Mikä tai mitä on cornerstone content?

Tässä postauksessa vastaan kysymykseen, mikä tai mitä on cornerstone content?  Tämän postauksen avulla opit seuraavat asiat:

  • Miksi cornerstone-postaukset ovat niin tärkeitä hakukoneoptimoinnin takia?
  • Mikä tai mitä on cornerstone content?
  • Miten linkität cornerstone-postaukset yhteen?
  • Miten kirjoitat cornerstone-postauksen?
  • Kumpi on parempi, sivu vai postaus?
  • 5 vaihetta cornerstone-postauksen tekoon, JOS SINULLA ON JO BLOGI.

Cornerstone-sisältöä kirjoittaaksesi tarvitset

  • WordPress.org-alustan
  • Yoast-lisäosan (ilmainen versio riittää)

Miksi cornerstone-artikkelit ovat niin tärkeitä hakukoneoptimoinnin takia?

Cornerstone tulee englannista ja tarkoittaa kulmakiveä. Talon perustusten rakentamisessa kulmakivi on ensimmäinen kivi, joka asetetaan. Kaikki muut kivet asetetaan suhteessa tähän kiveen. Kulmakivi  määrittää siis koko rakennuksen sijainnin.

Tämä vertauskuva voidaan tuoda myös verkkosivuille. Tarvitset cornerstone-sivun tai -postauksen, johon kaikki tekemisesi ”perustuu”.  Cornerstone-postauksien sisältö on kaikista merkittävimmässä roolissa hakukoneoptimoinnissa.

Usein voi olla vaikea saada sivustoa nousemaan hakutuloksissa Googlessa, jos hakusana on erittäin suosittu. Jos kirjoitat paljon samankaltaisia postauksia, sinun on kerrottava Googlelle, mikä niistä on kaikista tärkein. Jos et tee tätä, sabotoit matkaasi ja mahdollisuuksiasi nousta korkeammalle Googlen hakutuloksissa.

Kun asetat sivuston linkit oikein, se on suora signaali Googlen algoritmille siitä, mikä postaus on kaikista tärkein.

Mikä tai mitä on cornerstone content?

Sivustot, joilla on cornerstone-sisältöä, varmistavat sen, että vierailijat löytävät kaikista tärkeimmän sisällön pariin.  Cornerstone-sisältö koostuu sivustosi parhaimmista

  • postauksista
  • viesteistä
  • sivuista, jotka haluat nostaa hakukoneissa mahdollisimman korkealle.

Cornerstone-sisällöt tai -postaukset ovat yleensä suhteellisen pitkiä ja niissä yhdistyvät eri blogitekstien havainnot ja tärkeimmät asiat.  Näiden postauksien tarkoituksena on tarjota parasta mahdollista tietoa lukijalle sen sijaan, että postaus myisi mitään tuotetta. Vaikka postauksen tai sivun avulla ei myydä mitään, sen pitäisi silti olla linjassa täydellisesti sen kanssa, mitä yrityksesi tai blogisi tekee.

Kuulostaako vaikealta? Ehkä, mutta odotas hetki. Annan nimittäin tässä postauksessa myös käytännön esimerkkejä cornerstone-sisällön tekemiseen.

Cornerstone-sisältö voi olla kaikkia näitä:

  • blogipostaus
  • sivu
  • e-kirja tai ”kirjasto”
  • yksinkertainen PDF
  • sarja podcasteja
  • joukko videoita.

Älä kuitenkaan sekoita cornerstone-sisältöä ilmaisen liittymislahjan eli liidimagneetin kanssa, jolla keräät sähköpostilistaa.

Miten linkität yhteen cornerstone-postaukset?

Cornerstone-postauksien tulisi olla hyvin näkyvällä paikalla verkkosivustollasi. Miten linkität kaiken yhteen?

Cornerstone-postaus on sisältöä, johon linkität kaikki tulevaisuudessa kirjoittamasi postaukset, jotka kirjoitat samasta aiheesta. Tämä mahdollistaa sen, että sivustosi nousee korkeammalle Googlessa.

Konkreettinen esimerkki omasta elämästäni: Kirjoitan paljon, miten sinusta tulee parempi bloggaaja ja miten voit tehdä rahaa blogilla tai saada uusia asiakkaita blogisi avulla.  Ensimmäinen askel tällä matkalla on tietysti bloggaamisen aloittaminen. Sitä varten olen kirjoittanut tämän postauksen: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen.

Ohjaan jokaisen kirjoittamani lyhyemmän postauksen bloggaamisen aloittamisesta tuohon tekstiin. Kyseisessä sisällössä on todella paljon tietoa siitä, miten aloittaa bloggaaminen. Olen linkittänyt 93 kertaa tähän kyseiseen postaukseen. Ja jos käyt googlettamassa ”miten aloittaa bloggaaminen”, olen aika varma, että postaukseni tulee etusivulla sinua vastaan.

Kun teen näin, Google alkaa ymmärtämään, että tämä postaus on kaikista tärkein hakukoneen kannalta, mikä nostaa mahdollisuuksiani sijoittua korkeammalle Googlen hauissa. Käytän sivustollani YOAST-lisäosaa (pluginia), jonka avulla voin vaihtaa normaalin postauksen cornerstone-sisällöksi helposti. Tätä tarkoitan:

Mikä on Cornerstone Content?

Google arvottaa sivustosi sisältöä helpommin ja nopeammin, jos muut bloggaajat tai sivustot lisäävät linkkejä sivustollesi, koska silloin Google pitää sisältöäsi tärkeänä. Tämä on mahdollista tehdä nimenomaan cornerstone-sisällön avulla. Se on pitkä, laaja katsaus yhteen rajattuun aiheeseen, jota käsittelet useammasta eri näkökulmasta.

Miten kirjoitat cornerstone-postauksen?

Kuten jo aikaisemminkin mainitsin, sisällön pitää olla hyvin informatiivista ja sellaista, jossa opetat tai käyt läpi yhden tarkasti rajatun asian syvemmin läpi.  Haluat että lukijasi ymmärtää paremmin aiheesta ja haluat että he käyttävät tietoasi jatkossakin. Kerro siis postauksessa tieteen lisäksi, mitä tehdä ja mitkä ovat seuraavat askeleet.

Jotta saat paljon hyvää informaatiota tekstiin, taustatyö pitää tehdä huolella. Taustatyöllä tarkoitan sitä, että kannattaa lukea mahdollisimman paljon aiheesta eri lähteistä. Muista, ettet saa kopioida kenenkään muun sisältöä, enkä suosittele edes referoimaan muiden tekstejä. Tarkoitus on, että sisäistät aiheen syvällisesti ja kirjoitat sen jälkeen siitä oman näkemyksesi.

Mitä voit käyttää lähteinä: 

  • Pubmed on loistava työkalu tutkimusten etsimiseen
  • ulkomaalaiset asiantuntijat ja bloggaajat
  • Youtube-videot aiheesta
  • suomalaiset bloggaajat ja asiantuntijat
  • kirjat
  • alan asiantuntijoiden haastattelut.

Etsi syvempää tietoa, koska cornerstone-sisältöön, -postaukseen tai -sivuun kannattaa käyttää paljon aikaa, koska se on sivustosi yksi tärkeimmistä teksteistä.

Esimerkki: Jos omistat verkkokaupan, joka myy nahkasaappaita, cornerstone-sisältö voisi olla esimerkiksi: Minkälaisia nahkasaappaita on olemassa? Voit myös luoda pitkän postauksen siitä, miksi nahkasaappaat, jotka istuvat jalkaan, ovat tärkeät jalan hyvinvoinnin takia.

Luultavasti kun nahkasaapas-postaus alkaa saamaan näyttökertoja ja nousee Googlen hakutuloksissa ylöspäin, alat myös myymään paremmin nahkasaappaita, joita liikkeessäsi on.  Näin nopeasti ajateltuna verkkokauppaan voi toki olla välillä vaikeaa luoda informatiivisia postauksia nahkasaappaista.

Pointtini on kuitenkin se, että cornerstone-postauksen tarkoituksena ei ole vakuuttaa asiakasta siitä, miksi hänen pitäisi ostaa juuri sinun tuotteitasi.  Sen pitäisi pikemminkin osoittaa asiakkaalle tuotteesi ainutlaatuisuus. Ei ole väärin lähettää cornerstone-postauksesta lukijaa johonkin tuotteeseen, kunhan muistat, että pääpaino on informaatiolla. Sillä että opetat ja koulutat lukijaa.

Kumpi on parempi, sivu vai artikkeli?

Mielestäni sillä ei ole merkitystä, onko cornerstone-sisältö liitetty sivulle vai artikkeliin, kunhan varmistat, että sisältö on:

  • ajatonta
  • informatiivista
  • helppo löytää sivuiltasi.

Esimerkiksi minun cornerstone-sisältöni löytyy ylänavigaatiosta:

Suosittelen että kirjoitat postauksesta tai sivustasi vähintään 1500 sanaa pitkän, koska pitkät tekstit sijoittuvat helpommin Googlen kärkeen kuin lyhyet.

5 vaihetta cornerstone-postauksen kirjoittamiseen, JOS SINULLA ON JO BLOGI

Jos sivustosi on ollut jo hetken aikaa olemassa, et ehkä ole koskaan ajatellut mitään cornerstone-sisältöä. Voi olla, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulit tämäntyyppisestä sisällöstä. Miten siis päätät, mikä on cornerstone-postaus ja miten alat ohjaamaan siihen lukijoita?

Uskon että sinulla on kuitenkin jo muutamia hakusanoja tai long tail keywordeja, jotka toimivat hyvin Googlen hauissa. Noudata silloin näitä viittä vaihetta:

1 |Ajattele hakusanojasi

Sinun on päätettävä, mitkä ovat kaikista tärkeimpiä avainsanoja, joissa haluat päästä korkealle. Varmista, että käytät avainsanoja, joita kohderyhmäsi etsii Googlesta.

2. | Valitse paras postauksesi

Käy läpi jokainen postaus ja sivu, jotka on jo optimoitu kyseisille hakusanoille. Mikä niistä on mielestäsi paras?  Tämä on cornerstone-sisältöäsi.

3. | Kirjoita sisältö uudelleen

Kirjoita uudelleen se postaus, jonka valitsit. Miksi?

Haluathan postauksesta parhaan mahdollisen? Sisällön tulisi kattaa kaikki valitsemaasi aiheeseen liittyvä tieto. Varmista että sisältö on myös kirjoitettu hyvin. Anna se oikolukijalle ja editoi se timanttiseksi sisällöksi.

Usein cornerstone-sisällöt ovat tavallista pidempiä ja siitä syystä myös vaikeampia lukea, joten keskity siihen, että saat sisällöstä mahdollisimman helposti luettavan. Suunnittele sisältö etukäteen paperilla siten, että se etenee loogisesti alusta loppuun eikä mitään ylimääräistä kysymystä jää vastaamatta.

Älä kirjoita pitkiä kappaleita vaan pidä kappaleet lyhyinä. Kirjoita bulletpointteja väliin ja pyri ytimekkääseen sanomaan. Muista väliotsikot jokaisen 300 sanan väliin. (Google ja lukija rakastavat valkoista tilaa.)

4. | Optimoi muut artikkelit SEOn kannalta ”samaan tyyliin”

Olisi järkevää optimoida blogikirjoitukset, jotka koskevat samankaltaista aihetta kuin valitsemasi cornerstone-sisältö. Tarkoitan tällä sitä, että jos optimoit cornerstone-postauksen tai -sivun hakusanalle ”juoksu”,

valitse muiden blogikirjoitusten postausten hakusanaksi esimerkiksi:

  • ”juokseminen”
  • ”juoksun aloittaminen”
  • ”miten juosta”.

Kyseiset hakusanat ovat niin sanottuja ”Longtail Keyword” -hakusanoja. Google ei osaa itse arvottaa samaa hakusanaa kahdessa eri postauksessa. Jos siis käytät kahdessa postauksessa hakusanana ”juoksu”-sanaa, Google ei osaa päättää, kumpi kahdesta postauksesta on tärkeämpi. Siksi sinun täytyy tehdä tämä Googlen puolesta.

Paras hakusana tulee aina laittaa cornerstone-postaukseen ja tukea muilla hakusanoilla muita postauksia, joita sitten linkität cornerstone-sisältöön.

5. | Linkitä kaikki lyhyemmät postaukset cornerstoneen

Linkitä jokainen samasta aiheesta kirjoitettu postaus cornerstone-postaukseen, koska se kertoo Googlelle, mikä sisältösi on tärkein.  Entä jos sinulla ei ole aikaa muokata koko sivustoasi?

Tiedän, todellisessa elämässä sinulla ei EHKÄ ole aikaa tai voimavaroja kehittää ja rakentaa hienoa struktuuria sivustollesi. Tässä kohtaa minä voin auttaa. Rakennan mielelläni tämän prosessin puolestasi ja varmistan henkilökohtaisesti, että paras sisältösi päätyy Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää. Laita minulle sähköpostia osoitteella info(at)suomensisaltomedia.fi. Voit laittaa viestin otsikkoon ”Olen kiinnostunut cornerstone-sisällöstä”, niin löydän viestisi nopeammin.

Väitän kuitenkin, että kun kirjoitat yhdestä aiheesta enemmän, se johtaa väistämättä siihen, että saat inspiraation kirjoittaa aiheesta laajemmin mutta eri näkökulmista.

Aina kun kirjoitat sisältöä, sinun tulisi miettiä samankaltaisia postauksia, joita olet aikaisemmin jo kirjoittanut. Voitko linkittää postaukset yhteen? Voitko kirjoittaa jostain aiheesta vieläkin kattavamman tekstin?

Yhteenveto: Cornerstone-sisällön pitää olla parasta sisältöäsi

Nyt tiedät, mikä tai mitä on cornerstone content. Cornerstone-sisällön pitää olla korkealaatuista sisältöä, joka heijastaa yritystäsi, blogiasi tai tehtävääsi täydellisesti. Se voi siis olla postaus tai sivu, kunhan se on helppo löytää sivustoltasi.

Nyt on sinun vuorosi

  • Etsi tai kirjoita ensimmäinen cornerstone-sisältösi.
  • Kirjoita se ensin lukijalle ja optimoi vasta sen jälkeen.
  • Etsi muita samasta aiheesta kirjoitettuja postauksia omasta blogistasi.
  • Linkitä nämä muut postaukset cornerstone-sisältöön.
  • Editoi ja oikolue postaus.
  • Julkaise ja jaa somessa.
Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 12.10.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 298 tilaajien joukkoon