Milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista?

Tässä postauksessa haluan antaa sinulle realistisen näkemyksen siitä, missä vaiheessa voit odottaa saavasi tuloja omasta blogistasi.

Ennen sitä haluan kuitenkin sanoa tämän:

Blogi ei tuota rahaa, jos vain istut ja odotat, että se tuottaa rahaa.

Moni tekee edelleen sen virheen, että odotetaan rahan vain ilmestyvän jostain. Että homma toimii ilman omaa panosta.

Sanon tämän vain kerran.

Ei toimi.

Jotta sinun on mahdollista saada rahaa blogilla, sinun täytyy:

  • päättää millä tavalla kaupallistat blogin
  • rakentaa tulovirrat sen mukaan, miten haluat kaupallistaa oman blogin
  • jakaa postauksiasi aktiivisesti somessa (ilman spämmäämistä)
  • tarjota lukijoille aktiivisesti ratkaisuja ongelmiin
  • rakentaa blogista tietopankkia sen sijaan, että kertoisit vain omasta päivästäsi ja mitä söit lounaaksi
  • kirjoittaa laadukasta ja lukijaa hyödyttävää sisältöä säännöllisesti (yksikin laadukas postaus viikossa riittää).

Jos siis kuvittelit, että lisäämällä affiliatelinkkejä sinne ja tänne, kirjoittamalla mitä teit tänään ja odottamalla, että ihmiset ostavat suosittelemasi tuotteen, joudut odottamaan piiiiiiiitkääääään niitä tuloja (ja tuskin niitä edes tulee).

Tiedän, että tämä kuulostaa karulta, mutta en halua, että teet vuosikausia töitä blogisi eteen ilman, että saat mitään vastineeksi.

Milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista?

Mutta sitten mennään itse asiaan, eli missä vaiheessa voit odottaa tuloja blogista. Tein tällaisen pienen kaavion (kaavio löytyy postauksen lopusta) siitä, millaisella aikajänteellä mitäkin kaupallistamisen keinoja voi ottaa käyttöön. Haluan muistuttaa, että tämä on esimerkki siitä, miten blogia voi lähteä kaupallistamaan.

Esimerkissä olen käyttänyt omakohtaista kokemusta sekä eri kaupallistamisen muotoihin käyttämiäni aikoja. Henkilökohtaisesti en kaupallistanut blogia tässä järjestyksessä vaan päinvastaisessa 😀 Ja siksi sanonkin, että tämä tapa, jonka nyt kerron, on paljon parempi kuin se, mitä itse tein.

Suosittelen henkilökohtaisesti sinua aloittamaan blogin kaupallistamisen affiliatemarkkinoinnilla. Se on helpoin ja nopein tapa aloittaa. Kun itse aloitin aktiivisesti affiliatemarkkinoinnin, sain ensimmäiset komissiot 30 päivän kuluessa.

Eihän summa tietenkään päätä huimannut (50 €), mutta olo oli kuin voittajalla, kun tieto ensimmäisistä komissioista kilahti sähköpostiin.

Samalla jokin muuttui. Tajusin, että henkilö, joka oli ostanut suosittelemani tuotteen oikeasti tykkäsi siitä, mitä kerroin. Olin myös huolissani siitä, saako lukija oikeasti vastinetta rahoilleen.

Aloin miettimään paljon tarkemmin sitä, mitä tarjoan ja suosittelen, koska en halunnut, että lukijani käyttävät rahaa turhaan.

Koin, että harteillani on iso vastuu kertoa lukijoille mahdollisimman paljon tuotteesta ja palvelusta, jota suosittelin.

Omalla kohdallani meni kuitenkin vielä puoli vuotta ennen kuin affiliatetulot olivat säännölliset. Syy on yksinkertaisesti se, että elämä ja muu työ menivät affiliatemarkkinoinnin edelle. Jos olisin sinnikkäästi seurannut tilastoja, parantanut postausta ja kertonut avoimesti enemmän, tuloja olisi todennäköisesti tullut puolen vuoden aikana paljon enemmänkin.

Kannustan sinua siis keskittymään ihan alussa affiliatemarkkinointiin ja seuraamaan aktiivisesti tilastoja. Tee muutoksia, jotka pohjautuvat tilastoihin, ei euroihin.

1–3 kuukautta bloggaamisen aloittamisesta

Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana voit myös lisätä yhden Google Adsense -mainoksen blogisi sivupalkkiin. Yksi mainos ei ole niin paha kuin viisitoista. Kerroin yhdessä toisessa postauksessa, että olen aktiivisesti lopettanut ulkomaalaisten blogien lukemisen, sillä minua ärsyttää mainosten sijoittelu. Mainoksia on nykypäivänä blogeissa paljon enemmän kuin aikaisemmin, ja jos kahden mainoksen välissä on neljä riviä tekstiä, se on liikaa.

Google Adsense -mainos kannattaa sijoittaa sivupalkkiin siksi, että se on jatkuvasti näkyvillä, olipa lukija lukemassa mitä postausta tahansa. Yksittäisessä postauksessa mainos tuottaa tuloja vain sen verran kuin siinä käy kuukaudessa lukijoita.

Suosittelen myös Google Adsense -mainosta affiliatemainosbannerin sijasta, koska Google maksaa rahaa kahdella eri tavalla

  1. näyttökertojen perusteella
  2. klikkausten perusteella.

Mutta tyypillisesti mainosbannerit tuottavat rahaa vain, jos niitä klikataan.

4–7 kuukautta bloggaamisen aloittamisesta

Kun blogi on ollut olemassa yli 3 kuukautta, voit hyvillä mielin lähteä ottamaan yhteyttä yrityksiin ja brändeihin. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana olet saanut jo hyvin kävijöitä blogiin ja sinulla on näyttää tilastoja blogin kehityksestä. Jatka edelleen affiliatemarkkinointia ja pidä Google Adsense -mainos sivupalkissa.

Aloita yhteistyö ensin pienemmistä yrityksistä. Halutessasi voit tehdä kaksi ensimmäistä kaupallista yhteistyötä ilmaiseksi, vähän testimielessä. Testaa miten yhteistyö onnistuu, millaisia tuloksia saat, miten yleisö reagoi, ja mieti, miten voit parantaa yhteistyötä jatkossa. Sen jälkeen määrittele kaupalliselle yhteistyölle hinta ja tavoite, joka palvelee teitä molempia.

Sitä mukaa kun kokemusta karttuu, ota yhteyttä yhä isompiin yrityksiin. Kehitä myös sähköpostia, jolla otat yhteyttä. Kysy yrityksiltä, mitä he toivovat yhteistyöltä ja mikä heidän tavoitteensa yhteistyölle on.

Tee selkeät säännöt ja rajat, joiden mukaan sinä toimit. Kun itse pidät säännöistä ja rajoista kiinni, yritykset ja brändit alkavat kunnioittaa niitä myös. Muista myös kaupallisen yhteistyön oikea merkintätapa!

Ja muista tehdä yhteistyötä vain niiden yritysten ja brändien kanssa, jotka liittyvät kirjoittamaasi aiheeseen. Muista, että lukija on se, jolta ”raha” lopulta tulee. Jos tarjoamasi kaupallinen yhteistyö ei kiinnosta lukijaa eikä ole lukijan mielestä looginen, silloin kauppaa ei tule.

Tilanne on vähän sama, jos nyt yhtäkkiä tarjoaisin sinulle kurssia, miten opetat kissan käymään vessanpöntöllä tarpeillaan. Eihän tämä liity bloggaamiseen millään tavalla, ja se saa sinut epäilemään, olenko pätevä kouluttaja 😀

8–12 kuukautta bloggaamisen aloittamisesta

Kun blogi on ollut olemassa yli 8 kuukautta, voit lisätä Google Adsense -mainosten määrää. Itseltäni löytyy tästä blogista kaksi postausta, joissa on Googlen mainokset. Lisäsin suosituimpaan postaukseen kaksi mainosta, sillä halusin nähdä, tekeekö mainosten lisääminen jotain lukumäärälle tai postauksessa vietetylle ajalle.

Haluan myös nostaa mainostulot sinne 70–100 euroon, jotta saan rahat tilitykseen 😀

Tässä tilanne 12.11.2019, jolloin kirjoitan tätä postausta. Täältä voit lukea lokakuun 2018 lähtötilanteesta. Hiljaa hyvä tulee… 😀

Milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista?

Tässä vaiheessa sinulle on myös kertynyt paljon uutta osaamista niin sosiaalisesta mediasta kuin sisällöntuotannosta. Halutessasi voit alkaa auttamaan yrityksiä parantamaan heidän someaan ja/tai sisällöntuotantoaan. Vastaavasti jos olet hyvä valokuvaaja, voit tarjota valokuvauspalvelua yrityksille.

Itse suosin näissä tilanteissa sitä lähestymistapaa, että ensin palvelu hinnoitellaan edulliseksi, jotta saadaan kokemusta. Sen jälkeen hintaa nostetaan pikkuhiljaa. Mitä enemmän kokemusta sinulla on, sitä enemmän tai tiheämmin voit hintoja nostaa.

Muista kuitenkin, että aina on olemassa kipupiste, jonka jälkeen yritykset eivät ole valmiita maksamaan. Tunnustele siis rauhassa hinnoittelua ja pyri siihen, ettet anna turhia alennuksia. Voit perustella edullista hintaa vaikkapa sillä, että olet vasta aloittamassa tai haluat testata uutta kameraa tai laajennat kuvaamista luonnosta ihmisiin.

13–18 kuukautta bloggaamisen aloittamisesta

Mahtavuutta! Blogi on täyttänyt jo yhden vuoden, ja on erittäin suuri todennäköisyys, että blogi tuottaa sinulle kivasti jo tulojakin. Onneksi olkoon!

Seuraava vaihe tulojen hankinnassa on tarjota henkilökohtaista valmennusta, sparrausta tai mentorointia. Tämä sen takia, että pääset juttelemaan yleisösi kanssa kahden ja alat tunnistamaan sieltä sellaisia ongelmakohtia, joihin voit myöhemmin rakentaa verkkokurssin tai kirjoittaa vaikkapa e-kirjan.

Ensimmäiset sparraukset kannattaa toteuttaa ihan yleisellä tasolla. Kerro yleisöllesi, että tarjoat apua asiassa X ja halukkaat voivat ottaa sinuun yhteyttä. Jos haluat madaltaa kynnystä, voit kertoa, että otat ensimmäiset 3 asiakasta ilmaiseksi. Määrittele, kuinka monta puhelua tai tapaamista ilmainen sparraus sisältää (itse suosin 1–2 puhelua tai tapaamista).

Ensimmäisten sparrausten kohdalla on tärkeää, että kuuntelet asiakkaitasi. Missä heillä on ongelmia ja miten he ovat yrittäneet jo ratkaista ne ennen sinua. Listaa ylös jatkokysymyksiä, joita sinulta kysytään. Muodosta kokonaiskuva siitä, millaisten asioiden kanssa sinun yleisösi kamppailee.

Lähde rakentamaan menetelmää, jota on helppo soveltaa arkeen, työhön tai elämään. Testaa menetelmää asiakkaiden kanssa ja kirjaa ylös tuloksia. Tarvitset tätä myöhemmin 😉

19–24 kuukautta bloggaamisen aloittamisesta

Aivan loistavaa! Blogi on ollut olemassa 1,5 vuotta, sinulla on kokemusta erilaisista tavoista kaupallistaa blogi ja saat todennäköisesti säännöllistä tulovirtaa. Tässä kohtaa on mielestäni erinomainen tilaisuus lähteä suunnittelemaan, pilotoimaan ja rakentamaan ensimmäinen digituote.

Se voi olla e-kirja, jossa kerrot kokemuksistasi bloggaajasta yrittäjäksi (esim. jos olet perustanut yrityksen ja hyödynnät blogia ilmaisena markkinointikanavana) tai voit opettaa yrityksille, miten he saavat kotisivut konvertoimaan paremmin. Tai voit esitellä menetelmän, jota olet hionut henkilökohtaisen sparrauksen asiakkaiden kanssa.

Ensimmäisen digituotteen rakentamiseen kannattaa varata aikaa ihan runsaasti. Puoli vuotta on realistinen aika. Ensin täytyy löytää  ja rajata aihe, joka kiinnostaa myös sinun yleisöäsi. Sitten tuote kannattaa hahmotella, kerätä odotuslistaa, pilotoida ja valmistaa.

Koska digituotteen tekeminen vaatii aikaa, on erittäin hyvä, että sinulla on muita tulonlähteitä, jotka tuovat sinulle säännöllisempää tuloa. Toki kaupallisia yhteistöitä voi joutua vähentämään ja palvelun saatavuutta rajoittamaan.

Tässä kohtaa onkin ehkä hyvä muistuttaa, että siirrä jokaisesta tulosta, jonka blogisi kautta saat, 10 % erilliselle tilille odottamaan joko investointeja tai tätä hetkeä. Kun rakennat itsellesi taloudellisen puskurin, voit rauhassa tehdä digituotteesi valmiiksi.

Mitä itse tein oman blogin kaupallistamisen kanssa?

Noh, minähän lähdin sieltä vaikeimman kautta eli digituotteen tekemisestä 😀 Oli muuten kovaa hommaa markkinoida ja myydä digituotetta ennen kuin blogi otti tuulta alleen. Kukaan ei tuntenut minua, minulla ei ollut minkäänlaista uskottavuutta ja olin vain pisara meressä.

Yhdeksän kuukautta sen jälkeen, kun olin aloittanut blogin, laitoin ensimmäiset affiliatelinkit blogiin. Siitä mentiin vielä puoli vuotta eteenpäin, ennen kuin affiliatetulot olivat säännölliset.

Ja tähän ei ole kuin yksi syy. En keskittynyt affiliatemarkkinointiin riittävästi. Siksi haluankin muistuttaa, että tavalla, jolla kaupallistat blogin, ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä, miten aktiivisesti markkinoit sitä. Toisin sanoen, jos olisin viimeisten 4 vuoden aikana keskittynyt vain affiliatemarkkinointiin, tienaisin sillä enemmän kuin verkkokursseilla.

Totta kai aiheella, josta kirjoittaa, tulee olla kiinnostuneita lukijoita. Yksikään blogin kaupallistamisen tapa ei tuo tuloja, jos yleisöä ei ole riittävästi. Hyvä uutinen kuitenkin on se, etteivät kaikki tarvitse 100 000:ta kuukausilukijaa.

1 000 aktiivista ja sitoutunutta lukijaa on aina parempi vaihtoehto kuin 100 000 lukijaa, joita ei oikeastaan kiinnosta yhtään, mitä teet.

Tässäpä minun vinkkini siihen, milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista. Miten sinä olet kaupallistanut oman blogisi? Olisiko tästä ollut hyötyä silloin, kun itse aloitit? Vielä ei ole myöhäistä muuttaa suuntaa ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan!

Milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista?

Pssst…. Pinnaa postaus Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin!

Milloin voit odottaa saavasi tuloja blogista?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 21.9.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 303 tilaajien joukkoon