Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mitä on evergreen content? Haluatko tietää salaisuuden, miten rakennat blogipostauksen

  • jota ihmiset jakavat ja linkkaavat omille sivustoilleen
  • jonka avulla saat tuhansia ja tuhansia uusia kävijöitä blogiisi täysin orgaanisesti?

Salaisuus piilee evergreen sisällössä. Lukemalla tämän postauksen tiedät, mitä evergreen sisältö on sekä miksi ja miten sellaista kannattaa kirjoittaa.

Evergreen content eli suomeksi ikivihreä sisältö on sisältöä, joka kestää aikaa ja katseita ja joka kiinnostaa lukijoita kuukaudesta ja vuodesta toiseen.  Ikivihreä sisältö on suunniteltu olemaan merkityksellistä, mielenkiintoista ja hyödyllistä pitkällä aikavälillä. Evergreen sisältö ei tavallaan koskaan vanhene.

Mitä on evergreen content?

Evergreen sisältöä eivät ole:

  • uutiset (covid-19)
  • tuotearvostelut (kuten Macbook Pro 13″ -arvostelu)
  • tilastot ja raportit, jotka muuttuvat ja vanhentuvat
  • uusimmat muotisuuntaukset
  • trendaavat aihealueet
  • vuodenaikoihin liittyvä sisältö (kuten kotimaanmatkailu kesällä 2020).

Ikivihreän sisällön tuottaminen vaatii taustatutkimusta, aikaa, vaivaa ja rehellistä kirjoitustyötä. Vaikka työtä onkin paljon, se on kaiken sen vaivan arvoista.

Syitä on kolme:

  1. Sinun on mahdollista sijoittua orgaanisissa hakutuloksissa korkealle.
  2. Ohjaat blogiisi tai sivustollesi kävijöitä ilmaiseksi suoraan Googlesta.
  3. Autat yleisöäsi ratkaisemalla ongelman tai tuottamalla muulla tavalla hyödyllistä sisältöä.

Esimerkiksi tämä yksi postaus on julkaistu 24.6.2018. Kuten huomaat, se on lähtenyt ns. viraaliksi, eli sitä on alettu lukemaan ja jakamaan somessa heti julkaisun jälkeen aika runsaasti.

Vuosina 2018 ja 2019 postaus on tuonut edelleen lukijoita ja on itse asiassa ollut hieman nousujohteinen tämän vuoden (2020) aikana.

Miksi ikivihreä sisältö toimii?

Useat yritykset käyttävät ikivihreää sisältöä markkinointistrategiansa kulmakivenä, koska sillä on kolme hyvin tärkeää ominaisuutta:

  1. Pitkän ajan arvo: Kun julkaiset ikivihreää sisältöä, se voi tuoda sinulle vuosien ajaksi liikennettä. Tämä johtaa puolestaan siihen, että sinun ei tarvitse tuottaa jatkuvasti sisältöä. Laatu korvaa väistämättä määrän.
  2. Takaisin linkkaukset (backlinks): Kun sisältö on laadukasta, hyödyllistä ja mielenkiintoista, postauksen linkkiä lisätään muiden ihmisten ja yritysten blogeihin. Tämä voi tapahtua vuosia sen jälkeen kun olet kirjoittanut sisällön. Tästä syystä ikivihreä sisältö pärjää hyvin myös hakukoneoptimoinnissa (SEO).
  3. Erinomainen SEOn kannalta: Evergreen sisältö on erittäin SEO-ystävällistä, koska se on tyypillisesti hyvin pitkää (2000+ sanaa), hyödyllistä, mielenkiintoista ja sitä tarvitsee vain silloin tällöin päivittää.

”Normaalit postaukset”, jotka vanhenevat nopeasti, voivat tuoda hetkellisen piikin blogiisi, mutta kävijöiden määrä vähenee väistämättä, kun ajankohtaisuus loppuu. Tämä johtaa helposti oravanpyörään. Sinun on jatkuvasti julkaistava uutta (ja enemmän) sisältöä, jotta saat postauksiin lukijoita. Jos lopetat kirjoittamisen tai vähennät sitä radikaalisti, liikenne vähenee.

Haluatko välttyä oravanpyörässä juoksemiselta?

Kirjoittamalla ikivihreää sisältöä hyödyt itsekin kahdella tavalla:

  • Teet vähemmän töitä, koska sinun ei tarvitse tuottaa jatkuvasti uutta sisältöä. Tämä säästää myös aikaa.
  • Hankit enemmän orgaanista näkyvyyttä. Googlen tehtävänä on tarjota vastauksia ihmisten kysymyksiin. Kysymysten vastaukset säilyvät tyypillisesti samoina, jolloin Googlen on helpompi pitää sisältösi hakutuloksissa korkealla.

Näin kirjoitat ikivihreää sisältöä

1 | Etsi sopiva aihe

Ikivihreiden aiheiden löytäminen tarkoittaa, että pysyt poissa trendikkäistä aiheista ja keskityt aiheisiin, joita haetaan jatkuvasti. Tätä varten sinun kannattaa tehdä avainsanatutkimusta. Näin teet avainsanasuunnitelman:

Kirjaudu tai rekisteröidy: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/

Kirjoitin tähän esimerkkiin ”liiketoiminta” ja sain tällaisia tuloksia.

Mita-on-evergreen-sisalto

Kirjoita Exceliin listaus potentiaalisista hakusanoista, jotka sopivat kirjoittamaasi aiheeseen.

Katso seuraavaksi hakuvolyymeja. Onko tuossa tarpeeksi hakupotentiaalia? Jos sitä ei mielestäsi ole, niin luultavasti ihmiset etsivät sitä jollakin muulla sanalla tai termillä. Esimerkiksi eräs yrittäjä kirjoitti aikoinaan postauksen kylpytynnyreistä mutta ei saanut sillä liikennettä omaan blogiinsa. Avainsanatutkimuksen avulla hän vaihtoi sanan kylpytynnyri sanaan palju, ja kas kummaa, liikenne blogiin lähti kasvuun.

Tarkista avainsanan kehitys. Avainsanalla voi olla tässä hetkessä todella paljon hakuja, mutta on tärkeää myös varmistaa, että aihe on oikeasti ikivihreä. Liiketoiminta-sana on.

Tämä tarkoittaa, että aiheen ei pidä olla:

  • kausiluonteinen
  • laskusuuntainen.

Google Trendsin kaltaisella työkalulla näet helposti, onko aihe kasvattanut suosiotaan vai onko se menettänyt sitä. On selvää, että ”kesäloman” tapaiset hakusanat ovat kausiluonteisia. 😉

2 |  Luo ikivihreää sisältöä

Ikivihreän sisällön luominen on mielestäni kaikista helpoin osa. Sinun pitää kirjoittaa jotain hyödyllistä, joka kestää aikaa. Ajattomuuden on oltava etusijalla. Tämä ei tietenkään tarkoita mitään 500 sanan postausta vaan jotain paljon pidempää, jossa selität, perustelet, vaihdat näkökulmaa ja kerrot jostain yksittäisestä aiheesta syvällisemmin.

Huomioi, että ikivihreään sisältöön ei kannata laittaa montaa erillistä aihetta ja yrittää niputtaa niitä yhteen aasinsilloilla vaan ennemminkin niin, että käsittelet yhtä tarkasti rajattua aihetta syvällisesti.

Miten teet sen?

A) Luo 10X parempaa sisältöä

Grant Gardone puhuu tästä säännöstä kirjassaan 10X Rule, joka tarkoittaa käytännössä, että teet 10 kertaa parempaa sisältöä kuin suurin osa yrittäjistä ja bloggaajista.

Parhaan mahdollisen lopputuloksen varmistamiseksi tarvitset erittäin korkealaatuista sisältöä. Sellaista, mitä ei löydä tuosta noin vain googlettamalla.

Jos tuotat edelleen samaa sisältöä kuin muutkin, silloin sisällön arvo on (1X), joku tulee kilpailemaan kanssasi ja olet heikoilla. Jos teet hiukan parempaa sisältöä kuin muut (2X), se on jo paljon parempi. Se pysyy muutamasta viikosta kuukauteen tai jopa vuoteen pinnalla – riippuen siitä, kuinka kilpailukykyinen avainsanasi on.

Pyri tekemään parasta mahdollista sisältöä, sellaista sisältöä, johon ihmiset palaavat kerta toisensa jälkeen ja jossa lukija viihtyy vähintään 5 minuuttia (10X). Tällainen sisältö ylläpitää ja nostaa Googlessa sivustoasi ensimmäisten orgaanisten hakutulosten joukkoon, ja lisäksi rima on asetettu korkealle tekemisessä.

Miten luot 10X-sisältöä?

Olen huomannut, että sisältö, joka on 10X timanttisempaa kuin muilla, sisältää yleensä nämä ominaisuudet:

  • Laatu. Onko verkkosivustosuunnitelma loistava? Onko sisältö helposti luettavissa? Onko se viihdyttävää tai hyödyllistä? Ratkaiseeko sisältö todellisen ongelman? Onko sisältö editoitu ja oikoluettu?
  • Auktoriteetti. Oletko asiantuntija tällä alalla? Oletko asiantuntija tässä aihealueessa? Miksi sinua pitäisi kuunnella?
  • Uniikki. Miksi joku valitsisi sinun sisältösi kaikista kilpailijoista? Mitkä ovat asiat, joiden avulla erotut kilpailijoista? Mitä erilaista, uutta ja ainutlaatuista tuotat?

B) Vältä viittaamista tiettyyn ajankohtaan

Saattaa olla, että viihdyt paljon Netflixin äärellä katsomassa Tiger Kingiä ja useat eri bloggaajat ovat kyseisestä sarjasta maininneet. Kun Tiger King -buumi on ohitse, aihe on kuollut. Vältä myös mahdollisimman paljon tiettyyn aikaan viittaavia ilmauksia kuten:

  • ”Eilen”
  • ”Viime vuonna”
  • ”Vuonna 20XX”
  • ”Aiemmin tänä vuonna”.

Käyttämällä kuluvaa vuotta otsikkotunnisteessa lisäät viestiisi totta kai osuvuutta. Tämä voi johtaa parempaan sijoitukseen Googlessa HETKELLISESTI. Pysyvää siitä tekee sen, että vuosiluku ei ole postauksen permalinkissä (kestolinkki, url), ja kun vuosi vaihtuu, vaihdat otsikon vuosiluvun toiseen. Tässä muutamia omia esimerkkejäni:

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Miten pidät sisällön ikivihreänä (evergreeninä)?

Jos käytät yläpuolella olevia ohjeita, riittää että olet tehnyt 10X paremman postauksen kuin kukaan muu aiheesta, koska silloin se kestää luultavasti kuukausien, vuosien tai jopa vuosikymmenien päähän ikivihreänä.  Kuitenkin joskus voi käydä niin, että Googlen hauissa et enää näykään ensimmäisellä sivulla. Miten siis ylläpidät sisällön ikivihreyttä?

A) Seuraa kehittymistä

Jos Google pudottaa sijoitustasi hitaasti, se on merkki siitä, että aihe voi olla ikivihreä, mutta sisältösi ei enää ole. Tarkista, millaisella sisällöllä muut ovat menneet sinusta ohi. Muista, että tarkoituksena ei ole missään nimessä kopioida muita vaan tuottaa sisältöä, joka on erilaista ja parempaa kuin muilla.

B) Uudista sisältöäsi

Kun sisältösi ”ikivihreä” tila loppuu, sinun pitää selvittää, miksi sillä ei ole enää merkitystä Googlen silmissä. Yleensä se johtuu siitä, että jokin asia on vanhentunut:

  • prosessi
  • linkit (joku linkki on ”katkennut”)
  • vuosi otsikossa
  • tilastot
  • kuvakaappaukset.

Lue oma postauksesi läpi, uudista yllä olevat elementit ensimmäisenä ja pohdi sitten, mitä postaukseen voi lisätä, poistaa tai päivittää, jotta siitä tulisi jälleen ajankohtainen.

C) Rakenna linkkejä

Linkkien saaminen toisilta sivustoilta on välttämätöntä, jos haluat nousta Googlen hakutuloksissa korkealle. Mitä vähemmän sivustollasi on linkkejä, sitä helpommin muut ajavat ohitsesi Googlessa. Etsi muita samasta aiheesta kirjoittavia bloggaajia / yrittäjiä ja kysy, voisitteko vaihtaa linkkejä keskenänne. Pyrkikää siihen, että molemmat tekevät laadukkaan do-follow-backlinkin toisilleen.

Joskus myös oman blogin sisäisellä linkityksellä saadaan postaus nostettua korkeammalle.

Yleisimmät evergreen julkaisut

Alapuolella on listaus siitä, minkälaisia postauksia voit luoda:

  • listaukset (ihmiset rakastavat listoja)
  • vinkit
  • miten teet -sisältö
  • mikä/mitä on -sisältö
  • videot
  • historialliset katsaukset.

Kirjoittaminen ei välttämättä tarkoita, että sisältö on ikivihreää. Videot toimivat erittäin hyvin, kun haluat selittää ”miten” jokin asia tehdään. Jos videoita ei ole mahdollisia tehdä, käytä valokuvia, diagrammeja, infograafeja tai jotain muuta visuaalista elementtiä kirjoittamisen tukena.

Esimerkiksi tässä postauksessa käytin kuvia näyttääkseni, miten etsit hakusanalla avainsanan.

Ideoita evergreen artikkeliin

Voit kirjoittaa todella monesta eri teemasta. Osa näistä teemoista ei koskaan vanhene.

  • Rakkaus, romanssi, seurustelu
  • Liikunta ja hyvinvointi
  • Talous
  • Sijoittaminen
  • Ruoka
  • Vanhemmuus
  • Painon pudottaminen
  • Ura
  • Yrittäjyys, yrittäminen, liiketoiminnan kasvattaminen
  • Alan tai työpaikan vaihto
  • Lemmikkien hoito
  • Häät
  • Matkailu

Totta kai aihealueen pitää liittyä liiketoimintaan, jota teet. Olisi tyhmää kirjoittaa lemmikkien hoidosta ja myydä sijoittamispalveluja. Eikö?

Esimerkkejä evergreen contentin luomiseen

  • Miten rakennat linnunpöntön? Todella selkeä, kutsuva ja loistava ajatus ikivihreälle sisällölle.
  • 10 tapaa paistaa pekoni Voitko kuvitella, miten monella eri tapaa pekoni voidaan paistaa? En minäkään.
  • TOP5 vinkkiä, miten hiljennät itkevän vauvan Lapsia syntyy jatkuvasti, ja itkeviä vauvoja syntyy jatkossakin. Parhaat vinkit siihen, miten saat lapsen hiljentymään, ovat erittäin arvokasta sisältöä vanhemmille.
  • Näin aloitat häiden suunnittelun pienellä budjetilla Erikoistumalla pienten budjettien häihin rajaat samalla oman blogisi aihealueen ja houkuttelet juuri oikeita lukijoita blogiisi pitkällä tähtäimellä.

15 erilaista evergreen content sisältötyyppiä

1. Syväluotaava case study

Itse rakastan lukea case studyja. Niiden avulla on mahdollisuus pohtia ongelmaa ja sen ratkaisua sekä tuoda esiin saatuja tuloksia. Case studyja on kahdenlaisia:

  1. Näytä oma ammattitaitosi.
  2. Kerro tarina (esim. asiakkaan). Jokainen rakastaa tarinoita.

2. ”Mitä tein väärin?” – Case study

Menestystäkin tehokkaampi opettaja on epäonnistuminen. Ihmiset usein samaistuvat paljon helpommin meihin, jos kerromme tarinoita epäonnistumisistamme. Epäonnistumiset inhimillistävät meidät. Ne herättävät luottamusta ja empatiaa.

Joten kerää rohkeutesi ja kerro rehellisesti suurimmasta virheestäsi. Muista lisätä postaukseen tieto, mitä tämä epäonnistuminen on sinulle opettanut ja miten toimit jatkossa eri tavalla.

3. Kirjoita jostain tilanteesta ja sen seurauksista

Kolmas tapa on kertoa jostakin hyvin spesifistä asiasta, kuten tässä artikkelissa kerron evergreen sisällöstä. Selitän mahdollisimman selkeästi ja laajasti, miksi sinun kannattaa kirjoittaa evergreen sisältöä. Olen myös tuonut esille asioita, joita blogillesi voi käydä, jos et hyödynnä ikivihreää sisältöä edes silloin tällöin.

4. ”Miten- tai mitä-ohjeet aloittelijalle

Kirjoita ihan täysin vasta-alkajalle. Yleensä kun tiedämme jostain asiasta tarpeeksi, meidän on vaikea katsoa asiaa lähempää ”aloittelijan silmin”. Esimerkiksi itse aloin dokumentoimaan aivan alusta lähtien, mitä olen oppinut. Näistä ”dokumenteista” on tullut blogipostauksia sekä videoita. Ne myös valavat uskoa ja luottamusta jokaiseen, joka on ihan vasta alkutaipaleella.

5. ”Miten- tai mitä-ohjeet kokeneelle

Kokeneemmille on paljon helpompi kirjoittaa artikkeleita kuin aloittelijoille. Miksi? Koska usein sinä ja lukijasi jaatte jo tietyn ”ammattisanaston” ja yhteisen kielen.

Mutta entä jos ei ole mitään uniikkia sanottavaa kokeneille? Riittää, että tiedät vain hiukan enemmän kuin lukijasi. Muista, että lukijat tykkäävät siitä, että a) tiedät hieman enemmän kuin he tai b) opettelet samoja asioita kuin he ja dokumentoit matkaasi.

6. Mitä tehdä -checklistat

Sekä aloittelijan että kokeneemman voi olla vaikea sisäistää uutta ja käytännönläheistä tietoa 5 000–10 000 sanan artikkeleista.

Kirjoita siis checklista muistettavista asioista. Tarkistuslistat voivat olla hyviä postausvaihtoehtoja itsessään tai voit lisätä tarkistuslistan jonkun postauksen liittymislahjaksi.

7. Miten saavutat jotain suurempaa

Usein ”tee tämä nyt” -ohjeiden lisäksi on tärkeää, että näyttää lukijoille, kuinka saavuttaa pitkäaikaisia tavoitteita. Voit tehdä tästä aikajanan, jossa jaat jokaisen vaiheen päiviin, viikkoihin, kuukausiin tai jopa kokonaisiin vuosiin.

Esimerkki: Miten luot kokonaiseksi vuodeksi sosiaalisen median sisällön? Kun jätät postauksesta pois vuosiluvun (tai lisäät sen otsikkoon mutta jätät pois kestolinkistä), voit vuosittain vain hieman hioa postauksen sisältöä ja päivittää sen.

8. Historia aiheesta X

Historian ei tarvitse olla tylsää. Se ei kiinnosta ainoastaan nörttejä vaan vetää myös aiheesta muutenkin kiinnostuneen henkilön mukaansa.

Kirjoita historiallinen postaus esimerkiksi aiheesta ”miten sosiaalinen media kasvoi”. Olen itse törmännyt Instagramissa kuviin, joissa on käyty läpi, mitä tuotteita ja palveluja ei ollut olemassa vielä 10 vuotta sitten. Tämä hämmästyttää minua joka kerta, koska tuntuu, että esimerkiksi somekanavat ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä. 😀

9. Perinteiset virheet X kohderyhmässä

Jokaisella alalla on virheitä, joita sekä aloittelijat että kokeneemmat haluavat välttää. I h a n j o k a i s e l l a a l a l l a. Kirjoita niistä 10–30 asian lista. Kohdista se oikealle kohderyhmälle ja jaa aktiivisesti ja tasaisesti somessa.

10. Kaikki mitä sinun pitää tietää aiheesta X

Jokainen ymmärtää, mitä tämä tarkoittaa. Kirjoita jostakin aiheesta todella syvällinen katsaus. Kirjoita siitä 10X parempi kuin mistään muusta ja julkaise se oikeilla hakusanoilla blogiisi.

11. Paras tai huonoin vaihtoehto tavoitteen saavuttamiseen

Tämän idea on hyvin samanlainen kuin miten teet asian X -postauksissa. Kerro tämän tyyppisessä postauksessa paljon erilaisia tarinoita ja esimerkkejä.

12. Aihealueen X täydellinen sanasto

Markkinoinnissa, kuten monella muullakin alalla, on paljon sanoja ja termejä, joita aloittelijat ja ulkopuoliset eivät ymmärrä. Kerää kaikki aihealueen X sanat yhteen ja selitä, mitä mikin sana tarkoittaa. Tässä yksi esimerkki tämänkaltaisesta postauksesta.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Ikivihreän sisällön tekeminen ei ole ainoa tapa menestyä

Evergreen sisältö on loistavaa ja saa aikaan upeita tuloksia, mutta se ei ole kaikki kaikessa. Kaiken mitä teet ei tarvitse olla (tai pidä olla) ikivihreää (evergreeniä).  Ajankohtaiset asiatkin ovat tärkeitä. Ne kuuluvat kirjoittamiseen ja ovat loistava lisä blogisi markkinointiin.

Paras sisältömarkkinointistrategia sisältää sekoituksen pitkäaikaisia ikivihreitä artikkeleita sekä ajankohtaisempia artikkeleita ja postauksia. Kun olet kerran luonut ikivihreää sisältöä, älä hautaa sitä blogiisi. Jos julkaiset sisältöäsi ja unohdat sen, et tule saamaan toivottuja tuloksia.

Pyri nostamaan aina aika-ajoin sosiaalisen median kanavissasi ikivihreää sisältöä esiin tai nosta se sivuillasi näkyviin. Tässä on muutama tapa, miten sen voit tehdä:

  • Luo verkkosivustollesi sivu, johon nostat kaikki ikivihreät artikkelit esille lisäämällä linkin ylänavigaatioon (ylämenu).
  • Korosta ikivihreitä blogipostauksia sivupalkissa tai bannerissa.
  • Jaa ikivihreitä postauksia sosiaalisessa mediasssa.
  • Lisää blogiin ”aloita tästä” -sivu, joka auttaa ihmisiä perusasioissa ja nosta siihen kolme parasta, luetuinta tai houkuttelevinta ikivihreää sisältöäsi.

Ei ole helppoa olla vihreä

Nyt kun olet saanut valtavan määrän tietoa evergreen postauksista, houkutus sille, että aloitat kirjoittamaan sataa artikkelia kerralla on suuri…

Älä tee sitä.

Evergreen content on todella hyvää, siis aivan mielettömän hyvää. MUTTA. Muista, että sen luominen vaatii ajallista investointia. Valitse yksi aihealue ja aloita kirjoittamaan siitä. Varaa itsellesi yksi kokonainen viikko, jossa käytät 1–2 päivää taustatutkimukseen ja loppuajan kirjoittamiseen.

Kaiva tarpeeksi syvälle, jotta postaus antaa oikeasti lisä-arvoa ihmisille. Ole aito, uniikki ja anna lisäarvoa. Auttamalla muita voit itse vain menestyä.

Miltä ikivihreän sisällön kirjoittaminen sinusta tuntuu?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: