70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia tällä yksinkertaisella keinolla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia tällä yksinkertaisella keinolla. Tämän keinon voit ottaa käyttöön myös siinä tilanteessa, että olet vasta aloittamassa sähköpostilistan keräämistä.

Monella on viha-rakkaussuhde sähköpostimarkkinointiin ja uutiskirjeisiin. Tyypillisesti se johtuu siitä, että on itse joutunut kokemaan aggressiivista ja tyrkyttävää sähköpostimarkkinointia.

Oikein toteutettuna se kuitenkin tuo tämänkaltaisia tuloksia:

  • ”Suosittelen jokaiselle bloggaajalle sekä yrittäjälle lämpimästi Tiian viikkokirjeen tilaamista, sillä sitä kautta inboxiin ilmestyy säännöllisesti kultahippujen arvoisia vinkkejä ja ohjenuoria.”
  • ”Kiitos valtavasti kaikista sähköpostiviesteistä, blogista, Youtube-videoista, joita olet ilmaiseksi jakanut. Olen ihaillut sinua ja ammattitaitoasi. Kiitos siis kovasti. On niin mahtavaa, että osaavat ihmiset jakavat tietoa ja osaamistaan.”
  • ”Suosittelen, vaikka olenkin sitä mieltä, että Tiian viikkokirjeiden pitäisi olla maksullisia, sen verran tuhtia oppia, neuvoa ja niksiä niissä pukkaa!”
  • ”Hei, tiedätkö, että sä oot aivan super! Oon lukenut nyt sun sähköpostisi uutiskirjeitä jne. Aivan mieletön mitä jaat ja ilmaiseksi vielä. Kunhan sulla alkaa verkkovalmennuksia, niin infoa! Iso kiitos ja onneksi bongasin sinut!”

Palautteen rinnalla on toki kiva saada myös sitä rahavirtaa, ja tutkimuksetkin osoittavat, että jokaista dollaria kohden sähköpostimarkkinointi tuo 36 dollaria takaisin.

Tässä postauksessa näytän, miten saat 70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia yksinkertaisella keinolla.

Jotta kokonaisuus toimii, tarvitset seuraavat asiat:

  • yksinkertainen liittymislahja (esim. Canvalla tehty 3-sivuinen pdf-tiedosto)
  • autoresponder (itse käytän Active Campaignia jo kuudetta vuotta)
  • sekä työkalu, josta kerron kohta lisää.

70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia tällä yksinkertaisella keinolla

Olen itse käyttänyt näitä bannereita ja pop upeja jo useamman vuoden, ja niiden ansiosta sähköpostilistalleni liittyy 70 prosenttia enemmän ihmisiä kuin jos minulla olisi pelkkä laskeutumissivu.

Bannerin avulla pystyn myös itse määrittelemään, miltä banneri näyttää, sillä kyseessä on kuva, joka on tehty Canvalla.

Tässä postauksessa teemme yhdessä sinulle bannerin, johon on integroitu pop up -liittymislomake. Tämä lomake sisältää koodin, jota voit lisätä haluamiisi blogiteksteihin.

Valmis banneri näyttää tältä:

Ja valmis liittymislomake eli pop up näyttää tältä:

Koodi, joka lisätään blogitekstiin, näyttää tältä:

Tee liittymislahja ja banneri Canvalla

Ensimmäiseksi sinun kannattaa tehdä liittymislahja Canvalla, ladata se pdf-tiedostona omalle koneellesi ja lisätä se blogin mediatiedostoon. Tämän jälkeen lataa liittymislahjan kansikuva .png-tiedostona koneellesi, sillä tarvitset sitä kohta.

Seuraavaksi tee Canvalla uusi suunnittelumalli. Itse käytän kokoa 2000 x 715 px eli vaakabanneria.

Kun suunnittelumalli on tehty, lataa äsken koneelle lataamasi kansikuva Canvaan. Alla on video-ohjeet, joissa käytän jo kerran ladattua kansikuvaa.

Alla olevalla videolla näytän myös, kuinka voit muotoilla bannerin valmiiksi. Banneriin ei lisätä linkkiä mihinkään, vaan valmis banneri ladataan tietokoneelle.

Ennen kuin voimme tehdä varsinaista pop upia, sinun tulee tehdä Active Campaigniin lista ja lomake. Tästä postauksesta löydät ohjeet, kuinka teet ne.

Yksityiskohtaisemmat kuvakaappausohjeet liittymisprosessin tekemiseen löydät myös täältä.

Seuraavaksi siirrytään työkaluun, josta kerroin alussa. Kyseessä on LeadPages-ohjelma (*), jonka avulla voit tehdä erilaisia pop upeja, laskeutumissivuja, kiitossivuja ja huomiobannereita – näin muutaman mainitakseni. Kätevä työkalu ja nopea käyttää. Käytän sitä itse viikoittain.

(*) = kumppanuuslinkki. Tiesithän, että jos hyödynnät kumppanuuslinkkiäni LeadPagesin hankinnassa, teen tällaisen pop upin, bannerin ja liittymisprosessin sinulle täysin ilmaiseksi. Laita viestiä, niin kerron lisää.

Alla olevalla videolla näytän, kuinka teen LeadPagesissa bannerista pop upin, jonka voi sen jälkeen lisätä blogiteksteihin.

LeadPagesissa on mahdollisuus yhdistää pop up joko listaan tai lomakkeeseen. Käytä lomaketta, jotta rakentamasi automaatio lähtee käyntiin.

Jos yhdistät LeadPagesin pelkkään listaan, ihmiset kyllä liittyvät sähköpostilistallesi, mutta heille ei lähde mitään automatisoituja viestejä automaation kautta, jolloin heiltä jää liittymislahja saamatta.

Jos et ole vielä yhdistänyt LeadPagesia ja Active Campaignia, yllä olevalla videolla näytän, miten se tehdään. Tarvitset sitä varten Active Campaignista API Urlin ja API keyn, jotka löytyvät näin:

  • Kirjaudu Active Campaigniin ja klikkaa alhaalta rataksen kuvaa (Settings).
  • Klikkaa avautuvasta valikosta Developer.
  • Kopioi ensin Url ja sitten Key ja lisää ne LeadPagesiin.
  • Muista tallentaa.
70 prosenttia enemmän uutiskirjeen tilaajia

Homma ei kuitenkaan ole vielä valmis, sillä tarvitset tervetuloa-automaation Active Campaigniin. Muutama huomio:

  • Nimeä lista, lomake ja automaatio samalla nimellä tai lauseella, jotta tiedät jatkossa, mitkä kuuluvat yhteen.
  • Automaatio kannattaa aloittaa sillä, että henkilö liittyy listalle. (Automaation voi aloittaa myös tägillä, mutta tägit voivat olla hieman ongelmallisia myöhemmin.)
  • Automaatio tulee aktivoida, jotta se lähtee käyntiin.

Tervetuloa-automaation pituus on vähintään kolme viestiä ja viestien lähetysväli voi olla 3–7 päivää. Ensimmäisessä viestissä toimitat liittymislahjan, toisessa voit vastata yleiseen kysyttyyn kysymykseen ja kolmannessa kertoa hieman itsestäsi.

Tämän jälkeen voit ohjata ihmiset yleislistalle, jonka kautta he saavat säännöllisen viikkokirjeesi. Kun liität ihmiset yleislistalle vasta automaation lopussa, varmistat sen, ettei heille lähde samaan aikaan sekä automaation viestejä että viikkokirjeitä.

Kun olet kirjoittanut kaikki automaation viestit, muista tosiaan aktivoida automaatio klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa ”Active”-painiketta.

Näin saat 70 % enemmän uutiskirjeen tilaajia

Kun olet tehnyt listan, lomakkeen, automaation, bannerin, pop upin LeadPagesilla ja saanut pop upin koodin, voit sen jälkeen lisätä kyseistä koodia jokaiseen blogitekstiin, joka liittyy olennaisesti liittymislahjaan.

Itse aloin keräämään Airtableen kaikki blogitekstit (*) sekä tiedon siitä, missä on mikäkin liittymislahja. Jos minun tarvitsee joskus vaihtaa joku liittymislahjoista tai haluan poistaa jonkun käytöstä, en joudu käymään kaikkia 300 blogitekstiä yksitellen läpi.

Toki kaikkien postausten lisääminen Airtableen vei aikaa, mutta jälkikäteen sanottuna se oli vaivan arvoista. Otin pari lauantaipäivää ja lisäsin kaikki postaukset sinne.

Toinen hyvä asia on, että kun olet kerran tehnyt kaikki nämä vaiheet, voit sen jälkeen vain kopioida kaiken, tehdä tarvittavat muokkaukset ja saat uuden bannerin lisättyä nopeasti.

  • Canvassa sinulla on valmis malli bannerille, jolloin voit vain kopioida sen ja muokata tekstit sekä liittymislahjan kuvan.
  • Uuden listan tekeminen on nopeaa, samoin lomakkeen.
  • Liittymislahjan voit myös kopioida ja vain vaihtaa kansikuvan ja tekstit (jos olet kirjoittanut tekstit esimerkiksi Wordilla).
  • Automaation kopioiminen on nopeaa, ja sen jälkeen sinun tarvitsee vain tehdä uudet viestit. (Älä siis muokkaa automaation kopioituja viestejä, sillä se muokkaa myös alkuperäisiä viestejä. Tee siis uudet viestit aina uuteen automaatioon.)
  • Pop up on helppo kopioida LeadPagesissa, ja sen jälkeen voit vain vaihtaa kuvan, tekstit ja lomakkeen.
  • Ja kun sinulla on LeadPagesin koodi, voit vain lisätä koodin jokaiseen saman aihepiirin postaukseen hetkessä.

Kun toistat tämän prosessin pari kolme kertaa, homma alkaa sujumaan jo nopeasti. Itselläni menee tähän keskimäärin 1,5 tuntia aikaa.

Siksi kerronkin, että jos kaipaat apua, ota yhteyttä matalalla kynnyksellä. Teen pop upeja ja automaatioita ilmaiseksi sillä edellytyksellä, että olet käyttänyt kumppanuuslinkkiäni joko Active Campaignin tai LeadPagesin hankintaan.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit