Näin introvertti tekee itsensä näkyväksi verkossa | 5 vinkkiä

Näin introvertti tekee itsensä näkyväksi verkossa – 5 vinkkiä | ”Olen introvertti. En ole tottunut markkinoimaan itseäni ja osaamistani enkä halua nostaa itseäni esille. Miten voin menestyä yrittäjänä?”

Uskotko, jos sanon, että minäkin olen introvertti? Varsinkin, jos katsoo minun videoita tai livetallenteita, on vaikeaa uskoa, että olen introvertti. Mutta totuus on, että Youtubessa näkemäsi videot on kuvattu monta kertaa uudelleen. Olen äärimmäisen huono tuottamaan sisältöä nopeasti ja yleensä lamaannun, jos joudun tilanteisiin, joihin en ole voinut valmistautua etukäteen.

Bloggaaminen on ollut minulle loistava tapa tuoda esille omaa osaamistani, koska saan kirjoittaa tekstejä oman kodin rauhassa. Ja nimenomaan rauhassa, eli saan miettiä, pohtia ja suunnitella, ennen kuin kirjoitan ja julkaisen sisältöjäni.

Neljä vuotta yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen aloin pitämään livejä sekä Facebookissa että Instagramissa. Se on pitkä aika ja kertoo siitä, ettei esillä oleminen ole vahvuuksiani.

Ennen kuin aloin julkisesti pitää livejä somessa, pidin viikkolivejä meidän upeassa Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ FB-yhteisössä. Yhteisö oli tuttu ja turvallinen paikka harjoitella esillä olemista. Vasta kun tunsin riittävästi itsevarmuutta, aloin pitää livejä myös muille.

Olen siis elävä todiste siitä, että introverttikin voi menestyä yrittäjänä. Enkä todellakaan ole ainoa yrittäjä, joka on introvertti.

Näin introvertti tekee itsensä näkyväksi verkossa | 5 vinkkiä

Tämä postaus sopii sinulle, jos

  • olet introvertti ja haluat aloittaa liiketoimintaa verkossa tai kasvattaa sitä ja etsit erilaisia keinoja, miten voit erottua muista
  • olet kyllästynyt räiskimään sisältöä sinne tänne ja haluat mieluummin luoda aitoa lisäarvoa ja olla lähellä potentiaalisia asiakkaitasi
  • sinusta tuntuu, ettet aivan istu kylmään ja kovaan yritysmaailmaan ja haluat löytää tavan markkinoida itseäsi, joka sopii sinun arvomaailmaasi.

1 | Kuuntele ja ole empaattinen

Iso osa yrittäjistä pyrkii tuomaan esiin heidän oman mielipiteensä. Introverteille on kuitenkin luonnollisempaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaita enemmän ja syvemmällä tasolla.

Itsekin huomaan monesti pohtivani: ”Miksi asiakas ei pääse tässä kohtaa eteenpäin, miksi hän jää jumiin ja miten minä voin auttaa häntä eteenpäin?

Vaikka tämä voi kuulostaa ajan tuhlaukselta, lupaan että kiität minua vielä.

Me kaikki haluamme tulla kuulluksi ja nähdyksi. Siksi introverttina sinun supervoimasi on kuunnella, mitä ympärilläsi puhutaan, ja puhua vasta sen jälkeen.

Kysy yleisöltäsi kysymyksiä ja anna heille mahdollisuus kertoa omia näkemyksiään ja kokemuksiaan. Näytä, että olet aidosti kiinnostunut siitä, mitä yleisösi jakaa kanssasi. Ja kun on sinun vuorosi puhua, ihmiset kuuntelevat sinua mielellään, koska välitit heistä ensin.

2 | Analysoi ja perustele

Toinen introvertin supervoima on tiedon analysointi. Usein tarkastelemme tietoa useasta eri näkökulmasta ennen kuin päädymme johonkin ratkaisuun. Tämä ”taito” on ollut minulle itsestäänselvyys pitkään, jo ammattikorkeakouluajoista lähtien. Silti vasta yrittäjänä ollessani olen hyödyntänyt tätä toden teolla.

Vaikka tämä voi ulospäin vaikuttaa työläältä, introvertit tekevät tätä muun työn ohessa ja joskus todella nopeastikin. Mitä enemmän tätä taitoa harjoittaa, sitä paremmaksi siinä tulee. Kun lopulta päädymme johonkin lopputulokseen, meidän on helpompi kertoa se yleisölle JA se on paljon loogisempi ja yhtenäisempi.

Kun tuotat sisältöä verkkoon, olipa se blogi tai sosiaalisen median kanava, keskity käymään asioita useasta eri näkökulmasta läpi ja hyödynnä taitoasi ymmärtää asioita laajemmin.

Pura monimutkaiset menetelmät yksinkertaisiksi opeiksi ja vinkeiksi. Käytä aikaa kertoaksesi, miten yleisösi voi soveltaa opettamaasi tietoa omassa elämässään, arjessaan tai työssään. (Kuulostaako muuten tutulta? Ehkä olet törmännyt tähän ”ilmiöön” tässä blogissa…)

Avaa millaisia ongelmia ja sudenkuoppia edessä mahdollisesti on ja miten ne voidaan kiertää.

Lue myös tämä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

3 | Ole oma itsesi

Jos olet hiljainen ja tarkkaileva, älä yritä muuttaa sitä. Hyödynnä sitä omassa liiketoiminnassasi. Monesti ajatellaan, että mitä äänekkäämpi ja näkyvämpi on verkossa, sen parempi. Joo, esillä täytyy olla, mutta jos livenä oleminen ahdistaa, ei sitä pidä väkisin tehdä.

Tavoite on erottua massasta, ei olla massaa. Jos olet hiljainen etkä tykkää puhua livenä, kirjoita blogia. Panosta kirjoitettuihin somejulkaisuihin. Jos tekstin julkaisu pelottaa, pyydä että joku toinen tekee sen puolestasi. Hanki sisällöntuottaja, joka kirjoittaa auki ajatuksesi.

Jos et halua olla kaikille livenä läsnä, perusta oma FB-ryhmä, johon valitset jäsenet itse.

Sinun ei tarvitse tyrkyttää itseäsi joka tuutista väkisin ihmisille. Voit valita kaksi kanavaa, joihin panostat. Esimerkiksi itse panostan edelleen blogiin ja siihen rinnalle olen ottanut Facebookin, Youtuben ja Instagramin. Ja kuten postauksen alussa sanoin, minulta meni neljä vuotta ennen kuin uskalsin tulla livenä esiin tietokoneeni takaa.

4 | Keskity olennaiseen, älä äänekkyyteen

Suurin osa somessa olevista ihmisistä haluaa itselleen mahdollisimman monta seuraajaa ja paljon tykkäyksiä somejulkaisuilleen. He pitävät kovaa ääntä joka kanavassa ja yrittävät maksimoida seuraajamäärän kasvun.

Sen sijaan että sinä toimisit näin, mitäs jos keskittyisitkin olennaiseen? Introverttina huomaat helpommin eroavaisuuksia ja jopa virheitä, joita muut eivät välttämättä huomaa.

Joten kun muut hääräävät ja pitävät kovaa ääntä ja yrittävät saada äänensä kuuluviin, sinä voit keskittyä ratkaisemaan todellisia ongelmia, joita yleisölläsi on. Etsi uusia tapoja ratkaista vanhoja ongelmia.

Kun tuotat verkkoon sisältöä, joka on ajankohtaista ja olennaista, se ratkaisee akuutteja ongelmia. Silloin sisältösi lähtee leviämään lähes itsestään. Kun yleisösi saa sinulta avun, he jakavat tietoa mielellään myös eteenpäin.

Lue myös tämä: 15 keinoa kehittää kirjoitustaitoa

5 | Keskity tuloksiin

Verkossa on paljon yrittäjiä, jotka yrittävät asemoida itsensä trendikkäiksi ja hauskoiksi. Vaikka huumori kantaa pitkälle, kannustan sinua tuomaan esiin tuloksia, joita asiakkaasi saa.

Kumpi houkuttelee sinua enemmän:

  • Tulokset ja niiden tuoma vaikutus elämään
  • vai ego ja itsekeskeisyys?

Introverteille julkisuus ja egokeskeisyys ovat toissijainen asia. Monesti haluamme työskennellä hiljaa kulissien takana. Haluamme saada aikaan aitoa muutosta asiakkaiden elämässä sen sijaan, että korostaisimme jatkuvasti itseämme ja nostaisimme itseämme jalustalle.

Ja loppujen lopuksi aidot tulokset tuovat sinulle eniten asiakkaita. Kun keskityt tuomaan esiin asiakkaiden onnistumisia ja nostat asiakkaitasi jalustalle itsesi sijaan, tulet erottumaan massasta kirkkaasti.

Yhteenveto

Tässä on 5 keinoa, miten introvertti huomataan verkossa:

  1. Kuuntele ja ole empaattinen.
  2. Analysoi ja perustele.
  3. Ole oma itsesi.
  4. Keskity olennaiseen, älä äänekkyyteen.
  5. Keskity tuloksiin.

Mitä sinä haluaisit lisätä tähän listaan? Millaisia introvertin supervoimia sinulla on, joita olet hyödyntänyt omassa liiketoiminnassasi? Kommentoi! Jatketaan keskustelua.

Näin introvertti tekee itsensä näkyväksi verkossa | 5 vinkkiä
Julkaistu kategoriassa: