Kuinka aloittaa lifestyle-blogi jota kehutaan?

Kuinka aloittaa lifestyle-blogi jota kehutaan? Tämän kysymyksen sain jokin aika sitten Instagramissa. Minulta kysyttiin, vieläkö kannattaa aloittaa lifestyle-blogi vai olisiko järkevämpää keskittyä pelkkään someen.

Yksinkertaista vastausta ei ole, koska vastaus riippuu monesta eri tekijästä.

Ensinnäkin:

  • Tykkäätkö kirjoittaa? Rakastatko sitä? Voisitko kirjoittaa koko päivän ilman että se alkaa maistua puulta?
    • Silloin vastaus on Kyllä. Kannattaa aloittaa blogi?
  • Entä jos tykkää enemmän esiintyä, puhua tai on hyvä visuaalinen silmä ja kuvien ottaminen on paljon kivempaa?
    • Silloin ei kannata aloittaa blogia vaan kannattaa keskittyä someen (kuten esim. Instagramiin)

Toiseksi:

  • Mikä lifestyle-blogin aihe tarkemmin on?
  • Riittääkö siitä kirjoitettavaa?
  • Vai onko siitä paljon helpompi ottaa kuvia?

Ja kolmanneksi:

  • Mikä sisällöntuottamisen (olipa se mitä tahansa) tavoite on?

Kuinka aloittaa lifestyle-blogi jota kehutaan?

Aivan ensimmäiseksi kannattaa selvittää itselleen, mitä lifestyle tarkoittaa. Koska aivan samalla tavalla kuin menestys, jokainen määrittelee ja tulkitsee lifestylen eri tavalla.

Vapaasti suomennettuna kyse on elämäntyylistä. Mutta millaisesta elämäntyylista? Siihen vain sinä voit vastata.

Kun määrittelet lifestylen itsellesi, olet tavallaan jo rajannut blogin aihetta. Silti suosittelen lämpimästi vielä rajaamaan sitä vähintään kerran.

Lifestyle-blogeista tulee helposti ns. sillisalaatti-blogeja, joissa kirjoitetaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Ja vaikka tänä päivänä suurta suosiota nauttivat lifestyle-bloggaajat voivatkin kirjoittaa mistä tahansa, sinä et. Varsinkaan jos olet juuri aloittamassa.

Katsos, nämä 10 vuotta bloganneet upeat ihmiset voivat kirjoittaa mistä vain, sillä he ovat saavuttaneet suosionsa jo. Kun he aloittivat 10 vuotta sitten, oli ihan normaalia kirjoittaa kaikesta mahdollisesti. Silloin se oli kiinnostavaa ja uutta. Mutta ei enää tänään.

Ihmiset eivät jaksa lukea viidettä sadatta postausta kahvilahetkestä tai neljättäsadatta postausta aamupuurosta. Lifestyle on kyllästetty samankaltaisilla sisällöillä liiaksi.

Jotta saat tehtyä blogin, joka herättää kiinnostusta ja kerää kehuja, sinun on oltava rohkeasti erilainen. Ja siksi lifestyle-bloginkin aihe kannattaa rajata.

Kulttuuritapahtumia 40+ sinkkunaisille

Esimerkiksi, jos itse perustaisin lifestyle-blogin, rajaisin aiheen kulttuuritapahtumiin. Koska olen itse 40+ sinkkunainen, se on oivallinen kohderyhmä. Tiedän mitä itse haluan ja voin helposti kirjoittaa siitä muillekin.

Kulttuuri valikoituu siksi, että kaipaan aikuisten tekemistä. Omat lapseni ovat jo täysi-ikäisiä, joten en mielelläni lähde leikkipuistoihin tai lasten konsertteihin viettämään aikaa. En myöskään kaipaa mitään räiskintää tai kovaa melua, en käytä alkoholia, joten se rajaa suhteellisen paljon asioita pois.

Nämä kaikki on tärkeää selvittää itselle, mistä haluaa blogissa puhua ja mistä ei. Rajanveto auttaa sinua, kun mietit postausideoita ja puhuttelet kohdeyleisöä.

Jos haluaisin, voisin vielä rajata kulttuuritapahtumat kapeammaksi, kuten teatteriin, oopperaan tai taidenäyttelyihin. Mutta nämä voivat toimia myös alakategorioina blogissa, jolloin ne lukijat, joita kiinnostaa enemmän ooppera kuin teatteri, löytävät helposti itseä kiinnostavat postaukset nopeasti.

Tekemistä riittää ympäri vuoden, eikä tätä varten tarvitse matkustaa aina ulkomaille. Toki tykkään matkustaa mutta en ole sellainen ihminen, joka on kerran kuussa lentokentällä odottamassa uutta matkaa. 1 – 2 reissua vuodessa riittää vallan mainiosti.

Kotimaassa pystyn tekemään päivämatkoja, koska asuinsijaintini on käytännössä keskellä Suomea 😀 Toki yön yli tehtävillä matkoilla pystyn käymään useammassa kulttuuritapahtumassa, jolloin kirjoitettavaa on useammaksi viikoksi. Tämä taas helpottaa siinä, ettei joka viikko tarvitse olla menossa jossain päin Suomea.

Miten tehdä lifestyle-blogista mielenkiintoinen?

Muutamia vinkkejä olenkin antanut jo tuossa yllä. Mutta puhutaanpa hetki blogiteksteistä. Millaista sisältöä kirjoittaisin itse lifestyle-blogiin?

Leikitään ajatuksella, että olen lähdössä Savonlinnan Oopperajuhlille. Sen sijaan, että yrittäisin yhdessä postauksessa kertoa kaiken mahdollisen, jaan kokemuksen 5 – 8 eri postaukseen. Esimerkiksi:

  • Lippujen hankkiminen ja majoitus (kuinka hyvissä ajoin nämä kannattaa tehdä, jotta varmasti saa itselle sopivimmat vaihtoehdot)
  • Kuinka päästä Savonlinnaan (aka. mistä minun kannattaa vuokrata oma auto, paljonko se maksaa ja kuinka kivaa on jälleen päästä auton rattiin, koska oma auto on luovutettu tyttärelle tänä keväänä)
  • Ruokavaihtoehtojen läpikäynti ja suunnittelu, jotta lämpimällä säällä pitää itsestään riittävästi huolta
  • Kuinka pukeutua näytökseen
  • Olavinlinnan historiaa, Oopperajuhlien historiaa, näytöksen historiaa (ja paljon kuvia)
  • Mielipide näytöksestä ja järjestylyistä
  • Vapaa-ajan vietto, mitä tehdä seuraavana päivänä
  • Lopullinen arvio koko matkasta, hotellista, ruuista, risut ja ruusut

Yhden tapahtuman läpikäynti on todella kattavaa ja osan voisi varmasti jättää poiskin. Mutta halusin näyttää, että yhdestä kulttuuritapahtumasta saadaan monipuolisesti sisältöä, kun sitä jaetaan pienempiin osiin. Voi olla, että joku lukijoista ei kiinnostu, kuinka päästä Savonlinnaan mutta mitä pidemmältä matkalta ihmiset tulevat, sitä tervetulleempi tämä tieto on.

Onko yllä oleva tieto mielenkiintoista? Oikealle kohderyhmälle kyllä. Se on auttavaa ja se auttaa ihmisiä suunnittelemaan oman matkansa seuraavalle kesälle. Kun postaus on kerran kirjoitettu, voin jakaa sitä somessa seuraavana keväänä, kun matkan suunnittelu on järkevää aloittaa. Tällöin voin hieman päivittää postausta ja lisätä sinne uusia huomioita.

Entä mikä ei olisi mielenkiintoista tämän tyylisessä lifestyle-blogissa?

Jos korostaisin vain itseäni. Jos kuvaisin vain itseäni. Jos kertoisin vain mitä kävin katsomassa ja missä yövyin, koska lukija ei tee sillä tiedolla oikeastaan mitään.

Hotelleja on jokaisessa kaupungissa, mutta mikä hotelli on tapahtumaan nähden järkevin, siitä tiedosta ihmiset ovat kiinnostuneita.

Tai jos vain kuvaisin mitä syön mutta en kerro sen enempää ravintolasta tai missä se sijaitsee tai tarvitseeko sinne varata pöytä etukäteen. Ei ihmiset ole kiinnostuneita ruuasta vaan jälleen kerran siitä, miten he itse pääsevät nauttimaan siitä.

Kuinka aloittaa lifestyle-blogi?

Bloggaamisen aloittaminen voidaan tehdä muutamalla tavalla. Suosittelen aina aloittamaan omalla WordPress.org blogilla. Tämä siksi, että kun ylläpidät blogia itsenäisesti, sinä voit päättää kuinka kaupallistat blogin ja millaista sisältöä siellä julkaiset.

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

Lifestyle-blogia voi olla vaikeaa hakukoneoptimoida, varsinkin, jos nimessä on sana ”lifestyle”. Siksi suosittelen lämpimästi miettimään blogille mahdollisimman kuvaavan nimen, jota etsitään Googlesta. Nimi voi olla pitkäkin mutta domain kannattaa pitää mahdollisimman lyhyenä ja helposti muistettavana.

Miten tällaisen kulttuuri lifestyle-blogin voi kaupallistaa?

Tämä onkin hieman hankalampaa. En pysty toimimaan affiliatena esimerkiksi Oopperajuhlille. Liput on niin haluttuja, että ne menevät kuumille kiville aika nopeasti.

Ja kannattaa muistaa, että lukijat eivät välttämättä ole kiinnostuneita pelkästään oopperasta vaan kulttuurista yleensä.

Tapa kaupallistaa pitäisi olla sellainen, ettei se vaadi älyttömästi työtä mutta toisi kuitenkin tasaista tulovirtaa.

Jos olisi tekniikkanero, voisin rakentaa puhelinsovelluksen, josta pääsisi näkemään kaikki Suomen tapahtumat kerralla. Appi olisi yrityksille maksuton (he voisivat ostaa mainostilaa ilmaiseen versioon) ja käyttäjille olisi tarjolla joko ilmainen versio (mainosten kera) tai maksullinen (jossa ei ole mainoksia).

Toinen vaihtoehto olisi, että voisin rakentaa blogin ympärille brändin ja myydä brändituotteita, kuten kangaskasseja, kahvimukeja tai t-paitoja esimerkiksi Spreadshirtin kautta.

Kolmas vaihtoehto olisi tarjota jotain käytännöllistä reppua tai laukkua affiliate-linkin kautta. Laukun tai repun voisi ottaa yön yli matkoille, se olisi riittävän tilava mutta silti helppo kuljettaa mukana. Ja tietysti käyttäisin laukkua tai reppua itsekin aina, kun lähden reissuun. Kun laukku tai reppu olisi aina kuvassa mukana, se olisi helppo linkittää lähes jokaiseen postaukseen.

Rakenna yhteisöä, jossa lukijatkin viihtyy

Jo pelkästään bloggaaminen on tietynlainen elämäntyyli. Siksi sen ympärille on helppo rakentaa yhteisö, jossa sekä sinä että lukijat viihtyvät. Kohtele lukijoita kuin ystäviä. Kysy heiltä kysymyksiä, pyydä heidän mielipidettään tai anna heidän ehdottaa kulttuuritapahtumaa.

Kun he kommentoivat, vastaa. Jatka keskustelua. Ota heidät osaksi elämääsi mutta pidä mielessä rajat, joista pidät kiinni. Bloggaajana sinun ei ole mikään pakko kertoa kaikkea elämästäsi. Sinun ei tarvitse kertoa missä asut ja kenen kanssa. Sinun ei tarvitse kertoa missä käyt töissä ja paljonko palkkasi on. Sinä määrittelet rajat.

Yhteisön rakentaminen on kuitenkin tänä päivänä tärkeää. Kun lukija tuntee, että hänen mielipiteellään on merkitystä ja että häntä kuunnellaan, hän sitoutuu sinun blogiisi ja kutsuu vielä ystävänsäkin mukaan.

Nyt tiedät kuinka aloittaa lifestyle-blogi jota kehutaan. Onko sinulle lifestyle-blogi? Lisää linkki alle, käyn mielelläni tutustumassa!

Julkaistu kategoriassa:
Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiautomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 4000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään yritysblogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös auttanut useita yrittäjiä nostamaan vuosiliikevaihtonsa yli 100 000 euroon hyödyntämällä sisältö- ja digimarkkinointia.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 221 tilaajien joukkoon

Mitä etsit?