Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla? Sähköpostimarkkinointi voi joskus nostaa isojakin tunteita pintaan. Niin asiakkaissa kuin yrittäjissäkin. Oikein toteutettuna sähköpostimarkkinointi on edelleen kustannustehokkain markkinoinnin muoto.

Sähköpostimarkkinointi ei ole pelkkää myyntiviestiä silloin kun huvittaa tai kun kassa ammottaa tyhjyyttään. Asiakkaat eivät ole automaatteja, joista voi pumpata rahaa ulos mielin määrin.

Ennen pitkää pelkkää myyntiä sisältävät sähköpostilistat kuivuvat kokoon, ja jäljelle jäävät isot kustannukset ja vähäinen myynti.

Jotta sinulle ei kävisi näin, tässä postauksessa annan sinulle vinkkejä, miten ihmisiä kannattaa segmentoida sähköpostilistalla ja miksi segmentointi on ylipäätään tärkeää.

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla?

Mennään ensin syihin sille, miksi ihmiset kannattaa segmentoida. Postauksen lopussa näytän askel askeleelta, miten segmentointia voidaan tehdä. Muistutan myös tässä kohtaa, että jos sinulla ei ole vielä sähköpostilistaa tai haluat vaihtaa palveluntarjoajaa, teen yhteistyötä Active Campaignin kanssa. Jos hyödynnät kumppanuuslinkkiäni, autan sinua ilmaiseksi ja rakennan muun muassa kolmen sähköpostin automaation sekä liittymisprosessin sinulle maksutta.  Laita viestiä, niin jutellaan lisää.

Segmentointi auttaa sinua luokittelemaan ihmiset heidän mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Jos esimerkiksi tarjoat asiakkaillesi kolmen eri tason verkkokursseja – perusteet, edistynyt ja ammattilainen – markkinointi- ja myyntiviestisi on jokaiselle kohderyhmälle erilainen.

Silloin on järkevää rakentaa kolme eri tunnelia ja segmentoida ihmiset näihin. Ihmisiä voidaan siirtää segmentistä toiseen sen perusteella, miten he toimivat. Käydään näitä läpi postauksen loppupuolella.

Segmentointi auttaa myös myynnissä. Voit erotella isosta listasta ne ihmiset, jotka avaavat 80 % viesteistäsi, ja kohdentaa heille parhaimmat tarjoukset ja kampanjat.

Toinen vaihtoehto on katsoa kampanjan aikana, ketkä ovat olleet kiinnostuneita tuotteista mutta eivät ole vielä ostaneet ja tarjota heille kampanjan jälkeen edullisempaa tuotetta. Tätä tapaa olen itse käyttänyt useasti ja nostanut lanseerauksen tai kampanjan aikana saatua bruttomyyntiä useilla tuhansilla euroilla.

Segmentointi auttaa sinua pitämään sähköpostilistan laadukkaana. Jos sinulla on tuhansia ihmisiä sähköpostilistallasi, mutta vain 20 % heistä avaa viestisi, ennen pitkää viestien perillemeno heikkenee.

Segmentoinnin avulla pystyt myös erottelemaan palveluasiakkaat paremmin. Jos esimerkiksi tarjoat henkilökohtaista valmennusta tai konsultaatiota, voit ryhmitellä sähköpostilistallasi olevat ihmiset sen mukaan, kuinka kiinnostuneita he ovat palveluistasi.

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla

Segmentoinnin perusteet

Käytän tässä esimerkkinä Active Campaign -ohjelmaa. Segmentointi kannattaa tehdä joko listoilla tai tägeillä. Lista tarkoittaa, että kokoat ihmiset esimerkiksi yleislistalle. Kun kirjoitat ja lähetät uutis- tai viikkokirjeen, viestisi lähtee kaikille yleislistalla oleville ihmisille, jotka ovat aktiivisia tilaajia. Jos joku on poistunut eli ”unsubscribennut” listalta, viestisi ei tavoita häntä.

Tägi eli avainsana tarkoittaa, että yleislistalla oleville ihmisille voidaan antaa tunniste, joka erottelee yleislistalla olevat ihmiset pienempiin ryhmiin.

Jos sinulla on esimerkiksi koiriin liittyvä verkkokauppa, voit segmentoida ihmiset esimerkiksi

  • koirien lelut
  • koirien ruuat
  • koirien trimmaus

tägeillä. Kun on aika lähettää seuraava uutiskirje, voit erotella yleislistasta koirien leluista kiinnostuneet ihmiset ja lähettää viestisi vain heille. Näin ne ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneita koirien leluista, eivät saa viestiä ollenkaan.

Segmentointi auttaa sinua siis kohdentamaan viestisi ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä, sillä nyt et lähetä ”kaikkea kaikille” vaan ”valikoituja viestejä harvoille”.

Vuosien ajan segmentoin viikkokirjeeni tilaajat tägien avulla, mutta kohtasin useita eri haasteita. Siksi nykyään segmentoin ihmiset listoilla, jolloin viestien lähettäminen on yksinkertaisempaa.

Miten segmentoida?

Seuraavaksi sinun tulee päättää, miten haluat segmentoida ihmiset. Käyn läpi kaksi esimerkkiä. Ensimmäinen on sinulle, joka olet vasta aloittamassa sähköpostilistan keräämisen, ja jälkimmäinen on sinulle, jolla on jo ihmisiä sähköpostilistalla.

Sähköpostilistan kerääminen aloitetaan nollasta

Ennen kuin alat keräämään sähköpostilistaa, päätä miten segmentoit ihmiset. Jos sinulla on verkkokauppa, segmentointi on helppoa esimerkiksi tuotekategorioiden perusteella. Sitä mukaa kun henkilö ostaa tuotteen, voit lisätä hänet eri listalle tai lisätä hänelle tägin. Katsotaan vähän myöhemmin, miten tämä käytännössä tehdään.

Jos tuotteita on paljon, voi olla järkevää segmentoida ihmiset sekä kategorioiden että tuotteiden tai tuoteryhmien mukaan. Esimerkiksi:

  • tuotekategoria = koirat
  • tuoteryhmä = lelut
  • tuote = purulelut

Henkilö voi olla listalla, jonka nimi on ”koirat” tai ”koirien lelut” ja hänelle on lisätty tägi ”purulelut”.

Jos taas olet palvelu- tai digiyrittäjä, voit segmentoida ihmiset lähtötason mukaan, kuten aikaisemmin viittasin.

Tässä vaiheessa, kun listaa aletaan vasta rakentamaan, segmentointi on suht helppo tehdä tarjoamalla liittymislahjoja, jotka liittyvät tuotteisiin ja palveluihin, joita haluat myydä. Esimerkiksi koirien verkkokaupan ylläpitäjä voi tehdä liittymislahjan, jonka nimi on ”15 koirarodulle sopivimmat purulelut”. Näin ne ihmiset, joita aihe kiinnostaa, lataavat oppaan ja segmentointi voidaan tehdä.

Sähköpostilistalla on jo ihmisiä

Jos tilanne on se, että sinulla on jo sähköpostilistalla ihmisiä, pystyt silti segmentoimaan heidät kätevästi. Tässä kohtaa hyödynnämme jälleen liittymislahjoja, vaikka emme kutsukaan niitä sillä nimellä.

Hahmottele ensin, miten haluat segmentoida sähköpostilistallasi olevat ihmiset. Tämän jälkeen kirjoita jokaiselle segmentille oma viikkokirje, jonka lähetät peräkkäisinä viikkoina.

Viikkokirje lähetetään siis kaikille, mutta kirjeessä tarjoat kohdennettua liittymislahjaa. Ne, jotka sen lataavat, segmentoit omille listoilleen.

Tykkään Active Campaignista todella paljon, sillä tämän segmentoinnin voimme tehdä suoraan näillä viesteillä, eikä henkilön tarvitse liittyä uudelleen yhtään mihinkään. Hän vain klikkaa viestissä olevaa linkkiä ja kaikki loppu hoituu meidän toimesta.

Alla on esimerkki sähköpostiviestistä, jonka voisin lähettää omalle listalleni.


Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla

Kun viesti on kirjoitettu, teen LeadPages-ohjelmalla kiitossivun. (Sivun voi tehdä myös omille kotisivuille, mutta koska käytän muutenkin LeadPagesia, niin hyödynnän sitä.) Sivu voi olla hyvinkin yksinkertainen ja sivulle voi jo lisätä ladattavan oppaan valmiiksi. Tarvitsen sivusta urlin eli kestolinkin seuraavaa vaihetta varten. Kopioin siis sen.

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla

Tämän jälkeen palaan takaisin viestiin. Maalaan tekstin, johon haluan lisätä linkin ja painan ”linkki”-painiketta.

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla

Kun lisään linkin, minulle avautuu mahdollisuus määritellä, mitä tapahtuu, kun henkilö klikkaa linkkiä. Tässä kohtaa valitsen, että henkilö liittyy listalle, ja kun valitsen sen, voin etsiä sen listan, mihin haluan ihmiset siirtää. Huomioithan, että listan pitää olla tehtynä valmiiksi ennen tätä toimintoa.

Jos minulla esimerkiksi olisi lista ”affiliate-markkinoinnista kiinnostuneet”, etsisin sen ja lisäisin sen tähän. Lopuksi vain klikkaan ”Ok”.

Tämän jälkeen jokainen, joka klikkaa linkkiä ja lataa oppaan, siirtyy automaattisesti oikealle listalle.

Toinen vaihtoehto on, että kiitossivun sijasta lisäät linkki-kohtaan suoraan oppaan latauslinkin. Molemmat toimivat loistavasti. Minusta on vain kiva kiittää ihmisiä, siksi käytän näitä kiitossivuja.

Miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla

Tärkeää huomioida segmentoinnissa

Segmentoinnissa on tärkeää huomioida se, että segmentit ovat riittävän erottuvia. Jos esimerkiksi tarjoat kolmea hyvin samanlaista opasta tai vaikka videota, riskinä on, että kaikki haluavat ladata ja katsoa ne. Tällöin kaikki liittyvät kaikille listoille eikä segmentoinnista ole oikeastaan hyötyä.

Kun mietit segmenttejä, mieti samalla, mitä tarjoat ihmisille. Esimerkiksi minä olisin voinut lisätä tuohon viestiin, että opas sopii henkilöille, jotka jo tienaavat vähintään 100 € kuussa affiliate-markkinoinnilla. Silloin ne, jotka eivät ole edes aloittaneet, eivät välttämättä lataa opasta.

Saattaisit pitää myös tästä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

Edistyneempi tapa segmentoida

Jos kaipaat hieman edistyneempää tapaa segmentoida asiakkaita, voit alkaa pisteyttämään heitä. Active Campaignilla on mahdollisuus määritellä erilaisia toimintoja, jotka ovat tietyn pistemäärän arvoisia.

Esimerkiksi näin:

  • viestin avaus on 10 pistettä
  • linkin klikkaus on 20 pistettä
  • verkkokaupassa vierailu on 30 pistettä
  • myyntisivulla käyminen on 80 pistettä.

Tämä ei siis vaadi mitään liittymislahjoja, vaan pisteytys määritellään etukäteen ja sitten vain odotetaan, mitä lukijat tekevät. Kun on aika lanseerata tai tehdä kampanja, voit poimia listalta ne ihmiset, joilla on kaikista suurimmat pistemäärät ja lähettää kampanjasi vain heille. Näin maksimoit potentiaalisten ostajien määrän sekä myynnin.

Pisteytyksen löydät Active Campaignista, kun menet kohtaan ”Contacts” ja sieltä lisävalikosta valitset ”Scoring”. Muistutan myös vielä, että voin tehdä tämän sinulle ilmaiseksi, kun hyödynnät kumppanuuslinkkiäni Active Campaignin perustamisessa. Sillä ei ole väliä, oletko vasta aloittamassa vai haluatko siirtyä joltakin toiselta palveluntarjoajalta Activen käyttäjäksi. Laita vain viestiä ja kerro, että olet kiinnostunut tästä, niin laitan sinulle lisätietoja sekä affiliate-linkin.

Nyt tiedät, miten ja miksi segmentoida ihmisiä sähköpostilistalla. Ajatuksia? Mietteitä? Kysymyksiä?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: