5 asiaa, jotka voit oppia Poikien Äidit -blogista

5 asiaa, jotka voit oppia Poikien Äidit -blogista. Poikien äidit -blogi on palkittu vuoden 2019 blogina. Blogi on kasvanut hyvin nopeasti suosituksi yhteisöksi, enkä yhtään ihmettele miksi. Olen törmännyt Poikien Äidit -blogiin useassa yhteydessä ja olen pitkään halunnut tutustua heidän sisältöönsä ja bloginsa toimintaan.

Poikien Äidit ei ole pelkästään blogi vaan yhteisö, jossa on useampia bloggaajia. Voitaisiin ehkä käyttää sanaa blogiportaali. Tämä tarkoittaa, että useat bloggaajat tuottavat sisältöä saman domainin alla mutta kuitenkin omina yksittäisinä blogeinaan. Tässä postauksessa tarkastelen kuitenkin alkuperäistä Poikien Äidit -blogia.

5 asiaa, jotka voit oppia Poikien Äidit -blogista

1. Postaustahti ja postausten pituus

Poikien äidit -blogi julkaisee noin 10 postausta kuukaudessa riippuen hieman kuukaudesta. Vuoden 2020 aikana postauksia on julkaistu kuukausittain 10–13 (toukokuun loppuun mennessä).

  • Tammikuussa on julkaistu 12 postausta.
  • Helmikuussa on julkaistu10 postausta.
  • Maaliskuussa on julkaistu 13 postausta.
  • Huhtikuussa on julkaistu 10 postausta.
  • Toukokuussa on julkaistu 10 postausta.

Tekstien pituudet riippuvat hyvin paljon postaustyypistä. Jos aihe on ”trendaava”, huomasin että postaus oli lyhyempi, mutta jos aihe oli ns. ”ikivihreä”, silloin artikkeli oli paljon pidempi, parhaimmillaan jopa 1200 sanaa. (Voi olla, että blogissa on myös pidempiä postauksia, sillä katsoin vain 42 postausta.) Postauksia on kuitenkin julkaistu 556 kappaletta kesäkuun 2020 alkuun mennessä.

Tekstien pituudet riippuivat siis paljon postaustyypistä, mutta keskimäärin puhutaan noin 600–1200 sanan teksteistä.

Blogissa käsitellään 8:aa eri osa-aluetta:

  1. Koti ja perhe
  2. Terveys ja liikunta
  3. ADHD-tarkkaavaisuushäiriö
  4. Yhteiskunta
  5. Vinkit
  6. Naiseus
  7. Yrittäjyys ja bloggaaminen
  8. Sisustus ja remontointi

Kaikki aihealueet liittyvät tietyllä tavalla loogisesti toisiinsa, ja niillä halutaan palvella yleisöä monipuolisesti. Mikään aihealue ei sinänsä eroa muista tai vaikuta olevan epäloogisesti valittu, vaan kaikki aiheet pyörivät tavallisen perhearjen ympärillä. Se onkin lukijan näkökulmasta erittäin hyvä asia.

2. Blogilla on selkeä kohderyhmä

Blogin nimikin sen jo kertoo, mutta kun luin postauksia, huomasin, että blogi oli selkeästi tarkoitettu poikien äideille. Aihe on valittu loogisesti, sillä kirjoittajat ovat itsekin poikien äitejä. Vaikka kirjoitetaan pojista, perheestä, parisuhteesta, hyvinvoinnista ja kaikesta siitä, mistä kirjoittaja tykkää kirjoittaa, on blogi myös hyvin tarkasti segmentoitu.

Segmentoidulla blogilla tarkoitan blogia, jonka kohderyhmä ja viesti ovat hyvin selkeät. Kaupallistamisen näkökulmasta tämä on äärimmäisen tärkeää, sillä blogit, jotka yrittävät puhutella kaikkia ihmisiä, eivät ole helppoja kaupallistaa.

En näe ison yrityksen toimitusjohtajaa lukemassa blogia, koska hän ei ole poikienäidit.fi-sivuston kohderyhmää. Tavallaan voisi olla, mutta kuitenkin segmenttinä yritysten toimitusjohtajat eivät aivan istu blogin lukijakuntaan.

Mikä pointti kohderyhmällä siis on? 

Poikienäidit.fi-blogilla on selkeitä kohderyhmiä, ja kohderyhmille kirjoitetaan trendaavista aihealueista sekä aihealueista, jotka ovat ikivihreitä.

Tässä muutama postaus trendaavista aihealueista. Huomaat postauksista, miten kirjoittaja keskustelee ja kohdistaa sisällön suoraan oikealle kohderyhmälle.

Poikienäidit.fi-blogissa on myös paljon ikivihreää sisältöä, kuten esimerkiksi näissä kahdessa kuvassa huomaat.

5 asiaa jotka voit oppia Poikien Äidit blogista

Ikivihreän sisällön tarkoitus on se, että se kestää aikaa. Saman postauksen voi lukea viidenkin vuoden päästä, ja se on silti ajankohtainen.

Aiheesta lisää: Mitä on ”evergreen content” eli ikivihreä sisältö?

3. Blogissa käytetään omia kuvia

Onko omien kuvien käyttäminen parempi asia kuin kuvapankkien kuvat? Kyllä ja ei. Kyllä siinä mielessä, että ne luovat  persoonallisuutta ja ne toimivat erinomaisesti perhe- ja hyvinvointiaiheen ympärillä. Ei siinä mielessä, että omien kuvien ottaminen vaatii kuitenkin aikaa ja vaivaa, samoin kuvien editointi ja stailaus. Poikien Äidit -brändillä on oletettavasti oma kuvaaja, joka on mukana tapahtumissa ja tuottaa visuaalista sisältöä somekanaviin.

Aloittavalle tai harrastebloggaajalle tämä ei ole mahdollista, jolloin bloggaajan tehtävänä on pyytää puolisoa tai ystäviä ottamaan kuvia.

Henkilökohtaisesti käytän pääsääntöisesti blogissani kuvapankkien kuvia, mutta silloin tällöin myös kuvakaappauksia – joskaan niitä ei ehkä voi omiksi kuviksi sanoa. 😀

Kuvapankkien kuvat nopeuttavat kirjoittamista ja postauksen julkaisemista todella paljon ja voivat olla joissain tilanteissa järkevämpi vaihtoehto omien kuvien sijaan.

Vaikka verkosta löytyy paljon ilmaisia kuvapankkeja, muista aina tarkistaa kuvien käyttöoikeus jokaisen kuvan kohdalla. On myös suositeltavaa, että seuraat kuvan alkuperäistä ottajaa somessa tai lahjoitat hänelle pienen summan rahaa kuvan käytöstä.

Ilmaisia kuvapankkeja ovat muun muassa

  • pexels.com
  • pixabay.com.

4. Blogi keskittyy myyvän otsikon löytämiseen

Poikienäidit.fi kirjoittaa todella mukaansatempaavia otsikoita, jotka herättävät uteliaisuuden ja joita haluaa oikeasti klikata.  Huomaan, että otsikointiin ja otsikoiden miettimiseen on käytetty oikeasti aikaa ja vaivaa, ja se on myös kannattanut. Tässä suora kuvakaappaus muutamasta todella hyvästä otsikoinnista, joita itse klikkasin:

5 asiaa jotka voit oppia Poikien Äidit blogista

Otsikointi on tärkeässä roolissa lukijoiden saamisessa. Neil Patelin mukaan 8/10 näkee kyllä otsikon somessa mutta vain 2/10 klikkaa sitä. Mitä mieleenpainuvampi otsikkosi on, sitä enemmän sinun on mahdollista saada lukijoita. Muista kuitenkin, ettet johda lukijaasi harhaan otsikolla, sillä se ärsyttää ja saa lukijan poistumaan blogista nopeasti.

Jokaisessa postauksessa on panostettu otsikointiin, jolla pyritään saamaan lukija kiinnostumaan aiheesta. Otsikot houkuttelevat somesta juuri oikeanlaisia lukijoita, ja julkaisuja on kiva jakaa somessa, kun ne vaikuttavat mielenkiintoisilta ja houkuttelevilta.

Jonna-Emilia, joka on blogin kirjoittaja, kertoo että vain 20 prosenttia kävijöistä tulee Googlen hakukoneiden kautta, mikä tarkoittaa sitä, että suurin osa tulee sosiaalisen median jakojen kautta.

5. Blogi johdattaa lukijan lempeästi kohti myyntiä

Blogissa on hyvin yleistä se, että linkkauksia ja suosituksia erilaisiin postauksiin tulee paljon. Yhdessäkin postauksessa oli 6 eri linkkausta toiseen postaukseen.

Postaukset, joihin kirjoittaja linkkaa, ovat blogin kulmakivipostauksia (engl. corner stone content), joissa mainostetaan yrityksen tulevia tapahtumia tai poikienäidit.fi-kirjaa.

Eli jokainen blogissa julkaistava postaus

  1. antaa lisäarvoa lukijalle (vinkkaa, auttaa, ehdottaa, suosittelee)
  2. pyrkii johtamaan lukijaa kauppaan (tarjoamalla sisältöön loogisesti liittyviä tuotteita, tapahtumia ja palveluja).

Esimerkiksi Poikienaidit.fi-tapahtumissa on risteilyjä ja lapsiperheille suunnattuja aktiviteetteja. Ajatuksena on kokoontua muiden lukijoiden kanssa yhteen.

Idea on mahtava, sillä heimojen, yhteisöjen ja yhdessä tekemisen henki toimii. Ihmiset haluavat kuulua johonkin yhteisöön, joten tässä poikienaidit.fi on onnistunut loistavasti.

Mitä siis opimme poikienäidit.fi-blogista?

Niin kuin opetan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa, jokaisen liiketoimintaa tekevän on ensin päätettävä blogin aiherajaus sekä kohderyhmä, jotta kirjoittaja tietää, kenelle kirjoittaa. Näin tekee Poikien Äidit -blogi.

Toinen huomio oli se, että jokaisen yrityksen, joka tekee liiketoimintaa blogillaan, tulee johdattaa lukijaa lempeästi kohti myyntitapahtumaa, kuten Poikien Äidit -blogi tekee. Tärkeintä on löytää erilaisia tapoja kaupallistaa oma blogi. Poikien Äitien kohdalla se on verkkokauppa sekä tapahtumat.

Kolmas huomio on se, että kannattaa kirjoittaa vaihtelevasti sisältöä trendaavista aiheista ikivihreään sisältöön. Pyri vaihtelemaan postausten pituutta. Voit kirjoittaa 600 sanasta aina yli 1500 sanan mittaisiin postauksiin. Omassa blogissani on pääsääntöisesti 800–3500 sanan postauksia, ja pituudet riippuvat hieman aiheesta.

Neljäs huomio on keskittyä postausten otsikointiin. Jokainen otsikko on mietitty tarkoin, jotta lukija klikkaa otsikkoa ja siirtyy lukemaan sisältöä. Ilman hyvää otsikkoa et valitettavasti saa lukijoita blogiisi.

Viimeisenä nostaisin esiin nämä kaksi asiaa: 

  1. Kuvaa omia kuvia blogiisi (jos mahdollista).
  2. Suosittele aina lisää luettavaa.

Jos vain mahdollista, hyödynnä omia kuvia blogissasi. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä menestyvän blogin tekemiseen. Tuo kuvissa omaa persoonallisuuttasi esiin.

Ja toisena suosittele aina postauksessa jotain toista postausta. Mielellään jotain sellaista postausta, joka johtaa myyntiin.

Oliko Poikien äidit -blogi sinulle tuttu? Millaisia huomioita sinulle on tullut kyseisestä blogista?

(Postauksen kansikuva: Unsplash)

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 12.10.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 298 tilaajien joukkoon