Miten löydät ajankohtaisia postausideoita?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Uutena ja vasta aloittaneena bloggaajana postausideoita saattaa tulvia mieleen jatkuvalla syötöllä. Kun blogipostauksia on kirjoittanut pidempään, voi postausideoiden keksiminen alkaa tuntua haastavalta. Tärkeätä on myös pitää blogi ajankohtaisena ja lukijoille mielenkiintoisena. Tässä postauksessa kerron sinulle neljä vinkkiä, miten löydät ajankohtaisia postausideoita.

Blogin aihealueen ja kohderyhmän rajaaminen on tärkeätä, mutta voiko se aiheuttaa vaikeuksia keksiä ajankohtaisia postausideoita? Miten löytää ajankohtaisia postausideoita, jos omat ideat ovat ehtyneet?

Olen itse kirjoittanut tätä blogia jo useamman vuoden ajan. Aihepiirini ja kohderyhmäni on rajattu tarkasti. Voisi siis kuvitella, että postausideani blogini aihepiiristä alkavat loppua tai toistaa itseään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Olen näiden vuosien aikana oppinut etsimään ajankohtaisia postausideoita erilaisista lähteistä. Tässä postauksessa haluan jakaa sinulle neljä hyödyllistä vinkkiä, joiden avulla löydät ajankohtaisia postausideoita blogiisi jatkossakin.

Aiheesta lisää: Miten suunnittelet postaukset tulevalle vuodelle

Miten löydät ajankohtaisia postausideoita? Tässä neljä vinkkiä!

1. Markkinoinnin vuosikello

Markkinoinnin vuosikellon ideana on hahmottaa kerralla koko tulevan vuoden markkinointikokonaisuus. Vuosikellon avulla hahmotat sinun ja blogisi aihealueen kannalta tärkeät sesongit. Kun alat hahmotella vuosikelloa, mieti mistä asioista lukijasi haluavat lukea mihinkin aikaan vuodesta. Lähes jokaisella alalla on nimittäin omat sesonkinsa. Mieti miten tuot tätä esille blogipostauksissasi.

Markkinoinnin vuosikellon avulla hahmotat siis, mitä sinun tulee tehdä vuoden kuluessa ja milloin. Tämän avulla toimintasi on pitkäjänteistä, tuloksellista ja lukijoille ajankohtaista. Merkitse vuosikelloosi juhlapyhät, yleiset koulujen loma-ajat sekä mahdollisten omien kampanjoiden sijoittuminen vuoden ajalle.

Lue myös tämä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

Vuosikelloon on helpompi suunnitella kampanjat sekä se, mitä haluat markkinoida jatkuvasti vuoden aikana. Vuosikellon avulla on helppo suunnitella, millaisia postauksia kannattaa julkaista ennen mahdollisen kampanjan alkua ja sen jälkeen.

Miten löydät ajankohtaisia postausideoita?

Jos suunnittelet postaussarjaa, sinun on markkinoinnin vuosikellon avulla helppo hahmottaa, mihin kohtaan vuotta postaussarja on hyvä sijoittaa. Näin myös näet, miten se vaikuttaa muihin vuoden aikana julkaisemiisi postauksiin. Erilaisten blogiyhteistöiden ja vieraskynäilyidenkin aikataulut kannattaa merkitä vuosikelloon. Näin varmistat, että yhteistyöt jakautuvat tasaisesti vuoden ajalle.

2. Tutki mitä muut ovat kirjoittaneet/videoineet/podcastanneet samasta aihepiiristä

Ajankohtaisia postausideoita voi etsiä myös muilta samaa aihepiiriä käsitteleviltä bloggaajilta ja vloggaajilta. Myös podcasteista voi napata itselleen ajankohtaisia postausideoita. Tärkeätä on kuitenkin muistaa, että plagiointi on kiellettyä.

Älä siis kopioi toisen tekemää, vaan kirjoita aiheesta oma näkemyksesi. Muista siis: idean ja aiheen voi kopioida, mutta toisen sisältöä ei missään nimessä. Mieti miten sinä pystyt käsittelemään aihetta monipuolisemmin tai täysin toisesta näkökulmasta.

Tutki myös, mitä Suomen rajojen ulkopuolella puhutaan. Pysyäksesi aallon harjalla sinun kannattaa seurata, mitä esimerkiksi amerikkalaiset youtubettajat tällä hetkellä tekevät. Etsi aihepiirisi ulkomaisia podcasteja ja kuuntele, mistä niissä keskustellaan. Tutki sosiaalisen median kanavia ja katso, mistä alallasi juuri nyt keskustellaan eri somekanavissa. Pinterestin hyödyntäminen postausideoiden keksimisessä on myös suositeltavaa.

3. Etsi erilaisilla hakusanoilla

Taustatyö ja tilastojen seuranta on tärkeätä blogin kirjoittamisessa. Google on tässäkin apunasi. Kirjoita Googlen hakukenttään hakusanoja ja hyödynnä sen ennakoivaa tekstinsyöttöä. Ennakoiva tekstinsyöttö kertoo aina haetuimmat vaihtoehdot hakemallesi hakusanalle. Voit kirjoittaa esimerkiksi näin.

Näin löydät heti valmiita ajankohtaisia postausideoita Googlen hakukonetta hyödyntämällä.

Vaihda myös välillä näkökulmaa. Tutki tilastoistasi, mitkä ovat blogisi suosituimpia postauksia. Tutki mitä postauksia luetaan vielä vuosi postauksen julkaisun jälkeenkin ja kirjoita uusi postaus aiheesta, mutta eri näkökulmasta katsottuna.

Google Analyticsin avulla seuraat helposti blogisi tilastoja reaaliajassa. Tilastojen seurantaa olisi muutenkin hyödyllistä tehdä. Sen avulla osaat tarjota juuri lukijaasi kiinnostavaa sisältöä, juuri oikeaan aikaan.

4. Lue kommentteja blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa

Yllättävän moni bloggaaja, vloggaaja ja somepersoona jättää vastaamatta saamiinsa kommentteihin. Sinun kannattaa lukea tarkasti oman blogisi kommenttikenttää, sillä usein lukijoiden kysymyksistä saa suoraan kerättyä hyviä ja ajankohtaisia blogipostausaiheita.

Lue myös muiden samasta aiheesta bloggaavien kommenttikenttiä. Sieltä saattaa nousta esille jotakin piristävän erilaista, tai kysymys on saatettu esittää eri näkökulmasta kuin sinun lukijoidesi kysymykset.

Tutki myös aihealueesi Facebook-ryhmistä, mitä useimmiten kysytään. Mitkä kysymykset toistuvat kerta toisensa jälkeen? Tutki myös, mitä Facebook-ryhmissä keskustellaan ja kysellään juuri tällä hetkellä. Nappaa kysymykset ja kommentit talteen ja pureudu niihin tulevissa blogiteksteissäsi.

Toivon näiden vinkkien avulla auttavani sinua uusien postausideoiden etsinnässä. Oletko sinä käyttänyt jo jotakin näistä keinoista omien postauksiesi ideoinnissa? Kerro kommenttikentässä, onko sinulla jokin muu keino, miten löydät ajankohtaisia postausideoita.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: