Mikä on lempeän ja aggressiivisen markkinoinnin ero?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mikä on lempeän ja aggressiivisen markkinoinnin ero? Lähetin uutiskirjeeni tilaajille jokin aika sitten ilmoituksen, että jatkossa lähetän 1–7 viestiä viikossa. Samassa viestissä kerroin, että lempeän ja aggressiivisen markkinoinnin välillä on selkeä ero.

Tässä postauksessa paljastan sen myös sinulle.

Mutta ensin pieni tarina.

Ala-asteella rakastin pelata polttopalloa. Rakastin sitä, koska se oli nopeatempoinen laji ja olin hyvä heittäjä. Osuin melkein joka kerta, ja voitimme lähes joka pelin.

Kunnes eräänä päivänä yksi luokkatovereistani sanoi:

”Älä heitä niin aggressiivisesti!”

Lamaannuin.

Aloin heittämään huonommin ja huonommin. Ja yhtäkkiä olin huonoin pelaaja polttopallossa.

Tämän kesän ja alkusyksyn aikana olen purkanut paljon negatiivisia muistoja alitajunnastani. Tajusin, että 30 vuoden aikana olen rakentanut itselleni kulissia, johon sinäkin olet tutustunut. Se on lempeä, herkkä, empaattinen, ymmärtäväinen, lämminhenkinen nainen, jonka nimi on Tiia.

Mikä on lempeän ja aggressiivisen markkinoinnin ero?

Se on Tiia, joka sovittelee, joustaa, on kaikista kärsivällisin ja laittaa muiden tarpeet aina itsensä edelle. Eikä näissä ominaisuuksissa ole mitään vikaa.

Mutta…

Se ei ole todellinen minä.

Nyt kun olen pikkuhiljaa oppinut näkemään, kuka olen ja mistä pidän, ”uusi minä” on ihmisille shokki. Se ei vastaa sitä käsitystä, jonka he ovat muodostaneet minusta vuosien aikana. Ymmärrän tämän täysin. Mutta minun velvollisuuteni ei ole olla jotain, mitä en ole.

➡️ Minä olen kunnianhimoinen.
➡️ Haluan rakentaa pysyvää, menestyvää ja kasvavaa bisnestä.

➡️ Haluan rakentaa uusia työpaikkoja Suomeen.
➡️ En ole rakentamassa itselleni työpaikkaa.
➡️ En ole tekemässä nappikauppaa.
➡️ Minun tehtäväni on opettaa niitä yrittäjiä, jotka haluavat kasvattaa omaa liiketoimintaansa vähintään 100 000 euroon vuodessa.
➡️ Minun oppini eivät ole niille, jotka tyytyvät kädestä suuhun yrittäjyyteen.

Aggressiivinen on voimakas sana

Aggressiivinen on sanana todella voimakas. Niin voimakas, että se lamaannutti minut vielä tänä keväänäkin. Sain nimittäin viikkokirjeeni lukijalta palautetta, jossa hän kertoi, että poistuu sähköpostilistaltani, koska lähetän viestejä niin aggressiivisesti.

Tämän palautteen johdosta viestien määrä väheni radikaalisti keväällä. ”Uskalsin” lähettää vain yhden viestin kuukaudessa.

Nyt, kesän ja alkusyksyn tunnemyrskyjen jälkeen ymmärrän, miten vinksallaan ajatusmaailmani oli. Annoin muiden sanella, miten saan hoitaa oman yritykseni markkinoinnin.

Mieti hetki tilanne omalle kohdallesi.

Olisiko sinusta oikein, jos sinun potentiaaliset asiakkaasi saisivat päättää, miten sinä saat markkinoida omaa yritystäsi? Tai vieläkin pahempaa, että ne ihmiset, jotka eivät edes koskaan tule sinun asiakkaiksesi, sanelevat, miten saat markkinoida? Asiakkailla ei kuulu olla näin paljon valtaa sinuun ja yritykseesi. Sinulla on oikeus päättää, miten, missä, millä tavalla ja kuinka paljon markkinoit omaa yritystäsi.

Lue myös tämä: Tämän takia suoritat yrittäjyyttä – kannattaisiko lopettaa?

Markkinoinnin pitää tuntua hyvältä

Jos epäröit tehdä markkinointia, olet antanut liikaa valtaa muille sanella, miten saat sitä tehdä. Osa ihmisistä ei tykkää tavastasi, koska se sotii heidän ajatusmaailmaansa ja jopa arvomaailmaansa vastaan. Ja se on ok.

Mutta Suomesta (ja maailmalta) löytyy myös niitä ihmisiä, jotka arvostavat uniikkia lähestymistapaasi ja sitä, että uskallat olla erilainen muihin verrattuna.

Mikä on lempeän ja aggressiivisen markkinoinnin ero?

Vain sinä voit päättää sen.

Sinä päätät, mikä on sinusta aggressiivista ja mikä lempeää. Se, että lähetän jopa 7 viestiä viikossa, ei ole minusta aggressiivista markkinointia.

Se on normaalia.

Jopa niin normaalia, että lukijani ovat kiittäneet minua lisääntyneestä viestimäärästä.

Jos et pelkää viestimäärää, tule maksuttomalle kurssille tästä.

Mm. tällaista palautetta minulle annetaan:

”Olen käyttänyt pari ehtoota aika intensiivisesti sekä kurssisisällön että blogisi parissa yrittäessäni kirkastaa omia ajatuksiani tulevasta. Tunnelmat tiivistyy oikeastaan kahteen sanaan – olen vaikuttunut.” -Saara

”Kiitos valtavasti kaikista sähköpostiviesteistä, blogista, Youtube-videoista joita olet ilmaiseksi jakanut. Olen ihaillut sinua ja ammattitaitoasi. Kiitos siis kovasti.On niin mahtavaa, että osaavat ihmiset jakavat tietoa ja osaamistaan.” -Mandi

”Suosittelen jokaiselle bloggaajalle sekä yrittäjälle lämpimästi Tiian viikkokirjeen tilaamista, sillä sitä kautta inboxiin ilmestyy säännöllisesti kultahippujen arvoisia vinkkejä ja ohjenuoria.” -Zaki

”Hei, tiedätkö, että sä oot aivan super! Oon lukenut nyt sun sähköpostisi uutiskirjeitä jne. Aivan mieletön mitä jaat ja ilmaiseksi vielä. Kunhan sulla alkaa verkkovalmennuksia, niin infoa! Iso kiitos ja onneksi bongasin sinut!” -Antti

”Suosittelen, vaikka olenkin sitä mieltä, että Tiian viikkokirjeiden pitäisi olla maksullisia, sen verran tuhtia oppia, neuvoa ja niksiä niissä pukkaa!” -Marianne

Jos siis et pelkää viestimäärää, tule maksuttomalle kurssille tästä.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: