Mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla? WordPress on maailman suosituin blogialusta, jota käytetään blogien lisäksi myös kotisivujen tekemiseen. WordPressin markkinaosuus on 60 % ja koko nettisivujen ”kannasta” WordPressin osuus on 32 %. Siis koko maailman ja internetin sivustoista 32 % on rakennettu WordPressillä. Huh huh!

|| Postaus sisältää affiliatelinkkejä, linkit merkitty (*) merkillä, lue lisää postauksen lopusta ||

On kuitenkin yksi kysymys, jota moni (edelleen) pohtii.

Mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla? [Ja kumpaa kannattaa käyttää?]

Ensimmäistä kertaa blogia tai kotisivua perustaessa saattaa edelleen kuvitella, että WordPress.org-alusta täytyy ladata omalle koneelle ja yhdistää webhotelliin ja domainiin. Ja koska se kuulostaa niin monimutkaiselta, on helpompi valita WordPress.com, koska silloin mitään yllä mainittua ei tarvitse tehdä.

No, totuus on, että sinun ei todellakaan tarvitse ladata eikä yhdistellä yhtään mitään. On nimittäin olemassa webhotelleja, jotka tekevät tämän kaiken teknisen työn puolestasi. Ja juuri siksi henkilökohtaisesti suosittelen Bluehostia (lue vaikka tämä postaus).

Bluehost on tehnyt yhteistyötä WordPress.orgin kanssa jo vuodesta 2005 lähtien. Mutta jutellaan siitä hieman myöhemmin lisää. Tärkeintä on tietää, ettei sinun todellakaan tarvitse latailla ja yhdistellä domainia, webhotellia eikä alustaa toisiinsa.

Lukemalla tämän postauksen näet,

  • mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla
  • kumman käyttö on todellisuudessa edullisempaa
  • mitkä ominaisuudet ovat sinulle riittäviä
  • ja pystyt tekemään päätöksen sinulle sopivimmasta alustasta.

Postaus sisältää hieman teknistä tekstiä, mutta olen pyrkinyt parhaani mukaan suomentamaan ja yksinkertaistamaan teknisiä tietoja. Postauksen lopussa voit myös tutustua infograafiin, johon olen kerännyt yhteenvedon omaisesti molempien alustojen erot ja hinnat.

Ohjausnäkymän erilaisuus

Tältä näyttää WordPress.comin ohjausnäkymä:

Mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla

Tältä puolestaan näyttää WordPress.orgin ohjausnäkymä:

Kuka ylläpitää sivustoa?

Sivuston ylläpito tarkoittaa, että joku huolehtii sivuston toimivuudesta, sivujen ja postausten latautumisesta ja siitä, että sivusto on oikeasti olemassa.

WordPress.comin kohdalla hommaa hoitaa WordPress itse. Jos perustat blogin WordPress.comille, blogisi liitetään WordPressin omaan pilvipalveluun, jossa se hengailee sulassa sovussa miljoonien muiden sivustojen ja blogien kanssa.

Sivustosi ja blogisi ovat turvassa, sillä on lähes mahdotonta, että WordPressin palvelimet kaatuisivat ja blogisi häviäisi kuin tuhka tuuleen.

Blogin häviämisestä puheen ollen WordPress.comilla on kuitenkin mahdollisuus poistaa blogisi, mikäli se rikkoo heidän sääntöjään tai lakia.

WordPress.com ylläpitää mutta myös hallitsee blogiasi. Sivuston muutosten määrä on rajattu, mikä voi jonain päivänä tuoda ongelmia sivustollesi.

WordPress.org tarvitsee aina erillisen palvelimen eli webhotellin toimiakseen. Esimerkiksi Bluehost (*) on yritys, joka tarjoaa webhotelleja. Mutta tärkein fakta on tämä: kun valitset WordPress.orgin, sinä hallitset sivustoa täysin ja voit rakentaa siitä juuri sellaisen kuin haluat.

Miten paljon levytilaa saat (ja mitä se edes on)?

Ajattele levytilaa hyllynä. WordPress on kaappi ja sinun sivustosi tai blogisi saa kaapista yhden hyllyn. Mitä enemmän laitat hyllylle tavaraa, sitä vaikeampaa sen käyttö on. Suuret kuvat (yli 1 MB), paljon upotettuja videoita YouTubesta ja paljon kuvia yksittäisissä postauksissa kasaavat hyllylle yllättävän nopeasti tavaraa.

Mitä tapahtuu, kun hylly täyttyy? Sivusto ei enää lataudu eikä kukaan pääse näkemään, mitä sivustollasi on. Ja se on iso ongelma.

WordPress.com antaa sinulle 3 GB:tä levytilaa (ilmainen versio). Karrikoidusti jos lataat suoraan puhelimesta kuvia blogiin, yhden kuvan koko on 1 MB. Se tarkoittaa, että jos lataat puhelimesta 3 000 kuvaa suoraan blogiin, levytila on täynnä.

No onhan se paljon tilaa, mutta muista, että kuvat eivät ole ainoa asia, joka sivustolla vie tilaa. Teema, blogitekstit, kommentit ja mainokset vaativat oman tilansa.

WordPress.orgissa sinulla on lähes rajattomasti levytilaa. Tosin se riippuu webhotellin tarjoajasta. Esimerkiksi Bluehostin Basic-paketti tarjoaa  50 GB:tä levytilaa, mikä vastaa karkeasti 50 000:ta kuvaa. Plus-paketissa levytilaa ei ole rajoitettu ollenkaan.

Mitä eroja WordPress.comin ja WordPress.orgin hinnassa on?

Ennen kuin katsotaan, mitä eroa WordPress.comilla ja WordPress.orgilla on, katsotaan niiden yhteisiä piirteitä. Molemmat alustat ovat ilmaisia. Mutta molemmista aiheutuu kustannuksia riippuen siitä, millaisen sivuston haluat rakentaa.

WordPress.comin voi perustaa täysin ilmaiseksi, mutta silloin sivuston osoite on tällainen: www . sivustonnimi. wordpress .com. Ja sinun on myönnettävä, ettei tuo kovin ammattimaiselta näytä.

WordPress.comiin pystyy lisäämään oman domainin – maksua vastaan. Sen lisäksi, että maksat itse domainista (alk. 15 euroa / vuosi), maksat WordPressille siitä, että ”saat lisätä domainin omalle sivustollesi” hintaan 5 euroa kuussa, joka tosin veloitetaan vuosittain etukäteen. Eli tässä vaiheessa olet maksanut WordPress.comin käytöstä jo 75 euroa vuodessa.

WordPress.orgissa maksat ainoastaan palvelintilasta eli webhotellista. Esimerkiksi Bluehostin kautta saat domainin ensimmäiseksi vuodeksi ilmaiseksi (Tosin Bluehostin kautta et voi hankkia .fi-päätteistä domainia. Siihen kannattaa valita esimerkiksi Zoner). Kolmen vuoden webhotellipaketti Bluehostilla maksaa alkaen 2,66 euroa kuukaudessa eli 31,92 euroa vuodessa.

Pelkästään tässä kohtaa olet säästänyt jo yli 40 euroa vuodessa valitsemalla WordPress.orgin. Katsotaan kustannuksia hieman myöhemmin lisää.

Ulkoasun muokkausmahdollisuudet

WordPress.comissa sinulla on rajattu mahdollisuus muokata ulkoasua. Et esimerkiksi pysty

  • ostamaan ja lataamaan teemaa
  • lisäämään ylimääräisiä lisäosia
  • vaihtamaan värejä
  • vaihtamaan fontteja.

WordPress.comissa lisäät sivustoosi teeman (eli ulkoasun) ilman, että pystyt vaikuttamaan sen muokkaamiseen. Tämä vaikuttaa puolestaan siihen, että kaikki WordPress.com-sivustot näyttävät siltä kuin ne olisi veistetty samasta puusta. Paitsi jos hankit Premium-paketin ja maksat siitä 8 euroa kuussa eli 96 euroa vuodessa. Silloin saat käyttöösi Premium-teemat.

WordPress.orgissa puolestaan pystyt vaikuttamaan paljonkin ulkoasuun ja sen muokkaamiseen. Sen lisäksi että voit valita ilmaisen teeman, voit ostaa muutamalla eurolla (alkaen n. 4,50 €) teeman Creative Marketista ja muokata sitä lähes rajattomasti. WordPress.orgissa kaksi blogia, joissa on sama teema eivät välttämättä edes näytä samoilta, sillä pystyt muokkaamaan fontteja, värejä ja teeman eri elementtejä.

Sivuston muokkaus lisäosien avulla

Se, mikä tekee WordPress.org-sivustosta (tai blogista) niin mahtavan, on, että pystyt lataamaan sivustollesi erilaisia lisäosia, joiden avulla voit muokata sivustosta juuri sellaisen kuin haluat.

Esimerkiksi yrittäjä voi ladata

  • verkkokauppasovelluksen (WooCommerce), jolloin sivustolle voidaan rakentaa toimiva verkkokauppa
  • tai keskustelusovelluksen (Disqus), jolloin epämiellyttävät ja täysin anonyymit negatiivisesti kommentoivat henkilöt eivät julkaise tyhmiä kommentteja kauppaasi tai blogiisi
  • tai laskeutumissivuohjelman, jonka avulla pystyt kasvattamaan uutiskirjeen tilaajamäärää lähes huomaamatta
  • tai hakukoneoptimointia auttavan lisäosan (Yoast), jonka avulla pystyt varmistumaan siitä, että muistat aina optimoida sekä sivut että postaukset.

Mutta tämä on mahdollista vain WordPress.org-alustalla. WordPress.com-alustalle näiden lisäosien lataus ei ole mahdollista. Tai osittain on, jos haluat jälleen kaivaa lompakkoasi. Nimittäin saadaksesi lisäosia käyttöön sinun täytyy vaihtaa Business-suunnitelmaan ja maksaa huikeat 25 euroa kuukaudessa (veloitetaan vuosittain, 300 euroa).

WordPress.org-alustalla et maksa mitään. Voit ottaa lisäosia käyttöön ilmaiseksi ja jos myöhemmin haluat, voit hankkia lisäosasta maksullisen version. Mutta henkilökohtaisesti voin kertoa, että pärjäsin ensimmäiset kolme vuotta täysin ilmaisilla lisäosilla.

Sivuston kaupallistaminen

Okei, jos sivuston tai blogin perustaminen ja rakentaminen vie rahaa, mitenkäs sitä saataisiin takaisin? Noh, jälleen kerran WordPress.org on tässä parempi vaihtoehto. Nimittäin WordPress.orgissa pystyt itse päättämään, miten kaupallistat sivustosi. Voit lisätä sivustolle

  • mainoksia ja mainosbannereita
  • affiliatelinkkejä
  • myydä mainostilaa
  • myydä omia tuotteita.

Mutta WordPress.comissa se ei niin vain onnistu. Ilmaisessa versiossa sivustollasi on automaattisesti mainoksia, joita et saa pois. Tienaat niillä rahaa mutta vain vähän, sillä suurin osa menee WordPressille itselleen. Maksullisissa suunnitelmissa voit poistaa mainokset, kun maksat viisi euroa kuussa (Personal) eli 60 euroa vuodessa.

Jos hankit Premium-suunnitelman ja maksat 96 euroa vuodessa, pystyt lisäämään sivustolle simppeleitä maksupainikkeita omien tuotteiden myyntiä varten.

Ja jos olet valmis maksamaan WordPress.com-alustasta 45 euroa kuukaudessa eli 540 euroa vuodessa, voit rakentaa sivustolle verkkokauppaa muistuttavan kauppapaikan.

Jos verrataan WordPress.orgiin, maksat ainoastaan WooCommerce-lisenssistä sekä maksujen välityksestä. Ja jos en aivan väärin muista, lisenssin vuosimaksu on noin 150 euroa ja maksujen välityksestä maksan noin kuusi euroa kuussa eli 72 euroa vuodessa (Checkout.fi).

Valitsemalla WordPress.orgin säästät keskimäärin 320 euroa vuodessa. Toki tässä kohtaa on sanottava, että verkkokaupan rakentaminen voi vaatia ammattilaisen palveluja, jolloin varsinaisesta rakentamisesta aiheutuu kustannuksia.

Sivuston hakukoneoptimointi ja analyysityökalut

Hakukoneoptimointi on ehdottoman tärkeää, mikäli haluat erottua muista sivustoista ja saada kävijöitä ilmaiseksi. WordPress.orgilla se onnistuu loistavasti hyödyntämällä esimerkiksi ilmaista Yoast-lisäosaa.

Sen lisäksi pystyt lisäämään sivustollesi ilmaisen Google Analytics -ohjelman, joka kertoo sinulle, mistä kävijät tykkäävät ja millaisia kävijöitä sivustollasi käy.

Sen sijaan WordPress.com-alustalla nämä eivät ole ilmaisia. Saadaksesi edes jollakin tavalla nämä käyttöösi, sinun tulee valita Business-suunnitelma ja maksaa siitä huikeat 25 euroa kuukaudessa eli 300 euroa vuodessa.

Sivuston siirtäminen alustalta toiselle

Henkilökohtaisesti en lähtisi siirtämään omaa sivustoani toiselle alustalle. Ihan jo siitä syystä, etten ole löytänyt alustaa, joka olisi parempi kuin WordPress.org. Sen lisäksi aina on olemassa riski, että jotain jää huomioimatta kuten esimerkiksi

  • WordPress.com-sivuston koko on suurempi kuin 64 MB (jolloin siirtoa ei voi tehdä, mutta tämä on aika harvinaista)
  • linkkien uudelleenohjaus (jota et voi tehdä ilmaiseksi WordPress.comissa, vaan joudut maksamaan siitä noin 12 euroa vuodessa)

Miksi suosittelen WordPress.orgia?

WordPress.org-alusta on joustavampi, mukautuvampi ja monipuolisempi vaihtoehto. Se kasvaa sitä mukaa, kun sinäkin kasvat ja kehityt. WordPress.com on yksinkertaisesti jäykempi ja pidemmällä aikajänteellä se tulee valitettavasti kalliimmaksi.

Kuten postauksen alussa mainitsin, kun valitset luotettavan palveluntarjoajan WordPress.org-sivustollesi, sinun ei tarvitse ladata, asentaa eikä yhdistää palvelinta, alustaa eikä domainia. Bluehost on yksi suurimmista ja luotettavimmista palveluntarjoajista, joka tekee kaiken raskaan työn puolestasi. Katso täältä kuvakaappausohjeet, miten aloitat bloggaamisen noin vartissa.

Yhteenveto WordPress.comin ja WordPress.orgin eroista

Alta näet, mitä eroa on WordPress.comilla ja WordPress.orgilla. Tein tämän infograafin helpottamaan vertailua. Huomioithan, ettei infograafia saa muokata eikä jakaa ilman tekijän lupaa. Voit jakaa infograafia oikean lähdeviitteen kera vaikkapa somessa tai liittää sen omaan blogipostaukseesi. Ilmoita lähdeviite näin:

”Infograafi on julkaistu alun perin tiiakonttinen.fi-blogissa. Lue koko postaus täältä: https://tiiakonttinen.fi/mita-eroa-on-wordpress-comilla-ja-wordpress-orgilla”

Tutustu myös näihin suomenkielisiin postauksiin:


(*) merkityt linkit ovat affiliatelinkkejä. Hankkiessasi tuotteen tai palvelun affiliatelinkkini kautta saan siitä rahallisen komission. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua tuotteisiin ja palveluihin.

Komissio ei myöskään kasvata maksamaasi summaa vaan yritys tilittää maksamastasi summasta pienen siivun minulle kiitokseksi siitä, että olen kertonut heistä ja suositellut heitä sinulle. Voit tutustua tarkemmin siihen, miten affiliate- eli suosittelumarkkinointi toimii, lukemalla näitä postauksia.

Suosittelen vain niitä tuotteita ja palveluja, joita olen itse käyttänyt tai käytän parasta aikaa.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: