Miten tehdä brändistä ihmisläheinen yritysblogin avulla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten tehdä brändistä ihmisläheinen yritysblogin avulla? Nykymaailmassa törmätään liian usein niin sanotusti ‘’kasvottomiin’’ brändeihin. Tarkoitan sellaisia yrityksiä, jotka eivät herätä minkäänlaisia tunteita ja jotka vaikuttavat robottimaisilta, kaukaisilta ja jopa kylmiltä. Tässä postauksessa kerron, miten tehdä brändistä ihmisläheinen yritysblogin avulla.

Yritykset jakavat kuvia arjestaan, projekteistaan ja jopa työntekijöistään, mutta silti monet yritykset elävät omassa utopiassaan kasvotonta arkea. Yrityksen somekanavat ja muu sisältö ovat täysin mauttomia ja hajuttomia ilman minkäänlaista tarttumispintaa. Kuka haluaa lukea yritysblogia, joka on kirjoitettu niin kuivasti, että tulee jano?

Miten tehdä brändistä ihmisläheinen yritysblogin avulla?

Yrityksen brändi on siis vieras ja jotenkin kolkko, eikä brändiä voi tuntea omakseen. Brändistä puuttuu ihmisläheisyys, ja juuri siksi haluan kertoa sinulle parhaimmat vinkit, kuinka rakentaa ihmisläheisempi brändi, blogia hyödyntäen.

Ihmisläheinen brändi ja miksi se on tärkeää

Ihmisläheiset brändit ovat tätä päivää. Enää ei ole trendikästä olla kylmä ja kova. Nyt on IN olla pehmeä, empaattinen ja lämmin sekä näyttää yrityksen persoona ja sen työntekijät itselleen sopivalla tavalla. Sinä pystyt erottumaan kilpailijoistasi juuri inhimillisyydellä.

Nykymaailmassa brändeillä alkaa olla entistä suurempi vaikutus. Ihmiset tekevät ostopäätöksiä, koska haluavat tukea omaksi kokemaansa brändiä, vaikka tuote olisi kilpailijaa kalliimpi. Taustalla voi olla esimerkiksi se, millaiset yrityksen arvot ovat, millaisia tunteita brändi herättää sinussa tai halusi erottua muista tässä individualistisessa länsimaalaisessa kulttuurissamme.

Miksi brändin kannattaa olla ihmisläheinen?

Ihmisläheinen on helposti lähestyttävä ja kiinnostava verrattuna kylmään korporaatioon. Jokaiselle meistä tulee paljon luotettavampi kuva henkilöstä tai yrityksestä, kun koemme, että meistä aidosti välitetään.

Miten luottamusta voidaan rakentaa yritysmaailmassa?

Tähän löytyy kaikenlaisia konsteja, mutta yksi erinomainen keino on ruveta rakentamaan yrityksellesi omaa persoonaa. Yrityksesi persoona antaa asiakkaillesi jotain, mihin tarttua ja mistä rupatella vaikka työpaikan kahvipöydissä. Persoonaa voidaan lähteä luomaan yksinkertaisimmillaan niin, että kerrotaan realistisesti oman yrityksen arjesta, onnistumisista, epäonnistumista ja kaiken maailman sähläyksistä – huumorilla.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Virheet lisäävät inhimillisyyttä

Me kaikki olemme ihmisiä ja teemme virheitä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Tärkeintä on kuitenkin olla rehellinen omista virheistään ja kertoa muille, mitä niistä on tullut opittua. Ihmiset pitävät siitä, että he voivat oppia muiden virheistä.

Ajattele, kuinka paljon joku uusi potentiaalinen asiakas voi saada irti siitä, kun yrityksesi tuo esille sitä, kuinka virheistä on aina opittu ja kuinka se on vienyt sinun yritystäsi aina eteenpäin. Ei siinä ole mitään hävettävää, päinvastoin. Se luo sinusta ja yrityksestäsi paljon inhimillisempää kuvaa, etkä näyttäydy kuluttajalle turhanpäiväisenä kilven kiillottajana.

Kaikki tällainen viestintä lisää yrityksen tunnettuutta hyvällä tavalla, sillä nykymaailmassa rehellisyys ja läpinäkyvyys alkavat muodostua trendiksi. Tyhmää ei ole tehdä virheitä, vaan olla oppimatta niistä.

Pro-vinkit inhimillisen brändin rakentamiseen yritysblogin avulla

1 | Kasvot yritysblogille – Ihmiseltä ihmiselle

Anna yritysblogille kasvot.

Kuka sitä kirjoittaa ja kenelle sitä kirjoitetaan? Yritysblogia tulisi kirjoittaa omalla nimellä ja antaa oman äänen, tyylin ja persoonan näkyä. Jos itsestäsi ei tunnu luonnolliselta kirjoittaa blogia, on ehkä parempi jättää se jollekin sellaiselle tiimissäsi tai yrityksessäsi, jonka kirjoituskynä sauhuaa vaivattomammin.

Luokaa yritykselle yhdessä tiedosto, jossa käytte läpi, millaisella tyylillä sisältöä kirjoitetaan, millainen ääni siitä kuuluu ja millainen persoona yritykselle luodaan. Tiedostossa voi tuoda näkyville myös postausten visuaalista puolta eli fontteja, värejä, kuvamaailmaa sekä hakukoneoptimointia. Näin tiedosto on aina jokaisen käytettävissä, jos kirjoittaja syystä tai toisesta vaihtuu.

Lue myös tämä: 5 vinkkiä, miten annat lukijalle enemmän kuin hän odotti

Henkilökohtaisuus ja yksilöllisyys poistavat heti korporaatiomaisen meiningin, koska kirjoittajalla on kasvot ja lukija saa lukea juuri hänen ajatuksiaan eikä kasvottoman yrityksen ajatuksia. Lukija pääsee tutustumaan kirjoittajaan ja sitä kautta yritykseen, ja jos hän pitää siitä, mitä lukee, hän alkaa myös luottamaan enemmän yritykseen.

 

2 | Ei rajoiteta luovuutta

Jos päätät antaa jonkun muun kirjoittaa blogia yrityksellesi, muista, ettei kannata rajoittaa liikaa sitä, mistä pitää puhua ja miten pitää puhua. On hyvä asettaa jonkinlaiset raamit ja poistaa turhat hävyttömyydet, mutta muuten kirjoittajalla saisi olla vapaat kädet omaan tyyliin. Hän on osa yritystäsi, joten myös osa sitä, miltä yrityksesi näyttää ulkopuolisille. Hänen ei tule esittää jotain, mitä ei ole.

3 | Anna persoonan kukkia

Toinen syy, miksi kirjoittajan tyyliä ei kannata rajata liikaa, on se, että persoonalla erotutaan muista blogeista ja luodaan inhimillistä vaikutelmaa. Jos teksti on hiottu ja valkaistu niin siistiksi ja asialliseksi, ettei se loukkaisi ketään, jäljelle jää persoonaton blogiteksti. Kirjoittajan tyyli voi olla juuri se syy, miksi joku löytää blogin ja jää lukemaan sitä.

Mitä potentiaalinen asiakkaasi haluaa lukea

Pysy aallonharjalla kirjoittamalla mielenkiintoisista aiheista ja hyödyllisistä artikkeleista mutta muista lähdekritiikki. On turha kirjoittaa aiheesta, jota kukaan ei jaksa lukea. Yritysblogin artikkelin pitää aina tuoda arvoa lukijalleen ja linkittyä yrityksen alaan, omalla twistillään. Hyviä aiheita ovat esimerkiksi:

  • ensi vuoden trendit
  • ennusteet omasta alasta
  • tulevaisuuden markkinoiden näkymät.

Ajankohtaisten postausten lisäksi tuottakaa myös ajatonta sisältöä eli sisältöä, joka on luettavissa vielä kahdenkin vuoden kuluttua. Nämä postaukset kannattaa aina optimoida mahdollisimman hyvin Googlea varten, jolloin potentiaaliset asiakkaat löytävät teidät sitä kautta.

Mistä löytää polttavat puheenaiheet eli ”kuumat perunat”

Inspiraation lähteen voi löytää vaikkapa Facebook-ryhmistä tai keskustelufoorumeilta eli paikoista, missä yrityksesi kohderyhmä viettää aikaa ja missä käydään aktiivisesti keskustelua.

  • Mitä asioita sieltä nousee ylös?
  • Pystytkö hyödyntämään niitä ja ammentamaan niistä arvokasta aineistoa lukijoillesi?
  • Pystytkö tuomaan oman ammatillisen näkökulmasi esille kirjoituksillasi?

Älä unohda vuorovaikutusta

Blogi on loistava alusta käydä syvällisempää keskustelua potentiaalisten asiakkaidesi kanssa. Yritä herätellä lukijoiden ajatuksia ja kysy lopussa suora kysymys lukijalta, kuten:

”Mitä mieltä olit kirjoituksesta tai aiheesta? Mikä on oma kokemuksesi tai sinun suosikkisi?”

Kun saat ihmiset osallistumaan ja kommentoimaan blogitekstejä, muista vastata heille!

Huomioi aina lukijat, sillä siitä tulee inhimillisempi olo ja hyvä mieli, että kommenttisi tuli kirjoittajan huomioimaksi. Muista vastata aina lukijalle kunnolla eikä tylsästi ja geneerisesti. Tämä voi viedä aikaa, mutta tuo varmasti arvonsa myöhemmin takaisin, koska se on antanut lukijalle kuulluksi tulemisen tunteen.

Merkittävimpänä asiana nostaisin esille tärkeän viisauden: Älä yritä olla jotain, mitä et ole. Se huomataan aina ennemmin tai myöhemmin.

Saattaisit pitää myös tästä: Miten markkinoit blogiasi ilmaiseksi (ja vältät tuputtamisen ja tyrkyttämisen)?

Nyt tiedät miten tehdä brändistä ihmisläheinen yritysblogin avulla.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: