Miten nostat kävijämäärää sivustollesi (ilman markkinointibudjettia)?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten nostat kävijämäärää sivustollesi? Haluatko kasvattaa sivustosi kävijämäärää ja ohjata kävijöitä verkkokauppaasi, sähköpostilistallesi tai yhteydenottolomakkeelle? Tässä postauksessa kerron sinulle, miten nostat sivustosi kävijämäärää ilman markkinointibudjettia.

Content Marketing Instituten mukaan yritykset, jotka tuottavat laadukasta sisältöä yritysblogiin, saavat noin kolme kertaa enemmän liidejä (eli potentiaalisia asiakkaita) verrattuna yrityksiin, jotka eivät hyödynnä yritysblogia lainkaan.

MarTechin mukaan 70–80 % hakukoneiden käyttäjistä keskittyy vain orgaanisiin hakutuloksiin. Tämä tarkoittaa, että he skippaavat maksetut mainokset aika tehokkaasti.

Miten nostat kävijämäärää sivustollesi (ilman markkinointibudjettia)?

Monet yrittäjät valitettavasti luulevat, että riittää kun vain kirjoittaa ja julkaisee blogipostauksia. Tehdäänpä pieni testi.

Minulla on kolme blogia, joihin julkaisen säännöllisesti sisältöä. (Tämä blogi ei ole yksi niistä.) Kuinka moneen näistä blogeista olet löytänyt tiesi viimeisen 3 kuukauden aikana?

Et yhteenkään. Tiedätkö miksi?

Koska en ole jakanut näitä postauksia missään.

Se, että kirjoitat ja julkaiset sisältöä yritysblogiisi, ei siis riitä missään nimessä. Hyvä uutinen on, ettei sinun tarvitse käyttää rahaa saadaksesi näkyvyyttä.

Kirjoita sisältöä, jolla on selkeä tavoite

Bloggaaminen mielletään luovaksi ajatusvirraksi. Luovaa bloggaaminen ja kirjoittaminen kyllä on, mutta nykyään en enää suosittele pelkkää ajatusvirtaa. Lukijat haluavat oppia ja inspiroitua lukiessaan postauksia. Siksi osalle blogitekstejä kannattaa määritellä jokin tavoite.

Tavoite voi olla esimerkiksi

  1. saada lisää kävijöitä
  2. saada lisää asiakkaita
  3. saada lisää uutiskirjeen tilaajia
  4. vahvistaa brändiä
  5. vahvistaa asiantuntijuutta omalla alalla.

Kirjoita sisältöä oikealle kohderyhmälle

Tämä blogiteksti on suunnattu yrittäjille, jotka haluavat omille verkkosivuilleen lisää kävijöitä hyödyntämällä blogia ilmaisena markkinointi- ja myyntikanavana. Tämä postaus ei houkuttele lifestyle-bloggaajia, jotka haluavat saada enemmän tykkäyksiä Instagramissa.

Kun avaan esimerkin tätä kautta, tämähän tuntuu itsestään selvältä. Mutta kirjoitusvaiheessa oikean kohderyhmän valinta voi ollakin yllättävän vaikeaa. Siksi on hyvä pysähtyä ja miettiä tavoitteen kautta, kuka oikeastaan onkaan sitä sinun kohderyhmääsi eli potentiaalista lukija- ja asiakaskuntaa. Kun alat kirjoittaa, kuvittele että yksi tällainen ihminen istuu sinua vastapäätä. Kirjoita hänelle.

Julkaise sisältöä säännöllisesti

Säännöllisyys ei tarkoita joka päivä. Alkuvaiheessa ei edes joka viikko. Säännöllinen voi tarkoittaa, että uusi blogiteksti julkaistaan joka kuun 1. päivänä. Tällöin lukijat alkavat oppia rytmiä, milloin julkaiset sisältöä. Epäsäännöllisyys tekee blogin lukemisesta ja seuraamisesta äärimmäisen vaikeaa.

Nykyään ihmiset unohtavat herkästi, kuka olet ja mitä teet, varsinkin, jos olet vasta aloittamassa bloggaamista. Siksi se säännöllisyys on niin tärkeää.

Kirjoita laadukasta ja pitkää sisältöä (ei lyhyttä 300 sanan yleishöttöä)

Olen sanonut sen miljoona kertaa ennenkin ja sanon sen jälleen. Ihmiset jaksavat lukea pitkiäkin tekstejä, kun sisältö on heitä hyödyttävää. Jos olisin vain listannut väliotsikot ranskalaisilla viivoilla, kuinka mielekästä se olisi ollut sinulle?

Olisit todennäköisesti skipannut tekstin aika nopeasti, eikä sitä tekisi mieli jakaa somessa ollenkaan. Pitkät tekstit auttavat myös hakukoneoptimoinnissa.

Aiheesta lisää: Kirjoittamisen ABC

Miten nostat kävijämäärää sivustollesi

SEO eli hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on olennainen osa bloggaamista. Se ei itse asiassa ole niin vaikeaa kuin miltä se saattaa tuntua. Monesti hakukoneoptimointi aloitetaan tutkimalla sopivia hakusanoja ja lauseita. Itse en kuitenkaan tällä hetkellä käytä siihen aikaa vaan toteutan SEOa hieman eri tavalla.

Koska blogissani on jo lähes 300 julkaistua postausta, hyödynnän vanhoja postauksia tehostamaan hakukoneoptimointia.

Aiheesta lisää: Näin optimoit postauksen, olipa blogialusta mikä tahansa

Jaa someen tasaisesti

Kun blogiteksti on julkaistu, se kannattaa jakaa someen. Mutta ei sillä perinteisellä tavalla. Perinteinen tapa on se, että postaus jaetaan 5 minuutin sisällä 15 eri FB-ryhmään + omalle FB-sivulle. Vastaavasti postaus saatetaan jakaa erilaisiin bloggaajien FB-ryhmiin, jossa se hukkuu kaikkien muiden blogipostausten joukkoon.

Järkevämpää ja tehokkaampaa on jakaa postaus eri päivinä eri ryhmiin + omiin somekanaviin. Tätä tarkoitusta varten teen itselleni somejakokalenterin (vähän kuin lukkari), jonka jälkeen itse postauksen jakamiseen menee noin 30–60 sekuntia.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Kiinnitä huomiota otsikkoon

Sisältömarkkinointiguru Neil Patelin mukaan 8/10 näkee postauksen otsikon somessa mutta vain 2/10 klikkaa sitä, jos otsikko on riittävän mielenkiintoinen. Otsikkoon kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää huomiota. Hyvä taktiikka on miettiä, mikä saisi sinut klikkaamaan postauksen otsikkoa.

Ohjeistan monesti opiskelijoitani siihen, että he miettivät, miltä otsikko vaikuttaisi, jos minä kirjoittaisin sen tai se ilmestyisi minun blogiini.

Aiheesta lisää: Miten kirjoittaa otsikko? 11 vinkkiä koukuttavan otsikon kirjoittamiseen

Valitse uusi näkökulma

On aina virkistävää, kun vanhasta aiheesta kirjoitetaan uudesta näkökulmasta. Näkökulmaa voi vaihtaa yksinkertaisesti siten, että vinkkien sijaan kertookin lukijoille virheistä. Tai miksi jokin asia on tärkeää huomioida, vaikka siitä ei paljon puhutakaan.

Näkökulman vaihtaminen on helpompaa, jos käytät hieman aikaa taustatutkimuksen tekemiseen. Googlesta ja YouTubesta on saatavilla niin paljon sisältöä, että taustatyön tekeminen on helppoa. Joskin se vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä.

Taustatutkimuksen tekeminen ei tarkoita, että muiden sisältöjä lähdetään referoimaan tai kopioimaan. Sillä ainoastaan etsitään niitä asioita, mitä vielä puuttuu.

Hyödynnä vieraskynäbloggaajia

Vieraskynäbloggaajista on hyötyä kahdella tavalla:

  • Joku muu tuottaa sisältöä sinun blogiisi. (Sinulta vapautuu siis aikaa.)
  • Saat oman blogisi uusien lukijoiden silmien eteen.

Koska vieraskynäilijällä on todennäköisesti omakin blogi, hän haluaa varmasti jakaa kirjoittamaansa sisältöä omissa somekanavissaan. Hän nousee lukijoidensa silmissä asiantuntijaksi, koska hänen tekstejään julkaistaan muuallakin kuin omassa blogissa.

Aiheesta lisää: Asiantuntijoiden vieraskynäpostaukset

Kirjoita itse vieraskynäpostauksia muiden blogeihin

Esimerkiksi minua on pyydetty eräälle tunnetulle sivustolle vieraskynäbloggaajaksi. Kirjoitan siis ilmaiseksi toisen blogiin, mutta saan nimeni esiin mahdollisesti useiden kymmenien tuhansien silmien eteen. Sen lisäksi saan linkin omalle sivustolleni, jolloin se tukee minun blogini hakukonenäkyvyyttä.

Lisää somejakopainikkeet blogipostauksiin

Simppeli mutta usein unohtuva asia eli ne somejakopainikkeet. Somejakopainikkeiden avulla postauksia on helppo jakaa somessa, eikä jakaminen vaadi mitään ylimääräistä työtä.

Itse käytän WordPress-lisäosaa Grow with Mediavine (ent. Social pug), koska saan sillä helposti näkyviin myös sen, miten paljon postauksia on jaettu somessa. Se luo jälleen kerran uskottavuutta siitä, että muutkin lukevat blogia, ja kannustaa ihmisiä jakamaan postauksia lisää somessa.

Pyydä lukijoita jakamaan postauksia somessa

”Hei! Olen superkiitollinen, kun jaat tämän postauksen kahdelle bloggaavalle yrittäjäystävällesi ja autat heitä saamaan lisää näkyvyyttä ja mahdollisesti myös lisää asiakkaita.”

Kukapa ei haluaisi tällaisen pienen ja simppelin kehotuksen jälkeen auttaa ystävää? Ihmiset tekevät mielellään sen, mitä pyydetään, kun pyydetään selkeästi ja sisältö on aidosti auttavaa.

Nyt on sinun vuorosi!

Nyt tiedät, miten nostat kävijämäärää sivustollesi (ilman markkinointibudjettia). Minkä näistä vinkeistä otat seuraavana käyttöön? Olen myös aidosti superkiitollinen, kun jaat tämän postauksen kahdelle bloggaavalle yrittäjäystävällesi <3

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: