Millainen on hyvä verkkokurssi? | Tässä postauksessa kerron sinulle

  • millainen on hyvä verkkokurssi, joka tuo aidosti myyntiä sinulle
  • mitä sinun on hyvä ottaa huomioon omaa verkkokurssiasi tehdessä
  • mitkä ovat tyypillisimmät virheet, joihin useat sortuvat ja miten korjata ne.

Millainen on hyvä verkkokurssi?

Hyvä verkkokurssi on opiskelijalleen aidosti hyödyllinen. Eli sellainen, joka ratkaisee aidon ongelman tai haasteen. Se, mitä sinä pidät aitona ongelmana ei välttämättä ole sama sinun yleisöllesi. Siksi verkkokurssia ei pidä koskaan tehdä pelkän idean tai oivalluksen näkökulmasta.

Niin itsestäänselvältä kuin se nyt tuntuu, sinun yleisösi on se, joka maksaa kurssista. Vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Ei sinun. Jos olet tehnyt kurssin mutta et saa sitä myydyksi, ajattelitko oikeasti sinun asiakastasi vai menitkö eteenpäin oma tuoteidea edellä?

Lue myös tämä: Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Hyvä uutinen on se, ettei vielä ole liian myöhäistä. Kurssia voidaan päivittää, sitä voidaan uudistaa tai siitä voidaan tehdä kokonaan toinen versio. Kyllä, se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta jos haluat varmistua siitä, että sinulla on aidosti tuote, jolla on kysyntää, työ kannattaa tehdä.

Mistä tietää, onko kurssi-idea riittävän hyvä?

Jokainen joutuu pohtimaan tätä. Onko minulla riittävästi tietoa ja taitoa opettaa tätä asiaa? Onko kurssilla varmasti kysyntää? On tärkeää tiedostaa oman osaamisen ja tietämyksen rajat. En voisi lähteä tekemään painonpudotuksen verkkokurssia, koska minulla ei ole siltä alalta osaamista eikä onnistumisia.

Markkinointia voin kouluttaa, sillä siihen on kertynyt viideltä vuodelta vahvaa käytännön kokemusta. Oppimisaika on ollut pitkä mutta sitäkin antoisampi.

Verkkokursseista on turha tehdä ensimmäisessä vaiheessa turhan monimutkaisia. Ihan yksinkertaiset, simppelit ja lyhyetkin kurssit menestyvät, kunhan ne antavat lopputuloksen, johon asiakas on tyytyväinen. Älä siis yritä tehdä asioita liian monimutkaisiksi. Yksinkertaisuus on aina kaunista.

Jokainen tuntee huijarisyndroomaa

Ensimmäiset kaksi vuotta yrittäjänä olivat kauheimmat. Koin jatkuvasti huonommuutta ja ajattelin, ettei kukaan kuitenkaan koskaan osta kurssejani. Vielä tänäkin päivänä huijarisyndrooma nostaa välillä päätään, vaikka olen todistanut itselleni vuodesta toiseen, että tiedän mitä teen.

Huijarisyndroomasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Tärkeintä on, ettei kuuntele niitä ajatuksia ja fiiliksiä, joita se nostaa pintaan. Itse kerään itselleni positiivista kansiota, jossa on sähköpostiviestejä sekä palautteita opiskelijoilta. Aina kun huono fiilis nostaa päätään, käyn lukemassa näitä palautteita.

Onko kurssilla pakko olla videoita? Voiko kurssin tehdä tekstimuodossa?

Ei ja kyllä. Kurssilla ei ole pakko olla ensimmäisellä kerralla videoita, mutta suosittelen myöhemmin ne lisäämään. Toiset ihmiset oppivat lukemalla, toiset katsomalla ja kolmannet kuuntelemalla. Mitä monipuolisemmin pystyt tarjoamaan oppimateriaalia, sitä varmemmin opiskelijat saavat tuloksia.

Videoiden haittana on niiden tekeminen: se vaatii todella paljon aikaa. Tekstin kirjoittaminenkin vaatii, mutta tekstistä videoiden tekeminen on paljon nopeampaa kuin jos tekisit videot suoraan.

Tekstimuotoisessa kurssissa kannattaa ottaa huomioon yleispätevät periaatteet eli lyhyet lauseet ja kappaleet sekä väliotsikot, listat ja kuvat. Ne auttavat hahmottamaan ja sisäistämään tekstiä paremmin.

Miten käsikirjoitat, kuvaat ja editoit videot?

Muista, että videoiden ei tarvitse olla täydellisiä. Videoiden pointti on se, mitä opetat ja mitä opiskelija oppii. Siisti ja yhtenäinen ulkoasu riittää varsin pitkälle. Mutta pienten yksityiskohtien hiominen ei paranna lopputulosta.

Käytä rauhassa aikaa sisällön miettimiseen. Itse lähden aina liikkeelle rungosta ja teen kurssille pääotsikot eli moduulit. Niiden alle teen alaotsikot eli oppitunnit tai osiot. Tämän jälkeen pilkon osiot vielä pienemmiksi ranskalaisilla viivoilla ja mietin jatkuvasti, mitä haluan kyseisessä osiossa opettaa, mitä opiskelija oppii ja miksi sen oppiminen on tärkeää. Videoiden pituus kannattaa pitää suht lyhyenä, 10–15 minuutissa. Ne on helppo ripotella pitkin päivää tai viikkoa.

Tämän jälkeen teen kalvot. Itse en ole videoissa omilla kasvoillani vaan kuvaan näyttöruutuani samalla kun käyn kalvoja läpi. 20 minuutin videoon teen tyypillisesti 30–35 kalvoa, jotka jaksotan vielä pienemmiksi. Videoissa kuvan kannattaa liikkua tasaisesti, jotta opiskelijan mielenkiinto säilyy. Tämän teen niin, että jos alkuperäisellä kalvolla on 5 kohtaa, teen niistä viisi eri kalvoa eli viisi eri ruutua. Näin ollen kuva liikkuu jatkuvasti kun puhun.

Jos videoille tulee töppäilyjä, kuten minulle monesti tulee (sanon väärän sanan tai sekoilen sanoissani), näihin kohtiin on hyvä jättää hieman väliä ja ottaa pari kalvoa taaksepäin ja kuvata uudelleen. Tämä helpottaa editointivaiheessa, kun sinulla on riittävästi tilaa poistaa epäonnistunut otos.

Mitä työkaluja kannattaa käyttää?

Pyri tekemään kurssi mahdollisimman pitkälle ilmaisia työkaluja käyttäen. Sinä et tarvitse kallista kameraa tai studiotason valaistusta tai äänityslaitteita. Olen kuvannut kaikki valmennus- ja Youtube-videoni käyttämällä läppäriä ja kännykkää. Kuten äsken sanoin, suurin painoarvo tulee olla sillä, mitä opiskelija oppii ja millaisen lopputuloksen hän saa, kuin sillä, onko sinulla 5000 euron kuvauskalusto.

Näitä työkaluja itse käytän:

Ilmaiset

  • Google Drive
    • Slides
    • Docs
    • Forms
  • Zoom
    • Jos vain kuvaat valmennusvideoita, ilmainen versio riittää.
  • WordPress.org
    • Kotisivut ja blogi ovat ilmaisia, mutta tarvitset palvelimen ja domainin, jotka maksavat.
  • Google Analytics
    • Kävijäseuranta
  • iMovie
    • Editointi
  • Youtube
    • Kurssivideot lataan tänne.

Maksulliset työkalut (*)-merkillä merkityt ovat affiliate-linkkejä. Lue lisää postauksen lopusta.

  • Active Campaign (*)
    • Odotuslistan kerääminen
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Lite-versio alkaen 9 $/kk
  • LeadPages (*)
    • Laskeutumissivut
    • Myyntisivut
    • Webinaarisivut
    • Standard-versio alkaen 37 $/kk, jos maksat paketin kerran vuodessa.
  • Bluehost (*)
    • WordPress.org-palvelin sekä domain
    • Englanninkielinen
    • Katso ohjeet täältä.
    • Basic-versio alkaen 2,95 $/kk, kun otat 3 vuoden paketin ja maksat sen kerralla.
  • Zoner (*)
    • WordPress.org-palvelin sekä domain
    • Suomalainen
    • Alkaen 16 €/kk + alv 24 %
  • Verkkokauppa, maksujen välitys ja kurssialusta
    • Itse käytän Woocommercea, Checkoutia sekä LifterLMS-ohjelmia.
    • Lisenssien hinnat vaihtelevat palveluntarjoajasta riippuen 60–250 €.
    • Osa lisäosista on ilmaisia mutta vaatii maksullisia lisäosia toimiakseen.

Mille alustalle kurssi kannattaa laittaa?

Alustalla tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä paikkaa, missä kurssi konkreettisesti on. Se kannattaa olla samassa paikassa, missä ostaminen tapahtuu, jotta saat koko prosessin automatisoitua eikä sinulle tule mitään manuaalista työtä väliin. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

  • Campwire
  • Teachable
  • Thinkific
  • Kajabi
  • Clickfunnels

Suosittelen lämpimästi ostamaan jonkun kurssin sen alustan kautta, jota itsellesi mietit. Näin näet, miltä ostoprosessi näyttää asiakkaan silmin, ja voit arvioida onko se helppo- vai vaikeakäyttöinen. Mitä vaikeampi kurssi on ostaa, sitä todennäköisemmin se jää tekemättä.

Kurssialustasta ei kannata maksaa maltaita eikä tehdä sellaisia sopimuksia, että olet niiden kanssa naimisissa vuosia. Sinun tulisi olla helppo siirtää kurssimateriaali alustalta toiselle suht helposti ja nopeasti. Toki yksittäisten videoiden lataaminen alustalta omalle koneelle ja sitten uudelle alustalle vaatii aikaa, mutta jos joudut odottamaan puoli vuotta ennen kuin voit tehdä sen, silloin siinä ei ole mitään järkeä.

Aiheesta lisää: 15 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Miten hinnoittelet tuotteen houkuttelevasti?

Tuotteen hinnoittelu on monesti kompastuskivi. Toisaalta kurssin tekemiseen on käytetty paljon aikaa ja vaivaa, jolloin palkkionkin haluaa mahdollisimman nopeasti ja suuresti. Tämän postauksen otsikossa komeileva summa houkuttelee varmasti monia, ja moni ajattelee, että tuollaiset summat on helppo saada.

Mutta totuus on hieman toinen. Jos pilkon summan viidelle vuodelle, se tekee keskimäärin 4931 euroa kuukaudessa. Jos tuotteen hinta olisi 99 euroa, minun tulisi myydä joka kuukausi keskimäärin 50 kurssia.

Tässä kohtaa tuotteen hinta näyttelee vain pientä osaa. Ei ole mitään merkitystä, kuinka monta kappaletta kurssia täytyy myydä, jos asiakkaasi eivät ole valmiita sitä ostamaan.

Kurssin hinnoittelussa voidaan käyttää useaa eri menetelmää. Henkilökohtaisesti lähden aina liikkeelle siitä, että aloitan edullisella hinnalla ja nostan hintaa pikkuhiljaa. Tällä tavalla testaan myös hintaa matkan varrella.

Tässä erään kurssini myyntimääriä erilaisilla hinnoilla:

  • 19,90 € → 253 kpl (kesäkuu – elokuu 2019)
  • 29,90 € → 33 kpl (elokuu – lokakuu 2019)
  • 39,90 € → 15 kpl (lokakuu 2019 – helmikuu 2020)
  • 49,90 € → 286 kpl (helmikuu 2020 → )

Emme voi koskaan tietää, mikä hinta houkuttelee. Siksi sitä täytyy testata.

Hinnoittelun rinnalle suosittelen lämpimästi miettimään tuoteportaita sekä myyntitunnelia.

Mikä on myyntitunneli ja miten se tehdään?

Myyntitunneli (tai -putki, -funneli) on sarja toimintoja, joita haluat asiakkaasi tekevän.  Myyntitunnelin perusideana on vakuuttaa ja houkutella sinun asiakkaasi ostamaan kurssi. Yksinkertaisuudessaan myyntitunnelin voi rakentaa blogiin tai sähköpostilistalle.

Monimutkaisemmat myyntitunnelit vaativat useamman blogipostauksen, webinaarin ja jopa videosarjan sähköpostilistan rinnalle. Tässä rautalankamalli myyntitunnelista, jossa blogi näyttelee pääroolia.

Millainen on hyvä verkkokurssi

Ennen myyntitunnelin rakentamista kannattaa ottaa hetki aikaa ja palauttaa mieleen asiakkaan ostopolku sekä asiakasprofiili. Ostopolku auttaa sinua määrittelemään, miten asiakas liikkuu sivustollasi, millaista tietoa ja sisältöä hän etsii ja missä vaiheessa hän on valmis ostamaan kurssisi.

Tämän jälkeen myyntitunneli kannattaa hahmotella joko vihkoon tai tiedostoon. Vasta sen jälkeen myyntitunnelin rakentaminen kannattaa aloittaa. Mikäli sinulla on jo yritysblogi olemassa ja olet kirjoittanut sinne useamman postauksen, voit hyödyntää näitä sisältöjä myyntitunnelin rakentamisessa.

Myyntitunnelin pituus vaihtelee sen mukaan, kuinka arvokas tai edullinen kurssisi on. Edulliset, alle 100 euroa maksavat kurssit, eivät vaadi kovinkaan pitkiä ja monimutkaisia tunneleita. Arvokkaammat sen sijaan vaativat.

Myyntitunnelin rakentaminen ei kuitenkaan vielä riitä. Sitä on testattava. Sen läpi on saatava vähintään 100 ihmistä, jotta voit arvioida kuinka hyvin se toimii. Tämän jälkeen lähdet tilastojen valossa muokkaamaan ja parantamaan tunnelia.

Tarvitsetko myyntitunnelia?

Tuntuuko myyntitunnelin rakentaminen liian monimutkaiselta tai työläältä? En yhtään ihmettele, ja siksi sitä ei kannata ensimmäisenä lähteä tekemään. Myyntitunnelin teko sopii sellaiselle, jolla on verkkokurssi, jota on myyty vähintään 50 kappaletta 1–3 kuukauden aikana. Jos olet vasta suunnittelemassa tai tekemässä ensimmäistä kurssiasi, älä lähde tekemään myyntitunnelia. Pahimmillaan saatat kuluttaa kallisarvoista aikaa turhaan.

Muista, että kaikista tärkeintä on saada myytyä kurssia. Kun saat sitä myydyksi, tiedät että sinulla on tuote, jolla on kysyntää. Vasta sen jälkeen kannattaa miettiä, miten skaalaat myyntiä.

Myyntitunnelin tavoitteena on vapauttaa sinulta aikaa aktiivisesta markkinointi- ja myyntityöstä, automatisoida sitä ja skaalata liiketoimintaa.

Pitääkö tunnelissa olla webinaari, vai voiko myydä suoraan?

Mainitsin aikaisemmassa vaiheessa, että pitkissä myyntitunneleissa voi olla mukana webinaari. Olet saattanut osallistua useampaan webinaariin, joissa on ensin opetettu jotain ja lopuksi myyty kurssia. Tämä on normaali toimintatapa. Monesti webinaarit pidetään kuitenkin livenä verkossa, eli kouluttaja on samaan aikaan mukana osallistujien kanssa. Voit kysyä kouluttajalta reaaliajassa ja saat vastauksen viimeistään webinaarin lopussa.

Webinaarissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Hyvää on se, että saat parhaimmillaan useamman tuhat osallistujaa samanaikaisesti kuuntelemaan sinua. Jos olet onnistunut rakentamaan webinaarin oikealla tavalla, voit saada paljon myyntiä aikaan webinaarissa.

Huonoa on se, että jos yleisfiilis webinaarissa lähtee menemään huonoon suuntaan, et tule tekemään myyntiä ollenkaan. Yleisön rooli myynnissä on elintärkeä. Jos he kokevat, etteivät saa sinulta riittävästi hyötyä, he myös sanovat sen. Tai kirjoittavat chatiin, jolloin jokainen mukana oleva näkee sen. Tunnelma tarttuu. Niin positiivinen kuin negatiivinenkin.

Webinaarista voidaan tehdä tallenne, jota hyödynnetään myöhemmin myynnin automatisoinnissa. Tämä ei ole kuitenkaan toimiva tapa, sillä ihmisiä ärsyttää, jos webinaarin lopussa kerrotaan tarjouksesta, joka ei ole tallenteen kuuntelijoille enää voimassa.

Myös se ärsyttää, jos kuuntelet webinaaria heinäkuussa ja tallenteessa toivotetaan hyvää joulua. Tallenteen sijaan kannattaa webinaarista tehdä ihan oma videonsa, jota muokkaat siten, että se palvelee myös tallenteen kuuntelijoita.

Onko sitten parempi myydä kurssia suoraan esimerkiksi somessa?

Tässäkin on hyvät ja huonot puolensa.

Hyvä puoli on se, että saat ihmiset reagoimaan nopeasti ja tekemään ostoja vaikka saman tien. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, onko yleisösi valmis ostamaan, luottavatko he sinuun riittävästi ja kokevatko he saavansa kurssista apua. Somessa sinulla on paljon vähemmän aikaa kertoa ja vakuuttaa. Myymällä suoraan somessa sinun täytyy osata tiivistää myyntiviesti olennaiseen ja hyödyntää vahvaa copywritingia.

Tämä taas voi tuoda ongelmia myynnin kohdalla. Koska myyntiviestiä täytyy tiivistää, siitä tulee yleensä tuputtavampaa ja tyrkyttävämpää. Jopa aggressiivista. Jos näin käy, sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia myyntiin tulevaisuudessa.

Miten ja missä mainostaa?

Aivan alussa kannattaa kartoittaa, missä kanavassa sinä olet ja missä kanavassa sinun unelma-asiakkaasi on. Sinun ei tarvitse olla jokaisessa kanavassa, vaan tärkeämpää on tehdä itsensä tunnetuksi yhdessä, ja sen jälkeen ottaa muita kanavia haltuun. Esimerkiksi jo Instagramissa on useita vaihtoehtoja kertoa kurssistasi:

  • kuvafiidi
  • stoorit
  • live
  • IGTV
  • reelit
  • kohokohdat
  • maksullinen mainonta.

Vaihtoehtoja mainostamisen kanaviksi ovat myös:

  • Facebook
    • uutisfiidi
    • live
    • tarinat
    • videot
    • maksullinen mainonta
  • maksullinen mainonta (IG, FB, Google Ads)
  • blogi tai kotisivut
  • sähköpostilista.

Hyvä uutinen on se, että hyvin toimivaa sisältöä voi ja kannattaa kierrättää omissa somekanavissa. On turha yrittää keksiä pyörää uudelleen jokaiseen somekanavaan. Jos tuotat sisältöä Facebookiin ja se saa ihmiset reagoimaan, kokeile toimiiko se parin kuukauden kuluttua myös Instagramissa.

Miten teet maksullista mainontaa somessa?

Maksullinen mainonta mahdollistaa myös suoran myyntitunnelin teon. Käytän tässä esimerkkinä Facebookia. Ennen kuin aloitat mainostamisen Facebookissa, varmista, että seuraavat asiat ovat kunnossa:

  • Olet perustanut yrityksellesi Business Suiten.
  • Olet tehnyt sinne yhden mainostilin.
  • Olet asentanut kotisivuillesi Facebook-pikselin.
  • Sinulla on kurssillesi kiitossivu, johon asiakas ohjautuu maksun jälkeen.
  • Sinulla on tiedossa vähintään yksi tarkka kohderyhmä eli kenelle mainostat.
  • Teet vähintään yhden mainossetin jokaiselle halutulle kohderyhmälle.
  • Yhden mainossetin sisälle voit tehdä enintään kuusi erilaista mainosta.
  • Mainosten tulee olla hieman erilaisia kuviltaan ja teksteiltään, jotta pystyt näkemään, mikä mainos toimii parhaiten kullekin kohderyhmälle.
  • Päätät päivittäisen mainosbudjetin yhdelle mainossetille.
  • Seuraat mainoksia päivittäin ja teet tarvittavia muutoksia tilastojen valossa.

Miten keräät seuraajia, jotta saat orgaanista näkyvyyttä?

Entä jos sinulla ei ole mainosbudjettia mutta haluat silti myydä kurssiasi? Voit yrittää hyödyntää sosiaalista mediaa tai blogia. Orgaanista näkyvyyttä saadaan tänä päivänä somessa siten, että tuotetaan yleisöä hyödyttävää sisältöä. Eli käytännössä yleisölle opetetaan jotain pientä siitä aiheesta ja kurssista, jota ollaan myymässä.

Tämän jälkeen yleisölle annetaan selkeät askeleet, miten heidän tulee toimia, jotta he voivat oppia lisää. Sinun kannattaa myös kerätä ahkerasti asiakaskokemuksia ja palautteita ja jakaa niitä sosiaalisessa mediassa. Voit kertoa omasta matkastasi sekä onnistumisista ja virheistä, joita olet matkan varrella tehnyt ja mitä olet niistä oppinut.

Mitä systemaattisemmin toistat tätä, sitä parempia tuloksia alat näkemään. Muista, että ihmiset eivät osta ensimmäisellä kerralla, kun kerrot heille kurssistasi. Heidän täytyy ensin alkaa luottamaan sinuun ja osaamiseesi. Siksi sinun täytyy opettaa heille jotain pientä ilmaiseksi.

Miten skaalaat myyntiä?

Tässä vaiheessa sinulla tulisi olla kurssi, joka myy ja yleisö, joka tykkää siitä, mitä teet. Seuraava askel on lähteä skaalaamaan eli laajentamaan myyntiä sekä liiketoimintaa.

Skaalaamisessa voidaan käsitellä myös pelkästään myynnin lisäämistä. Ennen kuin myyntivolyymia voidaan lähteä lisäämään, sinun on varmistettava, että sisäiset prosessit ovat kunnossa. Mitä enemmän opiskelijoita saat, sitä enemmän myös asiakaspalvelun määrä kasvaa.

Ihmiset alkavat kysellä enemmän ja laajempia kysymyksiä. Esimerkiksi tällä hetkellä minun sähköpostiini tulee noin 50–70 sähköpostia päivässä.

Toinen tarkistettava asia on, kestävätkö kotisivusi ja kurssialustasi kasvavan asiakasmäärän. Onko kotisivuillasi riittävästi palvelintilaa vai tarvitaanko sitä lisää? Mitä useampi ihminen on samanaikaisesti kotisivuillasi, sitä hitaammaksi kotisivut käyvät. Kotisivuille voi myös tulla palvelinkatkoja. Tämä vaikuttaa sekä maineeseen että brändiin myös pitkällä tähtäimellä.

Myynnin skaalaamisessa sinun kannattaa miettiä, lähdetkö kasvattamaan nykyisen kurssin myyntimäärää vai lähdetkö tekemään uusia tuotteita ja kursseja, joilla kasvatat myyntimääriä. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Myyntimäärän kasvattaminen vaatii sinulta enemmän joko rahallista tai ajallista panostusta, sillä joudut käyttämään enemmän rahaa maksulliseen mainontaan tai olemaan somessa aktiivisemmin esillä.

Uusien tuotteiden kehittäminen, tekeminen ja pilotointi vaativat taas aikaa.

Ennen skaalaamista suosittelenkin, että sinulla on yksi hyvin myyvä tuote, jolle rakennat myyntitunnelin, jotta saat sieltä tasaista myyntiä. Sen turvin voit käyttää aikaa uusien tuotteiden kehittämiseen ja pilotointiin.

Koska olet jo tehnyt myyntitunnelin kerran, sinulla on valmis pohja, jonka voit kopioida seuraavaan tuotteeseen.

Täytyykö kurssin sisältöä päivittää tai uudistaa?

Olisi niin helppoa, kun kurssin voisi tehdä kerran ja sitten myydä sitä seuraavat viisi vuotta. Tämä ei kuitenkaan ole täysin mahdollista. Parhaatkin kurssit vaativat päivittämistä tai uudistamista. Siksi suosittelen, että jos aiheen ympärillä ei tapahdu suuria muutoksia, uudista kurssi 1–2 vuoden välein.

Jos taas muutoksia tulee useammin (esim. IG tai FB), päivitä kurssia 1–2 kertaa vuodessa. Maineriski kasvaa, jos myyt kurssia, jonka sisältöä ei voi enää hyödyntää, koska tieto on jo vanhentunutta.

Jotta uudistaminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman helppoa ja vähätöistä, suosittelen tekemään lyhyitä kursseja, jotka sisältävät lyhyitä videoita. Hyvällä tuurilla sinun ei tarvitse uudistaa aina kaikkea vaan voit päivittää yksittäisiä videoita ja silti pitää sisällön tuoreena. Tämä säästää sinulta paljon ylimääräistä aikaa.

Tyypillisimmät virheet

Kuten aina, myös kurssien tekemisessä, markkinoinnissa ja myynnissä tulee tehtyä virheitä. Tässä niistä tyypillisimmät:

  • Tehdään kurssi aiheesta, joka tuntuu itsestä hyvältä.
  • Tehdään kurssi hetken mielijohteesta.
  • Ei mietitä loppuasiakasta ja hänen tavoitettaan.
  • Ei ylipäätään tunnisteta unelma-asiakasta.
  • Hankitaan kalliit laitteet ja ohjelmistot ensimmäisellä kerralla.
  • Tehdään 6 kuukautta kestävä kurssi alusta loppuun ennen kuin siitä edes kerrotaan muille.
  • Myydään tuote edellä (eikä hyöty tai tulos).
  • Tehdään samanlainen tuote kuin muilla.
  • Myydään samoilla argumenteilla kuin muut.

Nyt tiedät millainen on hyvä verkkokurssi, joka tuo myyntiä 295 873 euroa. Kerro minulle, mitä opit ja mitä hyötyä tästä postauksesta oli sinulle. Kuulen erittäin mielelläni ajatuksiasi.

Nousiko mieleesi lisäkysymyksiä? Kommentoi alle, niin keskustellaan lisää!

Haluatko tietää, miten teet verkkokurssin, jota varmasti ostetaan? Lue lisää klikkaamalla alla olevaa kuvaa:


(*)-merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua ohjelmiin, joita itse käytän. Mikäli päädyt ostamaan ohjelman, tuotteen tai palvelun, jota suosittelen affiliate-linkin kautta, saan siitä pienen rahallisen komission.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita itse käytän tai joita olen kokeillut ja todennut toimiviksi. Älä koskaan osta tuotteita tai ohjelmia, joita et tarvitse. 

Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiautomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 4000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään yritysblogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös auttanut useita yrittäjiä nostamaan vuosiliikevaihtonsa yli 100 000 euroon hyödyntämällä sisältö- ja digimarkkinointia.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin videoni:

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 223 tilaajien joukkoon

Mitä etsit?