Miten näkyvyys Instagramissa muuttuu 2020 ja mihin se vaikuttaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten näkyvyys Instagramissa muuttuu 2020 ja mihin se vaikuttaa? Sosiaalisen median trendit muuttuvat alati, ja ainakin somen kautta toimeentulonsa saaville trendeistä perillä oleminen voi tarkoittaa suurtakin päänvaivaa. Trendit rantautuvat Suomeen yleensä hieman muita maita hitaammin. Nopeat syövät hitaat, ja alan tuulia ja trendejä kannattaa tutkia aina hieman etukäteen. 

Yksi selvästi näkyvyyttä hankaloittava asia on eri somealustojen omat algoritmit, joista löytyy kyllä paljon tietoa esimerkiksi YouTubesta. Silti kukaan ei oikein tiedä tarkkaan, miten algoritmit toimivat, mitkä asiat niihin vaikuttavat ja miten niiden kanssa tulee toimeen. Jos etsit tänään tietoa algoritmeista Youtubesta, kuukauden kuluttua tieto voi jo olla vanhaa.

Etenkin Instagram on tunnettu siitä, että se saattaa muuttaa algoritmejaan merkittävästi yllättävänkin nopealla aikataululla. Muutokset ovat aiheuttaneet menneinä vuosina elantonsa tienaaville vaikuttajille paljon harmaita hiuksia juuri äkillisyytensä vuoksi. 

Eniten kalabaliikkia aiheutti taannoinen Instagramin algoritmimuutos, jonka seurauksena käyttäjät näkevät seuraamiensa tilien postaukset sovelluksen keinoälyn laskeman “mielenkiintoisuus”-arvon mukaan. Toisin sanoen postaukset eivät enää näy käyttäjän omassa kuvavirrassa siinä järjestyksessä, missä ne on alun perin julkaistu.

Miten näkyvyys Instagramissa muuttuu 2020 ja mihin se vaikuttaa?

Instagram siis laskee kunkin käyttäjän sovelluskäyttäytymisen perusteella häntä todennäköisimmin kiinnostavan sisällön ja näyttää sen kyseiselle käyttäjälle algoritmin määrittelemässä järjestyksessä. Tämän muutoksen yhteydessä algoritmia muutettiin myös niin, että kun vaikuttaja julkaisee postauksen, “koenäytetään” se ensin vain noin kymmenelle prosentille vaikuttajan seuraajista.

Jos postaus ei heti ensimmäisen tunnin aikana kerää osakseen tiettyä määrää tykkäyksiä ja kommentteja, painuu kyseinen julkaisu pimentoon seuraajien kuvavirrasta. Lopulta julkaisu jää kokonaan suurimmalta osalta näkemättä. 

Tällaiseen nosteeseen perustuu myös Instagramin Explore-sivu, eli sivu, joka löytyy suurennuslasi-kuvakkeen takaa. Explore-sivulle nostetaan juuri sinulle tarkoitettua sisältöä sen perusteella, miten käytät Instagramia. Etsitkö tietoa kissoista tai kissanpennuista? Jep, Explore-sivusi on täynnä niitä.

Jos joku tietty julkaisu saa heti julkaisun jälkeen paljon tykkäyksiä sekä kommentteja osakseen, tulkitsee sovellus sen automaattisesti tärkeäksi sisällöksi. Tällöin Instagram arvioi, että julkaisu ansaitsee tulla nähdyksi useampienkin silmäparien toimesta. Ensin Instagram näyttää kuvaa seuraajien seuraajille, ja jos kuva saa sielläkin paljon tykkäyksiä ja kommentteja, kuva nousee Explore-sivulle.

Voiko algoritmimuutoksia ennakoida?

Valitettavasti ei. Instagramin uusin kokeilu, tykkäysten pois jättäminen on vahva kannanotto sen puolesta, että ihmiset eivät enää antaisi liiallista painoarvoa postausten noteeraamiselle tykkäyksin ja kommentein. Sen kun on todettu aiheuttavan jos jonkinlaisia mielenterveydellisiä ongelmia etenkin nuorten sosiaalisen median käyttäjien parissa. 

Videon käyttöönotto

Vuoden 2019 perusteella voidaan ehdottomasti sanoa videoiden olevan edelleen kultaa sosiaalisessa mediassa. Jos et vielä ole alkanut perehtymään videotuotannon saloihin, aloita se viimeistään nyt. Jos videolla esiintyminen tuntuu oudolta, panosta kauniisti tuotettuun laatusisältöön seuraajiasi kiinnostavista aiheista ja anna heille aina jotain uutta ja kiinnostavaa tietoa siihen liittyen.

Muista, että kenenkään sisältöä ei saa jakaa omanaan. Lyhyitä videoklippejä voi kuitenkin ostaa pientä maksua vastaan interwebin ihmeellisestä maailmasta. Minuutin mittainen video maksaa 10–20 dollaria. Se voi alussa tuntua suurelta investoinnilta, mutta kunhan näet videon julkaisukattavuuden, voit yllättyä positiivisesti videon vaikutuksesta.

Miten näkyvyys Instagramissa muuttuu

Videoiden ostaminen antaa sinulle myös tilaa ja aikaa tutustuttaa itseäsi videoihin. Voit kokeilla alussa myös  Instagram-tarinoiden lyhyitä, viidentoista sekunnin mittaisia klippejä.

Kaikki sosiaalisen median kanavat tukevat ainakin jollain tavalla videoiden näyttämistä, ja suurimmassa nosteessa ovat Instagramin tarinat eli 15 sekunnin mittaiset videoklipit, jotka näkyvät vaikuttajan profiilissa aina vuorokauden kerrallaan.

Tarinavideoilla lisää näkyvyyttä

Instagram on mahdollistanut tarinavideoiden nostamisen profiilin kiinteäksi osaksi jo tovin, joten sitäkin ominaisuutta kannattaa ehdottomasti alkaa hyödyntämään. Voit esimerkiksi koota profiiliin erilaisia kokonaisuuksia, vaikka oman brändisi tuotteita, tekemiäsi reseptejä tai matkavideoita – mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat. 

Voit nimetä tarinakokonaisuudet ja laittaa niille kansikuvat, jotka herättävät helposti profiilissasi vierailevan kävijän huomion. Näin käyttökokemuksesta tulee mahdollisimman laadukas. Kävijä viihtyy profiilisi parissa ajallisesti pidempään.

Instagramin kuvavirtaan voit puolestaan ladata maksimissaan minuutin pituisia videoita per postaus, mutta jos haluat venyttää videoiden pituuden jopa kymmeneen minuuttiin, kannattaa sinun tutustua Instagramin TV-ominaisuuteen. Sen kautta saat lisättyä jopa sen kymmenen minuutin pituisen videon Instagram TV:n kautta myös osaksi kuvavirtaasi. 

Lue myös tämä: Haluatko tulla paremmin huomatuksi Instagramissa?

Jos postaat Instagram TV:n kautta tehdyn videon omaan kuvavirtaasi, näytetään siitä automaattisesti ensimmäinen minuutti, jonka jälkeen katsojalta kysytään halukkuutta jatkaa videon katsomista loppuun Instagram TV:n puolella.

Tämä tapahtuu vain yhdellä klikkauksella, joten jos olet onnistunut tuottamaan tarpeeksi kiinnostavaa videosisältöä, on hyvin todennäköistä, että katsoja siirtyy Instagram TV:n puolelle jatkamaan videon katselemista loppuun asti. 

Vaikutukset someyhteistyökampanjoihin

Vaikka ajatus muutosten takana on hyvä, se voi vaikeuttaa entisestään suurten somevaikuttajien työtä. Monet yritysten kanssa yhteistyössä toteutetut kampanjat perustuvat juuri tykkäysten mitattavuuteen. Toisaalta, jokainen käyttäjä voi edelleen tarkistaa omien postaustensa tykkäysmäärät, joten umpikujassa ei sentään olla.

Ja sitä paitsi, tykkäyksiä, videon katselukertoja ja kommentteja on ollut mahdollista ostaa jo vuosikaudet. Myös suurista käyttäjäryhmistä koostuvat tykkäysringit ovat tuoneet nopeasti näkyvyyttä, tykkäyksiä ja kommentteja tietyille julkaisuille.

Tällä tavalla saadut tykkäykset ja kommentit näyttävät toki päällepäin aidolta vuorovaikutukselta.  Mutta Instagramin algoritmi ei ilmeisesti hämmenny siitä, vaan pystyy tunnistamaan niin sanotun orgaanisen vuorovaikutuksen edellä mainitun kaltaisesta “ohjelmoidusta” vuorovaikutuksesta.

Yhteistyöyritykset eivät kuitenkaan välttämättä osaa katsoa tykkäyksiä ja kommentteja tällä tavalla. Vaatii paljon aikaa ja vaivaa tarkastaa vaikuttajan julkaisusta tykkäävien someprofiilit. Jos sisältöä tuotetaan esimerkiksi Instagramiin suomeksi mutta tykkääjät ovat intialaisia, hälytyskellojen tulisi jo soida. 

Jos Instagram päättää tehdä tykkäysten piilotuksesta pysyvän ominaisuuden, kannattaa vaikuttajien alkaa panostamaan enemmän yhteisöllisyyteen. Eli siihen, että he saavat aidosti tuottamastaan sisällöstä kiinnostuneet seuraajansa kommentoimaan postauksiaan. Näin yhteistyökumppaneille välittyy kuva siitä, että kyseisen vaikuttajan postaukset herättävät mielenkiintoa ja ovat näin relevantteja yhteistyön kannalta. 

Tilastojen seuranta on vaikeampaa

Jos tykkäysmäärät postauksissa jäävät piiloon pysyvästi, yhteistyökumppaneiden on entistä hankalampi tarkastaa niitä.  Todellinen tykkäysmäärä on ainoastaan vaikuttajan itsensä nähtävillä, ja tällaisessa tapauksessa yhteistyökumppanin on luotettava vaikuttajan sanaan siitä, millaisia kyseiset luvut lopulta ovat ja mistä ne ovat peräisin. Jos tykkäykset jäävät lopullisesti piiloon sovelluksessa, tulee yhteistöiden tueksi keksiä uudenlaisia mittareita tulevaisuudessa. 

Instagram on virallisesti perustellut tykkäysten piilotuskokeiluaan mielenterveyteen liittyvillä syillä, mutta sen takana saattaa olla myös mainostuloihin liittyviä seikkoja. Kun aiemmin mainoskampanjoita pyöritettiin vaikuttajan ja yhteistyöyrityksen välillä, myös raha liikkui tällä akselilla. Nykyään tykkäysten piilottaminen vaikeuttaa kampanjoiden seuraamista yritysten päässä, joten yhdeksi vakavasti harkittavaksi vaihtoehdoksi nousevat jälleen Instagramin omat mainokset.

Mainosten mitattavuus ja räätälöinti kohderyhmille on helpompaa yrityksille. Analytiikan kannalta ajateltuna mainostaminen on nykyään helpompaa yritykselle suoraan Instagramin oman mainostyökalun kautta. Toki siitä jää uupumaan henkilöbrändiin sitoutuminen ja vaikuttajan seuraajakannan sitouttaminen vaikuttajayhteistyön kautta. Mutta näitä plussia ja miinuksia jokainen yritys joutunee vastaisuudessa pohtimaan entistä tarkemmin. 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: