Digimarkkinointi rakennusalalla | Digimarkkinoinnin näkökulmasta rakennus- ja peltiala on oikea kultakaivos. Useimmilla urakoitsijoilla on verkkosivut ja he ovat myös jollakin tasolla aktiivisia verkossa, mutta suurimmalla osalla tämän alan toimijoista verkkosivut ovat olemassa vain siksi, että on totuttu ajatukseen niiden olemassaolon pakosta.

Useimmat verkkosivut on tehty joskus 90-luvun tienoilla, eikä niitä ole päivitetty vuosikausiin. Verkkosivuilta löytyykin yleensä vain hienot referenssikuvat ja yhteystiedot, mutta siinä kaikki.

Väitän, että tällä hetkellä noin 15 % rakennus- ja peltialan yrityksistä, joilla on verkkosivut ja jotka ovat aktiivisia verkossa, yrittävät markkinoida palveluitaan.

Näiden yritysten markkinointi koostuu suurimmalta osin Google Adwords -kampanjoista. Esimerkiksi suorittamalla 'ikkunapelti' haun voidaan päätellä, että ensimmäiset kolme hakutulosta ovat maksettuja mainoksia.

Digimarkkinointi rakennusalalla

Kun taas tarkastellaan, mistä orgaaniset tulokset koostuvat, voidaan huomata, että ensimmäinen sivu on täynnä tuloksia suuriin verkkokauppoihin, jotka eivät sinänsä tuo hakusanalle juurikaan lisäarvoa.

Toisin sanoen, rakennusalan hakusanoille kilpailutus 'orgaanisista tuloksista' on tällä hetkellä erittäin pieni, ellei jopa olematon.

Digimarkkinoinnin asiantuntijoille tämä on suorastaan kultakaivos. Niin monille muille rakennusalan hakusanoille, ei siis pelkästään peltialalla, on edelleen sellaisia hakusanoja, joihin ei tällä hetkelle kukaan kiinnitä huomiota.

Miten kasvatetaan orgaanista kävijämäärää rakennusalan verkkosivulla?

Tässä piilee suurin haaste. Muilla aloilla backlinkien saaminen saattaa olla hieman helpompaa, sillä useimmat muut alat ovat jo heränneet digimarkkinoinnin tärkeyteen. He ymmärtävät backlinkin arvon ja tiedostavat, miksi sisällön tuottaminen on ylipäätään tärkeää.

Rakennusalalla tämä on hieman toisin… Yritäpä itse selittää kiireiselle Putkiasennus Oy firmalle, miksi olisi tärkeää, että heidän verkkosivunsa näkyvät sellaisilla sivuilla, joista he eivät välttämättä suoranaisesti saisi asiakkaita.

En myöskään tuomitse. Jos minunkin päivätyöni koostuisi rehellisestä ammattityöstä ja tulisin 12 tunnin työpäivän jälkeen kotiin hoitamaan yritykseni laskuja, ei minunkaan kärsivällisyyteni välttämättä riittäisi tämän asian pohtimiseen.

Tämän lisäksi kilpailutus rakennus- ja peltialalla on erittäin kovaa. Harvat yrittäjät haluavat, että linkki kilpailijan verkkosivuille näkyy omalla sivustolla. He pelkäävät, että mitä jos mahdollinen asiakas menisikin toisaalle.

Nämä ovat haaste, ja ennakkoluuloista on vaikea päästä eroon, kun kaikki eivät ole samaa mieltä asioista kanssasi eikä kaikkia saada samaan kelkkaan. On kuitenkin olemassa niksejä, joilla saat verkkosivujen kävijämäärää kasvatettua.

Sisältömarkkinointi rinnakkaisaloilla

Kuten aiemmin mainitsin, rakennusalan firmojen suurin yksittäinen ennakkoluulo on, että jos kilpailevan yrityksen edustaja kirjoittaa puolestani sisältöä, menetän sen vuoksi mahdollisia asiakkaita.

Tämä ongelma saadaan sivuutettua ottamalla yhteyttä sivustojen ylläpitäjiin, jotka toimivat myös rakennusalalla mutta eivät operoi suoranaisesti samalla toimialalla yrityksesi ja asiakkaidesi kanssa.

Esimerkiksi minun yritykseni Kajon Steel Oy, joka toimii rakennuspeltialalla, voi hyvin kirjoittaa sisältöä remonttifirmojen verkkosivuille. Remonttifirman näkökulmasta en ole suoraan kilpailevassa asemassa heidän kanssaan, ja mahdollisuus, että kirjoittamaani sisältöä jaetaan, on astetta korkeampi.

Toinen tapa saada sisältöä maailmalle on esimerkiksi miettiä, voisitko kirjoittaa sisältöä aivan toisen toimialan toiminnasta tai vaikkapa vapaa-ajan harrastuksista.

Jokaisella yrittäjällä on omat mielenkiinnon kohteensa ja vapaa-ajan harrastuksensa. Todennäköisesti löytyy paljon sivustoja, jotka käsittelevät juuri sinun harrastamaasi asiaa ja joille voisit mahdollisesti tuottaa vieraskynätekstiä.

Sisällön optimointi

Kun olet löytänyt hyvän kohteen, johon voisit sisältöä kirjoittaa, kannattaa tutkia, mitä nämä toimijat ovat aiemmin sivustolla tehneet tai mitä tekstejä he ovat aiemmin jakaneet.

Lähestymisen tulisi aina tapahtua asiakkaan halutun kohteen näkökulmasta. Viestisi tulisi aloittaa kertomalla, mitä hyötyä tekstisi sisältö tuo lukijalleen, jotta viestin vastaanottaja jaksaa lukea loputkin viestistäsi.

Sisällön optimointi jakautuu kahteen asiaan:

  1. sisällön optimointi lukijan näkökulmasta
  2. sisällön optimointi algoritmien näkökulmasta.

Jokainen, joka kirjoittaa yli 1000 sanaa pitkän artikkelin, haluaa että se jossain vaiheessa näkyy myös Googlen tuloksissa. Mikäli et tule julkaisemaan kirjoittaamasi artikkelia omalle sivustollesi, voit haluta myös, että se julkaistaan sillä julkaisualustalle, jonne olet artikkelisi lähettänyt.

Sisällön optimointi lukijan näkökulmasta tarkoittaa, että julkaisevan tahon lukijan täytyy pitää tuotoksestasi sen verran paljon, että kyseinen taho haluaa julkaista sen. Toinen seikka on, että kirjoituksesi täytyy olla mielenkiintoinen ja helposti luettava. Kirjoituksen täytyy tuottaa myös lisäarvoa mahdolliselle toiselle lukijalle. Muuten he eivät jaksa lukea paljon alkuotsikkoa pidemmälle.

Sisällön optimointi algoritmien näkökulmasta tarkoittaa, että kirjoittaessasi kannattaa miettiä jo etukäteen, millä hakusanoilla haluat artikkelisi löytyvän. Mikäli SEO (Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi) ei ole entuudestaan tuttu, ei tarvitse lannistua. On olemassa paljon apuohjelmia, jotka antavat etulyöntiaseman.

Mikäli sivustosi pyörii WordPress-ympäristössä, on olemassa plugari nimeltään Yoast SEO, joka on erittäin helppokäyttöinen.

Itse olen käyttänyt sitä jo monien sivustojen ja artikkelien luomiseen. Yoastin avulla kirjoittaessa muodostuu checklista asioista, joihin et välttämättä automaattisesti kiinnittäisi huomiota.

Toivoa kuitenkin on

Olen huomannut, että nuorempi sukupolvi, joka nyt ottaa ohjat monessa yrityksessä, on paljon tietoisempi digimarkkinoinnista. Nuoret yrittäjät keskittyvät markkinointiin niinä 'tyhjinä' hetkinä muiden keinojen välissä.

Tästä seuraa, että ymmärrys digimarkkinoinnista ja sen tärkeydestä kasvaa. Kannattaa jatkaa kullan kaivamista nyt kun kultaa vielä löytyy. Ei voi tietää, koska suonet kuihtuvat. 😉

***

Kajon SteelVieraskynä

Artikkelin on kirjoittanut Bart Jansen, helsinkiläinen perheenisä ja Kajon Steel Oy:n toinen perustajajäsen.

”Perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi lasta. Olen pitkään tehnyt töitä rakennesuunnittelijana rakennusalalla ja rakentaminen kulkee veressäni. Molemmat isoisäni olivat rakennusalalla. Toinen puuseppänä ja toinen infra-urakoitsijana.”

Tutustu Kajon Steelin nettisivuihin ja blogiin tarkemmin täällä.

 

 

 

Julkaistu kategoriassa: