TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Sain jokin aika sitten kysymyksen lukijaltani: ”Miten teen blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita?” Olen puhunut paljon bloggaamisesta, sähköpostilistan keräämisestä, verkkokursseista ja digiyrittäjyydestä.

Tämä siksi, että näiden ympärille rakentuu koko liiketoimintani ydin tällä hetkellä. Olen vuodesta 2015 lähtien rakentanut blogini ympärille liiketoiminnan, joka on tuonut yli miljoona euroa bruttomyyntiä. Mutta tämä on se lopputulos, jonka sinä näet. Ennen tätä olen tehnyt paljon virheitä ja epäonnistunut useamman kerran.

Tyypillisesti minulta kysytään myös:

  • ”Millä sinä teet rahaa, kun blogissasi ei ole tyypillisiä häiritseviä bannerimainoksia, niin kuin muilla bloggaajilla?”
  • ”En ymmärrä, mitä tekemistä blogilla on verkkokurssin myynnin kanssa?”
  • ”En tarvitse blogia, koska haluan vain myydä verkkokurssiani.”

Kerron sinulle nyt tarkasti varjellun liikesalaisuuden:

Kaiken liiketoimintani ydin on blogini.

Ilman blogia en olisi koskaan pystynyt luomaan tällaista liiketoimintaa, ellei minulla olisi ollut tuhansien ja jopa kymmenien tuhansien eurojen mainosbudjettia. Katsos, aloittelevana yksinyrittäjänä vuonna 2016 päätin löytää edullisen ja mielellään ilmaisen väylän markkinoida omaa osaamistani.

Paras keino siihen on blogi. Kyllä, se vaatii alussa aikaa, että blogin rakenne ja sisältö saavat vahvan pohjan. Kyllä, se vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä. Ja kyllä, se tuo pitkäaikaisia ja sitoutuneita asiakkaita jopa täysin ilmaiseksi.

JA tässä postauksessa kerron sinulle, miten sinäkin voit onnistua.

TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Blogini mahdollistaa minun saada tuloja useammalla eri tavalla, kuten:

  • affiliatemarkkinoinnin kautta (joka on automatisoitua tuloa)
  • yksilövalmennusten kautta (tällä hetkellä en ota uusia asiakkaita, sillä kädet on täynnä töitä)
  • yhteistyökuvioista ja kumppanuusmarkkinoinnista
  • e-kirjojen ja verkkovalmennuksien myynnistä.

Mikä parasta, ”myyminen” tehdään blogin avulla niin hienovaraisesti, että pikaisella vilkaisulla näyttää, etten myy yhtään mitään. Olen sitä mieltä, että jokaisen yrittäjän ja yrityksen pitäisi kirjoittaa blogia, olipa yrityksen toimiala mikä tahansa. Oikein tehtynä blogi tuo pitkäaikaisia asiakkaita lähes ilmaiseksi.

Mutta bloggaaminen ei ole niin helppoa kuin saatat tällä hetkellä kuvitella. Ei riitä, että perustat ilmaisen blogin Bloggeriin tai WordPress.comiin ja kirjoittelet, mitä mieleen juolahtaa. Sen jälkeen jaat innoissasi postauksia somessa ja toivot, että joku tarttuu niihin.

”Kuka tahansa voi perustaa blogin, mutta menestyvän blogin rakentaminen vaatii oikean strategian.” -Tiia Konttinen

Miksi blogin perustaminen ja bloggaaminen on niin tärkeää?

Blogisi auttaa sinua:

  • luomaan syvän yhteyden potentiaaliseen asiakkaaseen
  • rakentamaan luottamusta, tunnettuutta ja uskottavuutta
  • kasvattamaan sähköpostilistaasi
  • kasvattamaan yleisöäsi ja potentiaalista asiakasjoukkoa
  • se on ensimmäinen askel myynnin polulla
  • ja se kasvattaa kävijämäärää sivustolla/verkkokaupassa.

Aika monipuolista sanoisin! Kun me toimimme internetissä, meillä on paljon vähemmän työkaluja, joiden avulla rakennamme luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin. Ja luottamus on tärkeää siksi, koska ostamme (ja meidän asiakkaamme ostavat) niiltä,

  • jotka me tunnemme
  • joista me tykkäämme
  • ja joihin me luotamme.

Et sinäkään osta 150 euron arvoista pölynimuria joltain random-tyypiltä, joka yhtäkkiä hyökkää eteesi kadulla. Olet tehnyt töitä tuon 150 euron eteen ja haluat pitää siitä kiinni. Kun henkilö tulee ensimmäisen kerran blogiisi tai näkee FB-mainoksen, olet hänelle tuo random-tyyppi.

Henkilö on varuillaan, koska ei halua sinun vievän hänen kovalla työllä ansaitsemaansa rahaa. Mitä enemmän yrität mainostaa aggressiivisesti, sitä tiukemmin henkilö pitää lompakostaan kiinni.

Vakuuta ihmiset sisällöllä

Kun tapaamme potentiaalisia asiakkaita kasvotusten, luottamuksen rakentaminen on helpompaa, koska meillä on paljon enemmän työkaluja käytössämme:

  • eleet
  • ilmeet
  • äänenpaino
  • kehonkieli.

Mutta verkossa kaikki nämä ovat poissa. Siksi verkossa myyminen on astetta vaikeampaa. Ja juuri siksi sinä tarvitset blogin, jonka avulla rakennat luottamusta, tunnettuutta ja uskottavuutta.

Yritykset, joilla ei ole blogia, joutuvat kamppailemaan useasti asiakashankinnan kanssa. Rahaa ja aikaa palaa erilaisiin mainoskampanjoihin, jotka tuovat vähän tai eivät ollenkaan tuloksia. Ei ihme, että moni on jo turhautunut Facebook-mainontaan. Yritykset, jotka hyödyntävät bloggaamista (tai sisältömarkkinointia, jos halutaan käyttää markkinointitermiä), tekevät jopa 6 kertaa enemmän myyntiä kuin yritykset, joilla ei ole blogia.

Joten, jos haluat lopettaa haahuilun ja lillumisen stressin pyörteissä ja ottaa ohjat käsiisi omassa yrityksessäsi, tässä on sinulle 5 keinoa, miten teet blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita.

Joko luit tämän: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

1. Blogipostauksen aiheella on oikeasti merkitystä

Ennen kuin alat kirjoittamaan postausta, mieti hetki näitä kysymyksiä:

  • Miten tämä postaus auttaa saamaan lisää myyntiä?
  • Mihin tämä postaus ohjaa lukijaani?
  • Mikä tämän postauksen lopullinen tavoite on?
  • Ohjaako tämä postaus myyntitunnelin (tai myyntiputken) suulle?
  • Miten tämä postaus erottaa sinut kilpailijoista?
  • Miten tämä postaus nostaa sinut esiin massasta?
  • Näyttääkö tämä postaus oikeasti sen, mitä sinä osaat ja missä sinä olet hyvä?
  • Ratkaiseeko tämä postaus jonkin yksittäisen ongelman tai haasteen, joka potentiaalisella asiakkaalla tällä hetkellä on?
  • Miten postaus konkreettisesti auttaa lukijaa?

Monet ajattelevat, että blogissa pitää olla henkilökohtaisia tarinoita, juttuja omasta elämästä ja arjesta. Vaikka silloin tällöin on hyvä kertoa jotain itsestään, pääpaino yrityksen blogilla kannattaa olla asiakkaiden auttaminen. Mitä nuorempi asiakaskunta sinulla on (varsinkin, jos asiakaskuntaasi kuuluvat 18-34-vuotiaat milleniaalit), sitä enemmän blogista on sinulle hyötyä.

Onko blogi harrastus vai liiketoiminnan tärkein työkalu?

Jos suurin osa postauksista on enemmän kevyttä ja huoletonta postaamista omasta arjesta ja elämästä, silloin blogi on harrastus eikä liiketoiminnan tärkein työkalu. Paras keino löytää blogipostausideoita, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi, on kysyä suoraan asiakkailtasi. Voit tehdä lyhyen 3–5 kysymyksen kyselyn Google Formsilla tai Typeformilla, analysoida vastaukset ja kirjoittaa postaukset vastausten perusteella.

Toinen vaihtoehto on käydä oma sähköposti läpi ja listata kysymyksiä, joita sinulta jo nyt kysytään. Näistä voi hyvinkin löytyä 5–15 postausideaa, joilla pääset nopeasti alkuun. Tavoitteena on vastata kysymykseen mahdollisimman syvällisesti ja monipuolisesti, auttaen asiakastasi ratkaisemaan ongelman.

Tiedän, mitä ajattelet:

En voi kirjoittaa postausta tähän ja tähän kysymykseen, koska silloin paljastan tietoa, jota myyn tuotteen CFG sisällä. Ja silloinhan kilpailijat kopioivat tuotteeni eivätkä asiakkaat osta, koska saivat tiedon jo ilmaiseksi!

Ajattele asiaa tältä kantilta:

Menet autokauppaan ja haluat ostaa auton. Autoliikkeessä on oikean kokoisia pahvisia kuvia autoista mutta ei varsinaisia autoja. Et voi istua autoon sisään, et voi fiilistellä sitä, et voi mennä koeajolle. Myyjä kertoo, että saat auton itsellesi vasta, kun olet maksanut sen. Ostaisitko auton pelkän pahvisen kuvan perusteella?

Uskalla kertoa omasta osaamisestasi myös ilmaiseksi. Niin minäkin olen tehnyt ja teen jatkossakin. Vaikka lukisit kaikki blogipostaukseni, et voi tietää, mikä informaatio löytyy myös maksullisen tuotteen sisältä. Ilmainen tieto on vain pieni osa siitä kokonaisuudesta, joka tuotteesi sisällä on (varsinkin, jos puhutaan verkkokursseista tai e-kirjoista). Muista, että asiakkaat haluavat helppoutta ja nopeutta. Tämän he saavat, kun ostavat tuotteesi, koska siellä kerrot kaiken alusta loppuun, askel askeleelta.

2. Erotu massasta

Ei ole mitään raivostuttavampaa kuin lukea samaa asiaa 15 eri blogista. Massasta erottuminen on äärimmäisen tärkeää liiketoimintasi jatkuvuuden kannalta. Yksi kiistellyimmistä aiheista, jota sinulle suosittelen vastaiskuksi massasta erottumiseen, on blogipostauksen pituus.

Suomalaisille on toitotettu vuosien ajan, että postausten pitää olla lyhyitä, alle 500 sanaa pitkiä, koska ihmisillä ei ole aikaa lukea niitä.

Hölynpölyä!

Mielenkiintoinen, lisäarvoa tuottava sisältö vie aina mukanaan ja sitä luetaan, vaikka se olisi 5 000 sanaa pitkä. 5 suosituinta postausta blogissani vuonna 2017 olivat kaikki 901–2985 sanaa pitkiä. Pitkien postausten ideana on näyttää sinun ammattitaitoasi ja osaamistasi. Se tapahtuu parhaiten opettamalla lukijalle jotain ilmaiseksi. Kun postaus on vähintään 1 200 sanaa pitkä, sinun on mahdollista kirjoittaa opettamastasi aiheesta syvällisesti ja monipuolisesti.

Mutta postauksia ei tietenkään pitkitetä jaarittelemalla turhia. Kun lisäät postaukseen tekemiseen ohjaavia käytännön askeleita, postaus pitenee itsestään. Tämä on todella helppoa, koska iiiiiisoooooo osa postauksista EI AUTA LUKIJAA MILLÄÄN TAVALLA. Nostapa käsi pystyyn, jos olet joskus lukenut liiba laaba -postauksen, jonka sisällön olisit oivaltanut maalaisjärjelläkin.

Sen sijaan, että kirjoittaisit jokaisessa postauksessa MITÄ lukijan tulee tehdä, kirjoita MITEN hän sen tekee. Tadaa! Esimerkiksi hetki sitten olisin vain voinut sanoa sinulle:

”Etsi somesta kysymyksiä, joita potentiaalinen asiakas etsii ja kirjoita siitä postaus.” Sen sijaan neuvoin sinua menemään sähköpostiisi ja etsimään sieltä suoraan kysymyksiä, joita asiakkaat sinulta kysyvät ja kirjoittamaan vastauksen näihin kysymyksiin postauksen muodossa. Tämä keino toimii loistavasti, olipa yrityksesi toimiala tai blogisi aihe mikä tahansa.

3. Sinun mielipiteesi blogin ulkoasusta voi olla eri kuin asiakkaasi

Törmään silloin tällöin keskusteluun, jossa bloggaaja kertoo, ettei hän halua muokata bloginsa ulkoasua, koska hän itse pitää siitä. Tämä on tietysti tärkeää mutta vieläkin tärkeämpää on se, että lukija pitää siitä. Jo muutamalla helpolla muutoksella sitoutat lukijan pysymään blogissasi pidempään, jonka ansiosta myös luottamus rakentuu nopeammin.

Yksi yleisimmistä virheistä, joita edelleen blogeissa näen, on tekstikappaleiden pituus. Kappaleet ovat pitkiä ja raskaita luettavia ilman väliotsikoita ja tyhjää valkoista tilaa. Yhä isompi osa lukijoista on siirtynyt läppäreiltä mobiililaitteille. 7 riviä tekstiä tietokoneen näytöllä tekee jo 14 riviä tekstiä puhelimen näytöllä. Tuo 14 riviä täyttää koko puhelimen näytön. Ei sitä kukaan jaksa lukea, koska teksti tuntuu jatkuvan loputtomiin.

Jos kiinnität huomiota postauksiini, kappaleet ovat lyhyitä, 1–4 riviä pitkiä. Tämä luo silmälle valkoista tilaa tekstin ympärille, mikä helpottaa lukemista. Blogeissa valkoinen tyhjä tila on tärkeää. Vaali sitä.

Tee blogista miellyttävä paikka olla ja etsiä hyödyllistä tietoa

Tiesitkö muuten, että jo yli 60 % lukijoista on siirtynyt lukemaan blogeja mobiililaitteilla? Itse kuulun siihen 38 prosenttiin, joka edelleen käyttää enemmän tietokonetta kuin puhelinta/tablettia. Jos pitäisin itsepintaisesti tästä ajatuksesta kiinni enkä huomioisi lukijoita, jotka lukevat blogiani mobiililaitteella, menettäisin 61,99 % lukijoista aika nopeasti.

Valkoisen tilan ja lyhyiden kappaleiden lisäksi blogi tulee optimoida konversiota varten. Konversiolla tarkoitan tässä yhteydessä sähköpostilistalle liittymisen konversiota. Jokaisessa blogissa tulisi olla 3–5 erilaista kohtaa, joista lukija voi liittyä sähköpostilistallesi.

Kun lukija tulee blogiisi, hän lukee postauksen ja poistuu. Et voi koskaan olla varma, milloin hän palaa takaisin. Se voi olla viikon tai puolen vuoden kuluttua. Liiketoiminnan ja myynnin näkökulmasta tämä ei ole järkevää, koska olet menettänyt juuri potentiaalisen asiakkaan.

Siksi lukijan sähköpostiosoitteen saaminen on tärkeää. Voit aina ohjata lukijan takaisin blogiin viikkokirjeen kautta. Sähköpostilistan ylivoimaisesta kustannustehokkuudesta kertoo se, että voit yhdellä sähköpostilla tehdä 2 500 € myyntiä parissa päivässä tarjoamalla henkilökohtaista valmennusta sähköpostilistalla oleville henkilöille. Jos sinulla on Mailchimp käytössä ja listalla 800 henkilöä, olet juuri markkinoinut ja myynyt palveluitasi täysin ilmaiseksi.

4. Sinun kannattaa SEOta saadaksesi asiakkaita ilman markkinointikuluja

Okei, tähän mennessä olen toivottavasti pystynyt näyttämään sinulle blogin voiman ja tehokkuuden. Nyt on aika nousta seuraavalle levelille ja helpottaa työtäsi tulevaisuudessa. Siinä SEO eli hakukoneoptimointi astuu kuvaan. Ennen kuin panikoit, lupaan sinulle, että teen tämän niin helpoksi ja yksinkertaiseksi kuin vain kirjoittamalla pystyn.

Kohdassa yksi kerroin sinulle, että postauksen aiheella on merkitystä. Nyt tiedät, että löydät luettavia ideoita vastaamalla asiakkaittesi kysymyksiin postauksilla. Kun haluat varmistaa, että myös kaikki muut potentiaaliset asiakkaat löytävät postauksesi, toimi näin:

Mene Googlen avainsanatyökaluun ja luo itsellesi tili (ellei sinulla ole jo). Avainsanatyökalu on ilmainen ja toimii Google Adwordsin yhteydessä. Voi olla, että joudut tekemään yhden maksullisen mainoskampanjan, ennen kuin saat työkalun käyttöön. Itse toimin siten, että teen mainoskampanjan 5 euron budjetilla ja kun mainos on hyväksytty, poistan mainoksen käytöstä.

Etsi uusia avainsanoja käyttämällä ilmausta, verkkosivua tai luokkaa. Siten pääset etsimään hakusanoja. Hakusanat ja -lauseet ovat niitä, mitä ihmiset kirjoittavat Googlen hakukenttään, esimerkiksi vitamiini. Etsi eri sanoja ja lauseita niiden kysymysten perusteella, joita potentiaaliset asiakkaat sinulta kysyvät.

TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Etsi hakusanat ja -lauseet, jotka kiinnostavat lukijaa

Avainsanatyökalussa sinun kannattaa etsiä sanoja, joita haetaan paljon, mutta joiden kilpailu on kohtalaista tai vähäistä. Esimerkiksi yllä olevassa kuvassa ”b vitamiini” ja ”c vitamiini” ovat hyviä hakusanoja. Jos hakumäärä on pieni, kuten d3 vitamiinissa, se voi kertoa, että ihmiset eivät hae sitä aktiivisesti, jolloin lukijoita eli liikennettä ei tule blogiisi riittävästi.

Vähäinen tai kohtalainen kilpailu tarkoittaa, että näitä hakusanoja sisältävää sisältöä on verkossa vähän (tai kohtalaisesti), jonka ansiosta erottautuminen hyvällä postauksella on enemmän kuin todennäköistä. Jos iso osa näistä sisällöistä on mainoksia, loistava, paljon lisäarvoa tuottava ja hyödyllinen postaus tulee saamaan paljon ilmaista liikennettä.

Kun löydät itsellesi sopivia hakusanoja, jotka liittyvät kysymyksiin, joita lukijat sinulta kysyvät, seuraava askel on lisätä hakusanat blogipostauksiin. Ja tämä on sitten se helppo osuus. Kyllä, vaikein tuli tehtyä jo.

Muistisääntö

Kirjoita sisältö aina ensin ihmiselle – optimoi vasta sen jälkeen

Muista, että ruudun toisella puolella on oikea ihminen, joka lukee tekstisi. Älä kirjoita Googlen boteille työntäen hakusanaa joka toiseen lauseeseen. Sen sijaan kirjoita postaus yhdelle ihmiselle (teksti puhuttelee tällöin syvällisemmin) ja lisää lopuksi hakusana seuraaviin kohtiin:

  • Postauksen otsikkoon
  • Kestolinkkiin/Permalinkiin
  • Hakusanan tai sen variaation lisäys tekstiin kourallisen verran*
  • Vähintään yhteen väliotsikkoon
  • Kuvien nimiin (ilman ääkkösiä)
  • Ja kuvien alt-teksteihin

*Googlen ohjeiden mukaan hakusana tai sen variaatio saa olla enintään 5 % koko sanamäärästä. Jos kirjoitat 1 000 sanan postauksen, hakusana saa olla tekstissä enintään 50 kertaa. En tiedä sinusta, mutta minusta se on aika paljon. Pahimmillaan teksti siis kuulostaa monotoniselta, kun hakusana vilisee siellä monta kertaa. Itse pyrin siihen, että hakusana on ensimmäisessa kappaleessa, postauksen keskivaiheella ja lopussa.

Postauksen optimointi ei vie paljon aikaa enää sen jälkeen, kun se on kirjoitettu. Iso osa näistä toimenpiteistä tulee automaattisesti tehtyä sen jälkeen, kun ne on pariin kertaan tehnyt.

5. Missä vaiheessa lukijasta asiakkaaksi?

Olemme nyt käyneet läpi asiakashankintaa blogin avulla. Olen kertonut sinulle, miten tärkeä blogi on jokaiselle yritykselle. Olen näyttänyt, miten rakennat luottamusta ja uskottavuutta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Olen opettanut, miten löydät postausideoita omaan upeaan blogiisi ja olen auttanut sinua varmistamaan jatkuvan lukijavirran myös tulevaisuudessa hakukoneoptimoinnin avulla.

Viimeinen askel on suostutella lukija ostamaan sinulta jotain. Kun olet tehnyt kaikki edellä mainitut toimenpiteet (ja ottanut pari muuta vinkkiä käyttöösi tästä blogista), lupaan sinulle, että myyminen on todella helppoa.

Myymistä tärkeämpää on kuitenkin oppia tunnistamaan, missä vaiheessa tarjoat ensimmäisen tuotteen myytäväksi. Me suomalaiset olemme kohtalaisen skeptistä kansaa. Olemme tottuneet siihen, että kaikessa on aina koira haudattuna ja että joku yrittää aina viilata linssiin. Siksi se luottamuksen rakentaminen on niin äärimmäisen tärkeää.

Monet jenkkivalmentajat suosittelevat myymään heti ensimmäisestä postauksesta lähtien. Toiset ohjeistavat tarjoamaan tripwire-tuotetta sähköpostilistan kiitossivulla. Kolmannet lähettävät kaksi sähköpostia ja sen jälkeen alkaa kova myyntisähköpostien tykitys.

Mutta me suomalaiset ei tykätä tällaisesta

Me emme halua, että meille myydään. Me haluamme kyllä ostaa mutta emme pakotettuna. Me haluamme itse päättää, milloin ostamme.

Paras hetki myydä potentiaalisille asiakkaille jotain on se, kun saat ensimmäisen sähköpostin, jossa kysytään, eikö tuotteitasi voi ostaa mistään. Ja se sähköposti tulee kyllä. Olen saanut lukemattomia sähköposteja, joissa jopa vaaditaan, että tuotteitani saadaan ostaa. Verkkokauppa kannattaa ehdottomasti olla, jos tuotteita on enemmän. Mutta postauksissa ja sähköposteissa en suosittele myymään mitään aivan alussa.

Muista, että myyntitapahtuma on aina luottamuskysymys. Jos ostaja ei luota, hän ei osta.

Toki samaan hengenvetoon on sanottava, että tämä on yksilöllistä. Toiset yritykset ja blogit tarvitsevat enemmän luottamuksen rakentamista kuin toiset. Luottamuksen rakentamiseen kannattaa varata vähintään kolme kuukautta aikaa. Kuuden kuukauden kuluttua tilanne on jo huomattavasti parempi. Kuten alussa sanoin, bloggaaminen on pitkäjänteistä hommaa, eikä tässä ole tarjolla ”rikastu-yhdessä-yössä”-ratkaisuja. Kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys tuovat sitoutuneita asiakkaita, joiden seurasta saat nauttia pitkään.

Ajattele asiaa tältä kantilta:

Blogi on ensimmäinen osa polkua, johon ohjaat sinun potentiaalisen asiakkaasi. Blogi ei ole koskaan lopputulos vaan alku. Se, että joku vierailee blogissasi kerran ei tuo sinulle sitoutunutta asiakasta. Blogin avulla keräät ympärillesi joukon sitoutuneita lukijoita, jotka eräänä päivänä päättävät ostaa sinulta tuotteita ja palveluita. Sinun ei tarvitse koskaan tuputtaa tai tyrkyttää yhtään mitään.

Se, miten tyypillisesti saat myyntiä aikaan tapahtuu seuraavasti:

  • Houkuttelet lukijoita blogiin loistavan, auttavan ja hyödyllisen sisällön avulla.
  • Suosittelet heitä liittymään sähköpostilistallesi.
  • Tarjoat paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä viikkokirjeesi tilaajille ja silloin tällöin tarjoat heille tuotteita ja palveluita.

Blogin ja myynnin välillä on vielä pari ojaa, joiden yli meidän tulee rakentaa tukevat sillat. Se tapahtuu näin:

Varmista, että blogisi houkuttelee unelma-asiakkaitasi

On turhaa kirjoittaa blogia valokuvauksesta, jos myyt koiratarvikkeita. Itsestäänselvyys, joka yllättävän usein unohtuu kiireen keskellä. Blogipostausten tulee liittyä jollain loogisella tavalla tuotteisiin ja palveluihin, joita olet myymässä. Sisällön tulisi myös näyttää, että tiedät, mistä puhut ja toimit itse samalla tavalla kuin kirjoitat. Kun autat lukijaasi ja potentiaalista asiakastasi ratkaisemaan yksittäisiä akuutteja ongelmia, hän palaa aina takaisin luoksesi.

Hyödynnä blogia sähköpostilistan kasvattamisessa

Helpoin tapa tehdä tämä on tarjota liittymislahjaa blogissa. Esimerkiksi voit tarjota

  • lyhyttä videota
  • webinaaritallennetta
  • mini-kurssia
  • opasta
  • tai työkirjaa liittymislahjana.

Liittymislahja on aina ilmainen mutta paljon lisäarvoa tuottava tarjous. Vastineeksi sinä saat sähköpostiosoitteen ja sinulla on (teoriassa) sen jälkeen lupa lähettää viestejä liittymislahjan lataajalle. Spämmiä en siedä, joten pidäthän huolen, että sähköpostiviestit tarjoavat lisäarvoa, jota et kerro blogissa. (Vink, vink, minäkin kerron viikkokirjeissä jutskia, joita en kerro täällä blogin puolella…)

Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun henkilö liittyy sähköpostilistallesi?

Ei riitä, että saat henkilön sähköpostiosoitteen. Sinulla täytyy olla suunnitelma, miten teet hänestä ostavan asiakkaan. Sinun täytyy suunnitella ja kirjoittaa viikkokirjeet etukäteen (tehdä sähköpostiautomaatio, joka tunnetaan myös nimellä myyntiputki, myyntisuppilo, myyntitunneli tai sales funnel), jotta onnistut. Jos vain heittelet random-viestejä silloin, kun se tuntuu hyvältä, ihmiset poistuvat listalta aika nopeasti.

Haluat olla potentiaalisen asiakkaan sähköpostissa säännöllisesti ja riittävän usein. Muistatko itse, millaisia sähköposteja sait kuukausi sitten? Jos lähetät kerran kuussa sähköpostin, miten voit olettaa, että lukija muistaa kuka olet ja miksi hän on liittynyt sähköpostilistallesi?

Itse suosin kerran viikossa lähetettävää viikkokirjettä. Tiedän myös erään bloggaajaopiskelijan, joka lähettää kolme kirjettä viikossa ja tekee 1000–2000 € myyntiä tasaisesti joka kuukausi. Yhden kirjeen kirjoittamiseen hänellä menee aikaa noin vartti, joten hän saa työlleen aika loistavan tuntipalkan.

Mahtavaa! Nyt tiedät TOP 5 keinoa, miten teet blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit