös yritysviestinnässä.

Nykyisin joudumme päivittäin valtavan informaatiotulvan kohteeksi – halusimme tai emme. Siksi usein on parempi karsia sanomaa, jotta tärkein viesti löytää asiakkaan.

Etenkin sellainen viesti, joka kiinnostaa asiakasta ja palvelee hänen tarpeitaan.

***********************************

Vieraskynä

: 4 vinkkiä, joilla parannat yritysviestintää Artikkelin kirjoittaja ylläpitää suosittua Jälkisanat-blogia ja työskentelee freelancerinä markkinoinnin sekä viestinnän työtehtävissä.

Tarvitsetko apua markkinointistrategian luomisessa? Kaipaavatko kanavasi timanttista sisältöä? Ota yhteyttä mariia@kukkakorpi.com.

 

Julkaistu kategoriassa: